PD + XPPro + FW?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-08 12:28

Kan det virkelig passe, at Parallels + XP ikke kan genkende tilsluttede
Firewire drev gennem XPs generic FW drivers?

Nu har jeg forgæves forsøgt at få det til at virke med 5 forskellige
drev med både FW400 og FW800. Og det er ligegyldigt, om drevene er
formatteret med GUID, APM eller MBR og med FAT32, NTFS eller HFS+. Det
samme gælder for mit eksterne LaCie highspeed CD-RW drev og en Formac
highspeed DVD-RW drev...

Firewire 400 drevene har Oxford911+ chipset, og Firewire 800 har
Oxford924 chipset...

Det skal lige tilføjes, at min Windows 98sr2US kørt via Softwindows 5.09
+ classic på en QS ingen problemer har med at finde drevene. Heller ikk
Win98sr2US kørt via Softwindows 5.09 på min Beige G3 har lignende problemer.

Løsning?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-09-08 14:22

On 2008-09-14 13:28:02 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Kan det virkelig passe, at Parallels + XP ikke kan genkende tilsluttede
> Firewire drev gennem XPs generic FW drivers?

ja
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-08 18:58

> Kan det virkelig passe, at Parallels + XP ikke kan genkende tilsluttede
> Firewire drev gennem XPs generic FW drivers?

ja

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-08 19:40

Thomas von Hassel wrote:

> ja

Mener du, det også gælder, når XPPro er installeret som bootable på sin
egen disk og ikke som en image på en bestående disk/partition?

Og hvad gør man så? - Det betyder jo også, jeg ikke kan klone min
bootcamp installation til den MBR partinerede NTFS disk, jeg har gjort
klar, medmindre jeg er booted i xP. - Det betyder også, at jeg skal nu
kopiere hver enkelt fil fra en ekstern disk over til min downloadmappe,
som jeg har gjort fælles, og så hente filer fra min softwaredisk ind til
windows ad den vej...

Det ret 'spøjse' er faktisk, at XPPro uden videre genkender mit LaCie
CD-RW drev, der er tilsluttet via Firewire 400 stik til MacPro'en.

- XPPro viser også i de udvidede system oplysninger, at der er 7
tilsluttede FW enheder - 2x Unknown (FW800) + 5x FW400, og at de er
tilsluttet på 3 FW BUS'er (1 FW800 + 2 FW400), - og - 'generic Firewire
drivers active'... Selvfølgelig vises de kun, år diskene er tændt, inden
jeg vælger at se systemoplysningerne...

Det er da noget l..., hvis man ikke kan bruge sine eksterne drev i
_hele_ systemet..-(!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-08 22:00

> Mener du, det også gælder, når XPPro er installeret som bootable på sin
> egen disk og ikke som en image på en bestående disk/partition?

Afh. af om du virtualiserer og booter med bootcamp så er det jo to vist
forskellige maskiner som din XP "ser" ...

> [...]
> jeg vælger at se systemoplysningerne...
>
> Det er da noget l..., hvis man ikke kan bruge sine eksterne drev i

jeg er ikke helt klar over hvad du har gang i ... det lyder for mig som
et spøjst setup ...

Hvad vil du opnå ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-08 22:56

Thomas von Hassel wrote:

> Afh. af om du virtualiserer og booter med bootcamp så er det jo to vist
> forskellige maskiner som din XP "ser" ...

Det er jeg klar over. Men XP registrerer mine FW drev - også, når jeg
kører virtuelt, men de dukker ikke op, hverken i hardwareoversigten i
'Denne Computer' eller i 'Parallels Shared Folders'.

> jeg er ikke helt klar over hvad du har gang i ... det lyder for mig som
> et spøjst setup ...

Jeg har overhovedet ikke pillet ved noget som helst i hardware setup i XP.

> Hvad vil du opnå ?

