Google Chrome til Mac?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-09-08 01:03

Nu har jeg siddet og leget lidt med Google Chrome i XP på min MacPro...
- Dog endnu uden at installere de foreslåede plugins til fx. DR, TV2,
Flashplayer osv....

Der er en del hurtige browsere, men chrome er godt nok den hurtigste,
jeg endnu har haft fingrene i! - En foreløbig uvidenskabelig test på
load tiden giver et gennemsnit på under et sekund, - så er en side fuldt
loadet.

Godt nok er det stadig en beta med de deraf begrænsede muligheder, men
den er så lovende, at jeg tror, vi med en OS X version godt kan regne
med en alvorlig konkurrent til både Firefox og Safari.

Gad vide, hvornår de får sig taget sammen til en OS x version...?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-08 06:30

> Gad vide, hvornår de får sig taget sammen til en OS x version...?

Sergey Brin siger "in a few months"

/thomas

Fra : iSteen

Dato : 06-09-08 08:24

On 2008-09-06 07:29:47 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Sergey Brin siger "in a few months"
>
> /thomas

Og er flov over det.
Pyt, vi venter bare til den er helt klar
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Palle Jensen

Dato : 06-09-08 08:53

?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-08 09:11

Palle Jensen <2.0dieselGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> ?

Han er vist selv mac bruger ...

/thomas

Fra : iSteen

Dato : 06-09-08 17:09

On 2008-09-06 09:52:57 +0200, Palle Jensen

http://www.macobserver.com/article/2008/09/04.4.shtml
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : KentBM

Dato : 06-09-08 14:48

iSteen skrev:
> Pyt, vi venter bare til den er helt klar
Efter, hvad jeg har forstået i pressen, så er der temmelig meget "big
brother is watching you" over Chrome. I fremtiden tror jeg, at jeg enten
skal bruge de 10 (?) minutter det tager at læse licens betingelserne
eller holde mig helt fra Google ting.

Det er måske godt nok, at det tager et par måneder før den er færdig til
Mac.

--

Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-09-08 16:33

KentBM skrev:

> Efter, hvad jeg har forstået i pressen, så er der temmelig meget "big
> brother is watching you" over Chrome.

Dette kan anbefales at læse, inden man tager stanniolhætten på

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 07-09-08 21:30

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> Dette kan anbefales at læse, inden man tager stanniolhætten på

Det der med at den sender tastetrykkene, mens man skriver i søgefeltet,
det gør FireFox vel også? Det er den jo nødt til, for at give
søgeforslag mens man skriver.

Iøvrigt forstår jeg ikke helt postyret med Chrome. Er det ikke bare en
ny Webkit-baseret browser? Dem finder der allerede masser af til Mac OS
X og til Qt. Det mest interessante kan blive, at det er det første
seriøse forsøg på at introducere Webkit til Windows. Apples Safari til
Windows forekommer noget halvhjertet, men måske bliver det anderledes
med den kommende Safari 4.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-09-08 22:06

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> seriøse forsøg på at introducere Webkit til Windows. Apples Safari til
> Windows forekommer noget halvhjertet, men måske bliver det anderledes

Nu har jeg godt nok ikke viden nok til at vurdere betydningen af de
tekniske løsninger, men Google har lavet en sjov tegneserie, hvor de
punkt for punkt gør rede for, hvad der er anderledes i Chrome, og hvilke
fordele der er ved disse løsninger. Sådan som det fremstilles, er Chrome
radikalt anderledes, og det lyder naturligvis som meget bedre løsninger.
De forklarer det bl.a. ved, at de andre browsere blev lavet for 10-20 år
siden, da internettet så helt anderledes ud. Chrome er lavet til i dag,
hvor der dels er meget mere avancerede muligheder, men også langt flere
farer, der lurer på nettet.

<http://www.google.com/googlebooks/chrome/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-09-08 22:09

Thorkil Olesen skrev:

> Det der med at den sender tastetrykkene, mens man skriver i søgefeltet,
> det gør FireFox vel også? Det er den jo nødt til, for at give
> søgeforslag mens man skriver.

Det vil jeg tro, og det kan jo også slås fra i Chrome.

> Iøvrigt forstår jeg ikke helt postyret med Chrome. Er det ikke bare en
> ny Webkit-baseret browser?

Både og, den bygger rigtig nok på Webkit (som i sig selv er hurtig), men
den har en egenudviklet Javascript-fortolker[1] som er ganske hurtig.
Den er i øvrigt lavet af Googles danske team (i Århus).

Det bedste ved Chrome er at al kildekoden[2] er tilgængelig, så andre
kan lade sig inspirerer og låne fra projektet. Jeg tror det vil løfte
standarden for alle internetbrowsere i de kommende år. Og det er på høje
tide at browserudbredelsen bliver mere ligeligt fordelt, så én aktør
ikke sidder så massivt på markedet. Det har været meget sløvende for
udbredelsen af nye standarder, at en browser med 60-70% af markedet ikke
er i stand til at håndtere disse særlig godt.

Jeg tror Chrome kan få "almindelige" folk til at opdage, at der findes
andet end Internet Explorer til at komme på nettet med. Og det er godt
for de andre browsere, både Firefox, Opera og Safari kan hente nye
brugere, hvis der for alvor kommer fokus på at der findes alternativer.
Alt for mange folk ved simpelthen ikke at der findes noget andet.

I øvrigt glæder det mig at Chrome bygger på Webkit, da jeg tror at det
vil være meget nemmere at overtale webudviklere til at "understøtte"
(læs: skrive korrekt standardiseretkode) Googles browser. Alle kender
nemlig Google og jeg tror at webudviklere vil tænke sig om en ekstra
gang, hvis selveste Googles browser ikke kan vise deres sider. Det har
en større gennemslagskraft end f.eks. "Apples browser".

1) <URL: http://www.google.com/googlebooks/chrome/ > (fra side 13)

2) <URL: http://code.google.com/chromium/ >

Fra : Snorre Berg

Dato : 07-09-08 22:10

Thorkil Olesen skrev:

> [...]
> seriøse forsøg på at introducere Webkit til Windows. Apples Safari til
> Windows forekommer noget halvhjertet, men måske bliver det anderledes

Jeg benytter Safari på min jobb-PC på grunn av at jeg vil syncronisere
med mine Macer.

Så langt synes jeg den fungerer godt til det meste av surfing, men den
har problemer blant annet med java i Escenic. (En CMS-applikasjon som av
en eller annen merkelig grunn er meget utbredt i Norge)

Er folk vant til Safari, vil jeg tro de vil like den like godt som
Chrome. Og jeg kan ikke forstå hvorfor folk velger Internet Explorer av
egen fri vilje. Den er bent ut grusom.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-09-08 22:52

Thorkil Olesen wrote:

> Det der med at den sender tastetrykkene, mens man skriver i søgefeltet,
> det gør FireFox vel også? Det er den jo nødt til, for at give
> søgeforslag mens man skriver.

Ja selvfølgelig.

> [...]
> seriøse forsøg på at introducere Webkit til Windows. Apples Safari til
> Windows forekommer noget halvhjertet, men måske bliver det anderledes

Også det, men det er også et kvalificeret modspil til MSIE. Og samtidig
er den jo forbedredt til at arbejde sammen med div. Google Apps til
online officebrug m.m.m..

mvh. Erik Richard