ny hvalp
Fra : Elmer Fjort

Dato : 20-08-08 15:58

Vi har lige fået en ny lille hvalp, og i den forbindelse har jeg lige et par
små spørgsmål.

Vi tager den ud og gå tur ca hver 3 time, for at den kan besørge hvad den
skal.
Nogen gange vil den simpelt hen bare ikke gå. Og lige så snart vi kommer
hjem igen, tisser den på gulvet.
Selvom vi får den stoppet så snart den sætter sig. kommer der jo altid nogle
dråber, det er tilsyneladende
nok til at presset på blæren letter, så det hjælper ikke noget at sætte den
ud i haven. For den gør sig ikke færdig derude.

Har nogen en ide om hvad pokker vi kan gøre? Det er jo ikke sagen at rende
rundt med en klud i hånden hele tiden.

Er det almindeligt at en lille hvalp ikke vil ud i mørket om aftenen?

Elmer

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 20-08-08 16:24

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> rundt med en klud i hånden hele tiden.
>

> Er det almindeligt at en lille hvalp ikke vil ud i mørket om aftenen?

hej Elmer

tillykke med hvalpen, hvad er det for en?

Du skriver, du går tur hver tredie time med den for at få den til at tisse,
men jeg vil foreslå, at du hver gang den har sovet, leget eller spist, går
hen til et helt bestemt sted i jeres have, gerne tæt på terrassedøren, og så
simpelthen bliver derude sammen med den og venter på, at den får gjort sig
færdig, og roser og giver en lækker godbid, når det sker. Efterhånden vil
den kunne lugte sin egen fært på tissestedet og blive fortrolig med det.

Grunden til, at den tisser, når I er kommet indenfor igen, kan være den, at
den dér føler sig tryg nok til at afsætte sin fært, det kan være for farligt
for en lille hvalp at gøre det uden i "den store verden", hvor de voksne
hunde færdes.

Det med mørket kan også skyldes utryghed hos den lille hvalp.

Held og lykke med hvalpen.

mvh Anelise

Fra : Kasper

Dato : 20-08-08 17:26

venter på, at den får gjort sig
> færdig, og roser og giver en lækker godbid, når det sker. Efterhånden vil
> den kunne lugte sin egen fært på tissestedet og blive fortrolig med det.

Vi har haft meget glæde af at lære den et ord for at tisse, så nu når vi
siger det kan vores hund næsten tisse på kommando... hvis der er noget i
blæren.

Kasper

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-08-08 18:01

On Wed, 20 Aug 2008 18:26:12 +0200, "Kasper" <ask@ask.ask> wrote:

> venter på, at den får gjort sig
>
>Vi har haft meget glæde af at lære den et ord for at tisse, så nu når vi
>siger det kan vores hund næsten tisse på kommando... hvis der er noget i
>blæren.

Bare det at rose hunden, når den tisser ude hjælper utroligt meget -
vores hvalp var sådan set stueren efter 3 måneder, hvis ikke lige hun
skulle markere sig med en protesttår på gulvet over, at nu måtte hun
ikke det eller det, eller vi havde glemt at tage hende ud, før vi
hentede hendes mad. Hun er meget ivrig kvalitetsinspektør )

Fra : Elmer Fjort

Dato : 20-08-08 20:36

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke det eller det, eller vi havde glemt at tage hende ud, før vi
> hentede hendes mad. Hun er meget ivrig kvalitetsinspektør )

Det er jo lidt svært at rose den for at gøre det uden for, når det ikke
sker.

Elmer

Fra : Hm

Dato : 20-08-08 17:42

Hej
Er af samme mening som Annelise, i skal ikke gå tur med den lille hvalp for
at den skal gøre sig ren, hvis i endelig gør så gå et ganske kort stykke
frem og tilbage flere gange.
Husk lige konsekvensen af at i vender den til at gå hver gang den skal gøre
sig ren, så bliver det muligvis til, at den kun kan gøre sig ren uden for
haven, og det kommer i til at fortryde
Ud i haven med den, så den bliver tryk ved stedet, og som Kasper sagde de
lærer hurtigt at tisse på komando.
Jeg har god erfaring med at stå op om natten og lige tage hvalpen ud en tur.

( John, du springer lige dette over )(faktisk har jeg hvalpen i sengen og
når den så begynder at røre på sig så er det ud i haven) så mine er blevet
renlige inden 1 højest 2 uger.