At jeg kan få direkte adgang til at kunne læse, kopiere til/fra mine
eksterne FW drev, og at jeg kan lave en sikkerhedskopi/klon af min XP
disk på en dertil formatteret disk - hverken mere eller mindre...

mvh. Erik Richard

Mvh. Rgds. Grüsse. - Erik Richard Sørensen
<mac-man@NOSPAMstofanet.dk> <www.nisus.com>
NisusWriter Pro - The Future In Multilingual Text Processing
OpenOffice - The World's Best Standard Office Package

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-08 05:13

> At jeg kan få direkte adgang til at kunne læse, kopiere til/fra mine
> eksterne FW drev, og at jeg kan lave en sikkerhedskopi/klon af min XP
> disk på en dertil formatteret disk - hverken mere eller mindre...

har du prøvet med:

<http://twocanoes.com/winclone/>

Så kan du evt. gøre det fra mac'en af og ikke bøvle for meget med at få
windows til ting den ikke kan/må

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-08 11:38

Thomas von Hassel wrote:

> har du prøvet med:
>
> <http://twocanoes.com/winclone/>
>
> Så kan du evt. gøre det fra mac'en af og ikke bøvle for meget med at få
> windows til ting den ikke kan/må

Jeg har kigget på den og har da også seneste version liggende, men jeg
bryder mig ikke om den. - Det, jeg vil, er at få lavet en DVD klon, så
jeg kan bruge WinXPs egen mirroring system til at klone tilbage, hvis
uheldet er ude. - Og det skal helst være, inden jeg får for meget
installeret på den, - ellers kan det ikke være på en DVD... Og så få
lavet en bootable kopi på den disk, der allerede er forberedt, så jeg
dérfra kan klone det overskydende tilbage til den opr. bootdisk.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-08 12:28

Erik Richard Sørensen skrev den 15-09-2008 12:38:

> [...]
> jeg kan bruge WinXPs egen mirroring system til at klone tilbage, hvis
> uheldet er ude. - Og det skal helst være, inden jeg får for meget

Kig på Acronis True Image - den har fungeret ok for mig til at flytte
frem og tilbage på nogenlunde samme hardware. Den kan også et stunt med
at man kan boote meget hurtigt efter man er gået i gang med at reetablere.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-08 14:37

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kig på Acronis True Image - den har fungeret ok for mig til at flytte
> frem og tilbage på nogenlunde samme hardware. Den kan også et stunt med
> at man kan boote meget hurtigt efter man er gået i gang med at reetablere.

Lyder som en bedre idé end WinClone...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-08 18:07

On 2008-09-14 23:55:50 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Det er jeg klar over. Men XP registrerer mine FW drev - også, når jeg
> kører virtuelt, men de dukker ikke op, hverken i hardwareoversigten i
> 'Denne Computer' eller i 'Parallels Shared Folders'.

logisk nok

Driverne afinstalleres ikke automagisk når du starter en vm og omvendt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-08 18:07

On 2008-09-14 23:55:50 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> At jeg kan få direkte adgang til at kunne læse, kopiere til/fra mine
> eksterne FW drev, og at jeg kan lave en sikkerhedskopi/klon af min XP
> disk på en dertil formatteret disk - hverken mere eller mindre...

Det kan du ikke når du virtualisrer. Brug USB istdet

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-09-08 06:29

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det er da noget l..., hvis man ikke kan bruge sine eksterne drev i
> _hele_ systemet..-(!!!

Tjah, verden er ikke perfekt.

Du foreslåes at sætte en lille filserver op på en af dine andre maskiner
og så have "fælles" ting på den. Hvis der alligevel er en der er tændt
hele tiden så brug den, ellers kan man købe en router med
USB-disk-funktionalitet der ikke koster en bondegård. Jeg købte fx en
til 250 kroner i foråret (formentlig fordi den ikke kunne det her smarte
n-nowet).

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-09-08 11:44

> [...]
> USB-disk-funktionalitet der ikke koster en bondegård. Jeg købte fx en
> til 250 kroner i foråret (formentlig fordi den ikke kunne det her smarte

Det vil jo stadig ikke løse problemet med, at XP+PD ikke kan gøre
allerede aktiverede diske synlige i XPs grundmappe eller i PD shared
folders...

mvh. Erik Richard

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 15-09-08 12:41

[Snip]
Er der ikke et af dine eksterne drev, som har USB 2.0?
Hvis der er, kan du så ikke prøve at klone dit XP den vej?

V.h.

Tonny

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-08 14:45

Tonny Freimanis wrote:
> Er der ikke et af dine eksterne drev, som har USB 2.0?
> Hvis der er, kan du så ikke prøve at klone dit XP den vej?

