Politikere tænker ikke
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-08-08 17:31

Hej

Nu vil politikerne have at ejere af muskelhunde skal have en særlig
hundelicens. Og for at få den, skal ejeren skrive under på at kende
der særlige retningslinjer der er for hold af den slags hunde. F.eks.
forsvarlige snore, forsvarlig indhegning, aktivering af hunden og at
hunden ikke må føres af en person, der ikke fysisk har kræfter til at
holde den.

Forsvarlige snore, forsvarlig indhegning og aktivering er fint nok,
men der er godt nok ikke mange der ville kunne holde Siri, hvis hun
virkelig ville noget andet. Jeg ville i hvert fald ikke. Men nu er hun
muligvis heller ikke hvad de kalder en muskelhund.

Og nu kommer den gode: De skal mærkes med en elektronisk chip! Jeg
mener, hvor mange af jeres hunde er IKKE chipmærkede? Og EBs
overskrift: Muskelhunde skal overvåges elektronisk. Mon "journalisten"
overhovedet aner hvad han skrive om, eller vil han som sædvanlig bare
lige piske en stemning op efter sagen om den 5-årige på Bornholm? Som
bekendt er de chips man bruger til mærkning af hunde i dag, nogle man
skal ret tæt på for at aflæse, så elektronisk overvågning er nok lige
at tage munden en anelse for fuld.

Og så til spørgsmålet til 1000 kroner: Hvem skal bestemme hvad der er
en muskelhund? Er en dværgpincher? En gravhund? En grand danois?

I følge forslagsstilleren er det åbenbart den lokale dyrlæge eller
id-mærker der bestemmer. Skræmmende.

Desværre har jeg ikke noget bedre forslag til hvordan man kan løse
problemerne. Det skulle da lige være at implementere lovforslaget
generelt. Altså en slags hundekørekort, som man skal have på sig og at
hunde kun må være uden snor på privat område og i hundeskove. Hvis man
så lige smider en hundeskat i posen også, så tror jeg egentlig mange
problemer vil forsvinde.

Mvh Trine

Fra : torben og marie

Dato : 13-08-08 11:01

On 13 Aug., 18:30, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:
> [...]
> hunde kun må være uden snor på privat område og i hundeskove. Hvis man
> så lige smider en hundeskat i posen også, så tror jeg egentlig mange

Hej Trine

Jeg læste det også i kølvandet på den tragiske sag om den lille pige
og de to rotter. (vi bor et stenkast derfra hvor det skete, og jeg
kender både ejer og hunde)
jeg ved ikke hvordan det skal virke i praksis for at fungere efter
hensigten.
der hvor problemerne er størst vil en sådan løsning alligevel ikke
komme frem, forstået på den måde, at de fleste af de typer hunde
aldrig bliver registreret nogen steder, hvilket vil blive svært at
kontrollere.
Danskfødte, registrerede hunde vil det kunne fungere med. Men hvad med
alle de her lyssky importer og tilfældig avl?.
Og jeg tænker også som dig, hvilke hunde skal stemples? og hvem skal
bestemme hvilke hunde der skal?. Jeg har jo også muskuløse hunde, så
jeg føler mig bestemt også ramt.
Er det hunde der har været brugt som kamphund eller er det størrelsen
og muskelmassen der skal afgøre det?.

Jeg håber dette kommer frem, da jeg ikke kan bruge grupperne via mit
vanlige program pga. overgang til vista, det er åbenbart for avanceret
til grupperne..LOL.. jeg finder nok ud af det på et tidspunkt...

Mvh. Marie

Fra : jopa

Dato : 13-08-08 18:51

"torben og marie" <big@city.dk> skrev
Jeg håber dette kommer frem, da jeg ikke kan bruge grupperne via mit
vanlige program pga. overgang til vista, det er åbenbart for avanceret
til grupperne..LOL.. jeg finder nok ud af det på et tidspunkt...

Du har windows mail og der kan du tilgå nyhedsgrupperne.
Det er så let at selv en øbo kan finde ud af det

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : ager

Dato : 13-08-08 19:25

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> Du har windows mail og der kan du tilgå nyhedsgrupperne.
> Det er så let at selv en øbo kan finde ud af det

He.. got it.. (-;
øbo eller ej.

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-08-08 19:46

In news:48a31ef7$0$90268$14726298@news.sunsite.dk,
jopa <admin@jp-web.invalid> typed:
> [...]
>

> Du har windows mail og der kan du tilgå nyhedsgrupperne.
> Det er så let at selv en øbo kan finde ud af det

Jeg fik også en ny flot computer i går, da min den anden blev "dræbt" af et
lyn i fredags. Jeg gloede godt nok også noget da jeg så Windows Mail, men
den er jo faktisk identisk med Outlook Express, og jeg har da fundet ud af
det hele selvom Vista er noget anderledes end XP. Jeg måtte også rekvirere
nyt password til min netbank, og flere af mine gamle elskede spil bl.a.
Diablo er ikke kompatible med Vista, det er noget hø, men der findes vel en
løsning på det også. Jeg er jo også øbo, men er vist ved at få styr på
sagerne.

