/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Det var som pokker....:-)
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 02-09-08 00:00


Jeg har netop færdiggjort installation af både en Tiger 10.4.11 og en
Leopard 10.5.4 på en MDD Dual 1ghz, og det kører forrygende godt...

Jeg har ligeledes nu fået en ny backup disk til min MacPro, så både
10.5.x startdisken og backup disken er lige store... - Jeg ville så til
at sætte en backup af MDDs 10.5.4 disk på den 'gamle' backup disk...

For sjovs skyld gik jeg lige i 'Startdisk' for at checke, om der nu også
var både en Leopard og en Tiger på MDD'en. - Det er der! - Men
minsandten om ikke den gamle MacPro backup disk også registreres som
bootable...

Skal der være gilde, så la' der være gilde. - Jeg valgte så backup
disken som startdisk og genstartede MDD'en, og dælme om ikke den booter
nok så flot - og temmelig hurtigt endda.!

Hvordan i den syvstjernede verden kan det lade sig gøre? - MacPro er jo
ren Intel teknologi, mens en MDD er ren PowerPC... - Alt virker, -
systemindstillinger er som på MacPro'en, programmer og deres
indstillinger som på MacPro'en... - I praksis betyder det, at jeg fx.
kan bruge de iLife programmer og andet godt-værk, som fulgte med
'bamsen', men som jeg forgæves har forsøgt at installere seperat på min
quickSilver Dual 1,8ghz.

Den disk bliver absolut ikke slettet.!!!

mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 
 
Erik Richard Sørense~ (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 02-09-08 00:20


Erik Richard Sørensen wrote:
> Jeg har netop færdiggjort installation af både en Tiger 10.4.11 og en
> Leopard 10.5.4 på en MDD Dual 1ghz, og det kører forrygende godt...
>
> Jeg har ligeledes nu fået en ny backup disk til min MacPro, så både
> 10.5.x startdisken og backup disken er lige store... - Jeg ville så til
> at sætte en backup af MDDs 10.5.4 disk på den 'gamle' backup disk...
>
> For sjovs skyld gik jeg lige i 'Startdisk' for at checke, om der nu også
> var både en Leopard og en Tiger på MDD'en. - Det er der! - Men
> minsandten om ikke den gamle MacPro backup disk også registreres som
> bootable...
>
> Skal der være gilde, så la' der være gilde. - Jeg valgte så backup
> disken som startdisk og genstartede MDD'en, og dælme om ikke den booter
> nok så flot - og temmelig hurtigt endda.!
>
> Hvordan i den syvstjernede verden kan det lade sig gøre? - MacPro er jo
> ren Intel teknologi, mens en MDD er ren PowerPC... - Alt virker, -
> systemindstillinger er som på MacPro'en, programmer og deres
> indstillinger som på MacPro'en... - I praksis betyder det, at jeg fx.
> kan bruge de iLife programmer og andet godt-værk, som fulgte med
> 'bamsen', men som jeg forgæves har forsøgt at installere seperat på min
> quickSilver Dual 1,8ghz.

Ja, ok, nu har jeg så prøvet med lidt flere programmer, og det er altså
ikke alle, der vil åbne som normalt... - Det ser ud til, at de rene PPC
programmer booter uden videre, mens programmer i universal binary giver
visse problemer...

Så den gamle backup disk bliver alligevel slettet og brugt som
backupdisk på MDD'eren... - Men det er da lidt sjovt alligevel, at en
halvgammel MDD kan boote på et Intel system.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Morten Reippuert Knu~ (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 02-09-08 03:17

On 2008-09-02 01:00:28 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> For sjovs skyld gik jeg lige i 'Startdisk' for at checke, om der nu
> også var både en Leopard og en Tiger på MDD'en. - Det er der! - Men
> minsandten om ikke den gamle MacPro backup disk også registreres som
> bootable...

10.5 er universal binary, ikke noget mærkeligt deri.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Thomas von Hassel (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-09-08 04:57

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> For sjovs skyld gik jeg lige i 'Startdisk' for at checke, om der nu også
> var både en Leopard og en Tiger på MDD'en. - Det er der! - Men
> minsandten om ikke den gamle MacPro backup disk også registreres som
> bootable...

10.5 er unversal så det er helt normalt ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 02-09-08 12:06



Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
>> For sjovs skyld gik jeg lige i 'Startdisk' for at checke, om der nu også
>> var både en Leopard og en Tiger på MDD'en. - Det er der! - Men
>> minsandten om ikke den gamle MacPro backup disk også registreres som
>> bootable...
>
> 10.5 er unversal så det er helt normalt ...

Du har åbenbart ikke læst færdig... Jeg skriver jo netop, t det er UB
programmerne, der_IKKE_ vil åbne. - Så det her har intet som helst med
UB/ikke-B at gøre! - Desden har jeg en UB version af 10.4.11, og den kan
ikke gøre det samme.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-09-08 12:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >
> >> For sjovs skyld gik jeg lige i 'Startdisk' for at checke, om der nu også
> >> var både en Leopard og en Tiger på MDD'en. - Det er der! - Men
> >> minsandten om ikke den gamle MacPro backup disk også registreres som
> >> bootable...
> >
> > 10.5 er unversal så det er helt normalt ...
>
> Du har åbenbart ikke læst færdig... Jeg skriver jo netop, t det er UB
> programmerne, der_IKKE_ vil åbne. - Så det her har intet som helst med
> UB/ikke-B at gøre! -

Men du kan boote fra den ? ... hvad siger system og console logs ?

> Desden har jeg en UB version af 10.4.11, og den kan
> ikke gøre det samme.