Jo, mine to diske med Firewire 800 har også USB 2.0, men de er allerede
i brug til hhv. musik og lagring af software. - Resten har kun Firewire
400...

Og så er FW jo væsentlig hurtigere og mere stabil end USB - selv på
XP/Vista. - En af mine venner kører med en HP QuadCore med nogenlunde
samme hardware komponenter som min MacPro. - Han fraråder brug af USB
sammen med XP/Vista.

mvh. Erik Richrd

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-09-08 14:07

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det vil jo stadig ikke løse problemet med, at XP+PD ikke kan gøre
> allerede aktiverede diske synlige i XPs grundmappe eller i PD shared
> folders...

Næh, men jeg prøvede bare at komme med et forslag til hvordan du kunne
få flyttet ting rundt når dine eksterne diske ikke virkede direkte.

Netværk plejer at virke sårn nogenlunde når først det virtuelle netkort
er sat rigtigt op

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-09-08 15:37

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Næh, men jeg prøvede bare at komme med et forslag til hvordan du kunne
> få flyttet ting rundt når dine eksterne diske ikke virkede direkte.

Det her er nu altså lidt underligt... Nu har jeg prøvet at starte dem op
igen, starte XP+PD. Disken er synlige på skrivebordet, men stadig ikke i
xP. - MEN - jeg kan _kopiere_ fra den NTFS formatterede disk og fra mine
Mercury diske med FW400 _direkte_ til XPs skrivebord, - men ikke fra
mine to FW800 diske. - XP melder straks 'Netværksfejl "C:\*=,-*"
(formentlig et skjult navn på disken)...!?!

> Netværk plejer at virke sårn nogenlunde når først det virtuelle netkort
> er sat rigtigt op

Som jeg læser/ser det, er XP-disken 'tilsluttet' Mac'en som en
netværksdisk. Symbolet i XP for Mac bootdisken, - som er den eneste, der
vises, - er det klassiske netværkssymbol. - Jeg får mere og mere
fornemmelsen af, at det er pga. NTFS formatteringen + MBR tabellen, at
der ikke er kontakt til de øvrige eksterne diske, der alle - bortset fra
NTFS disken - er med APM tabeller, så jeg kan bruge dem overalt på de
andre maskiner.

Suk.! - Jeg tror, problemet kan løses. - Men jeg orker ikke at skulle
til at flytte næsten 4tb data og omformattere 15 harddiske til MBR
tabel, geninstallere i alt 6 systemer på 3 maskiner og tilbageføre alle
data trinvis til de respektive diske... - SÃ¥ hellere vedblive med at
kopiere...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-09-08 16:05

> [...]

> der ikke er kontakt til de øvrige eksterne diske, der alle - bortset fra
> NTFS disken - er med APM tabeller, så jeg kan bruge dem overalt på de

For at det skal fungerere uanset hvilket af OS X udenom og XP indeni der
bruger disken, gør man normalt det at den indeni skal bede den udenom om
at gøre det - det vil i praksis sige en netværksdisk.

Spørgsmålet er så hvordan man får den til det.

Dit problem med sære filnavne kan forklares hvis operativsystemet har en
anden opfattelse af sektorplaceringerne (LBA/LARGE problematikken) på
disken, og hvis det er rigtigt skal du undlade at bruge den mere på den
måde da du risikerer datatab.

> [...]
> tabel, geninstallere i alt 6 systemer på 3 maskiner og tilbageføre alle
> data trinvis til de respektive diske... - SÃ¥ hellere vedblive med at

Hvad er der galt med forslaget om at have dine diske fast på en central
maskine og så tilgå dem over netværket?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-09-08 17:08

> [...]
> anden opfattelse af sektorplaceringerne (LBA/LARGE problematikken) på
> disken, og hvis det er rigtigt skal du undlade at bruge den mere på den

Øh? - Jeg bruger ikke 'sære filnavne' på mine diske... De hedder noget
så klassisk som 'Quad Leopard', 'Quad Tiger', Quad Storage' og på de
eksterne - 'Software 500', 'Images 400', 'Apple software' osv.osv....

Og hvad angår partitionstabellerne, så har jeg fulgt vejledningen til
MacPro'en med at bruge GUID til 10.4.x, 10.5.x og arkivdisken, samt MBR
til Windows. Til Windows valgte jeg så NTFS fremfor FAT32 for at kunne
udnytte XPPros 64bits installation. - no more, no less...

> Hvad er der galt med forslaget om at have dine diske fast på en central
> maskine og så tilgå dem over netværket?

Jeg har pt. ingen maskine, der blot med nogenlunde hastighed vil kunne
fungere som server. Min MDD er til ren testbrug, min QS til ren musik,
men Beige G3 til udelukkende OS 9.x og min 'arbejdshest' af en PM9600 er
for langsom via Appleshare IP. Desuden er den kun med 10/100BaseT med
halv duplex - altså ikke fuld TX. Den lille QS, jeg havde, har jeg
solgt. - så...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-08 18:12

> Jeg har pt. ingen maskine, der blot med nogenlunde hastighed vil kunne
> fungere som server.

hastigghed ? .. ren filserver kræver _intet_ af en maskine når der ikke
er 100 mennesker på samtidigt ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-08 18:35

Thomas von Hassel wrote:

> hastigghed ? .. ren filserver kræver _intet_ af en maskine når der ikke
> er 100 mennesker på samtidigt ...

Sandt nok, men det vil kræve temmelig meget CPU kraft, hvis jeg skal
kunne bruge den fornuftigt sammen med fx. unde redigering af lydfiler. -
Jeg bruger nemlig min FW800 disk som swap/VM disk....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-09-08 19:10

> [...]
> kunne bruge den fornuftigt sammen med fx. unde redigering af lydfiler. -
> Jeg bruger nemlig min FW800 disk som swap/VM disk....

Vil du have en aflagt PC? Den kan godt stå i et hjørne og trække lidt
filtransport.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-09-08 19:56

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Vil du have en aflagt PC? Den kan godt stå i et hjørne og trække lidt
> filtransport.

Ellers tak, men så vil jeg hellere vente, indtil jeg kan få fingrene i
fx. en halvkraftig 1ghz QuickSilver. - Den har jo i forvejen gigabit
netværk....

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 16-09-08 00:42

GRRRRRRRRRRRRRRR.............!!!

Om det her så skyldes OS X 10.5.5 eller seneste opdatering af
ParallelsDesktop eller en kombination, tør jeg ikke sige...

Men - Det er ihvertfald nu muligt at bruge samtlige mine eksterne
Firewire enheder - både FW400 og FW800 - sammen med XPPro+PD.

Og så er det bare så enkel, at det er til at græmme sig over.! - I
nederste højre hjørne i rammen til PD er der en lille ikon for
'netværksdiske'. - Jeg prøvede den så sent som i går - søndag, - men
knappen 'Add' var så død som en sild, og XPs panel til tilføjelse af
netværk var lige så ikke-tilstedeværende....

SÃ¥ her for 5 min. siden ville jeg lige checke for nye opd. i Windows -
især virusdatabasen, - da der er nogle grimrianer i omløb. Pt. bliver
den opd. 2 gange dagligt. - Jeg kom så til at klikke på netværksdisk
ikonet, og for sjovs skyld valgte jeg 'Add'. Til min overraskelse kom
XPs netværkstilføjelse frem med en aktiv 'Browse' kanp. Og til min endnu
større overraskelse, kan jeg vælge enten at tilføje diskene enkeltvis
eller hele 'host' computeren på én gang. Vælger jeg 'host' computeren,
vises alle tændte og aktive interne og eksterne enheder, og de bliver
også synlige i XP 'Denne Computer'. - Jeg har valgt at tilføje
enkeltvis, da det jo ikke er alle diske, der vil blive brugt...

Det løser jo straks alle problemer, så nu har jeg da slet ikke brug for
en filserver.

Og så kan jeg da lige tilføje, at XP var lidt lang tid om at komme igang
efter opd. til 10.5.5, men da den først kom igang, reagerer den klart
hurtigere end før...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-08 19:13

On 2008-09-16 01:41:37 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Men - Det er ihvertfald nu muligt at bruge samtlige mine eksterne
> Firewire enheder - både FW400 og FW800 - sammen med XPPro+PD.

næppe.

Det er der er muligt at lave en netværksforbindelse mellem gæst og
hoast OS og dermed fildeling. Det er en helt anden ting.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen