Er det en AppleTV? Er det en Mac mini? Nej~
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-09-08 02:01

Hvis Apple har tænkt sig at droppe Mac mini, så håber jeg de besinder
sig. De bør i stedet lave den endnu mere "mini" og så få lagt en Snow
Leopard på.

Fo en gangs skyld viser en PC producent vejen:

http://www.hothardware.com/Articles/Asus-Eee-Box-B202-Desktop-System/?pa
ge=1

For kr. 1800,- har du en PC der kan det mest nødvendige. Kom nu Apple!

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-09-08 02:06

Og så lige på dansk

http://www.pcworld.dk/art/10190?a=category&i=246

--
Mvh Martin

Fra : iSteen

Dato : 16-09-08 11:58

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Og så lige på dansk
>
> http://www.pcworld.dk/art/10190?a=category&i=246

Ja den er smart - jeg kunne godt tænke mig sådan en lille fætter...og så
smække Linux på den
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 12:37

> [...]

> ge=1
>
> For kr. 1800,- har du en PC der kan det mest nødvendige. Kom nu Apple!

Hvem siger at apple skulle droppe mini'en ? .. de sælger, hvis jeg
gætter rigtigt, ret godt ... jeg har selv efterhånden købt 3 :)

Og en stationær maskine uden optisk drev. .. njaeh .. jeg tror ikke på
den.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-08 13:18

Thomas von Hassel skrev den 16-09-2008 13:37:

> Hvem siger at apple skulle droppe mini'en ? .. de sælger, hvis jeg
> gætter rigtigt, ret godt ... jeg har selv efterhånden købt 3 :)

Snyd at hjælpe dem sådan. Kan du komme med en evaluering af kræene -
powerpc/intel, larm og den slags?

> Og en stationær maskine uden optisk drev. .. njaeh .. jeg tror ikke på
> den.

Det er vel ikke værre end en stationær maskine uden et floppydrev.

ISO'er er her for at blive :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 13:22

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Snyd at hjælpe dem sådan. Kan du komme med en evaluering af kræene -
> powerpc/intel, larm og den slags?

PPC Mini'erne er noget skrammel. De første Intel er ok, og Core 2 Duo
maskinerne er faktisk meget kapable maskiner, de er også de mest
støjsvage mens de gamle godt kan brumme lidt med alderen ..

> Det er vel ikke værre end en stationær maskine uden et floppydrev.

nu bruger jeg dem som mediecenter/ dvd afspiller så drevet er lidt
essentielt i øjeblikket ..

> ISO'er er her for at blive :)

Ja, men nogen gange er det bare nemmere med fysiske medier

/thomas

Fra : Bruno

Dato : 16-09-08 20:51

Thomas von Hassel wrote:

> PPC Mini'erne er noget skrammel.

Der er jeg så ikke enig.

De første Intel er ok, og Core 2 Duo
> maskinerne er faktisk meget kapable maskiner, de er også de mest
> støjsvage mens de gamle godt kan brumme lidt med alderen ..

Frem med støvsugeren.

Jeg har lige gevet min G4 Mini en tur og det blev den glad for, den
blive nu også påskønnet i det daglige så måske er det derfor den kører
fint 24/7

> nu bruger jeg dem som mediecenter/ dvd afspiller så drevet er lidt
> essentielt i øjeblikket ..

Hver mand sit formål - jeg har vist stort set kun brugt drevet i min da
jeg installere OSX lige efter den blev pakket ud.

> Ja, men nogen gange er det bare nemmere med fysiske medier

Enig. På PC kan det også være en USB pind, men den går vist ikke på Mac
(hvis der skal bootes fra den).

Mvh
Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-08 21:07

On 2008-09-16 21:51:04 +0200, Bruno <x@c.d> said:

> Enig. På PC kan det også være en USB pind, men den går vist ikke på Mac
> (hvis der skal bootes fra den).

det kan man nu godt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : iSteen

Dato : 16-09-08 21:26

Bruno <x@c.d> wrote:

> Enig. På PC kan det også være en USB pind, men den går vist ikke på Mac
> (hvis der skal bootes fra den).

Det er vist ikke generelt, at man uden videre kan boote en pc fra usb
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-09-08 21:30

iSteen skrev:

> Det er vist ikke generelt, at man uden videre kan boote en pc fra usb

Det skal vist være en MEGET gammel PC, hvis man ikke kan boote fra et
USB-drev.

Fra : iSteen

Dato : 17-09-08 07:57

> Det skal vist være en MEGET gammel PC, hvis man ikke kan boote fra et
> USB-drev.

Jeg har selv en to måneder gammel HP som ikke umiddelbart kan - og en
diskussion i to andre nyhedsgrupper, fortæller at det ikke er en enlig
svale
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-09-08 08:02

iSteen skrev:

> Jeg har selv en to måneder gammel HP som ikke umiddelbart kan - og en
> diskussion i to andre nyhedsgrupper, fortæller at det ikke er en enlig
> svale

Der er forskel på "umiddelbart" og "slet ikke". Hvilken model?

Fra : iSteen

Dato : 17-09-08 09:01

> Der er forskel på "umiddelbart" og "slet ikke". Hvilken model?

Mini-note - aka 2133
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-09-08 15:30

iSteen skrev:

> Mini-note - aka 2133

Gentoofolket siger at man godt kan boote fra en USB-harddisk, men
Ã¥benbart ikke deres CD. Er der ikke CD i dyret?

http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_HP_2133_Mini-Note_PC

Det er måske også det du er nået frem til?

Fra : iSteen

Dato : 17-09-08 15:50

> Gentoofolket siger at man godt kan boote fra en USB-harddisk, men
> åbenbart ikke deres CD. Er der ikke CD i dyret?
>
> http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_HP_2133_Mini-Note_PC
>
> Det er måske også det du er nået frem til?

Lidt af det samme - jeg har slet ikke forsøgt at lave en "bootable
usb-stick" - en F9 gav kun mulighed for at boote fra harddisk eller
netværk. Nørdede manuelle kommandoer i Linux er slet ikke noget for mig
(måske er det derfor jeg er så glad for min Mac)
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-09-08 16:03

iSteen skrev:

> netværk. Nørdede manuelle kommandoer i Linux er slet ikke noget for mig

Ahem, vi lingvistiske mortenlindfans ynder at kalde det Elitære.

Lyder som om du skal bestikke en elitær linuxperson til lige at komme
forbi og åndemane (og iøvrigt slå dig selv med en gummihøne for ikke at
køwe en mac).

Fra : iSteen

Dato : 17-09-08 18:21

> og iøvrigt slå dig selv med en gummihøne for ikke at
> køwe en mac)

Den må jeg lige ha' tilgode, for jeg har skam en MacBook
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-08 12:39

Martin Bredthauer skrev den 16-09-2008 03:01:

> For kr. 1800,- har du en PC der kan det mest nødvendige. Kom nu Apple!

Er de 1800 kroner udregnet fra $349?

I så fald tror jeg din vurdering er forkert - med moms og alt det andet
der ender vi nok omkring 3000 kroner herhjemme.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-09-08 12:46

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Er de 1800 kroner udregnet fra $349?
>
> I så fald tror jeg din vurdering er forkert - med moms og alt det andet
> der ender vi nok omkring 3000 kroner herhjemme.

shg.dk har dem fra 1800,- og op.

Jeg lurer lidt på, om den ikke skal prøves som 'filserver'.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-08 13:19

Peter Farsinsen skrev den 16-09-2008 13:46:

> shg.dk har dem fra 1800,- og op.
>
> Jeg lurer lidt på, om den ikke skal prøves som 'filserver'.

Det er ikke nogen ueffen pris. Det er da oplagt hvis man skal have en
maskine i skabet.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-09-08 13:21

> Det er ikke nogen ueffen pris. Det er da oplagt hvis man skal have en
> maskine i skabet.

Præcis. Og den /er/ altså noget sjovere bestykket end en router, der kan
flashes med 1/100 linux distribution.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-08 13:28

Peter Farsinsen skrev den 16-09-2008 14:20:

> Præcis. Og den /er/ altså noget sjovere bestykket end en router, der kan
> flashes med 1/100 linux distribution.

Æh, det afhænger vist af øjet der ser.

Du vil have The Full Monty? OpenOffice + Gimp + 3-4 virtuelle maskiner
samtidig?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-09-08 17:57

> Æh, det afhænger vist af øjet der ser.
>
> Du vil have The Full Monty? OpenOffice + Gimp + 3-4 virtuelle maskiner
> samtidig?

På en filserver?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-09-08 19:26

Peter Farsinsen skrev:

> PÃ¥ en filserver?

Siden en linuxrouter ikke er nok?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-09-08 20:09

> Siden en linuxrouter ikke er nok?

Hvis nu samba og nfs ikke er nok?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-09-08 20:36

Peter Farsinsen skrev:

> Hvis nu samba og nfs ikke er nok?

PÃ¥ en filserver? SÃ¥ installerer du bare det du mangler -i fordums tid
fik jeg Appletalk op at køre under Linux.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-08 21:08

On 2008-09-16 21:35:51 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> PÃ¥ en filserver? SÃ¥ installerer du bare det du mangler -i fordums
> tid fik jeg Appletalk op at køre under Linux.

"Netatalk" mener du vel... lige netop appletalk tror jeg ikke du har
haft brug for.

<http://netatalk.sourceforge.net/>

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-09-08 21:29

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> "Netatalk" mener du vel... lige netop appletalk tror jeg ikke du har
> haft brug for.

Ingen anelse. Powerbooken var glad - for hvad, kan jeg ikke præcis huske :)

Nogen speciel grund til du ikke er Unicode-kompatibel?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-08 00:09

On 2008-09-16 22:28:51 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Ingen anelse. Powerbooken var glad - for hvad, kan jeg ikke præcis huske :)
>
> Nogen speciel grund til du ikke er Unicode-kompatibel?

egentlig ikke - min leafnode og min tin på nas'en gik i spunk engang i
sommer. Jeg har ikke gidet fixet detr da jeg efterhånden kun sjældent
har tid til usenet hvorfor jeg er sprunget over hvor gærdet er lavest
og bruger en GUI newsreader.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-09-08 23:30

> [...]
> sommer. Jeg har ikke gidet fixet detr da jeg efterhånden kun sjældent
> har tid til usenet hvorfor jeg er sprunget over hvor gærdet er lavest

Sikken noget pjat. Gærdet er endnu lavere ved MacSOUP
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-09-08 22:05

> På en filserver? Så installerer du bare det du mangler -i fordums tid
> fik jeg Appletalk op at køre under Linux.

Ja, men hvis det er på en router er der altså grænser.

Det er måske ikke en 'typiske' filserverkonfiguration, men jeg vil bl.a.
gerne køre mt-daapd, WebDAV, CalDAV... Dels tror jeg ikke en router har
nok ram til overhovedet at lagre programmerne og slet ikke nok til at
holde dem i live. Mange har eksempelvis forsøge med NSLU2 og
resultaterne har været blandede.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-08 21:34

> [...]

> Leopard på.
>
> Fo en gangs skyld viser en PC producent vejen:

Gad vide om den her downsizing er udtryk for, at pc'erne er ved at være
mere end rigeligt hurtige for almindelige mennesker? Der er måske mange,
som hellere vil have lav pris, mindre størrelse og larm mod at nøjes med
en mindre og langsommere computer.

> For kr. 1800,- har du en PC der kan det mest nødvendige. Kom nu Apple!

Der går rygter om, at Apple snart præsenterer noget, der hedder "Brick".
Hvad tror du selv, det er med det navn?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-09-08 21:44

Henrik Münster skrev:

> Der går rygter om, at Apple snart præsenterer noget, der hedder "Brick".
> Hvad tror du selv, det er med det navn?

SÃ¥rn en iPhone der er jailbreaked og bricked fra fabricken? Sparer tid!

Men en krympet AppleTV der er en almindelig maskine, burde vel være
præcis det der ønskes?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-09-08 22:08

> Sårn en iPhone der er jailbreaked og bricked fra fabricken? Sparer tid!
>
> Men en krympet AppleTV der er en almindelig maskine, burde vel være
> præcis det der ønskes?

Jeg håber /virkelig/ ikke, at de laver et specielt/begrænset OS til den.
Jeg vil hellere have en krympet Mac Mini, der kan afvikle OS X (sån'
hele pakken).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-09-08 21:56

> Der går rygter om, at Apple snart præsenterer noget, der hedder "Brick".
> Hvad tror du selv, det er med det navn?

Læste også lige om det på Mediamac her til aften. Det kunne godt være en
"Nano" Mac. Men det kunne være rigtig-godt-hvis/kræver-at Leopard bliver
skåret til så den kun indeholder det der skal til for at blive afviklet
på Intel hardware. Faktisk har MS, efter hvad jeg kan se, ufrivilligt
fået en appelsin i turbanen ved at XP på denne måde bliver brugt som et
"light" OS sammen med disse Intel Atom baserede maskiner.

--
Mvh Martin