Det var kun 10.4 server der var UB .. client 10.4 var hhv. intel og PPC.

>
> mvh. Erik Richard

/thomas

Morten Reippuert Knu~ (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 02-09-08 18:08

On 2008-09-02 13:13:34 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Det var kun 10.4 server der var UB .. client 10.4 var hhv. intel og PPC.

Mediet er UB, jeg mener ikke at install er.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Thomas von Hassel (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-09-08 18:17

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> On 2008-09-02 13:13:34 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:
>
> > Det var kun 10.4 server der var UB .. client 10.4 var hhv. intel og PPC.
>
> Mediet er UB, jeg mener ikke at install er.

ja .. det er vist rigtigt ...

/thomas

Morten Lind (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 02-09-08 18:17

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Det var kun 10.4 server der var UB .. client 10.4 var hhv. intel og PPC.

Hmm......Det er vist ikke rigtigt, Thomas, men jeg husker meget muligt
forkert.

Da Mac OS X, 10.4 blev lanceret, var der vist ikke noget, der hed Intel
til Mac(?), og så er der vist aldrig udgivet et Mac OS, der kun var til
den ene eller den anden arkitektur. Alt har altid, og det bliver det ved
at være, været UB.

> /thomas

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas von Hassel (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-09-08 18:19

Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Det var kun 10.4 server der var UB .. client 10.4 var hhv. intel og PPC.
>
> Hmm......Det er vist ikke rigtigt, Thomas, men jeg husker meget muligt
> forkert.
>
> Da Mac OS X, 10.4 blev lanceret, var der vist ikke noget, der hed Intel
> til Mac(?), og så er der vist aldrig udgivet et Mac OS, der kun var til
> den ene eller den anden arkitektur. Alt har altid, og det bliver det ved
> at være, været UB.

tro mig :)

Der er en hel del maskiner som kom med 10.4 ... f.eks. den macbook pro
som jeg sidder og skriver dette på ... Så 10.4 til Intel var til Intel
only .. du kan ikke klone et sådant system over på en powerbook f.eks.

/thomas

Morten Lind (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 02-09-08 18:37

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> > > Det var kun 10.4 server der var UB .. client 10.4 var hhv. intel og PPC.
> >
> > Hmm......Det er vist ikke rigtigt, Thomas, men jeg husker meget muligt
> > forkert.
> >
> > Da Mac OS X, 10.4 blev lanceret, var der vist ikke noget, der hed Intel
> > til Mac(?), og så er der vist aldrig udgivet et Mac OS, der kun var til
> > den ene eller den anden arkitektur. Alt har altid, og det bliver det ved
> > at være, været UB.
>
> tro mig :)

Nix

> Der er en hel del maskiner som kom med 10.4 ... f.eks. den macbook pro
> som jeg sidder og skriver dette på ... Så 10.4 til Intel var til Intel
> only .. du kan ikke klone et sådant system over på en powerbook f.eks.

Ja, OK, det kan jeg ikke kloge mig på

> /thomas

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Peter Farsinsen (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 02-09-08 18:47

Morten Lind wrote:
> den ene eller den anden arkitektur. Alt har altid, og det bliver det ved
> at være, været UB.

Skal vi vædde? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Morten Lind (03-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 03-09-08 08:56

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Morten Lind wrote:
> > den ene eller den anden arkitektur. Alt har altid, og det bliver det ved
> > at være, været UB.
>
> Skal vi vædde? ;)

Ka´ vi da godt.....hvis vi er enige om, hvad målet er.

Min påstand er, at når jeg køber Mac OS X, 10.5 eller 10.6 (til den
tid), er styresystemet ligeglad med, hvilken masinarkitektur, jeg
installerer på.

Sagt på en anden måde: "Jeg skal ikke fortælle ekspedienten i
forretningen, hvilken maskine, jeg skal installere systemet på".

Er vi enige i denne præmis, kan vi godt vædde, og hvad skal det så være?

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Peter Farsinsen (03-09-2008)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 03-09-08 10:06

Morten Lind wrote:
>>> den ene eller den anden arkitektur. Alt har altid, og det bliver det ved
>>> at være, været UB.
>> Skal vi vædde? ;)
>
> Ka´ vi da godt.....hvis vi er enige om, hvad målet er.

Det kan vi nok blive.

> Min påstand er, at når jeg køber Mac OS X, 10.5 eller 10.6 (til den
> tid), er styresystemet ligeglad med, hvilken masinarkitektur, jeg
> installerer på.

10.5 kan jo allede installeres på både Intel og PPC maskiner, så det
væddemål har jeg tabt på forhånd. Min påstand er, at 10.6 ikke vil
understøtte andet end Intel arkitekturen.

> Sagt på en anden måde: "Jeg skal ikke fortælle ekspedienten i
> forretningen, hvilken maskine, jeg skal installere systemet på".

Når du køber 10.6 vil der stå på pakken, at du skal have en Intel maskine.

> Er vi enige i denne præmis, kan vi godt vædde, og hvad skal det så være?

Hus og hjem, pink slips, penge, vin? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Morten Lind (03-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 03-09-08 11:23

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> > Ka´ vi da godt.....hvis vi er enige om, hvad målet er.
>
> Det kan vi nok blive.
>
> > Min påstand er, at når jeg køber Mac OS X, 10.5 eller 10.6 (til den
> > tid), er styresystemet ligeglad med, hvilken masinarkitektur, jeg
> > installerer på.
>
> 10.5 kan jo allede installeres på både Intel og PPC maskiner, så det
> væddemål har jeg tabt på forhånd. Min påstand er, at 10.6 ikke vil
> understøtte andet end Intel arkitekturen.
>
> > Sagt på en anden måde: "Jeg skal ikke fortælle ekspedienten i
> > forretningen, hvilken maskine, jeg skal installere systemet på".
>
> Når du køber 10.6 vil der stå på pakken, at du skal have en Intel maskine.
>
> > Er vi enige i denne præmis, kan vi godt vædde, og hvad skal det så være?
>
> Hus og hjem, pink slips, penge, vin? ;)

Hæ, hæ.....hus & hjem kan jeg nok ikke tåle at tabe, men en flaske god
vin er din, hvis Mac OS X, 10.6 bliver lavet alene til Intelbaserede
Mac´er.