Hanne/ hvis schæfer kun havde to uheld indenfor og begge gange var det min
skyld.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 20-08-08 19:50

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> renlige inden 1 højest 2 uger.
>
> Hanne/ hvis schæfer kun havde to uheld indenfor og begge gange var det min

hej Hanne

det er nok der, jeg har fejlet, for jeg har aldrig villet have hunde (eller
katte) i sengen eller i soveværelset, og min lab.tæve var først 90% renlig,
da hun var over ½ år gammel
Til gengæld kan hun nu tisse på kommando

mvh Anelise

Fra : Hm

Dato : 20-08-08 19:59

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> hej Hanne
>
> det er nok der, jeg har fejlet, for jeg har aldrig villet have hunde
> (eller katte) i sengen eller i soveværelset, > mvh Anelise
Ja, det er en kæmpefejl

Hanne/ som tror at Anelise fedter for John

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 20-08-08 20:10

> Hanne/ som tror at Anelise fedter for John

Nej, det kunne aldrig falde mig ind, men jeg har en let astma, så det er
mere for ikke at friste skæbnen.

mvh Anelise

Fra : jopa

Dato : 20-08-08 21:31

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev

> Nej, det kunne aldrig falde mig ind, men jeg har en let astma, så det er
> mere for ikke at friste skæbnen.

Det var vist ikke lige det du fortalte mig

For mig kan folk have alle de dyr de vil i sengen.
Jeg foretrækker at min seng er ren og kun lugter af mine fise og ikke klam
hundelugt.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 21-08-08 16:44

jopa, skrev:

> Jeg foretrækker at min seng er ren og kun lugter af mine fise og ikke
> klam hundelugt.

Det er kun Schæfere der lugter klamt

/Jens

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-08-08 19:34

"Pwh" skrev

> Det er kun Schæfere der lugter klamt

En dalmatiner lugter værre end en flok våde får
Vores beagler er der ingen forskel på (eller også har jeg vænnet mig til
lugten :)

- Peter

Fra : jopa

Dato : 20-08-08 21:26

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev

> ( John, du springer lige dette over )(faktisk har jeg hvalpen i sengen og
> når den så begynder at røre på sig så er det ud i haven) så mine er blevet
> renlige inden 1 højest 2 uger.

Det bliver de såmænd også uden at sove i sengen

Jeg tror aldrig jeg har haft en hvalp der ikke var renlig indenfor den
første måned, men nu er schæfer jo også i følge videnskaben 75% klogere end
andre hunderacer.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 21-08-08 16:47

jopa, skrev:
> "Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev

> Det bliver de såmænd også uden at sove i sengen

Min Tyson måtte som hvalp ikke sove i sengen,
han var renlig efter 4-5 dage.
Angel måtte sove i sengen fra dag 1 og var 3-4 mdr
om at blive helt renlig.

/Jens (som var meget længere om at blive renlig selv)

Fra : jopa

Dato : 21-08-08 17:40

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev
> Angel måtte sove i sengen fra dag 1 og var 3-4 mdr
> om at blive helt renlig.

Nu er hun jo fakltisk stadig ikke renlig vel ?

Næ hunde der sover i seng er længe om at blive renlige

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 21-08-08 18:33

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev
>
> Nu er hun jo fakltisk stadig ikke renlig vel ?

Jo da, det har hun da været de sidste 4 år :-?

> Næ hunde der sover i seng er længe om at blive renlige

Det ved jeg ikke noget om.
Tyson fik ikke lov da jeg havde læst at han så ville få sværere
ved at skulle værer alene hjemme.

/Jens (hvis hunde må alt)

Fra : Hm

Dato : 21-08-08 19:47

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Angel måtte sove i sengen fra dag 1 og var 3-4 mdr
> om at blive helt renlig.
>
> /Jens (som var meget længere om at blive renlig selv)

Ja, Jens nu er der jo også schæfer i Tyson og det tæller jo

¨Nu er det jo ikke nok at Angel sov i sengen, man skal faktisk ud med hunden
når den rører på sig og der er jo ikke schæfer i hende.

Hanne / som heller ikke tro der er schæfer i Jens

Fra : Pwh

Dato : 21-08-08 20:18

Hm, skrev:

> Ja, Jens nu er der jo også schæfer i Tyson og det tæller jo

Mind mig ikke om det, jeg prøver at fortrænge det

> ¨Nu er det jo ikke nok at Angel sov i sengen, man skal faktisk ud med
> hunden når den rører på sig og der er jo ikke schæfer i hende.

