en lille solstråle herfra..
Fra : ager

Dato : 22-08-08 13:46

Jeg var omkring dyrlægen for at låne deres vægt, og vende et par ting med
dem, ang. Emma ( min boxertæve).

Hun blev som nogen ved, meget syg for nogle måneder siden, hvor det viste
sig at hendes bugspytkirtel var i udu, hun fik en akut betændelse og mavesår
og katar til følge, samtidig med at en svær spondylose viste sig ved en
røntgen i samme ombæring.

Nå, men her nogle måneder efter har hun omsider fået taget på, og er stort
set stabil, jeg har fundet en madplan hun fungerer optimalt på, så det er
faktisk "bare" ryggen der ikke rigtigt kan gøres mere for.
Hun kan kun klare fedtfattigt kød, og med en basis på ris eller kartofler og
grøntsager, tilsat flexvital, ja det er opskriften til hende.
Jeg satte hende på vægten, og den sagde 27,4!!!!, jeg kan stadig ikke få
armene ned.. det er over 8kg hun har taget på siden hun var rigtig syg!.
Det er jo helt vildt, jeg er bare så glad.
Hun fik stor ros, flot muskulatur (muskelhund!) flot pels, flot kondition i
det hele taget.. stort!.
og maden.. ja... de måtte jo erkende, at "det der barf-noget" nok ikke var
så tosset endda.. LOL!...

Mvh. Marie

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-08-08 14:01

"ager" <big@city.dk> writes:

> Jeg satte hende på vægten, og den sagde 27,4!!!!, jeg kan stadig ikke
> få armene ned.. det er over 8kg hun har taget på siden hun var rigtig
> syg!.

Det er altid dejligt når det går godt. Tillykke med vægtøgningen. Det
er ikke så tit man siger det. :)

Mvh Trine

Fra : ager

Dato : 22-08-08 14:23

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> Det er altid dejligt når det går godt. Tillykke med vægtøgningen. Det
> er ikke så tit man siger det. :)

Tak (-;

nej det er ikke så tit.. men hvis du havde set hvor sølle hun var, virkelig
så mager så der kun var skind og ben.

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 22-08-08 15:33

ager, skrev:
> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> Tak (-;
>
> nej det er ikke så tit.. men hvis du havde set hvor sølle hun var,
> virkelig så mager så der kun var skind og ben.

Jeg har en lufteveninde med en rottetæve som også var begyndt at
tabe sig fordi den ikke gad æde det der kedelige tørkost.
Hun skiftede til barf og så var det problem løst

Bortset fra det har mine egne hunde ikke været slankere end siden
jeg gik over til barf.
Tyson vejer nu helt optimalt 40-41kg og Angel 37-38 kg, og de bliver
bestemt ikke sultet, får vel knap 1 kg foder hver om dagen.

/Jens

Fra : ager

Dato : 22-08-08 18:08

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har en lufteveninde med en rottetæve som også var begyndt at
> tabe sig fordi den ikke gad æde det der kedelige tørkost.
> Hun skiftede til barf og så var det problem løst

Emma var også meget mager og ret trist at se på, dengang jeg overtog hende,
kedelig pels osv. det rettede sig meget hurtigt da hun kom herhjem og fik
noget rigtig hundemad.. (-;
derfor var det også så fortvivlende i tiden op til hendes nedtur, da hun
bare tabte sig så meget og så hurtigt.
Så det er rigtigt dejligt at hun er tilbage i sin kampvægt.
Det har været svært at finde frem til, hvad hun kan klare, uden at
syreballancen koger over i hende, el kama får hun ikke meget af, men derimod
ris og kartofler som basis, og blendet grønt, lyst kød, fisk, rogn, kogte æg
mv. og bananer.. (-;

> Bortset fra det har mine egne hunde ikke været slankere end siden
> jeg gik over til barf.

Loui er og har altid været meget slank, jeg kan ikke få mere sul på ham, han
får også omkring et kilo som minimum dagligt, + det løse.
Ebbe er også blevet pæn, han bulede nu temmeligt ud efter overgangen i sin
tid, men det er der styr på.

Mvh Marie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 22-08-08 19:00

"ager" <big@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> han får også omkring et kilo som minimum dagligt, + det løse.
> Ebbe er også blevet pæn, han bulede nu temmeligt ud efter overgangen i sin

Mine labber havde det som Ebbe, Sally vejede før Barf 28 kg, ganske få mdr.
efter vejede hun 33 kg (!) - og hun er ikke nogen stor lab, og jeg kan ikke
fordrage at se på fede hunde.
Jeg har bøvlet i årevis med at få hende ned i vægt, skruet ned for kød og
ben og op for grøntmixen, intet hjalp, førend jeg kvittede råfodringen og
satte hende på Weight loss foderet fra Olivers, nu ca. ½ år senere vejer hun
30,8 kg og ser rigtig pæn ud, men jeg stiler efter de 30 kg som
slutresultat.

mvh Anelise

Fra : ager

Dato : 22-08-08 19:41

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Mine labber havde det som Ebbe, Sally vejede før Barf 28 kg, ganske få
> mdr. efter vejede hun 33 kg (!) - og hun er ikke nogen stor lab, og jeg

nej, der er intet så ucharmerende som fede hunde, desværre ser jeg alt for
ofte smælderfede labbere, men de tager vel også på, bare ved at lugte til
noget spiseligt.. typisk land-hunde, der går og mæsker sig i hestefoder og
pærer, kattemad, melasse og hvad har vi, plus sovs og kartofler..jo da,
sådan en skællende, fedtet overtyk labrador ved man hvad er, når man er
landmand.. LOL..(-;

> [...]
> satte hende på Weight loss foderet fra Olivers, nu ca. ½ år senere vejer
> hun 30,8 kg og ser rigtig pæn ud, men jeg stiler efter de 30 kg som

Det er lidt vildt, at det har været så massivt hos dine, der må være forskel
på de forskellige racers stofskifte og evne til at omsætte føden er jeg
sikker på.

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 23-08-08 06:57

ager, skrev:

> Det er lidt vildt, at det har været så massivt hos dine, der må være
> forskel på de forskellige racers stofskifte og evne til at omsætte
> føden er jeg sikker på.

Lyder underligt i mine ører når mine har tabt sig på barf.
Jeg ville umiddelbart sige for lidt motion, men mine blev motioneret
i samme omfang da de blev tørfodret, så det er nok ikke forklaringen.
Det må simpelthen værer sammensætningen/mængden af barfen der har
været forkert, Weight loss er jo i princippet også kød/grøntsager,
bare i udpint udgave.

/Jens

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 23-08-08 08:55

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det må simpelthen værer sammensætningen/mængden af barfen der har
> været forkert, Weight loss er jo i princippet også kød/grøntsager,

Jeg er pensionist og kan derfor bruge megen tid med mine hunde, så manglende
motion er der ikke tale om. Vi går ca. 1½ time ved stranden om formiddagen,
hvor hundene er løse, vandapporterer og leger sammen, om eftermiddagen går
vi ca. 1 time i skoven, hvor kun den yngste er i flexiline, den ældste går
løs.
Derudover går jeg til træning en gang om ugen med dem begge.

Men jeg tror, at labber har et helt specielt stofskifte. Det kan jeg se nu,
hvor de iflg. skemaet på foderposerne skulle have 350 - 400 g foder dagligt,
den ældste får 150 gram Weight Loss og den yngste 200 gram Eagle Pack
dagligt.
Den ældste kan godt tåle at tabe yderligere et kg, hvorimod den yngste er
meget slank (hun vejer 28,8 kg), men det er med vilje, fordi jeg gerne vil
undgå, at hun udvikler slidgigt i hofterne, da hun desværre har en D-hofte.

mvh Anelise

Fra : Pwh

Dato : 23-08-08 09:29

A. S. Nielsen, skrev:

> [...]
> se nu, hvor de iflg. skemaet på foderposerne skulle have 350 - 400 g
> foder dagligt, den ældste får 150 gram Weight Loss og den yngste 200

Min logik siger mig stadig at Olivers Weight loss ikke indenholder noget
som man ikke selv kan bikse sammen,
det er forhåbentligt ikke tilsat et disideret slankemiddel.
Så den barfmængde/sammensætning som du har givet må have været forkert,
andet får du mig altså ikke overbevist om

/Jens (hvis hunde er 50% labrador, og ikke spor for fede)

Fra : Pwh

Dato : 23-08-08 07:04

ager, skrev:
> [...]
> ham, han får også omkring et kilo som minimum dagligt, + det løse.
> Ebbe er også blevet pæn, han bulede nu temmeligt ud efter overgangen

Mine bulede også ud til at starte med på barf.
Deres vægttab er kommet stille og roligt uden at jeg specielt
har arbejdet hen imod det.
Kan man forestille sig at hundens stofskifte simpethen skal have
lidt tid til at omstille sig, som sagt sulter jeg bestemt ikke mine nu,
selvom de nok er af en helt anden mening

/Jens (som er imponeret over hvor hurtigt de kan æde 1 kg foder)

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 23-08-08 08:58

> [...]
> selvom de nok er af en helt anden mening
>
> /Jens (som er imponeret over hvor hurtigt de kan æde 1 kg foder)

Jeg råfodrede mine labber i godt 3½ år, og de har aldrig nogensinde været
bare i nærheden af at få 1 kg foder om dagen, ikke engang det halve

mvh Anelise

Fra : Pwh

Dato : 23-08-08 09:32

A. S. Nielsen, skrev:

> Jeg råfodrede mine labber i godt 3½ år, og de har aldrig nogensinde
> været bare i nærheden af at få 1 kg foder om dagen, ikke engang det
> halve

Måske kunne de også klarer sig med mindre,
men så længe de holder den slanke linie synes jeg ikke der er
nogen grund til at sparer på foderet, de er ret så madglade

/Jens (som selv æder over 1 kg foder dagligt)

Fra : ager

Dato : 23-08-08 11:23

> Jeg råfodrede mine labber i godt 3½ år, og de har aldrig nogensinde været
> bare i nærheden af at få 1 kg foder om dagen, ikke engang det halve

Det er det jeg mener, der må være forskel på de enkelte individer og deres
stofskifte og evne til at få mest muligt ud af føden.
nogle hunde trives jo åbenbart også fint på madrester, mens andre udvikler
alle mulige dårligdomme..
nogle mennesker kan jo heller ikke tåle at se på et køleskab, uden at der
kommer et kilo på sidebenene, og andre der stort set spiser i døgndrift uden
at det kan ses.

Mvh. Marie -hvis hunde skal mæske sig i sild til middag

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-08-08 14:04

In news:g8mcdm$epl$1@newsbin.cybercity.dk,
ager <big@city.dk> typed:
> [...]
> kondition i det hele taget.. stort!.
> og maden.. ja... de måtte jo erkende, at "det der barf-noget" nok

Hvor er det dog bare dejligt Marie. Den søde Emma har om nogen fortjent
at blive så rask igen, som det nu altså kan lade sig gøre. Spondylosen er
der vist ikke så meget at gøre ved, men jeg tror da fuldt og fast på at
flexvital gør en rigtig god gavn.

Jeg kan godt forstå at du er glad, men uden din kæmpeindsats for at holde
dine dyr raske og friske, så var resultatet nok ikke blevet så godt. Bare
alle ville have samme ansvarsfølelse over for de dyr de har i deres
varetægt, så ville meget være vundet.

Et kæmpestort TILLYKKE med resultatet herfra, og et lige så stort kram til
Emma.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : ager

Dato : 22-08-08 14:26

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Hvor er det dog bare dejligt Marie. Den søde Emma har om nogen
> fortjent at blive så rask igen, som det nu altså kan lade sig gøre.

Rask bliver hun aldrig, men jeg håber jo på, at kunne holde hende stabil og
med vægten i behold så hun bedre har noget at stå imod med.

Spondylosen er
> der vist ikke så meget at gøre ved, men jeg tror da fuldt og fast på at
> flexvital gør en rigtig god gavn.

ingen tvivl om det, jeg er også overbevist om, at det er den der har holdt
hende "i form", med tanke på hvordan ryggen så ud på røntgenbillederne.

> Et kæmpestort TILLYKKE med resultatet herfra, og et lige så stort kram til
> Emma.

Tak! (-;

Mvh. Marie

Fra : JB

Dato : 22-08-08 14:42

> [...]
> i det hele taget.. stort!.
> og maden.. ja... de måtte jo erkende, at "det der barf-noget" nok ikke var

Det var flot. Tillykke.

Hilsen
Jytte

Fra : Hm

Dato : 22-08-08 14:57

Hej, Marie
Kan godt forstå du er glad, tillykke med det flotte resultat
Hanne

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 22-08-08 16:36

> [...]
> i det hele taget.. stort!.
> og maden.. ja... de måtte jo erkende, at "det der barf-noget" nok ikke var

Hvor er det godt at høre, Marie - tillykke med det.

venlig hilsen, Anelise

Fra : Leyna

Dato : 23-08-08 07:50

On Fri, 22 Aug 2008 14:45:41 +0200, "ager" <big@city.dk> wrote:

>Jeg satte hende på vægten, og den sagde 27,4!!!!, jeg kan stadig ikke få
>armene ned.. det er over 8kg hun har taget på siden hun var rigtig syg!.
>Det er jo helt vildt, jeg er bare så glad.

Tillykke med det flotte resultat. Det er bare så rart når tingene
lykkes. Jeg går ud fra at Emma så trives godt på trods af
rygproblemer?

Her har det så ikke været noget problem at få hundene til at tage på.
De er blevet nogle rigtig kastrat-basser, og de er nu alle tre på
diæt. Desværre har jeg ikke fået dem vejet for nylig, for vores lokale
dyrlæge har lukket og slukket, og der er pænt langt ind til
dyrehospitalet, men jeg TROR at de har tabt sig (lidt)
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 23-08-08 09:00

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Hej Leyna

som tidligere skrevet i denne tråd, er det eneste, der har kunnet få min
ældste lab ned i vægt Olivers Weight Loss foder, dog får hun kun ca. den
halve mængde af, hvor der er angivet på sækken. Så det var måske en idé til
dine "kastratbasser"

mvh Anelise

Fra : Leyna

Dato : 23-08-08 10:48

On Sat, 23 Aug 2008 10:00:23 +0200, "A. S. Nielsen"
<nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote:

> [...]
>halve mængde af, hvor der er angivet på sækken. Så det var måske en idé til

Jeg bruger RC light (tror jeg det hedder), og deres fodermængde er nu
sat ned til det halve. Jeg er glad for RC og vil lige se om ikke det
skulle hjælpe før jeg overvejer noget andet.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Sybil

Dato : 23-08-08 09:13

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> dyrlæge har lukket og slukket, og der er pænt langt ind til
> dyrehospitalet, men jeg TROR at de har tabt sig (lidt)

Hej
Vores MaxiZoo har en dyrevægt stående i butikken til fri afbenyttelse. Så
hvis der er sådan en nær hvor du bor, så kunne det måske være lettere.

Majken

Fra : Leyna

Dato : 23-08-08 10:50

On Sat, 23 Aug 2008 10:13:29 +0200, "Sybil" <Butbut@invalid.dk> wrote:

>Hej
>Vores MaxiZoo har en dyrevægt stående i butikken til fri afbenyttelse. Så
>hvis der er sådan en nær hvor du bor, så kunne det måske være lettere.

Hmmm... Jeg tror faktisk osse at Farmland har en vægt stående. Der er
ganske vist et godt stykke vej dertil osse, men vi bor så heller ikke
i nærheden af noget som helst.
Men tak for inputtet. Det havde jeg faktisk slet ikke tænkt på.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : ager

Dato : 23-08-08 11:34

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i meddelelsen

> Tillykke med det flotte resultat. Det er bare så rart når tingene
> lykkes. Jeg går ud fra at Emma så trives godt på trods af
> rygproblemer?

tja.. hun har problemer, og de tager stille til kan jeg se. Hun kan have
svært ved at komme på benene, når hun har ligget og hvilet, hun kan
pludselig virke halt på bagbenene, også specielt når hun har været i hvile,
hun er stiv som et bræt, hvad giver udslag i manglende ballance når hun er
ude og race, hun tager ind i mellem nogle styrt.
men i det store og hele fungerer hun fint nok, hun piver bestemt ikke, og
jeg synes hun er godt til selv at styre, hvornår hun har fået nok, og sådan
skal det være.
jeg vil ikke begynde at give hende smertestillende, kommer det så langt,
bliver hun aflivet.
Hun kan ikke holde sig ret længe, og der tror jeg også at ryggen spiller
ind, nerver der bliver trykket, det er så vidt jeg ved, noget der er
"normalt" hos ryg-hunde.
men altså, et vådliggerlagen om natten, så er problemet ikke større..

> [...]
> dyrlæge har lukket og slukket, og der er pænt langt ind til
> dyrehospitalet, men jeg TROR at de har tabt sig (lidt)

kastrater har som regel også en mere end god appetit (-;

Mvh. Marie