Tror du virkelig seriøst på, at Apple kaster hele den grafiske branche
fra sig?

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Peter Farsinsen (03-09-2008)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 03-09-08 11:41

Morten Lind wrote:
>>> Er vi enige i denne præmis, kan vi godt vædde, og hvad skal det så være?
>> Hus og hjem, pink slips, penge, vin? ;)
>
> Hæ, hæ.....hus& hjem kan jeg nok ikke tåle at tabe, men en flaske god
> vin er din, hvis Mac OS X, 10.6 bliver lavet alene til Intelbaserede
> Mac´er.

He he. Jeg ejer slet ikke hus og hjem, men skal man ikke lyde stor i
slaget, når man indgår i denne form for tåbeligheder? ;)

Og jep, jep ... væddemålet er accepteret. En flaske go' vin er på højkant.

> Tror du virkelig seriøst på, at Apple kaster hele den grafiske branche
> fra sig?

Nej. De har bl.a. Adobe til at gøre det beskidte arbejde for dem. Nogle
af programmerne i næste revision af Createive Suite kan ikke køre på PPC.

Jeg har også tidligere lavet regnestykket og argumenteret for at de
sidste PPC maskiner er gamle nok til ikke at være understøttet når 10.6
udkommer.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Morten Lind (03-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 03-09-08 12:31

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> > Hæ, hæ.....hus& hjem kan jeg nok ikke tåle at tabe, men en flaske god
> > vin er din, hvis Mac OS X, 10.6 bliver lavet alene til Intelbaserede
> > Mac´er.

> He he. Jeg ejer slet ikke hus og hjem, men skal man ikke lyde stor i
> slaget, når man indgår i denne form for tåbeligheder? ;)

Jo

> Og jep, jep ... væddemålet er accepteret. En flaske go' vin er på højkant.

Godt

> > Tror du virkelig seriøst på, at Apple kaster hele den grafiske branche
> > fra sig?
>
> Nej. De har bl.a. Adobe til at gøre det beskidte arbejde for dem. Nogle
> af programmerne i næste revision af Createive Suite kan ikke køre på PPC.

CS 4? Den kan da godt køre på PPC(?).

> Jeg har også tidligere lavet regnestykket og argumenteret for at de
> sidste PPC maskiner er gamle nok til ikke at være understøttet når 10.6
> udkommer.

En Mac er /meget/ længe om at blive for gammel.

Ja, jeg kan godt huske, at vi tidligere har haft denne snak, men jeg
synes blot, at dine argumenter ikke er gode nok.

Det kunne jo også være, at Apple havde tænkt sig, ikke at blive på
Intelarkitekturen.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

nospamtoMike [8000 C~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 04-09-08 13:18

> Tror du virkelig seriøst på, at Apple kaster hele den grafiske branche
> fra sig?

Er der efterhånden ret mange grafikere/designere/fotografer som IKKE er på
Intel i dag?

M


Morten Lind (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 04-09-08 16:17

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> > Tror du virkelig seriøst på, at Apple kaster hele den grafiske branche
> > fra sig?
>
> Er der efterhånden ret mange grafikere/designere/fotografer som IKKE er på
> Intel i dag?

I min verden, cirka 80%, men min verden dækker jo heller ikke hele
verden

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-09-08 16:58

Peter Farsinsen skrev:

> Når du køber 10.6 vil der stå på pakken, at du skal have en Intel maskine.

Enig.

Det kommer til at trække så mange tænder ud at der ikke er nogen PowerPC
maskiner (pga grafikkortkravene) der kan løfte det.

Morten Lind (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 04-09-08 19:00

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Peter Farsinsen skrev:
>
> > Når du køber 10.6 vil der stå på pakken, at du skal have en Intel maskine.
>
> Enig.
>
> Det kommer til at trække så mange tænder ud at der ikke er nogen PowerPC
> maskiner (pga grafikkortkravene) der kan løfte det.

Nå, du er nok også ude efter vin, hva´?.....udover at være ude efter
gammelt, brugt skrammel

Iøvrigt kan du da ikke vide, hvilke grafikkortkrav Mac OS X, 10.6
stiller?

Og hvor fejler PPC på dén side?

Men får jeg ikke ret, er der vin til Peter.....og dømt Mac OS X,
10.4/10.5 til Morten, indtil Apple forlader Intel - inden år 2012, hvem
vil vædde

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-09-08 19:47

Morten Lind skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
>
>> Peter Farsinsen skrev:
>>
>>> Når du køber 10.6 vil der stå på pakken, at du skal have en Intel maskine.
>> Enig.
>>
>> Det kommer til at trække så mange tænder ud at der ikke er nogen PowerPC
>> maskiner (pga grafikkortkravene) der kan løfte det.
>
> Nå, du er nok også ude efter vin, hva´?.....udover at være ude efter
> gammelt, brugt skrammel
>
> Iøvrigt kan du da ikke vide, hvilke grafikkortkrav Mac OS X, 10.6
> stiller?