Nu besørgede hun heldigvis ikke i sengen, kun på gulvet
Men helt uden pjat, så har jeg faktisk det indtryk at tæver
tit er længere tid end hannerne om at blive renlige.

> Hanne / som heller ikke tro der er schæfer i Jens

Min Mor var nu ret glad for Shæfere, men ikke så glad

/Jens

Fra : Hm

Dato : 21-08-08 20:34

> Nu besørgede hun heldigvis ikke i sengen, kun på gulvet

ja, det er jo det der er "fidusen" hunden tisser ikke i sengen, så når den
begynder at blive urolig så er det ud med den, der var du så ikke hurtig
nok.

> Men helt uden pjat, så har jeg faktisk det indtryk at tæver
> tit er længere tid end hannerne om at blive renlige.

Min han var hurtig renlig, men ikke så hurtig som hende jeg har nu, så der
er nok flere ting der spiller ind.

Hanne/ hvis tæve aldrig gider at gå ud at tisse efter kl 19 .-)

Fra : Pwh

Dato : 21-08-08 20:45

Hm, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> ja, det er jo det der er "fidusen" hunden tisser ikke i sengen, så
> når den begynder at blive urolig så er det ud med den, der var du så
> ikke hurtig nok.

Mener nu ikke det specielt var om natten hun besørgede på gulvet,
og jeg har ikke presteret at gide stå op midt om natten for at lufte hund
Men husker det ikke i detaljer, jeg tørrede bare op, så stort problem er det
heller ikke synes jeg. Jeg havde fjernet alle tæpper inden jeg fik hvalpe,
nu er jeg jo heller ikke som visse andre (ingen navne nævnt(john)) særlig sart

> Min han var hurtig renlig, men ikke så hurtig som hende jeg har nu,
> så der er nok flere ting der spiller ind.

Jeg synes efterhånden bare jeg har hørt det flere gange at tæver tit
er længere tid om at blive renlige, men jeg kan ikke bevise det rent statistisk

/Jens (som nu holder sig til tæver fremover alligevel)

Fra : Elmer Fjort

Dato : 20-08-08 20:35

> [...]
> voksne hunde færdes.
>
> Det med mørket kan også skyldes utryghed hos den lille hvalp.

Det er en lille mops.

Vi har rendt ude i haven, som godt nok kun er en lille gårdhave, både
tidligt og sent.
Intet er sket for end vi kommer ind igen.

Elmer

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 21-08-08 00:21

> [...]
> tidligt og sent.
> Intet er sket for end vi kommer ind igen.

Så har I ikke været længe nok derude

mvh Anelise

Fra : lh

Dato : 21-08-08 05:13

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> tidligt og sent.
> Intet er sket for end vi kommer ind igen.

Tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed...... det er vejen frem. Der
er ingen gylden middelvej. Og nej, det er ikke spor morsomt at rende udenfor
i timevis i regn og kulde, for at en hvalp skal tisse. Men det er kun et
lille barn, der ikke forstår så meget endnu. Det skal I lære den. og endelig
ROSE ROSE. Og aldrig dyppe dens næse i det når den besørger indendørs. Til
min overraskelse har jeg erfaret der sandelig er nogen der bruge den
endnu....

lh

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 21-08-08 08:36

"lh" <le_ha@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og endelig ROSE ROSE. Og aldrig dyppe dens næse i det når den besørger
> indendørs. Til min overraskelse har jeg erfaret der sandelig er nogen der

Min yngste hund er født i december, så det var i februar, jeg hentede hende,
og jeg mindes endnu de utallige vinternætter, hvor jeg iført dynejakke over
pyjamas´en stod og heppede på hende, så vi kunne komme i seng igen, det
gjorde jeg et par gange hver nat, i starten ved hjælp af vækkeuret, siden
blev det en vane at stå op og tage hende udenfor. Det varede ved i flere
mdr., og da det først var blevet forår, var det en helt rar fornemmelse at
stå derude ved 3-4 tiden og høre fuglene begynde at synge

mvh Anelise

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-08-08 10:26

"A. S. Nielsen" skrev

> [...]
> hende, og jeg mindes endnu de utallige vinternætter, hvor jeg iført
> dynejakke over pyjamas´en stod og heppede på hende, så vi kunne komme i

Jep efterårs/vinter hvalp er en lidt af en "nitte"
Næste gang så venter jeg hellere - det er vist noget med tålmodighed :)

At lære hvalpen at være renlig handler i høj grad om at finde en metode der
er afstressende/dæmpende for alle parter
Det er bare min mening :)

- Peter

Fra : Leyna

Dato : 21-08-08 09:27

On Wed, 20 Aug 2008 16:57:49 +0200, "Elmer Fjort"
<Whoknows@Whocares.com> wrote:

>Vi har lige fået en ny lille hvalp, og i den forbindelse har jeg lige et par
>små spørgsmål.

Som andre allerede har skrevet, så er lange gåture hver tredie time
ikke vejen frem. Hovedreglen er at hvalpen skal ud når den har sovet,
leget og spist, og det er stort set hele tiden. Altså småture ud i
haven i det uendelige, og alligevel skal du ikke regne med at den
fatter pointen med det samme. Det tog min sidste hvalp næsten 1 år at
blive renlig, men det er der meget stor forskel på.

Du skal regne med rengøring, og du skal regne med at hvalpen vil bide
ting i stykker. Det er ikke alle der gør det, men det er altså en baby
du har fået, såeh...
Hvalpe besørger kun dér hvor de er trygge, og i første omgang vil det
kun være inde i huset - også selvom du har haft den ude i haven (for
at tisse af) en trilliard gange. Det er frygteligt frustrende, men
sådan ER det bare. Tålmodighed er en dyd, som enhver hundeejer er nødt
til at besidde.

Så det er altså helt normal adfærd din hvalp udviser, og det med
rengøringen hører med til at have hvalp. Jeg håber så for dig at din
hvalp er noget kvikkere end min var, for det var virkelig en kamp.

Jeg ville sådan ønske at folk satte sig lidt mere ind i hvad det
indebærer at anskaffe sig en hund, for så ville disse problemer ikke
komme som nogen overraskelse.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : lh

Dato : 21-08-08 10:06

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Kan ikke være mere enig!

Jeg har også været en af dem der har stået uden for om natten med
vinterfrakke over nattøjet, for at min hundehvalp kunne tisse. Hun var så
meget hurtig renlig, så det bar frugt i sidste omgang. Og ja, der er meget
rengøring, og der skal tørres op og lige nu venter jeg en tæppemand der skal
lægge nyt på en lofttrappe - det gamle der lå der havde Beauty hygget sig
med at pille af når hun var alene hjemme. Så jo, med mindre man er meget
heldig, så vil der også være udgifter (uforudsete) på det at have hund. Men
sådan er det bare. Jeg er bevidst om jeg ikke kan have et super rent hjem
med en hund og en del katte. Men det tager jeg så med. For mig er det en det
mit halve liv at have hund og katte omkring mig.

lh
www.lene1960.dk

Fra : Hm

Dato : 21-08-08 11:32

Hej Elmer
Ja, som du jo kan se så har vi vist alle prøvet at stå ude om natten i regn
og slud, samtidig med man står og siger tisss, tisss de sidste par
nætter stod jeg i regn med paraply og det hele, og det eneste der skete var
at hunden satte sig træt ned og gloede på mig og så stod jeg der helt til
grin, og blev dyng våd, hunden havde fattet det med at være renlig og kunne
nu sagtens holde sig en hel nat, det havde jeg bare ikke lige fattet.
At din ikke tisser udenfor, er kun et spørgsmål om at være ude længe nok
kan ikke forstå det er et problem, med det gode vejr, man er jo næsten ude
hele tiden.
Kunne det tænkes at der hvor i har købt den, at de ikke var van til at være
udenfor, og kun har gjort sig renlige inden for.
Dengang jeg havde hvalpe i feb. og marts, med sne og regn ind imellem, da
var der da en del af hvallpene, de var omkring 6 uger som sad i køkkendøren
(som for det meste stod lidt åben, det var sk--- koldt) og tog tilløb, men
de løb ud selvom det var koldt og mørkt for at gøre sig rene, der var et par
stykker som hellere gjorde det indenfor hvis det var for vemmeligt.
Mon ikke du bare er for utålmodig, nu er det snart week-end igen, og så er
det bare at være ude det meste af tiden, så kan det jo ikke undgåes at den
besørge.

Hanne/ hvor tasterne vist løb lidt amok

Fra : Elmer Fjort

Dato : 21-08-08 13:12

> [...]
> det bare at være ude det meste af tiden, så kan det jo ikke undgåes at den

Siden igår, har den lagt 3 klatter i haven, men tisse det har den endnu
ikke fundet ud af.

Det værelse hvor den er om natten har vi lagt aviser på gulvet.
Nogle af de aviser har vi nu, når de alligevel skal skiftes, lagt ud på
vores overdækkede terrasse.
Den har været fordi aviserne flere gange og snust til dem, men indtil
videre ikke noget resultat.

Vi har så lige et tillægs spørgsmål, får den nok at drikke?? Dens tis er
meget gult, men den har vand til rådighed 24 timer i døgnet.
Det foder den får er tørkost, som vi fik med da vi hentede den, så den er
vant til det.

Elmer

Fra : jopa

Dato : 21-08-08 13:25

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev

> Det værelse hvor den er om natten har vi lagt aviser på gulvet.
> Nogle af de aviser har vi nu, når de alligevel skal skiftes, lagt ud på
> vores overdækkede terrasse.

Forkert.
Iagtag hunden og sætter den sig og lægger an til en tissetår så tag den fast
og hurtigt med et NEJ og sæt den ud i haven hvor i venter til den tisser og
så ROSER den.
Det er min måde at gøre det på og den er effektiv.

Husk de skal som regel tisse straks efter en lur eller leg eller spisning.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 21-08-08 16:47

jopa, skrev:

> Husk de skal som regel tisse straks efter en lur eller leg eller
> spisning.

Precis sådan her jeg det også selv

/Jens

Fra : Hm

Dato : 21-08-08 13:45

> Siden igår, har den lagt 3 klatter i haven, men tisse det har den endnu
> ikke fundet ud af.

Det lyder da godt, hvis i tager den ud når den har leget sovet eller spist,
så vil den altså tisse på et eller andet tidspunkt.

> [...]
> vores overdækkede terrasse.
> Den har været fordi aviserne flere gange og snust til dem, men indtil

Det der kommer nu er altså kun min egen mening om:
1:
Aviser indenfor er en rigtig dum ide´ så er det jo lovligt at tisse inden
for, og gulvet kommer til at lugte af dens tis. Kan måske forstå hvis man
lige har en avis et enkelt sted med plastic under, hvis den skal være alene
flere timer om dagen, imedens den er helt lille, men når i er hjemme O
aviser.
2:
Hvorfor sover den i et værelse for sig selv??
Hunden er et flok dyr og skal derfor være hvor vi er eller i det mindste
have adgang hvis den har lyst ( den behøver altså ikke ligge i sengen) men
en lille kurv eller bare en papkasse ved siden af sengen, så har i også
mulighed for at høre når den rejser sig - og så ud med den . hvis man så
senere ønsker at hunden skal sove i gangen udenfor soveværelset, ja, så
finder man ud af det til den tid.
Hvad hvis hunden bliver dårlig eller får dårlig mave, det sker faktisk også
når de bliver ældre og er blevet renlige, så skal den bare have det endnu
dårligere fordi den ikke kan komme og fortælle at den vil ud, -nej, den går
ikke - hunden skal have mulighed for at komme og sige til hvis der er noget
galt eller den vil ud.

Husk lige det er min mening (som selvfølgelig er den rigtige

> Vi har så lige et tillægs spørgsmål, får den nok at drikke?? Dens tis er
> meget gult, men den har vand til rådighed 24 timer i døgnet.
> Det foder den får er tørkost, som vi fik med da vi hentede den, så den er

Den skal nok drikke det den har behov for, men husk at skifte det tit i alt
fald i starten, nogle hunde er meget kræsne med gammelt vand.

Prøv at måle hvad i hælder i skålen og hvad i smider ud, så får i en
fornemmelse af hvor meget den faktisk drikker, når nu i er lidt i tvivl, men
det er selvfølgelig vigtigt at den får vand nok.

Hanne / hvis taster stadig har fart på

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 21-08-08 16:52

> [...]

> finder man ud af det til den tid.
>
> Husk lige det er min mening (som selvfølgelig er den rigtige

Den første måneds tid sov min yngste hund i et (stort) udstillingsbur, som
var placeret lige ved siden af min seng - så da så jeg stort på min astma
- så snart hun rumsterede rundt, vågnede jeg, og så var det, vi gik ud i
nattekulden. Faktisk havde jeg dynejakken liggende parat i soveværelset, så
det kunne gå hurtigt med at komme ud af terrassedøren.
Jeg brugte buret, fordi opdrætteren fortalte, at en hvalp helst ikke vil
bruge "hulen" til toilet og derfor bliver urolig, når den bliver trængende.
Efter 3-4 uger anbragte jeg buret i stuen, hvor den voksne hund også sover,
og da hun var ca. ½ år gammel og havde lært at give lyd, når hun blev
trængende om natten, blev buret sat væk, og hun sov i sin almindelige
hundeseng.