Nå, men det har jo ikke så meget med vovser at gøre. Håber at jeres
firbenede alle har det godt. Stakkels dejlige Milo. Han må vel nok "stå for
skud" igen, men det er jo nok ikke så slemt ment som det er skrevet.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Pwh

Dato : 13-08-08 19:47

Tove Krieger, skrev:
> Stakkels dejlige Milo. Han må vel nok
> "stå for skud" igen,

Er der omsider nogen der har skudt den møghund

/Jens

Fra : ager

Dato : 13-08-08 20:36

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> findes vel en løsning på det også. Jeg er jo også øbo, men er vist ved at

jeg bøvler kun med min digitale signatur, der bliver jeg nok nød til at få
et nyt, da jeg ikke aner hvor hulen det ligger begravet i den gamle, alt
andet har vi vist fået over på den nye. men for pokker hvor er det
omstændigt sådan at skulle flytte indhold, det er jo ikke alt der bare kan
kopieres over.. så det har taget nogle uger at få styr på det hele.
Vista`en er egenlig meget lækker når man har vænnet sig til det nye.. (-;

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-08-08 22:18

In news:g7vd3f$tic$1@newsbin.cybercity.dk,
ager <big@city.dk> typed:
> [...]
> alt der bare kan kopieres over.. så det har taget nogle uger at få
> styr på det hele. Vista`en er egenlig meget lækker når man har vænnet

Vista er da et godt styresystem, men de er jo meget forsigtige og spø'r hele
tiden om man nu er sikker på dit eller dat. Ja gu' er jeg da sikker
(undskyld mit franske), noget erfaring har man da fået gennem de sidste
mange år med computer.
Jeg fik da også min Diablo til at køre ved at downloade en patch, så det er
helt fint.

Det var da godt at jeg havde taget backup af mine dokumenter og ikke mindst
alle mine elskede uundværlige hunde og kattebilleder fra grupperne. Det
havde været en katastrofe hvis jeg havde mistet dem forever. Det havde ikke
været til at bære. Den digitale signatur skal også bestilles igen ligesom en
ny pinkode til Netbank var nødvendig, men det er heller ikke noget problem,
så her går det bare godt.

En stor krammer til alle dyrene herfra.

Fra : jopa

Dato : 13-08-08 22:28

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev>
> Vista er da et godt styresystem, men de er jo meget forsigtige og spø'r
> hele tiden om man nu er sikker på dit eller dat. Ja gu' er jeg da sikker

Det kan så slåes fra Tove

> [...]
> ligesom en ny pinkode til Netbank var nødvendig, men det er heller ikke
> noget problem, så her går det bare godt.

En usb stick er alle tiders når man lige skal have en kopist af det vigtige

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-08-08 23:22

In news:48a351f0$0$90265$14726298@news.sunsite.dk,
jopa <admin@jp-web.invalid> typed:
> "Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev>
>
> Det kan så slåes fra Tove

Kære John - hvor mon man gør det ? Det er lidt af en jungle. Det var lidt
nemmere i XP

> En usb stick er alle tiders når man lige skal have en kopist af det
> vigtige

Jamen, det var skam da osse' min 8 Gb usb nøgle det var gemt på. Og så ikke
mere OT fra mig. Jeg har vist brugt min kvote for resten af året her.

Fra : ager

Dato : 14-08-08 05:54

> [...]
> "Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev>
>
> Det kan så slåes fra Tove

> En usb stick er alle tiders når man lige skal have en kopist af det

Ja længe leve den opfindelse!

Mvh. Marie

Fra : JB

Dato : 14-08-08 07:51

[...]

Hej Marie.

Ved du noget om hundene? Var det DKK hunde, "ægte" hunde uden stambog eller
blandinger, der lignede rottweilere?

Rottweilerklubben gør jo et meget stort arbejde med at mentalteste
avlshundene. Det har de gjort i mange år, så jeg synes, det var interessant
at vide, hvilken type hunde, det var.

Det er enganske forfærdelig sag, man kan ikke lade være med at tænke på, om
ens hunde kunne gøre det samme. Jeg er jo helt tryg ved børnebørn og hunde
sammen.

Heldigvis er det trods alt sjældent, sådan noget sker. Der er jo mange hunde
og børn i Danmark.

Hilsen
Jytte

Fra : ager

Dato : 14-08-08 11:06

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Ved du noget om hundene? Var det DKK hunde, "ægte" hunde uden stambog
> eller blandinger, der lignede rottweilere?

Ja jeg kendte begge hunde, har trænet med dem begge. DKK`ere, velfungerende
søde rotter begge to.
de er begge avslkårede og mentaltestede også.
Ejeren er meget ansvarsfuld og en erfaren hundeejer, og bestemt ikke nogen
hårdkogt machomand med hang til potensforlængere, han elskede bare racen.

Jeg tror, uden at ville blive personlig, at der er skabt en paniksituation,
pigen og hundene imellem. Hundene har aldrig været vandt til børn i
hverdagen. der er fornylig kommet ny kæreste ind med to små børn, der ikke
er vandt til hunde.
Jeg tror, at pigen er gået ud i hundegården (hvor de begge var lukket
forsvarligt ude, mens ejeren var på job) og hun er så gået i panik og har
hylet op når hundene er kommet hen for at hilse, og her er det gået galt,
hundenes instinkter og flokmentalitet er taget over.

Det er sådan noget der bør få os alle til at tænke os om en ekstra gang, at
hunde og alle andre dyr stadig er styret af en vis portion instinkt, som
altid vil ligge begravet et sted, hos nogle stærkere end hos andre.

Jeg havde aldrig drømt om, at de her to rotter kunne indeholde sådan noget,
og jeg har ihvertfald været i grublehjørnet i et par dage snart, virkelig
rystet.

Mvh. Marie

Fra : JB

Dato : 14-08-08 12:54

"ager" <big@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg havde aldrig drømt om, at de her to rotter kunne indeholde sådan
> noget, og jeg har ihvertfald været i grublehjørnet i et par dage snart,

Man kan ikke andet end blive rystet over sådan en sag, men jeg tror, du har
helt ret i, at det sikkert har været en paniksituation. Det er aldrig
fornuftigt at gå ind i en hundegård, hvis ikke det er ens egne hunde. Det er
jo hundens domæne, men at de har bidt så voldsomt er mærkeligt.
Hundene har måske betragtet barnet som en fremmed, hvis de ikke har boet der
så længe. Børn på 5 år er jo også impulsive. En af vores tæver sagde grimme
ting til et barnebarn på netop 5 år. Han blev overmodig, fordi hundene er
venlige, men det blev for meget for den ene hund, så hun talte med store
bogstaver. Det forstod han. Det er ikke et barnebarn, der kommer så tit.