Næh, men jeg er ret sikker på at de kort der kan klare det, ikke kan
proppes i en PowerPC maskine!

Den havde du ikke tænkt på hva?

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-09-08 20:07

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Næh, men jeg er ret sikker på at de kort der kan klare det, ikke kan
> proppes i en PowerPC maskine!

For at forebygge eventuelle sproglige spidsfindigheder - de skal VIRKE
og ikke bare være placeret fysisk i kabinettet.


Morten Lind (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 05-09-08 04:17

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> For at forebygge eventuelle sproglige spidsfindigheder - de skal VIRKE
> og ikke bare være placeret fysisk i kabinettet.



M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Morten Lind (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 05-09-08 04:16

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Næh, men jeg er ret sikker på at de kort der kan klare det, ikke kan
> proppes i en PowerPC maskine!
>
> Den havde du ikke tænkt på hva?

Næh.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 05-09-08 09:17

Morten Lind skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
>
>> Næh, men jeg er ret sikker på at de kort der kan klare det, ikke kan
>> proppes i en PowerPC maskine!
>>
>> Den havde du ikke tænkt på hva?
>
> Næh.

Går nok. Du er også en af dem der insisterer på at opgradering til en
anden CPU-platform kan gøres med en hammer?

Morten Lind (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 05-09-08 11:41

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> >> Den havde du ikke tænkt på hva?
> >
> > Næh.
>
> Går nok. Du er også en af dem der insisterer på at opgradering til en
> anden CPU-platform kan gøres med en hammer?

Nå, nå.....det har jeg vist aldrig postuleret - jeg interesserer mig
ikke alverden for det indvendige

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Erik Richard Sørense~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-09-08 20:02


Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Peter Farsinsen skrev:
>> Når du køber 10.6 vil der stå på pakken, at du skal have en Intel
>> maskine.
>
> Enig.

Ikke enig... - Der er ingen af os, der aner noget som helst i den
retning. - Og så vil det også være at gå langt ud over, hvad Apple
ellers plejer at gøre.

> Det kommer til at trække så mange tænder ud at der ikke er nogen PowerPC
> maskiner (pga grafikkortkravene) der kan løfte det.

Da vil jeg garantere dig for, at min Dual G4 kan hamle op med de fleste
Core2 maskiner under 2,4ghz! - Også hvad angår grafikkort. - Jeg véd
godt, mit nuværende nok ikke vil være det bedste til grafisk arbejde,
men hvis jeg istedet skiftede det ud til et Radeon 9800Pro/256mb
8x/4x/2x AGP, kan det tygge så meget igennem, så der skal mere end en
10.6 til at stoppe den.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-09-08 21:22

Erik Richard Sørensen skrev:
>
> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>> Peter Farsinsen skrev:
>>> Når du køber 10.6 vil der stå på pakken, at du skal have en Intel
>>> maskine.
>>
>> Enig.
>
> Ikke enig... - Der er ingen af os, der aner noget som helst i den
> retning. - Og så vil det også være at gå langt ud over, hvad Apple
> ellers plejer at gøre.

Det er tilladt at komme med mere eller mindre kvalificerede gæt.

>
>> Det kommer til at trække så mange tænder ud at der ikke er nogen
>> PowerPC maskiner (pga grafikkortkravene) der kan løfte det.
>
> Da vil jeg garantere dig for, at min Dual G4 kan hamle op med de fleste
> Core2 maskiner under 2,4ghz! - Også hvad angår grafikkort. - Jeg véd
> godt, mit nuværende nok ikke vil være det bedste til grafisk arbejde,
> men hvis jeg istedet skiftede det ud til et Radeon 9800Pro/256mb
> 8x/4x/2x AGP, kan det tygge så meget igennem, så der skal mere end en
> 10.6 til at stoppe den.

Jojo, men lad os nu se til den tid. Det kan let være at Apple siger -
PowerPC? 5 år gamle maskiner? Naaaah.

Men det er da fint hvis din G4 kan følge med til den tid

Erik Richard Sørense~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-09-08 21:51


Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>>> Peter Farsinsen skrev:
>>>> Når du køber 10.6 vil der stå på pakken, at du skal have en Intel
>>>> maskine.
>>>
>>> Enig.
>>
>> Ikke enig... - Der er ingen af os, der aner noget som helst i den
>> retning. - Og så vil det også være at gå langt ud over, hvad Apple
>> ellers plejer at gøre.
>
> Det er tilladt at komme med mere eller mindre kvalificerede gæt.

Jo, såmænd... Der gik de samme rygter, da Apple skiftede fra 68k til PPC
arkitekturen, - at man ikke ville kunne native 68k bruge programmer på
PPC baserede Macs... Men fx. kører programmer som ActaClassic,
Fullwrite, Nisuswriter 3.x og 4.x, WriteNow 3.x, Adobe Home Publisher,
Claris Homepage 1.0, ClarisEmailer 1.1, Clarisworks 1.0, MacWrite II,
word 5.1a, MSWorks 3.x, Filemaker Pro 2.x ganske fint på selv en G4 med
Os 9.2.2 - også på min QS Dual G4/1,8ghz. - Jeg har dem faktisk alle
installeret på både min Beige G3 og min QS.

