iTunes 8 :-)
Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-08 23:41

Så er der kommet nyheder fra Apple, som blev præsenteret ved deres
"Let's Rock" arrangement i aften. En af nyhederne var iTunes 8, og endnu
en gang har Apple begået en genistreg. Hver gang man er bekymret for, at
man i fremtiden vil få fyldt så meget i iTunes (eller iPhoto), at det
vil blive helt uoverskueligt, så finder Apple på en ny måde at arrangere
musikken (eller billederne) på. Det er ikke for at være en fanboy, men
Apple kan altså noget på det her område.
Nu har jeg naturligvis ikke brugt iTunes 8 så meget endnu, men
det ser smart ud, at man nu kan se sine album som "net" (eller "grid" på
engelsk). Det helt geniale er dog Genius (deraf navnet). Den funktion
kan danne en spilleliste med numre, der ligner det, man spiller. For mig
at se er det virkeligt smart. Jeg har nemlig altid syntes, at der var
noget bøvlet ved at høre musik på iTunes eller en iPod.
Musikken er jo arrangeret i album, og hvor tit gider man høre et
album fra ende til anden? For mit vedkommende har det betydet, at jeg i
stedet vælger at høre radio. Jeg ved godt, at man kan lave en
spilleliste, men hvem gider det? Jeg kan heller aldrig kommer i tanker
om, hvilke numre jeg egentlig gerne vil høre. Så kan man sætte den til
festmix, men så står man jo pludselig og danser til et tyskkursus.
Det geniale ved festmix eller "random" er jo, at man kommer til
at høre musik, man ellers havde glemt, man havde. Derfor er det så svært
selv at lave spillelister, for det er svært at komme i tanker om, hvad
man nu vil høre. Det fremhæver Apple netop også. Med Genius genopdager
man sin musik og hører numre, man ellers havde glemt. Desværre er det jo
nok ikke kompatibelt med min gamle iPod, men så må jeg jo nyde det foran
computeren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-09-08 09:54

Henrik Münster wrote:

> [...]
> at se er det virkeligt smart. Jeg har nemlig altid syntes, at der var
> noget bøvlet ved at høre musik på iTunes eller en iPod.

Er jeg den eneste der synes, at geniet slet ikke er så genial? Jeg har
slet ikke sat mig ind i, hvad 'Genius' kan/gør (altså på hvilken
baggrund den foreslår numre), men mange forslag virker helt i hegnet.

> Musikken er jo arrangeret i album, og hvor tit gider man høre et
> album fra ende til anden?

Jeg hører næsten altid hele albums. På den måde oplever jeg - over tid -
at et album 'vokser'. Pludselig får jeg et nyt yndlingsnummer på
albummet eller jeg opdager at der er flere gode numre på et gammelt album.

Party shuffle er klart også en sjov og god feature. Det er en fin måde
at nå ud i afkrogene af kataloget. Det går specielt godt sammen med
arbejde, da man så ikke skal tænke en masse på at finde musik. Jeg er
spændt på at se om Genius bliver klogere og på sigt overtager for Party
shuffle.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-08 12:14

> [...]
> arbejde, da man så ikke skal tænke en masse på at finde musik. Jeg er
> spændt på at se om Genius bliver klogere og på sigt overtager for Party

Genious samler data fra alle der bruger den funktion og bruger de data
til at komme med forslag, dvs. jo længere tid der går og jo flere der
bruger det, jo bedre bliver forslagene ..

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-09-08 16:06

> Jeg hører næsten altid hele albums. På den måde oplever jeg - over tid -
> at et album 'vokser'. Pludselig får jeg et nyt yndlingsnummer på
> albummet eller jeg opdager at der er flere gode numre på et gammelt album.

Har samme lyttevaner som dig og vil sikkert heller aldrig bruge
"Genius". Har dog lige genopdaget Jean Michel Jarre og her passer IT8
nye visualiserings-motor perfekt

Finder dog "grid" mere anvendeligt end "cover flow" omend det ikke er
helt så blæret.
--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-08 16:14

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> nye visualiserings-motor perfekt
>
> Finder dog "grid" mere anvendeligt end "cover flow" omend det ikke er

Grid er faktisk ret godt .. meget bedre end den mulighed den erstatter

/thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 10-09-08 19:50

On Wed, 10 Sep 2008 17:14:24 +0200, Thomas von Hassel wrote
(in article <1in2aja.1swxo8c1yhl24sN%thomas@elements.dk>):

> Grid er faktisk ret godt .. meget bedre end den mulighed den erstatter

Er faktisk også overrasket over hvor godt grid fungerer.

Fra : iSteen

Dato : 10-09-08 13:17

On 2008-09-10 00:40:42 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Jeg ved godt, at man kan lave en
> spilleliste, men hvem gider det?

Jeg har lavet "smarte spillelister" over de genrer jeg har i iTunes.
Så er det bare at vælge hvilket humør man er i - er det en Volbeat-dag
eller en Macy Gray-dag
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Palle Jensen

Dato : 10-09-08 15:34

On Wed, 10 Sep 2008 14:17:04 +0200, iSteen wrote
(in article <2008091014170475249-isteen@ntispamGmailcom>):

> er det en Volbeat-dag
> eller en Macy Gray-dag

Macy Gray ud. VolBeat ind.

--
Genius

Fra : Morten Lind

Dato : 10-09-08 16:50

Palle Jensen <2.0dieselGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

Sig mig - er der da slet ingen af Jer, der spiller selv?

Inspirationen til at lave musik findes mange steder, men ikke i
præfabrikeret plasticmusik i egocentrerede, narcissistiske
høretelefoner.

Nå, pyt med det

M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-09-08 19:57

On 2008-09-10 17:50:02 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> [...]
>
> Inspirationen til at lave musik findes mange steder, men ikke i
> præfabrikeret plasticmusik i egocentrerede, narcissistiske

Jeg spiller guitar mm
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-08 13:22

> Jeg ved godt, at man kan lave en
> spilleliste, men hvem gider det?

jeg har et par "smarte" spillelister, især til at fylde på iPod'erne. En
af dem tager f.eks. kun sange som jeg ikke har hørt fornyligt (14 dage)
så jeg altid har en rullende opdatering af min iPod uden at løfte en
finger.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-09-08 16:43

> [...]
> man sin musik og hører numre, man ellers havde glemt. Desværre er det jo
> nok ikke kompatibelt med min gamle iPod, men så må jeg jo nyde det foran

Hmm.....hvem pokker bruger en pc eller en telefon til musik?

Nå, nok fra dinosauren, he, he

M.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 10-09-08 22:23

> Hmm.....hvem pokker bruger en pc eller en telefon til musik?

En puter med et godt højttalersæt er nu ikke at foragte. Telefon? Nej,
ikke min, mne havde jeg sådan en som din, så ville jeg bruger den
"undervejs" - som afløser for min iPod Nano. Den giver mig megen god
underholdning: musik, podcasts og film.

> Nå, nok fra dinosauren, he, he

Mener du ikke ronkadoren? (et nyt ord i doktor Monsters
vokabularium)

--
v.h.,
Mich.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-09-08 22:49

>Hmm.....hvem pokker bruger en pc eller en telefon til musik?

Når jeg får samlet min nye desktop så kommer jeg ikke til at bruge
andet end computeren til musik

Hele musiksamlingen ind og så lyd ud via en god DAC over en god
stereoforstærker og et par gode højttalere.

Kan ikke se hvorfor den løsning skulle være ringere end en CD/DVD
afspiller via samme forstærker?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Christian Lynbech

Dato : 11-09-08 20:57

Henrik> Musikken er jo arrangeret i album, og hvor tit gider man høre et
Henrik> album fra ende til anden?

Jeg er sådan set enig, det med at lave almindelige spillelister er noget
bøvl. Istedet bruger jeg (lidt ligesom Thomas Hassel) smarte spillelister.

Først og fremmest har jeg en liste der samler alt mit pop musik;
klassisk synes jeg skal høres som komponisten har tænkt og podcasts
hører jeg for sig.

Så har jeg en (anden) smart liste der tager 200 numre fra pop listen
valgt efter "først afspillet". Denne liste spiller jeg så med "Bland" på
min iPod men listen kan også fint bruges i f.eks. festmiks.

Fidusen er at jeg derved hører numre udvalgt tilfældigt blandt de 200
pop numre som det er længst siden jeg sidst har hørt. Når et nummer er
hørt, så forsvinder den automatisk fra listen da det jo ikke længere er
lang tid siden jeg har hørt den. På den måde kommer jeg automatisk
igennem min samling "bagfra" og kan løbende genopdage en masse musik

Den eneste man lige skal være opmærksom på er at et nummer først er hørt
når man kører ud over kanten på nummeret. Hvis man bare trykker "Næste"
midt i et nummer, så opdateres "sidst hørt" feltet ikke. Opdateringen af
listen sker desuden først når man synkroniserer sin iPod og det virker
ikke hvis man forbinder sig til en iTunes over nettet, man skal
spille/opdatere i musikkens "hjemme-iTunes" men alt i alt virker det
fint for mig.

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-09-08 22:40

Christian Lynbech <christian@defun.dk> wrote:

> [...]
> valgt efter "først afspillet". Denne liste spiller jeg så med "Bland" på
> min iPod men listen kan også fint bruges i f.eks. festmiks.

Og det gør du ud fra "Genre"? Tager du så al "moderne" musik som pop,
rock, hip hop osv.? Nogle gange er genren jo lidt overraskende valgt, så
hvis man bare vælger genren pop, synes jeg, der mangler nogle.

> [...]
> lang tid siden jeg har hørt den. På den måde kommer jeg automatisk
> igennem min samling "bagfra" og kan løbende genopdage en masse musik

For mit vedkommende er der nu ofte en god grund til, at det er længe
siden, jeg har hørt et nummer Men OK, det kan da være en rigtig
godt måde at genopdage musik, man havde glemt. Det er netop det, jeg på
en måde har savnet lidt ved iTunes. Det er lidt svært at høre en
passende blanding af musik. Det er spændende at høre, hvordan andre gør.
Jeg har vist ikke fået udforsket det smarte spillelister nok.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Esben

Dato : 11-09-08 22:39

[Snip]

Er der nogen der har styr på mulighederne for at rulle den gamle version
ud igen hvis man er utilfreds? Den skulle gemme Libraryet selv, men
resten har jeg ikke lige plads til backup af d.d.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad