OpenOffice 3.0 Release Candidate 1 er frig~
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-09-08 16:11

Så er OpenOffice 3.0 Release Candidate 1 frigivet - både til PPC og
Intel macs og allerede nu på mange sprog.

http://ooopackages.good-day.net/pub/OpenOffice.org/MacOSX/3.0.0rc1/

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-09-08 20:39

> Så er OpenOffice 3.0 Release Candidate 1 frigivet - både til PPC og
> Intel macs og allerede nu på mange sprog.
>
> http://ooopackages.good-day.net/pub/OpenOffice.org/MacOSX/3.0.0rc1/
>
> mvh. Erik Richard

Bestemt brugbart på en Mac mini 1.83 GHz core 2 duo med 2gb ram.

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-09-08 20:52

Martin Bredthauer wrote:

> Bestemt brugbart på en Mac mini 1.83 GHz core 2 duo med 2gb ram.

Og så skal jeg hilse fra min nyerhvervede MDD Dual 1ghz - med både
10.4.x og 10.5.x - og sige, at den også i PPC versionen føler sig rigtig
godt hjemme dér..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-09-08 15:54

Erik Richard Sørensen wrote:

> Så er OpenOffice 3.0 Release Candidate 1 frigivet - både til PPC og
> Intel macs og allerede nu på mange sprog.

Programmet har muligvis ikke den mest elegante GUI, men det kan klart
anbefales, hvis man ikke har lyst til at betale for Microsoft Office.

Jeg har brugt de seneste ~10 udviklingsversioner, der alle har opført
sig rimelig pænt samt været en fornøjelse at arbejde i. Desuden har jeg
ikke oplevet problemer med at dele dokumenter med brugere af MS Office,
så man kan roligt skolestart'e med OO på Mac'en.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Steinar Moum

Dato : 08-09-08 16:56

In article <48c53c6b$0$90265$14726298@news.sunsite.dk>,

> [...]
> ikke oplevet problemer med at dele dokumenter med brugere af MS Office,
> så man kan roligt skolestart'e med OO på Mac'en.

Også til/fra Word 2007?

mvh

sm

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-09-08 16:59

Steinar Moum wrote:
> Også til/fra Word 2007?

Ja. Jeg har kun prøvet med < 10 docx og pptx dokumenter, men det har
virket uden problemer.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Steinar Moum

Dato : 08-09-08 17:11

In article <48c54bd2$0$90269$14726298@news.sunsite.dk>,

> Ja. Jeg har kun prøvet med < 10 docx og pptx dokumenter, men det har
> virket uden problemer.

Det var hyggelig, av en eller annen grunn hadde jeg fått for meg at
dette (ennå) ikke virket.

mvh

sm

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-09-08 20:22

> [...]
> ikke oplevet problemer med at dele dokumenter med brugere af MS Office,
> så man kan roligt skolestart'e med OO på Mac'en.

Hvordan er den i forhold til NeoOffice? Det har jo hidtil været nemmere
at bruge end OpenOffice, som kørte under X11. I almindelighed
foretrækker jeg at bruge endelige versioner og ikke betaversioner, så
jeg har afholdt mig fra at hente OpenOffice. Jeg har selvfølgelig prøvet
de ældre versioner, og dengang valgte jeg NeoOffice. Det er ikke forde,
jeg som sådan laver noget alvorligt arbejde med det. Jeg bruger det
faktisk kun til at åbne alle de vedhæftede Office-dokumenter man får
sendt. Er den nye OpenOffice stabil nok, til at man kan bruge den
permanent?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-08 22:06

Henrik Münster wrote:

> Hvordan er den i forhold til NeoOffice? Det har jo hidtil været nemmere
> at bruge end OpenOffice, som kørte under X11.

Min fornemmelse er, at den er ca. dobbelt så hurtig som nyeste NeoOffice.

> I almindelighed foretrækker jeg at bruge
> endelige versioner og ikke betaversioner, så
> jeg har afholdt mig fra at hente OpenOffice.

Jeg har kørt med den siden alphaver. DEV3_M17, og den var ualmindelig
stabil. DEV3_M17 kunne dog ikke printe ud, men det var jo så bare at
trække dokumenter til Neooffice, så var det problem løst. Allerede med
DEV3_M21 var der fuld printerunderstøttelse. Og med ver. 3.0.0b1 har den
været så stabl som selveste grundfjeldet - og endnu hurtigere. 3.0.0b2
havde ikke så meget nyt bortset fra, at nu fungerede også understøttelse
af asiatisk sprogstyring, som det skulle.