>>> Det kommer til at trække så mange tænder ud at der ikke er nogen
>>> PowerPC maskiner (pga grafikkortkravene) der kan løfte det.
>>
>> Da vil jeg garantere dig for, at min Dual G4 kan hamle op med de
>> fleste Core2 maskiner under 2,4ghz! - Også hvad angår grafikkort. -
>> Jeg véd godt, mit nuværende nok ikke vil være det bedste til grafisk
>> arbejde, men hvis jeg istedet skiftede det ud til et Radeon
>> 9800Pro/256mb 8x/4x/2x AGP, kan det tygge så meget igennem, så der
>> skal mere end en 10.6 til at stoppe den.
>
> Jojo, men lad os nu se til den tid. Det kan let være at Apple siger -
> PowerPC? 5 år gamle maskiner? Naaaah.
>
> Men det er da fint hvis din G4 kan følge med til den tid

Vi får se. - men jeg kan da lige nævne, at min 15 år gl. PowerBook
165 er hurtigere i arbejdet med Word 5.1a end min MacPro er med word
2008.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-09-08 22:02

Erik Richard Sørensen skrev:

> Vi får se. - men jeg kan da lige nævne, at min 15 år gl. PowerBook
> 165 er hurtigere i arbejdet med Word 5.1a end min MacPro er med word
> 2008.

Jaja, og en C64 booter også hurtigere end begge ovenstående maskiner.

Har du prøvet at køre Word 5.1a på din MacPro?

Erik Richard Sørense~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-09-08 22:05


Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>> Vi får se. - men jeg kan da lige nævne, at min 15 år gl. PowerBook
>> 165 er hurtigere i arbejdet med Word 5.1a end min MacPro er med word
>> 2008.
>
> Jaja, og en C64 booter også hurtigere end begge ovenstående maskiner.
>
> Har du prøvet at køre Word 5.1a på din MacPro?

Nej, for jeg har ikke en emulator, der kan køre programmet...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-09-08 22:13

Erik Richard Sørensen skrev:
>
> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>> Erik Richard Sørensen skrev:
>>> Vi får se. - men jeg kan da lige nævne, at min 15 år gl. PowerBook
>>> 165 er hurtigere i arbejdet med Word 5.1a end min MacPro er med word
>>> 2008.
>>
>> Jaja, og en C64 booter også hurtigere end begge ovenstående maskiner.
>>
>> Har du prøvet at køre Word 5.1a på din MacPro?
>
> Nej, for jeg har ikke en emulator, der kan køre programmet...

Ikke?

Det kan du vel få. Er der ikke SheepShaver eller noget i den stil der
kan køre System 8 ting?

Erik Richard Sørense~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-09-08 22:55



Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>>
>> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>>> Erik Richard Sørensen skrev:
>>>> Vi får se. - men jeg kan da lige nævne, at min 15 år gl.
>>>> PowerBook 165 er hurtigere i arbejdet med Word 5.1a end min MacPro
>>>> er med word 2008.
>>>
>>> Jaja, og en C64 booter også hurtigere end begge ovenstående maskiner.
>>>
>>> Har du prøvet at køre Word 5.1a på din MacPro?
>>
>> Nej, for jeg har ikke en emulator, der kan køre programmet...
>
> Ikke?
>
> Det kan du vel få. Er der ikke SheepShaver eller noget i den stil der
> kan køre System 8 ting?

Jo, men jeg vil ikke 'nøjes' med Os 8.x, da de fleste af mine classic
programmer kræver min. OS 9.0.4/9.1.0. - Jeg véd godt, der er nogle i de
engelske Mac grupper, der hævder, at de har installeret SS med en Os 9.1
på en MacPro, men de er blevet meget svævende, når de så er blevet
spurgt om, hvordan de har gjort det..-)

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-09-08 23:05

Erik Richard Sørensen skrev:

> Jo, men jeg vil ikke 'nøjes' med Os 8.x, da de fleste af mine classic
> programmer kræver min. OS 9.0.4/9.1.0. - Jeg véd godt, der er nogle i de
> engelske Mac grupper, der hævder, at de har installeret SS med en Os 9.1
> på en MacPro, men de er blevet meget svævende, når de så er blevet
> spurgt om, hvordan de har gjort det..-)

Jamen, nu er det lige Word 5.1a vi snakker om. Du kan da ikke være
strandet uden dette fortrinlige program til at ordne dine fornødenheder
i idin hverdag, vel?

Erik Richard Sørense~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-09-08 23:24



Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>
>> Jo, men jeg vil ikke 'nøjes' med Os 8.x, da de fleste af mine classic
>> programmer kræver min. OS 9.0.4/9.1.0. - Jeg véd godt, der er nogle i
>> de engelske Mac grupper, der hævder, at de har installeret SS med en
>> Os 9.1 på en MacPro, men de er blevet meget svævende, når de så er
>> blevet spurgt om, hvordan de har gjort det..-)
>
> Jamen, nu er det lige Word 5.1a vi snakker om. Du kan da ikke være
> strandet uden dette fortrinlige program til at ordne dine fornødenheder
> i idin hverdag, vel?

Jo desværre. Lige nu er mine klassiske maskiner ude af drift, fordi jeg
er ved at omrokere, - så indtil jeg får dem op at køre igen, må jeg
'nøjes' med lidt bønner i form af programmet 'Bean'. - Men du har
ret. - word 5.1a er det bedste MS produkt til dato til brug på en Mac. -
I de ca. 15 år, jeg har brugt den, har den ikke crashet _én_ eneste gang
- uanset hvilken maskine eller hvilket system, jeg har kørt den på -
inkl. classic mode under 10.4.11!

Gid 'monstret' kunne lave den slags kvalitetsprogrammer nu om
dage....Suk.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 05-09-08 09:15

Erik Richard Sørensen skrev:

> I de ca. 15 år, jeg har brugt den, har den ikke crashet _én_ eneste gang
> - uanset hvilken maskine eller hvilket system, jeg har kørt den på -
> inkl. classic mode under 10.4.11!
>
> Gid 'monstret' kunne lave den slags kvalitetsprogrammer nu om
> dage....Suk.