Jeg er holdt op med at lade fremmede børn snakke med hundene, efter jeg var
ude for en flok børn, der råbte og skreg helt vildt. Nu siger jeg konsekvent
nej, selvom mine hunde er meget fredelige og børnevenlige. Jeg ved ikke, om
de fremmede børn forstår at omgås hunde.

Hilsen
Jytte

Fra : ager

Dato : 14-08-08 13:31

> [...]
> fornuftigt at gå ind i en hundegård, hvis ikke det er ens egne hunde. Det
> er jo hundens domæne, men at de har bidt så voldsomt er mærkeligt.

det er så der at de store stærke hunde kommer i dårligt lys, når de angriber
er det alvorligt. faktisk havde en af dem bidt igennem pigens kranie.
skræmmende..

Mvh. Marie

Fra : jopa

Dato : 14-08-08 13:23

"ager" <big@city.dk> skrev

> Jeg havde aldrig drømt om, at de her to rotter kunne indeholde sådan
> noget, og jeg har ihvertfald været i grublehjørnet i et par dage snart,
> virkelig rystet.

Min erfaring med hund og hundegård gennem mange år er at det er 2
forskellige hunde når den er inde eller ude.

Når min er i hundegård bider den konsekvent hvis folk stikker hånden ind til
den.
(er sket et par gange med folk der ikke troede på mig)
Det er dens domæne

Så børn og hundegård er ikke det smarteste.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : ager

Dato : 14-08-08 13:29

> [...]
> (er sket et par gange med folk der ikke troede på mig)
> Det er dens domæne
>
> Så børn og hundegård er ikke det smarteste.

Min den store har det sådan med bilen, og når han er alene hjemme med
ungerne, bilen og børnene passer han sørme på..
Mvh. Marie

Fra : JB

Dato : 14-08-08 13:47

> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen

> Min den store har det sådan med bilen, og når han er alene hjemme med
> ungerne, bilen og børnene passer han sørme på..
> Mvh. Marie

Hunde skelner jo også mellem egne børn og fremmede børn. Måske har de ikke
betraget børnene som egne. Jeg kender tilfælde, hvor hunden forsvarede egne
børn overfor legekammerater, de var kommet på kant med. Det er jo heller
ikke så smart. Heldigvis skete der ikke noget alvorligt.
Man synes jo at netop i dette tilfælde, har ejeren gjort, hvad der var
muligt for hunde og familie. Alligevel skete ulykken, man kan ikke sikre sig
mod alt.

hilsen
Jytte

Fra : ager

Dato : 14-08-08 13:48

> [...]

> Man synes jo at netop i dette tilfælde, har ejeren gjort, hvad der var
> muligt for hunde og familie. Alligevel skete ulykken, man kan ikke sikre

Det har du ret i, jeg har så frygtelig ondt af ejeren, han er blevet hængt
ud i diverse medier og sidestillet med anabolsk steroide på to ben uden at
nogen egentlig ved hvad der er sket og hvem han er.

Mvh. Marie

Fra : JB

Dato : 14-08-08 15:18

> [...]
> ud i diverse medier og sidestillet med anabolsk steroide på to ben uden at
> nogen egentlig ved hvad der er sket og hvem han er.

Han vil aldrig komme over det. For ikke længe siden var der en far, der
kørte sit etårige barn ihjel. Han kommer heller aldrig over det.
Ulykker kan vi desværre ikke gardere os helt imod, men vi kan gøre, hvad vi
kan. Men vi vil hverken have biler eller hunde forbudt.

Hilsen
Jytte

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-08-08 13:48

"ager" skrev

> Min den store har det sådan med bilen, og når han er alene hjemme med
> ungerne, bilen og børnene passer han sørme på..

Hmm kommer til at tænke på min farmors sorte schæfer
Det ligger vel 40 år tilbage :)

Vi fik fortalt at vi bare skulle ignorere den og den fik læst og påskrevet
(af fmarmor) hvis den brummede over for megen uro i køkkenet så det gik :)

Det var dengang med rigtigt landpostbud der kom indenfor for at lægge posten
Ingen problemer indtil den dag han tog en kuglepen for at skrive en besked,
han fik ikke lov til at forlade køkkenet igen ....
Han måtte gerne lave sig en kop kaffe og sætte sig ved bordet for at nøde
udsigten over markerne men blive i køkkenet det skulle han det var der ingen
tvivl om :)

- Peter

Fra : jopa

Dato : 14-08-08 13:58

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev

> Han måtte gerne lave sig en kop kaffe og sætte sig ved bordet for at nøde
> udsigten over markerne men blive i køkkenet det skulle han det var der
> ingen tvivl om :)

Ja det lyder bekendt.
Jeg havde også en mand stående ved hoveddøren.
Han måtte heller ikke gå og han fortalte mig at han var tæt på at gøre i
bukserne af skræk

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 15-08-08 17:50

On Thu, 14 Aug 2008 12:05:50 +0200, "ager" <big@city.dk> wrote:

<...>
> [...]
>hunde og alle andre dyr stadig er styret af en vis portion instinkt, som
>altid vil ligge begravet et sted, hos nogle stærkere end hos andre.