3.0.0rc1 kører fantastisk godt både i PPC og Intel versionen på hhv. min
MacPro og min MDD. Indtil nu kan jeg ikke sætte én eneste finger på
ydelse og stabilitet.

- Den eneste anke, jeg har, er, at når man vælger 'High contrast'
funktionen til bedre visning af ikoner og ikonfarver - et værktøj for
svagtseende, - så virker det direkte modsat. - Ikonerne forsvinder
næsten helt, når man bruger forstørrelse på skærmen.

> [...]
> arbejde med det. Jeg bruger det faktisk kun til at åbne alle de
> vedhæftede Office-dokumenter man får sendt.

Selv X11 versioen - 2.4.1 er klart hurtigere end NeoOffice, dog en smule
langsommere i opstart pga. at X11 jo først skal startes op, og så skal
man jo lige huske at få installeret de skrifter, man vil bruge. - Det er
noget bøvlet at efterinstallere skrifter i Openoffice

> Er den nye OpenOffice stabil nok, til at man kan bruge den permanent?

Helt klart, ja!

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 09-09-08 10:51

Erik Richard Sørensen skreiv:

> [...]
> man jo lige huske at få installeret de skrifter, man vil bruge. - Det er
> noget bøvlet at efterinstallere skrifter i Openoffice

Hvorfor må en etterinnstallere skrifter?

Tar ikke Open office for seg av de skriftyper som allerede finnes på
maskinen?

Hva med ordlister?

Er disse lette å finne, innstallere og ta i bruk i forhold til hvordan
det gjøres i NeoOffice?

Er rettefunksjonene like gode som i Word?

--
SB

Fra : Steinar Moum

Dato : 09-09-08 11:06

In article <ga5gu5$9a4$1@bat-news01.banetele.basefarm.net>,
Snorre Berg <snorremacberg@gmail.no> wrote:

> Er disse lette å finne, innstallere og ta i bruk i forhold til hvordan
> det gjøres i NeoOffice?
>
> Er rettefunksjonene like gode som i Word?

Jeg synes jeg har lett grundig, men finner ingen kommando for å lage
innholdsfortegnelse. Kan noen opplyse meg?

mvh

sm

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-09-08 11:30

Steinar Moum wrote:
> Jeg synes jeg har lett grundig, men finner ingen kommando for å lage
> innholdsfortegnelse. Kan noen opplyse meg?

'Insert' -> 'Indexes and tables' -> 'Indexes and tables...'

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Steinar Moum

Dato : 09-09-08 11:38

In article <48c65018$0$90268$14726298@news.sunsite.dk>,

> 'Insert' -> 'Indexes and tables' -> 'Indexes and tables...'

Ah, burde jo ha funnet det! Takk!

sm

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-08 12:58

Steinar Moum wrote:

> Jeg synes jeg har lett grundig, men finner ingen kommando for å lage
> innholdsfortegnelse. Kan noen opplyse meg?

Topmenuen -> Insert -> Indexes And Tables. - Jeg bruger den US engelske
version.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-08 12:34

Snorre Berg wrote:
> Erik Richard Sørensen skreiv:
>
> Hvorfor må en etterinnstallere skrifter?
>
> Tar ikke Open office for seg av de skriftyper som allerede finnes på
> maskinen?

Fordi OOo _KUN_ installerer de skrifter, der ligger i
volume/system/library/fonts og username/library/fonts. så bruger du fx.
Linotype Fontexplorer, kan man ikke installere de skrifter, der ligger i
mappen Fontexplorer og dens undermapper. Og det betyder også, at du ikke
kan bruge Fontexplorer til at styre skriftsæt med.

Hvis du vil have andre skrifter med i OOo installeringen, skal de ligge
i en af de to mapper.

I OpenOffice 3 er det ikke et problem, - her bliver skrifter jo ikke
konverteret til Linux format, men bruger både T1, T3, PS, TT og .ttf og
kan styres fuldt ud af fx. Fontexplorer.

> Hva med ordlister?
>
> Er disse lette å finne, innstallere og ta i bruk i forhold til hvordan
> det gjøres i NeoOffice?