Nu ikke så pivet. Få fluks en maskine i luften du kan lave RIGTIGT
arbejde på i stedet for alt det der OS X pjat.

nospamtoMike [8000 C~ (05-09-2008)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 05-09-08 10:36

> ret. - word 5.1a er det bedste MS produkt til dato til brug på en Mac. -
> I de ca. 15 år, jeg har brugt den, har den ikke crashet _én_ eneste gang
> - uanset hvilken maskine eller hvilket system, jeg har kørt den på -
> inkl. classic mode under 10.4.11!

Kan Word crashe? Har aldrig oplevet det - på Mac!

M


Erik Richard Sørense~ (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 02-09-08 19:31



Morten Lind wrote:
> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
>> Det var kun 10.4 server der var UB .. client 10.4 var hhv. intel og PPC.
>
> Hmm......Det er vist ikke rigtigt, Thomas, men jeg husker meget muligt
> forkert.
>
> Da Mac OS X, 10.4 blev lanceret, var der vist ikke noget, der hed Intel
> til Mac(?), og så er der vist aldrig udgivet et Mac OS, der kun var til
> den ene eller den anden arkitektur. Alt har altid, og det bliver det ved
> at være, været UB.

Du er nu ikke helt skæv på den Morten..-) - De første IntelMac kom med
10.4.3, 10.4.4 og 10.4.5 dedicated system. Fra og med 10.4.6 er OS X
installerbar på både PPC og IntelMacs. Og fra og med ver. 10.4.9 er
koden UB. - Men opdateringerne er stadig til hhv. PPC og Intel maskiner.

- Jeg har for sjovs skyld prøvet at starte min MacPro fra en 10.4.0
DVD. - Det vil den overhovedet ikke være med til, men fra mine 10.4.6
CD'ere vil den godt.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-09-08 20:22

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Morten Lind wrote:
> > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >
> >> Det var kun 10.4 server der var UB .. client 10.4 var hhv. intel og PPC.
> >
> > Hmm......Det er vist ikke rigtigt, Thomas, men jeg husker meget muligt
> > forkert.
> >
> > Da Mac OS X, 10.4 blev lanceret, var der vist ikke noget, der hed Intel
> > til Mac(?), og så er der vist aldrig udgivet et Mac OS, der kun var til
> > den ene eller den anden arkitektur. Alt har altid, og det bliver det ved
> > at være, været UB.
>
> Du er nu ikke helt skæv på den Morten..-) - De første IntelMac kom med
> 10.4.3, 10.4.4 og 10.4.5 dedicated system. Fra og med 10.4.6 er OS X
> installerbar på både PPC og IntelMacs.


>Og fra og med ver. 10.4.9 er
> koden UB.

nej

> - Men opdateringerne er stadig til hhv. PPC og Intel maskiner.
>
> - Jeg har for sjovs skyld prøvet at starte min MacPro fra en 10.4.0
> DVD. - Det vil den overhovedet ikke være med til, men fra mine 10.4.6
> CD'ere vil den godt.

ja, det er vel dem der følger med maskinen ik' ?

/thomas

Erik Richard Sørense~ (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 02-09-08 20:55



Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
>> Morten Lind wrote:
>>> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>>>
>>>> Det var kun 10.4 server der var UB .. client 10.4 var hhv. intel og PPC.
>>> Hmm......Det er vist ikke rigtigt, Thomas, men jeg husker meget muligt
>>> forkert.
>>>
>>> Da Mac OS X, 10.4 blev lanceret, var der vist ikke noget, der hed Intel
>>> til Mac(?), og så er der vist aldrig udgivet et Mac OS, der kun var til
>>> den ene eller den anden arkitektur. Alt har altid, og det bliver det ved
>>> at være, været UB.
>> Du er nu ikke helt skæv på den Morten..-) - De første IntelMac kom med
>> 10.4.3, 10.4.4 og 10.4.5 dedicated system. Fra og med 10.4.6 er OS X
>> installerbar på både PPC og IntelMacs.
>
>
>> Og fra og med ver. 10.4.9 er
>> koden UB.
>
> nej

Jo!

>> - Men opdateringerne er stadig til hhv. PPC og Intel maskiner.
>>
>> - Jeg har for sjovs skyld prøvet at starte min MacPro fra en 10.4.0
>> DVD. - Det vil den overhovedet ikke være med til, men fra mine 10.4.6
>> CD'ere vil den godt.
>
> ja, det er vel dem der følger med maskinen ik' ?

Nej, det er begge to retail versioner. - Den på CD har jeg fået som gave
fra en kammerat i USA..-) - Tiger på Cd er ikke til at skaffe herhjemme...

mvh. Erik richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-09-08 21:01

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >
> >> Morten Lind wrote:
> >>> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >>>
> >>>> Det var kun 10.4 server der var UB .. client 10.4 var hhv. intel og PPC.
> >>> Hmm......Det er vist ikke rigtigt, Thomas, men jeg husker meget muligt
> >>> forkert.
> >>>
> >>> Da Mac OS X, 10.4 blev lanceret, var der vist ikke noget, der hed Intel
> >>> til Mac(?), og så er der vist aldrig udgivet et Mac OS, der kun var til
> >>> den ene eller den anden arkitektur. Alt har altid, og det bliver det ved
> >>> at være, været UB.
> >> Du er nu ikke helt skæv på den Morten..-) - De første IntelMac kom med
> >> 10.4.3, 10.4.4 og 10.4.5 dedicated system. Fra og med 10.4.6 er OS X
> >> installerbar på både PPC og IntelMacs.
> >
> >
> >> Og fra og med ver. 10.4.9 er
> >> koden UB.
> >
> > nej
>
> Jo!

Det bliver den altså ikke bare fordi du bliver ved med at sige det ...

>
> >> - Men opdateringerne er stadig til hhv. PPC og Intel maskiner.
> >>
> >> - Jeg har for sjovs skyld prøvet at starte min MacPro fra en 10.4.0
> >> DVD. - Det vil den overhovedet ikke være med til, men fra mine 10.4.6
> >> CD'ere vil den godt.
> >
> > ja, det er vel dem der følger med maskinen ik' ?
>
> Nej, det er begge to retail versioner. - Den på CD har jeg fået som gave
> fra en kammerat i USA..-) - Tiger på Cd er ikke til at skaffe herhjemme...

Sort eller grå skive ? .. build nummer ?

/thomas

Erik Richard Sørense~ (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 02-09-08 22:02


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>>> Og fra og med ver. 10.4.9 er
>>>> koden UB.
>>> nej
>> Jo!
>
> Det bliver den altså ikke bare fordi du bliver ved med at sige det ...

Prøv lige at åbne installerpakkerne med en teksteditor, - så vil du
adskillige gange støde på betegnelsen 'universal binary'...

>>>> - Men opdateringerne er stadig til hhv. PPC og Intel maskiner.
>>>>
>>>> - Jeg har for sjovs skyld prøvet at starte min MacPro fra en 10.4.0
>>>> DVD. - Det vil den overhovedet ikke være med til, men fra mine 10.4.6
>>>> CD'ere vil den godt.
>>> ja, det er vel dem der følger med maskinen ik' ?
>> Nej, det er begge to retail versioner. - Den på CD har jeg fået som gave
>> fra en kammerat i USA..-) - Tiger på Cd er ikke til at skaffe herhjemme...
>
> Sort eller grå skive ? .. build nummer ?

Sorte labels på skiverne - modsat den medflg. til min MacPro, der er
sølvgrå. Buildnummeret kan jeg ikke se, - det er for småt.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-09-08 22:37

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote:
> >>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >>>> Og fra og med ver. 10.4.9 er
> >>>> koden UB.
> >>> nej
> >> Jo!
> >
> > Det bliver den altså ikke bare fordi du bliver ved med at sige det ...
>
> Prøv lige at åbne installerpakkerne med en teksteditor, - så vil du
> adskillige gange støde på betegnelsen 'universal binary'...

Installeren kan være UB .. men systemet der bliver installeret er enten
eller ... under 10.4 ...

>
> >>>> - Men opdateringerne er stadig til hhv. PPC og Intel maskiner.
> >>>>
> >>>> - Jeg har for sjovs skyld prøvet at starte min MacPro fra en 10.4.0
> >>>> DVD. - Det vil den overhovedet ikke være med til, men fra mine 10.4.6
> >>>> CD'ere vil den godt.
> >>> ja, det er vel dem der følger med maskinen ik' ?
> >> Nej, det er begge to retail versioner. - Den på CD har jeg fået som gave
> >> fra en kammerat i USA..-) - Tiger på Cd er ikke til at skaffe herhjemme...
> >
> > Sort eller grå skive ? .. build nummer ?
>
> Sorte labels på skiverne - modsat den medflg. til min MacPro, der er
> sølvgrå. Buildnummeret kan jeg ikke se, - det er for småt.

Jeg kan ikke huske at have mødt en 10.4 install som var UB ... men ok
....

Morten Reippuert Knu~ (03-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 03-09-08 23:51

On 2008-09-02 20:30:34 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Fra og med 10.4.6 er OS X installerbar på både PPC og IntelMacs. Og fra
> og med ver. 10.4.9 er koden UB. - Men opdateringerne er stadig til hhv.
> PPC og Intel maskiner.

nej...
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Morten Reippuert Knu~ (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 02-09-08 18:07

On 2008-09-02 13:05:53 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Du har åbenbart ikke læst færdig... Jeg skriver jo netop, t det er UB
> programmerne, der_IKKE_ vil åbne. - Så det her har intet som helst me d
> UB/ikke-B at gøre!

Du er sikker på at du ikke har brugt et tool der har strippet PPC binary'erne?

Ellers kan det være et prebinding problem. Prøv at starte den i
safemode og genstarte den.

> - Desden har jeg en UB version af 10.4.11, og den ka n ikke gøre det samme.

Det har du i hvert fald ikke. 10.4 er ikke universal binary. NOget af
programmelt er men ikke OS'et.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Thomas G. Madsen (03-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 03-09-08 12:42

Morten Lind skrev:

> CS 4? Den kan da godt køre på PPC(?).

After Effects CS4 vil ikke, og supporten for PPC røg allerede
i CS3 for Premiere Pro, Encore og Soundbooths vedkommende.

<http://blogs.adobe.com/keyframes/2008/08/after_effects_cs4_mac_powerpc.html>

| After considering all the information, we decided that the
| benefits of the new workflows and features outweigh the downside
| of dropping PowerPC support. As a result, After Effects CS3 will
| be the last universal binary Macintosh version and the next
| version of After Effects will be Intel-only on the Mac. Premiere
| Pro, Encore, and Soundbooth are already Intel-only in CS3, so
| Production Premium Suite users will already be accustomed to
| this requirement.