Jeg har det lidt på samme måde med mine tre. En ad gangen vil alle
kunne nærme sig. De tre sammen vil nok gøre mange underlige ting, vi
ikke tør tænke på, hvis der skete noget forkert. Men hvis de vil kæle
og klappe går det nok.

>Jeg havde aldrig drømt om, at de her to rotter kunne indeholde sådan noget,
>og jeg har ihvertfald været i grublehjørnet i et par dage snart, virkelig
>rystet.

Det er jeg også efter at have læst dit skrift. Jeg havde kun set nogle
overskrifter og hørt formanden for rottweiler-klubben i radioen, hvor
det du fører frem slet ikke blev nævnt. Blot en generel snak om racen
og desværre en alt for aggressiv jounalist der ville have mere kontrol
med rottweilere. (det bør der måske nok - men der er godt nok mange
racer i køen. Alt der bruges til vagt, er over en vis størrelse (både
fysisk og mentalt) og selvfølgelig især de såkaldte "muskelhunde". Gad
vide om mine OES'ere slipper fri.

Fra : ager

Dato : 15-08-08 18:19

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> kunne nærme sig. De tre sammen vil nok gøre mange underlige ting, vi
> ikke tør tænke på, hvis der skete noget forkert. Men hvis de vil kæle

Jeg tror egentlig ikke at man kender sine hunde når de er i flok og alene.
Der har været talrige eksempler på hunde, der feks. er stukket af sammen, og
har myrdet hele og halve fåreflokke mv. hunde som normalt er lydige og
velfungerende. Det er altå noget helt andet, når de er sig selv i flokken af
artsfæller.

> [...]
> det du fører frem slet ikke blev nævnt. Blot en generel snak om racen
> og desværre en alt for aggressiv jounalist der ville have mere kontrol

jeg er så irriteret over diverse blodtørstige journalister der burde sættes
i bås med kamphunde.. )-:

Ikke på et tidspunkt, er ejeren blevet spurgt, eller nogle der kender til
hundene, kun folk udefra der ikke kender vedkommende eller kan udtale sig
med fakta.

Mvh. Marie -hvis blodtørstige kamphund lige er blevet stukket i munden i
hans kamp med en dræberhveps..

Fra : Ivan Madsen

Dato : 15-08-08 18:58

On Fri, 15 Aug 2008 19:19:13 +0200, "ager" <big@city.dk> wrote:

<...>

>Mvh. Marie -hvis blodtørstige kamphund lige er blevet stukket i munden i
>hans kamp med en dræberhveps..

Håber ikke den er allergisk. Sq lidt træls.

Fra : ager

Dato : 15-08-08 20:05

> On Fri, 15 Aug 2008 19:19:13 +0200, "ager" <big@city.dk> wrote:
>

> <...>

> Håber ikke den er allergisk. Sq lidt træls.

Han har haft voldsomme reaktioner de to sidse somre, første gang lignede han
en sharpei i hovedet, fuldstændigt!.
Men underligt nok virker han ikke videre hævet op denne gang, han er lidt
slukøret, og vil ikke have aftensmad, men det tror da pokker, det gør også
nas...
Men måske han "bare" er bidt, og ikke stukket rigtigt, det er svært at se
inde i munden
Søsygetabletterne der hedder Marzine, tager noget af reaktionen, så dem har
jeg liggende just in case, det var et trick jeg fik af min dyrlæge sidste
gang.

Mvh. Marie

Fra : Kim Christensen

Dato : 15-08-08 10:39

torben og marie skrev:

> Danskf�dte, registrerede hunde vil det kunne fungere med. Men hvad med
> alle de her lyssky importer og tilf�ldig avl?.
> Og jeg t�nker ogs� som dig, hvilke hunde skal stemples? og hvem skal
> bestemme hvilke hunde der skal?. Jeg har jo ogs� muskul�se hunde, s�
> jeg f�ler mig bestemt ogs� ramt.
> Er det hunde der har v�ret brugt som kamphund eller er det st�rrelsen
> og muskelmassen der skal afg�re det?.

Reaktionen med at "nu skal de alle chipmærkes" svarer helt til den
panikløsning de tyske politikere kom frem til. Chipmærkning forhindrer
ikke en eneste bidulykke....
I den aktuelle sag er hundene ikke de typiske "taberheste" som
narkomaner og andre triller rundt med. Det var hunde der var blevet
trænet, og elelr burde være i orden.
Min egen erfaring er at børn ikke skal være ret store før de kan gøre
dyr fortræd. Faktisk er det næsten uundgåeligt at småbørn klasker en
hånd, ele ret legetøj i hovedet på en hund, eller slår den med en kæp,
hvis de har en. Det er først senere hen i livet at de fleste lærer at
det må man altså ikke.
Jeg noterer mig bare at bidulykker ofte sker når børn og hund ikke er
under tilsyn.

Endnu en gang er hundene blevet lynaflivet, og der er ikke mulighed
for at finde ud af hvad der egentlig gik galt. Ved trafikulykker, og
andre uheld undersøger politiet forløbet af hændelsen, både for at
kunne placere et ansvar, men også for at samle erfaringer mht
undgåelse af lignende tilfælde i fremtiden. Hvorfor gør man ikke det
her?

Hilsen Kim

Fra : jopa

Dato : 15-08-08 17:54

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev

Endnu en gang er hundene blevet lynaflivet, og der er ikke mulighed
for at finde ud af hvad der egentlig gik galt.

Mener faktisk at der ikke kan gøres andet når det har været så voldsomt.
Når børn uanset om det er deres egen skyld kommer så voldsomt til skade skal
de aflives uanset.

Min forrige schæfer snuppede naboen og skambed ham.
Den blev aflivet pr det samme, uanset at naboen delvist selv var skyld i
det.
Han var bange for hunden og derfor havde han en kæp med til at forsvare sig
sagde han i det tilfælde at hunden farede på ham.
Hvad han ikke lige tænkte på var at hunden som led i træning var vant til
figurenter med kæp i hånden.

For nabofredens skyld mener jeg aflivning er nødvendig specielt når det er
sådan en episode som på Bornholm.
Mennesker fremfor dyr er mit standpunkt.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : ager

Dato : 15-08-08 18:13

> [...]
> sådan en episode som på Bornholm.
> Mennesker fremfor dyr er mit standpunkt.

jamen hvis det var min(e) hunde, var den/de også blevet aflivet ekspress.
Det havde jeg ikke kunnet leve med, hverken for mig selv eller for omverden.

Mvh. Marie

Fra : JB

Dato : 15-08-08 18:22

> [...]
>>

> jamen hvis det var min(e) hunde, var den/de også blevet aflivet ekspress.
> Det havde jeg ikke kunnet leve med, hverken for mig selv eller for

Helt enig. Uanset hvor meget man kan undskylde og forstå hundene, man kan
bare ikke have dem mere.

Hilsen
Jytte

Fra : Kim Christensen

Dato : 15-08-08 13:19

JB skrev:

> Helt enig. Uanset hvor meget man kan undskylde og forst� hundene, man kan
> bare ikke have dem mere.

Nu var det ikke sådan at jeg mente at hundene ikke skulle aflives. Men
for at undgå lignende situationer i fremtiden mener jeg man skal
analysere hvad der gik galt, i stedet for at strø om sig med påbud og
forbud. En analyse af evt karakterbrist på en hund kan formentlig kun
fastslås hvis den er i live. Hvad er sker bagefter er en helt anden
sag.

Hilsen Kim

Fra : JB

Dato : 15-08-08 21:18

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
JB skrev:

> [...]

forbud. En analyse af evt karakterbrist på en hund kan formentlig kun
fastslås hvis den er i live. Hvad er sker bagefter er en helt anden

Jeg tror desværre ikke, vi kan undgå ulykker. Vi kan gøre, hvad vi kan,
passe på vores hunde og børn, køre fornuftigt o.s.v. Alligevel går det galt
engang i mellem.
I dette tilfælde ser det ud som om, ejeren har gjort, hvad der var muligt.
Men han har ikke forudset, at hundene ville gå amok på den måde. Det kan vi
andre jo heller ikke forestille os, vores hunde ville gøre. Jeg er da
stadigvæk helt tryg ved at lade mine hunde lege med børnebørnene.

Hilsen
Jytte

Fra : Kim Christensen

Dato : 16-08-08 02:01

JB skrev:

> Jeg tror desv�rre ikke, vi kan undg� ulykker. Vi kan g�re, hvad vi kan,
> passe p� vores hunde og b�rn, k�re fornuftigt o.s..v. Alligevel g�r det galt
> engang i mellem.

Det er sket nogen gange at hunde har bidt børn, oftes når de har været
alene sammen. Jeg synes det er at acceptere tingenes tilstand, hvis
man nøjes med at konstatere at det sker en gang imellem. Man
accepterer jo hell erikke at en flyver "bare falder ned". En del af de
erfaringer der giver os den sikkerhed vi har i luften i dag er bygget
på erfaringer indhentet ved ulykker.

Jeg mener at disse bidulykker skal analyseres for at kunne forebygge
bedre. En undersøgelse vil i sagens natur kunne udpege nogen som
skurk, og er muligvis derfor ikke i "alles" interesse.

> I dette tilf�lde ser det ud som om, ejeren har gjort, hvad der var muligt.
> Men han har ikke forudset, at hundene ville g� amok p� den m�de. Det kan vi
> andre jo heller ikke forestille os, vores hunde ville g�re. Jeg er da
> stadigv�k helt tryg ved at lade mine hunde lege med b�rneb�rnene.

Netop fordi der var tale om en hundeejer som andetsteds i denne tråd
omtales som ansvarlig, mener jeg ikek at man bare kan godtage
forklaringen om at hundene bare gik amok. Havde det været
usocialserede "taberhunde" ville en sådan hændelse have været
fordusigelig. Men det der skete her var det der umiddelbart ikke burde
kunne ske. Derfor bør der søges en forklaring.
Var hundene sunde og raske?
Hvad foretog barnet sig i sekunderne op til ulykken?
Var hundene under påvirkning af medicin/kemikalier?
Havde hundene deltaget i angrebstræning?

og meget meget mere.

Det er erfaringer opnået ad den vej som andre hundeejere skal være
opmærksomme på for ikke at komme i samme situation. For 40 år siden
var den hund der bare stod og gøede i en hundegård sikkert bare en
lortehund, og blev aflivet hvis det blev for meget. I dag ved man at
den var understimuleret, og man kan ændre på denne adfærd. Man har
samlet eraringer. Det skal man da blive ved med!

Hilsen Kim

Fra : Hm

Dato : 16-08-08 09:42

JB skrev:

> [...]

den var understimuleret, og man kan ændre på denne adfærd. Man har
samlet eraringer. Det skal man da blive ved med!

Hej, Kim
er godt klar over hvad du mener, men derfor syntes jeg trods alt ikke vi kan
sammenligne fly,biler og hunde.
Vi kan drage erfaringer af fejl og om programmere på mekaniske ting, , men
ikke på hunde.

Hvad hjælper det med en grund for overfaldet, andet end man kan sige - ja,
selvfølgelig gik det galt - eller det forstår jeg ikke- der var ingen tegn
på at der skulle være en grund til det.
Selvom vi er ansvarlige hundeejere, kender vores hunde og tager de fornødne
forhold, så høre vi jo desværre alligevel af og til at der sker uheldige
ting.
En hund der har bidt et menneske en gang uanset grund er engang for meget.
Vi kan jo ikke programmere hundene, så hvorfor ?? er kun noget som vi kan
bruge som en mulig forklaring og for vores samvittigheds skyld.