Det var så min metode, men om den er den rigtige, ved jeg ikke

mvh Anelise

Fra : Leyna

Dato : 22-08-08 02:32

On Thu, 21 Aug 2008 12:31:56 +0200, "Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote:

>At din ikke tisser udenfor, er kun et spørgsmål om at være ude længe nok
>kan ikke forstå det er et problem, med det gode vejr, man er jo næsten ude
>hele tiden.

Og så sidder jeg med fornemmelsen af virkelig at have fejlet. Jeg har
stået ude kl l*rt om natten i 5 kvarter, for at vente på at Oy skulle
gøre sig ren, men der skete intet. Man er træt og man begynder altså
at fryse. Jeg beundrer jer andre der blot bliver stående udenfor hele
natten, men jeg mister altså tålmodigheden på et tidspunkt, og lige så
snart vi så gik ind, ja så kom tiståren.

Der er forskel på hunde, og nogle er meget længere om at lære end
andre, og det er ikke altid at de gængse råd virker.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hm

Dato : 22-08-08 08:20

> [...]
hej Leyna
nu var dette jo ikke et svar på en natte tisse tur, men en bemærkning til
at hunden slet ikke tisser udenfor om dagen, og det er altså kun et
spørgsmål om at være uden for længe nok, og ikke give hvalpen mulighed for
at gå inden for og tisse
og ja, jeg har stået udenfor om natten og ventet da hvalpen var 8-9 uger,
jeg tog den jo ud når den blev urolig, så var ventetiden ikke så lang det
var først da hun ikke gad det natte sjov mere, og bare sad der og halvsov,
at jeg følte mig helt til grin, jeg gik lidt og hun bagefter og sad så der
igen.
..
Selvfølgelig er der meget forskel på de forskellige hunde, men jeg har så
bare været heldig alle 4 gange
Kan kun sige at din tålmodighed men urenlighed så længe, havde jeg ikke
haft.
Hanne

Fra : Leyna

Dato : 22-08-08 09:36

On Fri, 22 Aug 2008 09:19:55 +0200, "Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote:

> [...]

>at hunden slet ikke tisser udenfor om dagen, og det er altså kun et
>spørgsmål om at være uden for længe nok, og ikke give hvalpen mulighed for

Jaja, det forstår jeg godt. Det har bare ikke virket her, og
umiddelbart lader det til at det "bare" er mig der ikke har været ude
længe nok, men Oy gjorde det altså ikke før vi kom ind. Det KAN have
noget at gøre med hans allerførste hvalpetid, hvor han levede i en
stald og kun sjældent var udenfor.Med Vaks var det intet problem. Han
var renlig indenfor en måned, men Oy reagerede bare ikke på alle de
gængse råd.

>og ja, jeg har stået udenfor om natten og ventet da hvalpen var 8-9 uger,
>jeg tog den jo ud når den blev urolig, så var ventetiden ikke så lang

Det var den så for mig. Oy fattede ingenting. Han ville tisse hvor han
var tryg. Basta!

> [...]
>at jeg følte mig helt til grin, jeg gik lidt og hun bagefter og sad så der

Jeg følte mig helt til grin da Oy så startede med at tisse udenfor og
jeg så roste ham voldsomt. Det blik jeg fik var bare så sigende. "Hvad
i alverden har du dog gang i moster?" Han fattede ikke en meter, og
jeg følte mig SÅ utilstrækkelig.
>.
>Selvfølgelig er der meget forskel på de forskellige hunde, men jeg har så
>bare været heldig alle 4 gange

Jeg ved ikke hvor normen ligger, men jeg har osse en fornemmelse af,
at Oy har været extrem svær at håndtere. Han er osse den der har
ødelagt mest (og Maggie skulle så ha' været lige så slem i
hvalpetiden- Maggie er Oys halvsøster) og i det hele taget har fået
mig til at føle mig som en elendig hunde ejer - som bare ikke har
gjort det rigtige eller ventet længe nok.

>Kan kun sige at din tålmodighed men urenlighed så længe, havde jeg ikke
>haft.

Hvad ville du så have gjort? Aflivet kræet?
Oy har udviklet sig til at blive en dejlig hund. Han ødelægger da
stadig ting ind imellem, men det er ved at være en sjældenhed, og han
er 100% renlig i dag. Jeg er glad for at jeg ikke opgav ham, for det
har sg* været kampen værd. Han er den underligste hund jeg har kendt
og har en megastor personlighed. Og så har han charme så det basker.
Han er noget helt specielt.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hm

Dato : 22-08-08 09:53

> [...]
> gjort det rigtige eller ventet længe nok.

> Hvad ville du så have gjort? Aflivet kræet?

Hej Leyna
som jeg også skriver til Elmer, så har det også noget at gøre med om hvalpen
har haft mulighed for at gå udenfor og gøre sig ren, hvis den ikke har haft
den mulighed så er det jo en naturlig ting at gøre det inden for, og det er
jo nok der dit problem er startet.

Og stadig væk, så kan man begynde med at hunden er meget ude sammen med os
andre om dagen, og ikke har mulighed for at gå ind og tisse, så lærer den
det på den måde inden ganske kort tid.

Nej, jeg havde nok ikke aflivet kræet men som sagt været meget ude med
hvalpen om dagen , og så lavet en hundegår til om natten ( når man nu har
plads) og hvis den skulle være alene hjemme, jeg havde ikke givet op, jeg
har tæpper over alt undtagen i køkkenet, så der var kun en vej frem.

Hanne/ som stadig væk er imponeret af din tålmodighed

Fra : jopa

Dato : 22-08-08 09:57

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev

> Nej, jeg havde nok ikke aflivet kræet men som sagt været meget ude med
> hvalpen om dagen , og så lavet en hundegår til om natten ( når man nu har
> plads)

Min nægter at pisse i hundegården. Holder sig hellere i 24 timer hvorefter
den står og pisser i 10 min.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Hm

Dato : 22-08-08 11:18

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> "Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev

> Min nægter at pisse i hundegården. Holder sig hellere i 24 timer hvorefter
> den står og pisser i 10 min.

En schæfer er "sippet" nu er din jo renlig, det var den mulighed jeg
havde valgt hvis jeg havde en unghund som ikke fattede en meter om hvad
"renlighed" gik ud på.
Hanne/ som har en "sippet" tæve, når det drejer sig om "renlighed"

Fra : Leyna

Dato : 22-08-08 22:29

On Fri, 22 Aug 2008 10:52:56 +0200, "Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote:

> [...]

>den mulighed så er det jo en naturlig ting at gøre det inden for, og det er

Der var masser af muligheder igennem dagen og 2 voksne hunde der kunne
vise ham hvordan man gjorde, men alligevel gik der altså ikke et lys
op for ham. Så nej, jeg tror slet ikke problemet lå hos mig. Jeg tror
simpelthen at Oy lærte langsomt. MEGET langsomt.

>Og stadig væk, så kan man begynde med at hunden er meget ude sammen med os
>andre om dagen, og ikke har mulighed for at gå ind og tisse, så lærer den
>det på den måde inden ganske kort tid.

Det er så ikke min erfaring med Oy.

> [...]
>plads) og hvis den skulle være alene hjemme, jeg havde ikke givet op, jeg
>har tæpper over alt undtagen i køkkenet, så der var kun en vej frem.

Meget ude om dagen - check. Hundegård om natten - No way. Jeg ville
aldrig isoleere en 8 ugers hvalp fra sin flok om natten. Heller ikke
mine voksne hunde for den sags skyld. De skal da lære at leve i
hjemmet og ikke i en hundegård.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Pwh

Dato : 23-08-08 06:47

Leyna, skrev:

> [...]
> aldrig isoleere en 8 ugers hvalp fra sin flok om natten. Heller ikke
> mine voksne hunde for den sags skyld. De skal da lære at leve i

Næh hvorfor anskaffe sig hunde hvis man ikke gider værer
sammen med dem.
Hundegårde må da værer til hunde der ikke kan finde ud af
at opfører sig rigtigt inden i huset.
Ligesom at snore er fordi man ikke har gidet/evnet at styrer
sin hund uden at den er bundet til en selv

/Jens (hvis hunde hverken er fængslet eller bundet)

Fra : jopa

Dato : 23-08-08 21:33

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Næh hvorfor anskaffe sig hunde hvis man ikke gider værer
> sammen med dem.

Har du indtryk af at folk køber hund for at have den i en hundegård
Du gider vel heller ikke at være sammen med dine altid ?
Specielt ikke når du jobber

Min render løs på hele ejendommen og når den er træt af det lægger den sig i
sin hundegård hvis døren er åben.
Nu har vi primært hundegård som tyverisikring.
Det vil sige når vi ikke er hjemme.