Der findes lige så mange ordbogssæt, som der findes lokaliserede
versioner af OpenOffice + vel omk. 20 andre til ikke-lokaliserede
vrsioner. Men jeg må være ærlig og sige, at jeg faktisk ikke véd om de
ordbogssæt fra X11 versionen kan bruges i OS X versionen af OOo. - Dels
har jeg ikke prøvet at istallere dem, dels bruger jeg meget sjælden
ordbøger i det hele taget.

Men jeg mener, der følger ordbogssæt ed til det lokaliserede sprog + US
engelsk. Dvs., at der til den norske ver. skulle følge både norsk og US
engelsk ordbogssæt med, - men jeg er langt fra sikker her.

> Er rettefunksjonene like gode som i Word?

Jeg går ud fra, du mener 'find'/'Replace' / 'Find'/'Erstat', så ja, jeg
synes, det fungerer lige så fint som i både NeoOffice, Word, Nisuswriter
og MarinerWrite. - Men igen, - jeg har ikke prøvet det i den nye OS X
ver., og kun en enkelt gang eller to i X11 versionen.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-08 23:27

> 3.0.0rc1 kører fantastisk godt både i PPC og Intel versionen på hhv. min
> MacPro og min MDD. Indtil nu kan jeg ikke sætte én eneste finger på
> ydelse og stabilitet.

Jeg har hentet den, og den ser da fin ud. Måske skulle man overveje at
bruge OpenOffice til noget seriøst. I "gamle dage" brugte jeg
ClarisWorks og siden AppleWorks. Siden gik jeg over til TextEdit og
regnearket Mesa, som vist ikke er videre kendt. Jeg gik så over til
Pages, primært fordi den kan tælle ord i dokumentet (ja, jeg stiller
ikke store krav til programmerne) samt Numbers.
Det fungerer fint. Min største savn er, at Pages ikke kan gemme
automatisk undervejs. Det sker altså, at man glemmer at gemme. Min
computer er normalt meget stabil, men det er lykkedes mig at få den til
at gå ned med flere timers skriveri, som jeg ikke havde gemt.
For nylig faldt jeg over Mellel, som også er en udmærket
tekstbehandler. Jeg er bare lidt bekymret for fremtiden. Jeg vil jo
gerne gemme mine dokumenter i et format, som man også kan åbne om nogle
år. Der ved jeg ikke, hvor fremtidssikret Mellel er. Det var jo også
rart, hvis andre kan læse ens dokumenter. Der er jo ingen, der kan læse
noget fra Pages, så jeg konverterer alt, der går ud af huset, til RTF.
Hvordan er det med OpenOffice? Kan andre læse det? Med andre
mener jeg folk, der bruger Word og MS Office. Det er jo virkeligheden.
Der findes jo et specielt OpenOffice-format, som de anbefaler, men jeg
har aldrig prøvet at sende det til andre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-08 00:52

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Pages, primært fordi den kan tælle ord i dokumentet (ja, jeg stiller
> ikke store krav til programmerne) samt Numbers.

Jeg bruge også stadig AWKS 6.2.9, men den kan jo desværre ikke gemme i
.doc format uden at MacLinkPlus også er installeret...

> [...]
> computer er normalt meget stabil, men det er lykkedes mig at få den til
> at gå ned med flere timers skriveri, som jeg ikke havde gemt.

For mig at se, er pages en sørgelig efterfølger til AWKS - faktisk ikke
stort bedre end WorldText 1,4, som desværre ikke kan køre på hverken
Leopard eller Tiger... Den følger med OS 9.2.x, 10.1.x og 10.2.x

> [...]
> rart, hvis andre kan læse ens dokumenter. Der er jo ingen, der kan læse
> noget fra Pages, så jeg konverterer alt, der går ud af huset, til RTF.

Tja, Efter min mening er Mellel vildt overvurderet som alm. TB program.
Den egner sig først og fremmest til arabisk og hebraisk. - så vil jeg
hellere anbefale NisusWriter Express og især NisusWriter pro, nu hvor
den også er kommet på dansk. NWE og NWP har .rtf som standard, og det er
kun et sprgsmål om tid, inden vi også får implementeret ODF formatet i
den. Og det er næsten sikkert nu, at ODF vil blive fremtidens standard,
nu hvor selv Abiword har fået ODF som std. format...

> [...]
> Der findes jo et specielt OpenOffice-format, som de anbefaler, men jeg
> har aldrig prøvet at sende det til andre.

Ja, OpenOffice 3.x kan gemme i ODF, .doc, .docx og .rtf som standrad +
flere andre formater - faktisk også .xml, men her er der stadig
problemer, da de ikke kan få den fulde officielle XML kode fra MS. Men
den åbner XML nogenlunde korrekt rent tekstmæssigt, men formattering er væk.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-09-08 07:08

> [...]
> den. Og det er næsten sikkert nu, at ODF vil blive fremtidens standard,
> nu hvor selv Abiword har fået ODF som std. format...

Måske skulle jeg prøve Nisus Writer. Det er mange, mange, mange år
siden, jeg sidst har prøvet den. Det var vist længe før Mac OS X og
PowerPC. Der er jo prøveversioner af dem begge to, som man kan prøve
gratis i to uger.
Sådan set stiller jeg ikke de store krav, så måske ville den
lille Express være nok, men jeg kan forstå, at den ikke er oversat til
dansk? Jeg kan jo prøve dem begge to. Det ville såmænd være ganske
praktisk, hvis jeg kunne sætte mit program til at gemme i RTF som
standard.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-08 11:38

Henrik Münster wrote:

> [...]
> siden, jeg sidst har prøvet den. Det var vist længe før Mac OS X og
> PowerPC. Der er jo prøveversioner af dem begge to, som man kan prøve

Så kan du have været nede i noget Nisuswriter Europea 3.3.1,
NisusCompact 3,474c eller en Nisuswriter 4.1.6. - både Compact og 4.1.6
kan stadig hentes gratis for classic brugere. - Jeg bruger faktisk ver.
3.474c som std. tekståbner istedet for Tekst&Lyd på både min Beige G3 og
min PM 9600...

> [...]
> dansk? Jeg kan jo prøve dem begge to. Det ville såmænd være ganske
> praktisk, hvis jeg kunne sætte mit program til at gemme i RTF som

Medmindre Mogens er godt i gang med Express, så er det indtil nu kun
Pro, der har dansk brugerflade.

Man kan som normalbruger godt nøjes med Express, men jeg vil faktisk
klart anbefale NWP, da den er væsentlig hurtigere end NWE. På min MacPro
åbner den til nyt dokument fra scratch på ca. 1 sek., hvor NWE godt kan
bruge op mod 6-7sek.. Det har ikke den store betydning, når man åbner
til nyt tomt dokument, men det betyder en del, når man åbner et
eksisterende dokument, der fx. indeholder tabeller, grafer m.m.. NWP er
også hurtigere, når man bruger autosave. det sker simpelthen så hurtig,
at du ikke kan mærke det. - Og så er grafik-/billedhåndtering i NWE
stort set lig nul.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 11-09-08 15:48

> [...]
> dansk? Jeg kan jo prøve dem begge to. Det ville såmænd være ganske
> praktisk, hvis jeg kunne sætte mit program til at gemme i RTF som

Hvis du abonnerede på MacFormat i halvfemserne fik du NisusWriter gratis
på den altid medfølgende softwareCD.

Jeg brugte NW sammen med AppleWorks fra 1998, men NW røg desværre ud, da
Mac OS X kom.

Jeg var rigtig glad for Nisus Writer.

M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-09-08 14:36

On 2008-09-10 00:27:29 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> Der findes jo et specielt OpenOffice-format, som de anbefaler, men jeg
> har aldrig prøvet at sende det til andre.

Jeg er ret vild med iWorks. Kan du ikke lave en automator funktion, der
saver automatisk hvert 5. minut?
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Per Rønne

Dato : 10-09-08 18:24

> Min største savn er, at Pages ikke kan gemme automatisk undervejs. Det
> sker altså, at man glemmer at gemme.

Med QuicKeys kan du få Pages til at gemme automatisk eksempelvis hvert
10ende minut.

Sikkert også med AppleScript og Automator ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-09-08 07:08

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Med QuicKeys kan du få Pages til at gemme automatisk eksempelvis hvert
> 10ende minut.
>
> Sikkert også med AppleScript og Automator ...

Jeg har faktisk et AppleScript, der gør det. Det var et, jeg fandt på
nettet. Det har bare den ulempe, at hvis Numbers er åbent, så bliver
Numbers det aktive program, hver gang der gemmes. Pludselig sidder man
derfor og skriver i Numbers. Det er noget rent teknisk med den måde, man
kan scripte i Numbers. Desuden er det også mere elegant, hvis funktionen
er indbygget, så man ikke skal starte et script selv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-08 07:29

> [...]
> kan scripte i Numbers. Desuden er det også mere elegant, hvis funktionen
> er indbygget, så man ikke skal starte et script selv.

Med QuicKeys sætter man en scope, så det kun virker mens man er i et
bestemt program, og så vil scriptet kun fungere, mens dette bestemte
program er åbent. Og i modsætning til AppleWorks er Numbers, Pages og
KeyNote tre separate programmer [AppleWorks databasedel kan så klares
gennem Bento, kr. 299, fra FileMaker Inc ®].

Med det [begrænsede] kendskab jeg har til AppleScript og Automator, ser
jeg ikke at det skulle kunne forholde sig anderledes.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-09-08 12:54

> [...]

> KeyNote tre separate programmer [AppleWorks databasedel kan så klares
> gennem Bento, kr. 299, fra FileMaker Inc ®].

Du er vist ret glad for QuicKeys. Jeg er selv lidt tilbagholdende med at
installere alt for meget systemmodificerende.

> Med det [begrænsede] kendskab jeg har til AppleScript og Automator, ser
> jeg ikke at det skulle kunne forholde sig anderledes.

Det er vist det script, jeg har fundet, der er lavet til at lave backup
fra både Pages og Numbers. Der er noget med, at man kan scripte Pages
anderledes end Numbers, så hver gang scriptet kalder Numbers for at lave
backup, så bliver Numbers det aktive program. Det gør Pages ikke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-08 17:05

> Du er vist ret glad for QuicKeys.

Jeg har brugt QuicKeys i over 10 år. Pragtfuldt program.

> Jeg er selv lidt tilbagholdende med at installere alt for meget
> systemmodificerende.

Ja, jeg bruger da også ASM, som giver mig pull-down menuen med åbne
programmer tilbage. Og så naturligvis MouseWorks, men det er naturligvis
for at kunne bruge min trackball.

> [...]
> anderledes end Numbers, så hver gang scriptet kalder Numbers for at lave
> backup, så bliver Numbers det aktive program. Det gør Pages ikke.

Du skal have et AppleScript / automator program for hvert
iWorks-program, når du nu benytter disse småprogrammer [hvortil Bento
efter min opfattelse så også hører].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-09-08 13:50

On 2008-09-11 08:08:08 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> kan scripte i Numbers. Desuden er det også mere elegant, hvis funktionen
> er indbygget, så man ikke skal starte et script selv.

Hvad med at bruge en indbygget vane med at save hvert 5. minut? ;)
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-09-08 14:38

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> Hvad med at bruge en indbygget vane med at save hvert 5. minut? ;)

Det synes jeg jo også, jeg gør. Alligevel kan det gå galt. Jeg skriver
jo hjemme, og ofte bliver man forstyrret undervejs. Jeg går tit ind og
skriver lidt i løbet af lørdag eller søndag. Når så børnene kalder, der
skal laves aftensmad, eller når telefonen ringer, må jeg tage mig af
det. Når der så igen er en pause, sætter jeg mig lidt ved computeren.
Ved computeren arbejder jeg jo ikke bare. Jeg skal også lige se gruppen
her, læse e-mail, se hjemmesider osv. På den måde har jeg ikke altid en
fast rytme.
Jeg mistede nogle timers arbejde for et par måneder siden. Jeg
kunne slet ikke selv forstå, at jeg ikke havde gemt i flere timer, men
sådan var det. Time Machine hjælper jo heller ikke, når man ikke har
gemt. Derfor vil jeg gerne have den funktion indbygget, men det er ikke
livet om at gøre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-09-08 17:44

Henrik Münster skrev:

> Ved computeren arbejder jeg jo ikke bare. Jeg skal også lige se gruppen
> her, læse e-mail, se hjemmesider osv. På den måde har jeg ikke altid en
> fast rytme.

Har du nogensinde prøvet WriteRoom? Hvis man skriver en del, bliver man
hurtig rigtig glad for det. Det er egentlig utroligt simpelt; det
primære programmet gør er at fylde skærmen med sort farve, så alverdens
distraherende ting på skærmen skjules. Jeg synes det sætter mere fokus
på selve indholdet i teksten, når alt andet holdes væk fra skærmen, men
det skal næsten opleves på egen hånd.

Programmet er også så smart, at man aldrig skal tænke på at gemme. Man
starter programmet og begynder at skrive. Jeg har endnu til gode at
opleve et nedbrud med programmet, men skulle det ske, så gemmer det selv
løbende i baggrunden. Og hvis man bliver træt af at skrive, kan man blot
slutte programmet. Næste gang man starter det op står ens tekst der
igen, som da man forlod det – uden noget med at gemme/åbne dokumenter.
Det er helt behageligt.

Når teksten er skrevet kan man evt. kopierer den over i et rigtigt
tekstbehandlingsprogram og opstille det pænt, men undervejs er det
faktisk rart ikke at skulle tænke på formateringen.

Prøv det til de næste skriverier:

Version 1.0 (nederst på siden) er gratis:

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-09-08 22:40

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> [...]
> distraherende ting på skærmen skjules. Jeg synes det sætter mere fokus
> på selve indholdet i teksten, når alt andet holdes væk fra skærmen, men

Tak for den lange forklaring, men jeg kender faktisk WriteRoom og har
endda licens til det. Jeg tror, jeg prøvede det, da min far fik en iMac
for et par år siden. Han længtes sådan efter de gode gamle dage med DOS
og WordPerfect, hvor man havde en blå skærm med hvid skrift, og hvor man
ikke blev distraheret af alt muligt pjat.
Jeg ved egentlig ikke, hvorfor jeg ikke fortsatte med at bruge
det. Måske følte jeg ikke, fordelen var så stor. Når jeg skriver, sidder
jeg tit og læser noget på hjemmesider ved siden af, som jeg skal bruge i
min tekst. Derfor er det måske ikke hensigtsmæssigt at bruger fuld
skærm, hvor alt andet er væk. Det er jo det, der er det særlige ved
WriteRoom.
På den anden side er det vel ellers et ganske fint lille
tekstbehandlingsprogram, hvis man ikke har brug for avancerede
funktioner, og det har jeg ikke. Jeg er glad for, at du har mindet mig
om det. Jeg har hentet den nye version af WriteRoom. Så vil jeg da prøve
det igen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-09-08 23:55

Henrik Münster wrote:
> [...]
> min tekst. Derfor er det måske ikke hensigtsmæssigt at bruger fuld
> skærm, hvor alt andet er væk. Det er jo det, der er det særlige ved

Jeg tror det er bedst, hvis man ikke har brug for at holde styr på
citater, referencer og henvisninger internt i dokumentet. På to
projekter har jeg forsøgt at bruge det, men begge gange blev jeg træt af
at det er svært at holde styr på den slags. Desuden oplevede jeg, hvad
du nævner. Man sidder med digitale noter, websites, andre dokumenter
etc. som også skal være åbne og kunne ses mens man skriver. Lige i den
sammenhæng synes jeg ikke WriteRoom passer godt...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-09-08 13:49

Peter Farsinsen skrev:

> Jeg tror det er bedst, hvis man ikke har brug for at holde styr på
> citater, referencer og henvisninger internt i dokumentet.

Ja, det er lidt udenfor WriteRooms område. WriteRoom er meget simpelt.

Måske Scrivener er et bud? Det linkes der til fra WriteRooms hjemmeside,
til de der har behov for at holde styr på større projekter:

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-09-08 23:30

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> Ja, det er lidt udenfor WriteRooms område. WriteRoom er meget simpelt.

Og det er dejligt, hvis man ikke har brug for mere. Jeg brugte det i den
forgangne uge, og jeg tror egentlig, det kan lige præcis det, jeg har
brug for. Jeg har endda købt det til iPhone

> Måske Scrivener er et bud? Det linkes der til fra WriteRooms hjemmeside,
> til de der har behov for at holde styr på større projekter:

Ååååh, ikke flere programmer. Der er simpelthen så mange, og det er så
spændende at prøve dem alle sammen. Jeg kan bare ikke blive ved med at
teste programmer. Det tager jo tid. Men Scrivener ser nu ganske
spændende ud. Fås det til iPhone?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-09-08 16:16

Henrik Münster skrev:

> Og det er dejligt, hvis man ikke har brug for mere.

Ja, jeg har lidt en svaghed for programmer der kun gør én ting, men så
tilgengæld gør det imponerende godt. Alt for mange programmer forsøger
at gøre "alt", uden at gøre noget af det særlig godt.

> Jeg brugte det i den forgangne uge, og jeg tror egentlig, det kan
> lige præcis det, jeg har brug for.

Der kan du bare se Jeg er i hvert fald selv glad for det og synes
det er en god måde at skrive på. Jeg føler også at jeg koncentrerer mig
mere om indholdet, når jeg ikke skal tænke på formateringen undervejs.

> Jeg har endda købt det til iPhone

Jeg så det faktisk i App Store forleden, men hvordan fungerer konceptet
på iPhone? Jeg mener, der er jo ikke så meget forstyrende i forvejen, da
man kun har ét program åbent ad gangen.

> Men Scrivener ser nu ganske spændende ud. Fås det til iPhone?

Det er sikkert på vej

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-09-08 23:13

> [...]

> det er en god måde at skrive på. Jeg føler også at jeg koncentrerer mig
> mere om indholdet, når jeg ikke skal tænke på formateringen undervejs.

Hvis der er behov for det, kan man jo lynhurtigt gå ud af
fuldskærmsvisning for at få lidt overblik. Det er jo heller ikke værre,
end at andre programmer sagtens kan ligge hen over fuldskærmsvisningen.
Det er ikke som et computerspil eller en film, at den optager skærmen.
Hjemme kører jeg med to skærme, og der er det faktisk ikke helt tosset
med en ren skriveskærm.

> Jeg så det faktisk i App Store forleden, men hvordan fungerer konceptet
> på iPhone? Jeg mener, der er jo ikke så meget forstyrende i forvejen, da
> man kun har ét program åbent ad gangen.

Det er nu ikke noget særligt. Det er mildt sagt primitivt. Udvikleren
undskylder det også. Køber man det, får man $5 rabat på et af hans andre
programmer (WriteRoom eller TaskPaper), så jeg købte TaskPaper med
rabat.
Man åbner simpelthen WriteRoom på sin iPhone og tænder for
sharing. Her bliver man advaret om, at der ikke er nogen mulighed for
adgangskode på denne funktion, så i princippet kan alle på det samme
WiFi-netværk læse dokumenter. Man skal så have en Mac på samme
WiFi-netværk. Her åbner man Safari (jeg ved ikke, om andre browsere
duer), og åbner Bogmærker. Fjerde punkt fra oven er Bonjour, som man
åbner. Her står ens iPhone sørme nævnt. Hos mig står der: "WriteRoom
documents on Henriks iPhone". Det dobbeltklikker man på, og så dukker
der en stor iPhone op i browservinduet med en liste over dokumenterne i
WriteRoom på iPhone. Dem kan man så åbne og se teksten. Tekst kan så
overføres mellem iPhone og Mac ved simpelt klippen og klistren af tekst.
Der er ikke noget med overførsler af filer.
Det er altså meget primitivt, men det kan da bruges. Udvikleren
lover, at han er i gang med at forfine det. Man kan i øvrigt også sende
dokumenterne som e-mail fra WriteRoom på iPhone.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Snorre Berg

Dato : 13-09-08 10:20

Henrik Münster skrev:

> [...]
> funktioner, og det har jeg ikke. Jeg er glad for, at du har mindet mig
> om det. Jeg har hentet den nye version af WriteRoom. Så vil jeg da prøve

Word Perfect for DOS, det var et fiffig program som man måtte gå på kurs
i tre til seks måneder for å finne ut av. Likevel var det hendig å ha en
manual liggende, og den kostet en pen slump penger. Jeg kom over min
gamle manual da jeg ryddet forleden. Jeg kan ikke si at funnet
frembragte bare gode minner.

Fra : Jon

Dato : 13-09-08 11:25

<snip>
> Jeg er glad for, at du har mindet mig
> om det. Jeg har hentet den nye version af WriteRoom. Så vil jeg da prøve
> det igen.

Mellel har jo ellers en lignende funksjon også.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Snorre Berg

Dato : 12-09-08 10:40

David Blangstrup skreiv:

> Hvad med at bruge en indbygget vane med at save hvert 5. minut? ;)

Det er noe du får i ryggmargen når du har arbeidet med MacWrite II,
Claris og AppleWorks i mange år.