Hanne/ som også tænker meget på den omtalte situation

Fra : jopa

Dato : 16-08-08 10:09

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev

> Hvad hjælper det med en grund for overfaldet, andet end man kan sige - ja,
> selvfølgelig gik det galt - eller det forstår jeg ikke- der var ingen tegn
> på at der skulle være en grund til det.

Helt enig.
Bliver et barn eller for den sags skyld en voksen skambidt og specielt så
voldsomt som episoden på Bornholm så er det aflivning med det samme.
Jeg mener ikke at man skal kunne have tid til at analysere angrebet.

Jeg tror såmænd at de fleste/alle hunde kan vise den form for adfærd i
specielle sittuationer og mener ikke at det er nødvendigt at absolut skulle
finde evt årsag.
Personligt er jeg ligeglad med årsagen om den er kemisk eller pigen slog dem
eller what ever.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-08-08 10:27

"Hm" skrev

> Hvad hjælper det med en grund for overfaldet, andet end man kan sige - ja,
> selvfølgelig gik det galt - eller det forstår jeg ikke- der var ingen tegn
> på at der skulle være en grund til det.

Uden at kunne sige om det rent faktisk er muligt så kunne en analyse af
hændelsen udmønte sig i ændringer vedr mentaltest af hunde generelt

For et flokdyr er det en unaturlig handling at slå et medlem af flokken
ihjel

- Peter

Fra : Kim Christensen

Dato : 16-08-08 08:05

jopa skrev:

> [...]
> voldsomt som episoden p� Bornholm s� er det aflivning med det samme.
> Jeg mener ikke at man skal kunne have tid til at analysere angrebet.

Hvis nogen fader ud af en karrusel i en forlystelsespark bliver
hændelsen gransket...
Her virker det som at "beviset" skal fjernes hurtigst muligt. Det
forekommer mig at være brugshundefolk der repræsenterer den linje?

> Jeg tror s�m�nd at de fleste/alle hunde kan vise den form for adf�rd i
> specielle sittuationer og mener ikke at det er n�dvendigt at absolut skulle
> finde evt �rsag.

En hund der er rask i hovedet gør ikke bare den slags. Muligvis er
nogen brugshunde for nemme at tænde, muligvis kommer børnene til at
lede hunden ind i et forløb som den har lært til angrebstræning -
muligvis er hunden blevet trænet af en inkompetent træner. Jeg kan
godt huske min første (og eneste) træningsaften ved DcH. I gang med
angrebstræning (med en jagthund!) efter 30 minutter.
Muligvis vil det rokke ved noget etableret og "sådan har man altid
gjort" hvis nogen begynder at granske i disse sager. Hvorfor fornemmer
jeg ellers en vis modvilje mod at søge efter forklaringer? Skal man
alle hundeejeres videre skæbne overlades til politiske grønskollinger
og journalister som vil gennemføre kollektiv straf - bestemmelser som
rammer alle - bortset fra dem der er/føler sig hævet over loven
naturligvis - det være sig taberhunde, brugshunde eller kongelige
gravhunde...?

Hilsen Kim

Fra : JB

Dato : 16-08-08 15:23

jopa skrev:

> [...]

rammer alle - bortset fra dem der er/føler sig hævet over loven
naturligvis - det være sig taberhunde, brugshunde eller kongelige

Jeg ved ikke, hvor du startede din træning, men det har ikke været i DCH. I
de 35 år jeg har haft kontakt med foreningen, har der ikke været
"angrebstræning" i DCHs programmer. I nogen afdelinger kan man træne IPO,
det internationale brugshundeprogram. En hund, der har bestået IPO prøver,
har også lært lydighed til fuldkommenhed samt lært at beherske sig.

Uanset hvor meget man undersøger den pågældende sag, kan man ikke få
årsagen. Man kan gætte og formode og prøve at undgå lign. situationer i
fremtiden. Jeg tror alle vi med større hunde tænker os om en ekstra gang,
når vi lader børn lege med hundene.

Hilsen
Jytte

Fra : Ivan Madsen

Dato : 16-08-08 16:03

On Sat, 16 Aug 2008 16:23:02 +0200, "JB" <vingekattenfjern@mail.dk>
wrote:
<...>

> [...]
>årsagen. Man kan gætte og formode og prøve at undgå lign. situationer i
>fremtiden. Jeg tror alle vi med større hunde tænker os om en ekstra gang,

Problemet med mere end en hund samlet er at det er en "flok" med dels
interne regler dels en samlet front mod omverdenen. Og det skaber
problemer, hvis en person (barn/voksen er såmænd ligemet, den voksne
er bare ikke helt så nem at skade alvorligt) skræmmer den ene hund og
der kommer en forsvarsreaktion fra hunden. Så er de andre der pr.
omgående - og det kan vi ikke pille ud af vore hunde.
Selvfølgelig forstår jeg reaktionen med at aflive hundene. Hvor mange
billeder ville der ikke være af "dræberhundene" i bladene, hvis de
stadig levede? Det er nok en medvirkende årsag til det gik så stærkt,
så man ikke kunne tage en mentaltest af hundene, hvad der kunne have
været en ide - om ikke andet for at se om de afveg fra forventningerne
til racen. ( de billeder ville ikke have været god PR for racen, sagen
er i forvejen rigeligt belastende)

Fra : ager

Dato : 16-08-08 15:50

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i meddelelsen

En hund der er rask i hovedet gør ikke bare den slags. Muligvis er
nogen brugshunde for nemme at tænde, muligvis kommer børnene til at
lede hunden ind i et forløb som den har lært til angrebstræning -

jeg kan sige, at vi i vores klub (rottweiler/boxer) ikke træner angreb, men
forsvar, gruppe C
De pågældende rotter i sagen har ikke været trænet i gruppe C overhovedet.

