tynd hund foder
Fra : Ralph

Dato : 23-08-08 22:29

Hejsan

Jeg har en Riesenschnauzertæve der er lidt for tynd, hun har været nede på
28 kg. er nu på 30,5kg, men hun burde ligge på +35 kg.
Hun får MEGET mere foder (½ menneskemad, ½ fuldfoder) end sin "søster" som
til gengæld er overvægtig.
Hvilket fuldfoder vil I anbefale til en tynd hund der er MEGET aktiv?
Vi planlægger en udstilling i november (for at få hende avlsgodkendt) så
hurtige/hurtigtvirkende svar vil foretrækkes. Tak

--
Ralph

Fra : C.H

Dato : 24-08-08 09:07

> [...]
> Vi planlægger en udstilling i november (for at få hende avlsgodkendt) så
> hurtige/hurtigtvirkende svar vil foretrækkes. Tak

Hej Ralph!

Hvad for et fuldfoder får hun i forvejen?

I den situation du beskriver, ville jeg helt fjerne menneskemaden fra
kostplanen. Det er rigtig svært at regulære så hunden får dækket sit
næringsbehov. Man ved reelt ikke, om den får det, den har brug for.
Jeg vil anbefale dig at finde et fuldfoder af god kvalitet. Her snakker jeg
fodertyper som Hills, Royal Canin, Eukanuba, Olivers og andre lignende. Vælg
den type, der passer til din hund og sæt hende på det en måneds tid. Hvis
hun stadig ikke har taget på, skal du vælge et foder til aktive hunde.
Måske er det en god ide at få en dyrlæge indover, hvis hun stadig hænger
lidt vægtmæssigt selvom hun får den mængde kost, hun skal have.

Menneskemad kan bruges som snack, men ikke som basis foder, synes jeg - ikke
hvis man ikke præcist kender næringsværdien.

Har hun appetitproblemer?

Connie

Fra : Pwh

Dato : 24-08-08 10:01

C.H, skrev:

> Menneskemad kan bruges som snack, men ikke som basis foder, synes jeg
> - ikke hvis man ikke præcist kender næringsværdien.

Problemet med menneskemad er også at det ofte er alt for salt,
det belaster hundens nyre.

Ellers kan jeg anbefale Ralph at læse tråden 'en lille solstråle herfra',
der bliver fodring kontra vægt vendt og drejet.

/Jens (hvis hunde aldrig har været for tynde)

Fra : Ralph

Dato : 24-08-08 16:26

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad for et fuldfoder får hun i forvejen?

Godt spørgsmål, det er vist noname, men der står at det er estruderet
fuldfoder. Vi er en stor "hundefamilie" som køber 10-15 sække ad gangen
(fire Riesenschnauzere og en Cocker/labrador-blanding) tre overvægtige, en
normal og min der er for tynd.

> I den situation du beskriver, ville jeg helt fjerne menneskemaden fra
> kostplanen. Det er rigtig svært at regulære så hunden får dækket sit
> næringsbehov.

Det drejer sig måske om 2 kartofler og lidt bønner + afskåret fedt.

> [...]
> lignende. Vælg den type, der passer til din hund og sæt hende på det en
> måneds tid. Hvis hun stadig ikke har taget på, skal du vælge et foder til

Har nu købt Royal Canin, så må vi se om det virker.

> Måske er det en god ide at få en dyrlæge indover, hvis hun stadig hænger
> lidt vægtmæssigt selvom hun får den mængde kost, hun skal have.

Hun HAR været ved dyrlæge = ormekur, ingen ændring

> Har hun appetitproblemer?

Narj, men hun synes IKKE det er sjovt at spise inde, det er en konkurrence:
slug-så-meget-du-kan-på-kortest-tid, med halen mellem benene.

Men når vi kaster fuldfoder ud på terrasse/græsplæne søges der med højt
rejst hale, men tykke-søster er en bedre søger, så det er ikke hver dag vi
gør det.

Bonusinfo: med de mængder mad hun får nu kan hun ikke holde sig og skider i
løbet af natten en eller to gange om ugen.

--
Ralph

Fra : ager

Dato : 24-08-08 09:43

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Vi planlægger en udstilling i november (for at få hende avlsgodkendt) så
> hurtige/hurtigtvirkende svar vil foretrækkes. Tak

Et godt mærke i varianten til aktive hunde ville jeg vælge, er hun en aktiv
størrelse i forvejen, ville det være oplagt.
fjern menneske føden, og tilsæt evt. noget lakseolie i foderet, for at give
det lidt ekstra pep.

Mvh. Marie - det egentlig helst ville anbefale noget barf-mad..(-;

Fra : Hm

Dato : 24-08-08 16:49

Hej
Kan kun tilslutte de andre indlæg.

2 kartofler, de kan ikke rigtig bruges - hunden optager dem formodentlig
ikke.

At hun ikke kan holde sig om natten kunne tyde på at foderet går alt for
hurtigt i gennem hende (dårligt foder ?)

Når du nu skal prøve det nye foder, så fodre dem hver for sig, du har jo
ikke styr over hvad hun egentlig spiser (fodring på græs)

Hvorfor skal hun stå og sluge sin mad med halen i mellem benene ??