Hundegården/hunden er så på gårdspladsen og jeg tror ikke at der kommer
nogen når hunden er der
Hvis han ikke gider at være der kan han gå igennem stalden og ind i huset.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 24-08-08 07:18

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Har du indtryk af at folk køber hund for at have den i en hundegård

Aner det ikke, kender ikke nogen personligt som bruger hundegård.

> Du gider vel heller ikke at være sammen med dine altid ?

Jo da.

> Specielt ikke når du jobber

Der kan jeg ikke, men der er de frit inde i huset eller i haven som
det passer dem, jeg har ikke bygget noget bur til dem.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 24-08-08 10:30

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Aner det ikke, kender ikke nogen personligt som bruger hundegård.

Hundegård er specielt fint til de hunde der absolut ikke kan være alene
hjemme uden at splitte det hele af

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 24-08-08 10:42

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Hundegård er specielt fint til de hunde der absolut ikke kan være
> alene hjemme uden at splitte det hele af

Det var jo også det jeg skrev

Mine hunde kan sagten værer alene hjemme uden at splitte noget ad.
Self skal jeg ikke lade en oksefilet ligge frit fremme

/Jens

Fra : Hm

Dato : 23-08-08 07:46

> [...]
> aldrig isoleere en 8 ugers hvalp fra sin flok om natten. Heller ikke
> mine voksne hunde for den sags skyld. De skal da lære at leve i

Hej leyna
nu tror jeg vi køre lidt i ring, jeg har aldrig sagt at jeg kunne finde på
at sætte en 8 ugers hvalp i hundegård, tvært i mod skriver jeg jo at den
ikke engang skal være i et andet værelse om natten,
---
kopi af det jeg skrev til Elmer:
[...]
så der er noget du har misforstået, jeg gør jo netop meget ud af at hvalpen
skal være sammen med os når vi er hjemme.
Det med hundegården kom da jeg skriver at jeg nok ikke ville have samme
tålmodighed med en urenlighed hund som du - en 8 -14 ugers hvalp er jo ikke
urenlig - men det er en hund på over 7-8 mdr. som vi taler om.
Mine hunde er altid sammen med mig, og er jeg ikke hjemme er de som regel
med i bilen.

Hanne

Fra : Leyna

Dato : 23-08-08 10:45

On Sat, 23 Aug 2008 08:45:54 +0200, "Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote:

>nu tror jeg vi køre lidt i ring, jeg har aldrig sagt at jeg kunne finde på
>at sætte en 8 ugers hvalp i hundegård, tvært i mod skriver jeg jo at den
>ikke engang skal være i et andet værelse om natten,

Okay Hanne! Godt ord igen.
Ja, det har været en lang og sej kamp med Oy, men jeg tror at man,
lige som med en sengevæder, vænner sig til at skulle gøre rent efter
en langsomt opfattende hvalp. Mine hunde har osse adgang til
soveværelset om natten, men bliver en af dem dårlige kunne de aldrig
drømme om at vække os. Så trækker de hen i et fjernt hjørne (man
skider jo ikke i egen rede) og gør det de skal... hvis de når det.
Har prøvet at træde ud i en ordentlig klat lige når man smækker
fusserne ud af sengen. YIKES! Men det hører så osse med til at ha'
hund.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hm

Dato : 23-08-08 11:43

> [...]
> Har prøvet at træde ud i en ordentlig klat lige når man smækker
> fusserne ud af sengen. YIKES! Men det hører så osse med til at ha'

Hej Leyna
ok
Enten er du meget uheldig - eller jeg meget heldig - nogle få gange hvor
hundene (det gælder dem alle) har været dårlige er de kommet og vækket mig,
jeg er blevet noget overrasket over, at de har kunnet nå det, for de er
dårligt nået udenfor før det har stået ud af dem enten den ene vej eller den
anden, jeg er aldrig stået op til "noget" på gulvet.
Hende jeg har nu havde rigtig, rigtig dårlig mave da jeg hentede hende og
kæmpede med at få den i orden i over 2 mdr. selv der nåede hun altid sige
til, men selvfølgelig skulle jeg også være hurtig.

Hanne/ som nok er heldig

Fra : jopa

Dato : 23-08-08 21:27

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev
>De skal da lære at leve i
> hjemmet og ikke i en hundegård.

Okay og hvorfor hedder det lige hundegård? mon ikke det er fordi den skal
være der ?

Det er jo hundens gård

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 24-08-08 07:22

jopa, skrev:
> "Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev
>
> Okay og hvorfor hedder det lige hundegård? mon ikke det er fordi den
> skal være der ?

*ROFL*

Er det det man kalder tynd argumentation

/Jens