Mvh. Marie

Fra : jopa

Dato : 16-08-08 16:26

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev

Her virker det som at "beviset" skal fjernes hurtigst muligt. Det
forekommer mig at være brugshundefolk der repræsenterer den linje?

SÃ¥dan noget gider jeg ikke engang at diskutere.
Aflivning her og nu og hvis ikke skulle jeg nok selv aflive enten dem eller
ejeren.
Stakkels barn

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-08-08 18:37

In news:u1w0sev2e.fsf@trinekc.dk,
Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> typed:

> [...]
> hunde kun må være uden snor på privat område og i hundeskove. Hvis man
> så lige smider en hundeskat i posen også, så tror jeg egentlig mange

Uha Trine. Jeg tænker på alle de stakkels hunde der så ville blive aflivet,
for penge betyder altså meget for rigtig mange mennesker. Angående
politikerne - de har da aldrig tænkt, så hvorfor skulle de dog begynde nu.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-08-08 19:41

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> writes:

> Uha Trine. Jeg tænker på alle de stakkels hunde der så ville blive
> aflivet, for penge betyder altså meget for rigtig mange mennesker.

Man kunne lave loven, så den kun gælder for nyanskaffede hunde. På den
måde vil folk der ikke har så mange penge ikke anskaffe sig en hund.
Og dem der ikke vil bruge pengene på forsikring osv. de vil muligvis
heller ikke bruge pengene på dyrlægen, når der er noget galt med
hunden. Jeg tror ikke det ville være dårligt.

> Angående politikerne - de har da aldrig tænkt, så hvorfor skulle de
> dog begynde nu.

Det kan du selvfølgelig have ret i. :)

Mvh Trine

Fra : Pwh

Dato : 13-08-08 18:59

Trine Kornum Christiansen, skrev:

> [...]
> generelt. Altså en slags hundekørekort, som man skal have på sig og at
> hunde kun må være uden snor på privat område og i hundeskove.

Hvorfor skal det feks lægges mine hunde og mig til last at andre ikke
har styr på deres hunde, reglen om at hunde må værer løse hvis de er
under kontrol er ganske glimrende, skal måske bare håndhæves lidt bedre.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 13-08-08 19:13

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Hvorfor skal det feks lægges mine hunde og mig til last at andre ikke
> har styr på deres hunde, reglen om at hunde må værer løse hvis de er
> under kontrol er ganske glimrende, skal måske bare håndhæves lidt bedre.

Det kan man ikke håndhæve.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 13-08-08 19:44

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Det kan man ikke håndhæve.

Så er det da tåbeligt at have indført en regel hvis man ikke
mener at den kan håndhæves

En given betjent må da let kunne chekke om basalt indkald er på plads,
lystres det feks ikke første gang kan hunden ikke betragtes som værende
under fuld kontrol.
Man kunne måske også forestille sig en form for prøve der skulle beståes
for at hunden havde tilladelse til at gå trådløst på offentligt areal.

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-08-08 19:43

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> writes:

> Hvorfor skal det feks lægges mine hunde og mig til last at andre ikke
> har styr på deres hunde, reglen om at hunde må værer løse hvis de er
> under kontrol er ganske glimrende, skal måske bare håndhæves lidt bedre.

Ingen har deres hunde 100% under kontrol. Og et af formålet med loven
er også at gøre folk tryggere, og selvom du har næsten kontrol over
dine hunde, ved fru Jensen det ikke og bliver måske bange.

Og selvom det er ganske utopisk, så kunne man forestille sig at nogle
af de penge der kommer ind i hundeskat kunne bruges til at lave flere
hundeskove, hvor det så er lovligt at have hunden til at løbe løs.

Mvh Trine

Fra : Pwh

Dato : 13-08-08 19:59

Trine Kornum Christiansen, skrev:

> Ingen har deres hunde 100% under kontrol. Og et af formålet med loven
> er også at gøre folk tryggere,

Så skal vi da ikke stoppe der, så skal hunde over 5 kg da udstyres med mundkurv.
Som du selv skriver har du da ikke den fysiske overmagt over din egen hund
selv om den er i snor, så hvor går grænsen spørger jeg.
Faktisk er jeg selv mere skeptisk overfor at møde folk med for stærke hunde i snor
end for at møde folk med mellemstørrelse hunde uden snor.

> og selvom du har næsten kontrol over
> dine hunde, ved fru Jensen det ikke og bliver måske bange.

Jeg er måske også bange for at fru Jensen kommer til at kører mig ned med sin bil,
skal jeg så forlange at hun skal holde op med at kører bil, eller må jeg bare erkende
at biler altså er en del af livet.

> Og selvom det er ganske utopisk, så kunne man forestille sig at nogle
> af de penge der kommer ind i hundeskat kunne bruges til at lave flere
> hundeskove, hvor det så er lovligt at have hunden til at løbe løs.

Det er stadig langt fra lige så godt som altid at værer trådløs,
hvis du ikke selv er vant til at lufte hund på den måde kan du ikke sætte dig ind i det.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 13-08-08 21:01

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> Ingen har deres hunde 100% under kontrol. Og et af formålet med loven
> er også at gøre folk tryggere, og selvom du har næsten kontrol over
> dine hunde, ved fru Jensen det ikke og bliver måske bange.

Hvis man har kontrol over sin hund sørger man vel for at den ikke render hen
til fru Jensen og gør hende utryg. Så megen kontrol må som minimum være en
forudsætning for at lade hunden løbe løs.

> Og selvom det er ganske utopisk, så kunne man forestille sig at nogle
> af de penge der kommer ind i hundeskat kunne bruges til at lave flere
> hundeskove, hvor det så er lovligt at have hunden til at løbe løs.

Vi er masser af hundeejere der ikke synes hundeskove er lige sagen. Hvad med
nogle penge til flere hundetræningskurser for nye hundeejere. Det er faktisk
meget svært at finde et ledigt hvalpekursus hvis man lige har købt en ny
hvalp.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 13-08-08 21:05

Søren LH, skrev:
> [...]
> render hen til fru Jensen og gør hende utryg. Så megen kontrol må som
> minimum være en forudsætning for at lade hunden løbe løs.

Helt enig, vi skal tage hensyn til hinanden,
vi skal værer her allesammen, også hundene

/Jens

Fra : JB

Dato : 14-08-08 07:57

> [...]
> faktisk meget svært at finde et ledigt hvalpekursus hvis man lige har købt

Vi er så heldige, at hundeskoven her ligger lige op af hovedvejen, og den er
ikke indhegnet. Her kommer kun folk, der har styr på deres hunde, og for det
meste har vi den for os selv.

Hilsen
Jytte

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-08-08 19:30

> [...]
> hunde kun må være uden snor på privat område og i hundeskove. Hvis man
> så lige smider en hundeskat i posen også, så tror jeg egentlig mange

Hej Trine

Nok en gang, ser vi sådan et tilfælde.... Hvor personen der går til hundene,
er helt fortrolig med hundene, og hundene kendte hende... Så igen må man
spørger.... Hvad skete der, og hvorfor skete det.... Igen, kan jeg ikke lade
være med at tænke på, om hundene blev kemisk påvirket.... Så hvad var
forskellen, på alle de andre gange, pigen har været ude ved hundene, og så
lige denne ene gang ?????.... Desværre er man så hamrende hurtige til at
aflive hundene, så man aldrig får svaret.... Men det fritager mig ikke for
at stille spørgsmålet.... Var hundene kemisk påvirket, og derfor egentligt,
ret uskyldige i, hvad der skete ????.... Af en eller anden årsag, er man
mere villig til at tænke i nye regler, i stedet for at finde frem til, om
der kan være tale om, at der er brugt yderst tvivlsomme stoffer i tøj,
shampoo, skomaterialer, sæber o.s.v.... Listen bliver rigtigt lang.... Jeg
husker da min egen hund blev påvirket af formalin dampe.... For at sige det
på Dansk, den anede intet om, hvor den var, eller hvad den gjorde.... Den
vaklede rundt ude midt på vejen, og jeg måtte derud og hente den.... Den
kunne slet ikke finde ud af, hvor jeg kaldte fra, og det tog vel en halv
times tid, før hunden var normal igen....

En eneste gang, har jeg været udsat for, at nogle ellers sympatiske
mennesker, kom for at se på hvalp.... Men Olga, kunne på ingen måder
acceptere parrets børn.... Aldrig før, og aldrig siden, har hun udvist
lignende opførsel.... Så hvad var der galt med disse børn ( Eller deres
påklædning ) eller hvad det nu end var, der fik hende til at opføre sig
således.

De sidste mange overfald vi har hørt om, har været af netop denne type, hvor
ofret og hund, ellers var fortrolige med hinanden, og kun en enkelt gang,
har en journalist, vovet at skrive lidt om evt kemisk påvirkning, så hørte
vi ellers ikke mere til ham.... Hvorfor ????.. Vi andre, står stadig uden
forklaring, og vi er helt vilde for at få en...

M.V.H....Benny..

Fra : Leyna

Dato : 18-08-08 00:12

On Wed, 13 Aug 2008 18:30:49 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Og nu kommer den gode: De skal mærkes med en elektronisk chip! Jeg
>mener, hvor mange af jeres hunde er IKKE chipmærkede?

En. Vaks er øremærket!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : ager

Dato : 18-08-08 04:59

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i meddelelsen

> En. Vaks er øremærket!

Jeg har nu også en med øretatto..

Mvh. Marie

Fra : Leyna

Dato : 18-08-08 09:23

On Mon, 18 Aug 2008 05:59:01 +0200, "ager" <big@city.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i meddelelsen

>Jeg har nu også en med øretatto..

Efter hvad jeg har hørt er det absolut ikke almindeligt mere, og det
er åbenbart slet ikke noget man bruger når ens hund "bare" er en
blanding. Det er i hvert fald det indtryk de to sidste dyrlæger vi har
været hos har givet mig, men okay - de kunne heller ikke lige
gennemskue at mine katte alle er neutraliserede, for vi bor jo ude på
landet!(Så det er sg* heller ikke altid at dyrlæger tænker!)
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 17-08-08 22:13

Leyna skrev:

> En. Vaks er øremærket!

Uha! Vaks er farlig! Når hundene bliver chipmærket kan de neemlig ikke
bide eller gøre skade længere. Det siger de selv i Ekstrabaladet, så
det er bevist.

Hilsen Kim .

Fra : Leyna

Dato : 18-08-08 09:19

On Sun, 17 Aug 2008 21:12:38 -0700 (PDT), Kim Christensen
<SLETTESnemoris@yahoo.com> wrote:

>Uha! Vaks er farlig! Når hundene bliver chipmærket kan de neemlig ikke
>bide eller gøre skade længere. Det siger de selv i Ekstrabaladet, så
>det er bevist.

Jeg ved det godt. Han er en rigtig dræber/kamp-hund... det siger en af
vejens beboere selv.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk