Så fik jeg købt den :)
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-08 18:55

Nu havde jeg jo efterhånden besluttet at jeg ville købe en MacBook, men
afventede bare for at se hvornår de nye modeller kom. Det blev så ikke
i tirsdags, så i dag endte jeg så med at købe den mindste MacBook og har
nu nørklet med den et par timer.

Man skal lige vænne sig til tastaturet og den bette skærm, men jeg kan
godt lide det. Der er en god klikfornemmelse i fingrene, og jeg synes
skærmen står rigtigt flot og skarpt, så det er ikke tosset.

Jeg har hentet VirtualBox og aftestet at der kan startes en Linux i (så
kan jeg klare det meste) og de øvrige småprogrammer der skal til som
Eclipse og den slags for at kunne klare en hverdag, og indtil videre
synes jeg den klarer det uden at kny selv med kun 1 Gb RAM. Når de så
engang gør ondt vil jeg op på 4 Gb, men det blev altså ikke lige i dag.
Det var også med fryd jeg kunne sige "Office, hvad skal man med det?"
til ekspedienten. DET har jeg ikke brug for.

Indtil videre har Front Row været et hit (der kommer Madagascar 2 til
vinter, den så sjov ud - den skal jeg se), og jeg er meget begejstret
for magnetstrømforsyningen - det skal nok spare kaffesjatter og gråd og
tænders gnidslen. Det skal Time MAchine også, men jeg skal lige have
tømt den disk der skal bruges til formålet.

Jeg har indtil videre sagt den skal holde 4 år inden jeg køber den
næste, og det tror jeg godt man kan klare med en ramopgradering på et
senere tidspunkt.

Den tror jeg jeg bliver glad for :)

/Thorbjørn

Fra : Morten Lind

Dato : 11-09-08 19:00

> [...]
>
> Jeg har indtil videre sagt den skal holde 4 år inden jeg køber den
> næste, og det tror jeg godt man kan klare med en ramopgradering på et

Til rigtig meget lykke

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-08 19:17

Morten Lind skrev:

> Til rigtig meget lykke

Tak :) Bliver spændende at se hvad den kan (og som dine antikvariske
Mac'er kun kan hvis man har GOD tid!)

Det ser ikke ud til den kan lave kaffe, øv...

Kan den bruges som vækkeur måske?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-08 21:20

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Tak :) Bliver spændende at se hvad den kan (og som dine antikvariske
> Mac'er kun kan hvis man har GOD tid!)

Pas nu på, - vi render fra dig med vore solide ting..-) - bare se på
nogle af de (alt) for hurtige racerbiler, - de klarer den ikke til
målstregen, mens dem, der teoretisk er lidt langsommere, render med
sejrene..-)

> Det ser ikke ud til den kan lave kaffe, øv...

Nej, men den kan holde kafffen varm..-) - ihvertfald, hvis man sætter en
USB 'Coffeewarmer' til den... - Og nej, det er ikke en joke, - jeg har
set dem.!

> Kan den bruges som vækkeur måske?

Jep, 'AlarmClock Pro' kan få den til at vække dig med diverse ringe- og
hyletoner elelr til selvvalgt musik.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-08 21:47

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> nogle af de (alt) for hurtige racerbiler, - de klarer den ikke til
> målstregen, mens dem, der teoretisk er lidt langsommere, render med

Nu har du jo den der Quad-dims og der kan en bette Macbook slet ikke
følge med (de havde kun een tilbage, så der kommer nok snart nye, whee).

Næh, den med haren og skildpadden holder ikke i it-verdenen i dag. Jeg
kan lave ting på den her lille sag, som iMac G3'erne ikke engang kunne
nå at OVERVEJE inden arbejdsdagen var forbi.

Men skal man bare læse post er det noget andet.

> Jep, 'AlarmClock Pro' kan få den til at vække dig med diverse ringe- og
> hyletoner elelr til selvvalgt musik.

Hmmm... Lyder ikke rart. Ville foretrække den bryggede kaffe og
serverede den...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-08 22:46

> [...]
> nå at OVERVEJE inden arbejdsdagen var forbi.
>
> Men skal man bare læse post er det noget andet.

Det kunne egentlig være sjov at lave en prøve, hvor din MB blev sat op
mod både min Beige G3/1133mhz og min QS Dual 1,8ghz. - Fx. en lille
renderingsprøve med Amadeus II. - Amadeus Pro kan ikke køre på Os 9.x,
men det kan II'eren , - og så fx. lade den rendere 60min. RAW Audio til
320kbps AAC...

Jeg har prøvet det med QS'eren mod MacPro'en, og endda med Amadeus Pro
på begge maskiner. - Der var kun _3min._ forskel i MacPro'ens favør på
en fil på 92min. RAW Audio data! - Selv jeg var ret imponeret over det
resultat!

> Hmmm... Lyder ikke rart. Ville foretrække den bryggede kaffe og
> serverede den...

Ka' ik' husk', hvad den hedder, men der findes et eller andet
'hjemmestyrings'-software til OS X, der kan automatisere forskellige
processer i huset - som fx. tænde for en kaffemaskine, varme vand, styre
lys m.m.m.m.m. - nå jo - også starte dit vækkeur.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Bj/rn Perls/

Dato : 11-09-08 21:49

> Tak :) Bliver spændende at se hvad den kan (og som dine antikvariske
> Mac'er kun kan hvis man har GOD tid!)
>
> Det ser ikke ud til den kan lave kaffe, øv...
>
> Kan den bruges som vækkeur måske?

Ja - vha Alarm Clock Pro.

--
- Peter *** http://titancity.com/
"Don't go around saying the world owes you a living. The world owes

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-09-08 19:55

> [...]
> Det var også med fryd jeg kunne sige "Office, hvad skal man med det?"
> til ekspedienten. DET har jeg ikke brug for.

Tillykke med den!

Har du prøvet at have VirtualBox kørende OG lave noget ondt i OS X? Jeg
brugte kun kort med VirtualBox mens den var i beta, hvorefter jeg
skiftede til Fusion. VB virker ikke helt så sulten efter RAM som Fusion
- sidstnævnte sløver OS X ret markant, selvom jeg har 3GB RAM. Lurer
lidt på om VB er blevet voksen nu, hvor den er flydt 2.0 (!?).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-08 21:07

Peter Farsinsen skrev:

> Tillykke med den!

Tak tak, jeg har savnet min Powerbook i 5 år så det er lidt som at komme
hjem :)

> [...]
> - sidstnævnte sløver OS X ret markant, selvom jeg har 3GB RAM. Lurer
> lidt på om VB er blevet voksen nu, hvor den er flydt 2.0 (!?).

Nøh, ikke endnu, men jeg når det nok. Jeg har bare fyret op under
Knoppix og set den komme helt i luften. Jeg blev selv bekymret over
2.0.0 versionsnumret men de lader til at være ret sikre på det - det
spillede uden problemer, så jeg er ikke blevet nervøs endnu.

Mit private Windowsbehov er forholdsvis beskedent, så det er ikke så
vigtigt, og jeg kører alligevel kun Windows 2000 deri og den er ikke så
glubsk.

Nu skal jeg bare have vænnet mig til at Cmd-2 ikke giver en @ og at
Alt-tab ikke skifter mellem de enkelte vinduer men kun programmerne.
Jeg var bange for skærmen var for lille, men det tror jeg ikke er et issue.

Der ER nu noget ved en ny maskine :)

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-09-08 21:28

On 2008-09-11 19:55:13 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0000@gmail.com> said:

> [...]
>
> Jeg har indtil videre sagt den skal holde 4 år inden jeg køber den
> næste, og det tror jeg godt man kan klare med en ramopgradering på et

Tillykke, den bliver du helt sikkert glad for! :)
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-08 21:49

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Indtil videre har Front Row været et hit (der kommer Madagascar 2 til

Kom lige til at tænke på. Er det muligt at få en programmerbar
fjernbetjening til at styre Front Row, eller skal det være en ægte Apple-en?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-09-08 22:55

>Kom lige til at tænke på. Er det muligt at få en programmerbar
>fjernbetjening til at styre Front Row, eller skal det være en ægte Apple-en?

Jeg har programmeret min fra det øvrige setup til at styre Mac'en også
så som svar på dit spørgsmål: Det kan godt lade sig gøre

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : iSteen

Dato : 11-09-08 21:49

> Man skal lige vænne sig til tastaturet og den bette skærm, men jeg kan
> godt lide det. Der er en god klikfornemmelse i fingrene, og jeg synes
> skærmen står rigtigt flot og skarpt, så det er ikke tosset.

Den computer jeg har været mest glad for gennem de sidste 10 år, var min
12" iBook - hvor ville jeg ønske den stadig blev lavet

> Den tror jeg jeg bliver glad for :)

Tillykke, det tror jeg ågså du gør

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-09-08 23:38

> [...]
> afventede bare for at se hvornår de nye modeller kom. Det blev så ikke
> i tirsdags, så i dag endte jeg så med at købe den mindste MacBook og har

(Klip: En masse ros)

> Den tror jeg jeg bliver glad for :)

Du glemte at nævne den smarte magnetlås til låget, så man ikke skal
nørkle med at trykke en smal knap ind med neglen for at åbne låget
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 13-09-08 00:01

Henrik Münster skrev:

> Du glemte at nævne den smarte magnetlås til låget, så man ikke skal
> nørkle med at trykke en smal knap ind med neglen for at åbne låget

Æh, på det tidspunkt havde låget ikke været klappet ned endnu så det
havde jeg ikke opdaget, men jeg synes klart det er bedre end
låsemekanismen på ye olde pøwerbøøk.

Jeg blev ellers chokeret da den tændte kameraet under
klargøringsprocessen for at tilbyde at tage et billede til min konto -
det var IKKE lige det jeg havde forventet!

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-09-08 06:53

> [...]
> klargøringsprocessen for at tilbyde at tage et billede til min konto -
> det var IKKE lige det jeg havde forventet!

Jeg så ellers lige en feature idag jeg gerne så på Macs: en lille spot
som lyser tastaturet op. (Thinkpad lignende computer). Med små LED
lavenergilamper er det oplagt. Jeg tror jeg selv venter på at købe
indtil dette implementeres

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-08 22:18

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> [...]
> som lyser tastaturet op. (Thinkpad lignende computer). Med små LED
> lavenergilamper er det oplagt. Jeg tror jeg selv venter på at købe

MacBook Pro har jo haft lys i tasterne i nogle år. Det er da muligt, at
det kommer til MacBook. Du taler måske om en spot fra toppen af låget,
som lyser ned over tasterne? Umiddelbart ville jeg synes, at lys i
tasterne er bedre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-09-08 06:52

> Du taler måske om en spot fra toppen af låget,
> som lyser ned over tasterne? Umiddelbart ville jeg synes, at lys i
> tasterne er bedre.

Jeg har ikke prøvet at leve med tastatur-spot, men jeg faldt umiddelbart
for tanken om at spot´ten kunne bruges både til tasterne og til læsning
(fx i toget.) af de breve man fx svarede på. Jeg kan bedst lide når en
funktion kan klare flere opgaver. Da jeg skriver blindskrift, har jeg
ikke så meget glæde at tastaturlys.

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-09-08 06:57

Flemming Rubini skrev den 14-09-2008 07:51:

> funktion kan klare flere opgaver. Da jeg skriver blindskrift, har jeg
> ikke så meget glæde at tastaturlys.

Hvis du alligevel skriver blindskrift, er det så ikke ligegyldigt med
om du kan se noget eller ej? :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-09-08 15:03

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Hvis du alligevel skriver blindskrift, er det så ikke ligegyldigt med
> om du kan se noget eller ej? :)

Jeg kan ikke se i blinde og selvom man skriver blindskrift, er det
at skrive på tal, på et tastatur med lille vandring, nærmest umuligt.
Jeg kan vanskeligt gøre det på Apples tynde trådsløse tastatur (A1255).
Så måske skriver jeg snarere halvblindt når jeg famler i mørket.

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-09-08 12:08

On 2008-09-13 23:17:40 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> det kommer til MacBook. Du taler måske om en spot fra toppen af låget,
> som lyser ned over tasterne? Umiddelbart ville jeg synes, at lys i

Deri er jeg ikke enig. Lyset i tasterne er imho ikke særlig anvendeligt
ud og bling faktoren. Jeg har endnu ikke oplevet at Apples løsning på
hverken Powerbook G4 eller Macbook Pro var tilstrækkelig god hjælp i
mørke. Lyset er for svagt og vinklen hvorfra lyset i tasterne kan ses
er alt for snæver.

Derimod giver IBM's lampe på T og X modellerne fint lys til at kunne
arbejde på tastaturet.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-08 22:23

> [...]
> hverken Powerbook G4 eller Macbook Pro var tilstrækkelig god hjælp i
> mørke. Lyset er for svagt og vinklen hvorfra lyset i tasterne kan ses

Det virker måske ikke i bulder mørke .. men i en normalt svagt belyst
dagligstue hjælper det klart mig at der er lys i tasterne ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-08 23:00

Thomas von Hassel wrote:

> Det virker måske ikke i bulder mørke .. men i en normalt svagt belyst
> dagligstue hjælper det klart mig at der er lys i tasterne ..

Så kan jeg ud fra andres erfaringer tilføje, at det faktisk er en rigtig
god hjælp for folk med nedsat syn, og jo mørkere / mindre lys i lokalet,
jo lettere er det at se tasterne. - Jeg selv er ligeglad, da jeg
alligevel bruger 10-fingersystem, når jeg skriver.

mvh. Erik Richard

Mvh. Rgds. Grüsse. - Erik Richard Sørensen
<mac-man@NOSPAMstofanet.dk> <www.nisus.com>
NisusWriter Pro - The Future In Multilingual Text Processing
OpenOffice - The World's Best Standard Office Package