En hund der stresser kan også have problemer med optagelsen af maden.

Hanne/ som har gode erfaringer med Royal Canin

Fra : ager

Dato : 24-08-08 18:24

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
> Kan kun tilslutte de andre indlæg.
>
> 2 kartofler, de kan ikke rigtig bruges - hunden optager dem formodentlig
> ikke.

Kartofler er faktisk fin hundemad, som basis.
Min gamle hanboxer, som havde noget fødevareintollerens (det var før jeg
blev frelst af barf), han fik noget allergifoder, der som basis var lavet af
kartofler, så helt tosset er det nu ikke..
men naturligvis ikke sovset ind i alt muligt, saltet og hvad ved jeg...
Min Emma trives bedst, når hendes foder som basis består af kartofler eller
ris..

> At hun ikke kan holde sig om natten kunne tyde på at foderet går alt for
> hurtigt i gennem hende (dårligt foder ?)

ja, dårligt foder, eller stress, eller et tegn på at hun ikke tåler foderet.

> En hund der stresser kan også have problemer med optagelsen af maden.

Helt rigtigt!

Mvh. Marie

Fra : Hm

Dato : 24-08-08 19:35

Hej marie
tror du ikke de kartofler havde fået en spec. behandling. ?

nu tænkte jeg lige på en hund der skulle tage på i vægt.

I "gamle" dage rev man kartofler i maden til hunde der skulle slankes,
fordi de gav hunden en mæthedsfornemmelse

Hanne

Fra : jopa

Dato : 24-08-08 19:40

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev

> I "gamle" dage rev man kartofler i maden til hunde der skulle slankes,
> fordi de gav hunden en mæthedsfornemmelse

Mig bekendt er der ikke meget "skud" ,værdi overhovedet i kartofler andet
end måske noget vitaminer og kulhydrater.
Proteiner er der vist ikke i kartofler mig bekendt.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 24-08-08 20:22

jopa, skrev:
> "Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev

> Mig bekendt er der ikke meget "skud" ,værdi overhovedet i kartofler
> andet end måske noget vitaminer og kulhydrater.
> Proteiner er der vist ikke i kartofler mig bekendt.

Jeg betragter også kun kartofler som fyld, mine får det meget sjældent.
Faktisk har jeg et par gange oplevet Angel dagen efter kaste ufordøjede
kartofler op igen, det siger mig et eller andet om at hunde ikke fordøjer
kartofler særligt godt, så jeg moser dem altid hvis de skal have dem nu.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 24-08-08 20:52

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kartofler særligt godt, så jeg moser dem altid hvis de skal have dem nu.

Det samme har min tæve gjort hvis kartoffelen har været i for stort et
stykke, der kunne godt gå op til flere dage før den kom op, så derfor får
hun heller aldrig kartofler mere.

Hanne

Fra : Hm

Dato : 24-08-08 21:01

hej.
Faldt lige over dette :

Jeg ved jo ikke hvilken slags hunde du har, men kallun og kartofler er et
meget ringe foder, hunden får overhovedet ikke de vtaminer og mineraler den
har behov for, så vil du fodre med kallun, skal du sørge for et lødigt
grøntsagsfuldfoder ved siden af, der er faktisk intet i kartofler som hunden
kan bruge, kun fyldstof, måske den netop spiser meget græs af den grund.

Hanne/ som ikke slog sig

Fra : jopa

Dato : 24-08-08 21:16

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev

> [...]
> grøntsagsfuldfoder ved siden af, der er faktisk intet i kartofler som
> hunden kan bruge, kun fyldstof, måske den netop spiser meget græs af den

Tror da det er køer der spiser græs

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-08-08 22:32

"jopa" skrev

> Tror da det er køer der spiser græs

Jeg har prøvet at forklare Oscar dette forhold, men det har ikke rigtig
nogen effekt?

- Peter

Fra : Pwh

Dato : 25-08-08 06:54

jopa, skrev:
> "Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev

> Tror da det er køer der spiser græs

Køer kan fordøje græs, det kan hunde ikke

/Jens (som jævnligt hiver græsstrå ud af røven på sine hunde)

Fra : ager

Dato : 25-08-08 05:39

> [...]
> grøntsagsfuldfoder ved siden af, der er faktisk intet i kartofler som
> hunden kan bruge, kun fyldstof, måske den netop spiser meget græs af den

Hej Hanne..
hvis det har interesse, står der en del om kallun og hvad det indeholder,
det er såmænd god og nærende hundemad i den rette variation.
http://www.123hjemmeside.dk/fjeldhund/5324707
Det kan sagtens erstattes af andre fødevarer, mht. vitaminer, mineraler, og
vigtige næringsstoffer, men det gør det ikke ringe af den grund.

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 25-08-08 06:56

ager, skrev:
> [...]
> Det kan sagtens erstattes af andre fødevarer, mht. vitaminer,
> mineraler, og vigtige næringsstoffer, men det gør det ikke ringe af

Det håber jeg da ikke, vil tro at kallun udgør ca 20% af mine
hundes kost.

/Jens (som lige pakkede 10 kg kallun/okseblanding igår)

Fra : Pwh

Dato : 25-08-08 06:52

Hm, skrev:
> [...]
> Det samme har min tæve gjort hvis kartoffelen har været i for stort et
> stykke, der kunne godt gå op til flere dage før den kom op, så derfor

Mine får kun kartofler hvis jeg en sjælden gang har lidt i overskud,
men jeg vil tro det bliver til 10 kartofler om året pr hund
Når jeg tænker på hvad Angel ellrrs kan sluge og fordøje uden probs
så er det som sagt ikke mit indtryk at kartofler er særlig god hundemad.

Jeg slog efter i min barfbog, Billinghurst skriver ikke meget om kartofler,
bortset fra at man ikke må fodre med de grønne da de er giftige.
Som en del af en alsidig kost mener han godt man kan fodre med dem.

/Jens (hvis hunde æder det meste)

Fra : ager

Dato : 25-08-08 05:42

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kartofler særligt godt, så jeg moser dem altid hvis de skal have dem nu.

Jeg moser de kartofler som emma får.

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 25-08-08 06:58

ager, skrev:

> Jeg moser de kartofler som emma får.

Det regnede jeg også med.
Jeg skal bestemt heller ikke belærer dig om hvordan du skal fodrer Emma,
jeg er sikker på at du har 110% styr på den side af sagen

/Jens

Fra : ager

Dato : 25-08-08 07:40

> Det regnede jeg også med.
> Jeg skal bestemt heller ikke belærer dig om hvordan du skal fodrer Emma,
> jeg er sikker på at du har 110% styr på den side af sagen

GG.. det vil jeg nu ikke påstå, men jeg har ikke haft noget alternativ end
at forsøge mig lidt frem, med lidt sund fornuft og lidt resurch og hjælp fra
andre med den viden, om indhold i de emner der kunne være aktuelt for hende.
facts er, at hun fungerer på denne kost, bugspytkirtlen kan håndtere det, og
hun har ikke de symptomer som hun havde før og under sygdom.
og som hun ser ud, struttende sund og fuld af liv,god mave og afføring,
ingen opkastninger osv., så kan hendes kost ikke være dårlig.
De to handyr får nu sjældent kartofler og ris, det er kun hende skroget der
gør det.

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 25-08-08 07:53

ager, skrev:

> GG.. det vil jeg nu ikke påstå, men jeg har ikke haft noget
> alternativ end at forsøge mig lidt frem, med lidt sund fornuft

Jeg kom til at tænke på, du giver hende vel kartoflerne med skræl på,
det er jo i skrællen af alt det sunde sidder.

/Jens (som helst spiser sine kartofler med skræl)

Fra : ager

Dato : 25-08-08 08:10

> Jeg kom til at tænke på, du giver hende vel kartoflerne med skræl på,
> det er jo i skrællen af alt det sunde sidder.

Ja, jeg vasker dem lige, og koger dem som de er, uden salt selvfølgelig.

Mvh. Marie

Fra : ager

Dato : 25-08-08 05:26

> [...]
>
> I "gamle" dage rev man kartofler i maden til hunde der skulle slankes,
> fordi de gav hunden en mæthedsfornemmelse

Jo varmebehandlet osv. lige som alt andet tørfoder, prøv at google på
indhold i kartofler, der er faktisk mere skud i dem end jeg selv havde
forestillet mig.
Emma har taget flot på i vægt, på trods at en fedtfattig kost, sygdom og at
hendes kost har bestået af kartofler eller ris som stor basis.. så helt
tosset kan det ikke være!.

Mvh. Marie

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-08-08 08:55

> [...]
> Vi planlægger en udstilling i november (for at få hende avlsgodkendt) så
> hurtige/hurtigtvirkende svar vil foretrækkes. Tak

Hej Ralph

Det blev godt nok noget af en historie og en rundtur i, hvad der var skidt,
som alligevel var godt, og hvad der var rigtigt slemt, som måske slet ikke
var så tosset endda ))...

Så mit forslag må være følgende....

Køb en sæk Skyttens hundefoder, til din magre hund.... Den er god, til at få
en kuldsejlet mave genoprettet. Nå men det var det ene punkt.... Dernæst,
sikre dig, at hunden får den menneskelige kontakt og samvær forøget, og
intensiveret, i forhold til de andre hunde. Det sidste, er næsten det
vigtigste.... Tag hunden ind i et rum, hvor den er alene, d.v.s....
Mennesker, der opfører sig roligt, må også gerne være der, men IKKE andre
hunde.... Eller mennesker der selv fjoller rundt. Hæld maden op, medens
hunden ser på det.... Men lad den ikke få det, før hunden er helt nede på
jorden, og lad den så få fred og ro, til at nyde sin mad..... Det ville
endda heller ikke skade, hvis den skulle holde en lille hvilepause, når den
har spist.... Men det allervigtigste, er fred og ro. Meget ud fra dine
indlæg tyder på, at hun er underdog i slænget, og kun undgår at løbe
spidsrod, ved at altid at være i bevægelse.

M.V.H....Benny..