--
Hilsen
Madsen

Morten Lind (03-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 03-09-08 13:05

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Morten Lind skrev:
>
> > CS 4? Den kan da godt køre på PPC(?).
>
> After Effects CS4 vil ikke, og supporten for PPC røg allerede
> i CS3 for Premiere Pro, Encore og Soundbooths vedkommende.
>
> <http://blogs.adobe.com/keyframes/2008/08/after_effects_cs4_mac_powerpc.html>
>
> | After considering all the information, we decided that the
> | benefits of the new workflows and features outweigh the downside
> | of dropping PowerPC support. As a result, After Effects CS3 will
> | be the last universal binary Macintosh version and the next
> | version of After Effects will be Intel-only on the Mac. Premiere
> | Pro, Encore, and Soundbooth are already Intel-only in CS3, so
> | Production Premium Suite users will already be accustomed to
> | this requirement.

Tak Thomas

Det ender jo nok med vin til Peter, men jeg havde nu mere
Designkollektionen (Photoshop, Illustrator, m.fl.) i tankerne, men det
bliver jo nok deres tur næste gang.

Så bliver det iøvrigt sjovt, når Apple forlader Intel

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-09-08 17:00

Morten Lind skrev:

> Så bliver det iøvrigt sjovt, når Apple forlader Intel

I øjeblikket er x86 platformen den mest effektive til bærbare. Der
kommer til at gå noget tid...

Morten Lind (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 04-09-08 18:52

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> > Så bliver det iøvrigt sjovt, når Apple forlader Intel
>
> I øjeblikket er x86 platformen den mest effektive til bærbare. Der
> kommer til at gå noget tid...

Ja, ja - lad os nu se. Men kom nu ikke om et par år eller fem at beklage
Jer

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas von Hassel (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-09-08 18:55

Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
>
> > > Så bliver det iøvrigt sjovt, når Apple forlader Intel
> >
> > I øjeblikket er x86 platformen den mest effektive til bærbare. Der
> > kommer til at gå noget tid...
>
> Ja, ja - lad os nu se. Men kom nu ikke om et par år eller fem at beklage
> Jer

om 5 år er det hele virtualiseret alligevel .. så kan det være lidt
ligemeget for os hvilken arkitektur der ligger under VM laget ..

/thomas

Morten Lind (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 04-09-08 19:10

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> > Ja, ja - lad os nu se. Men kom nu ikke om et par år eller fem at beklage
> > Jer
>
> om 5 år er det hele virtualiseret alligevel .. så kan det være lidt
> ligemeget for os hvilken arkitektur der ligger under VM laget ..
>
> /thomas

Ja, det er en indfaldsvinkel, jeg også har overvejet.

Mine betænkeligheder går dog på konservatismen generelt, så jeg tror,
det kommer til at tage væsentlig længere tid at få landet virtualiseret,
men lad os da se

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas G. Madsen (03-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 03-09-08 14:09

Morten Lind skrev:

> Det ender jo nok med vin til Peter, men jeg havde nu mere
> Designkollektionen (Photoshop, Illustrator, m.fl.) i tankerne,

I know.

> men det bliver jo nok deres tur næste gang.

Men tilsyneladende ikke i CS4, heldigvis.

> Så bliver det iøvrigt sjovt, når Apple forlader Intel

:D

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 04-09-08 13:55

nospamtoMike [8000 C] skrev:

> Er der efterhånden ret mange grafikere/designere/fotografer som
> IKKE er på Intel i dag?

Mit indtryk af den grafiske branche er, at ikke ret mange er på Mac
OS i det hele taget. Jeg snakker med flere og flere grafikere, som er
skiftet til Windows, hvor sørgeligt det så end lyder. På mit eget job
sker det (desværre) også snart.

Som jeg ser det, og ret mig endelig, hvis jeg tager fejl, så er
Windows ved at overtage i den grafiske branche, hvorimod Mac OS har
fået en noget større del af kagen "på hjemmefronten" gennem de sidste
par år.

--
Hilsen
Madsen

Morten Lind (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 04-09-08 16:22

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> nospamtoMike [8000 C] skrev:
>
> > Er der efterhånden ret mange grafikere/designere/fotografer som
> > IKKE er på Intel i dag?
>
> Mit indtryk af den grafiske branche er, at ikke ret mange er på Mac
> OS i det hele taget. Jeg snakker med flere og flere grafikere, som er
> skiftet til Windows, hvor sørgeligt det så end lyder. På mit eget job
> sker det (desværre) også snart.
>
> Som jeg ser det, og ret mig endelig, hvis jeg tager fejl, så er
> Windows ved at overtage i den grafiske branche, hvorimod Mac OS har
> fået en noget større del af kagen "på hjemmefronten" gennem de sidste
> par år.

Jeg véd det ikke, men jeg har kontakter og referencer til en rimelig
bred del af den grafiske branche, herunder skuespilbranchen, og hvor jeg
færdes, bruger man stadig Mac OS X.

Men muligvis ikke på større virksomheder?

Jeg kender kun de mindre

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas von Hassel (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 04-09-08 16:30

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Som jeg ser det, og ret mig endelig, hvis jeg tager fejl, så er
> Windows ved at overtage i den grafiske branche, hvorimod Mac OS har
> fået en noget større del af kagen "på hjemmefronten" gennem de sidste
> par år.

sådan ser jeg det ikke .. faktisk synes jeg der er en trend tilbage til
Mac .. for et par år siden havde du nok ret ...

(i den grafiske branche)

/thomas

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-09-08 17:09

Thomas G. Madsen skrev:
> nospamtoMike [8000 C] skrev:
>
>> Er der efterhånden ret mange grafikere/designere/fotografer som
>> IKKE er på Intel i dag?
>
> Mit indtryk af den grafiske branche er, at ikke ret mange er på Mac
> OS i det hele taget. Jeg snakker med flere og flere grafikere, som er
> skiftet til Windows, hvor sørgeligt det så end lyder. På mit eget job
> sker det (desværre) også snart.

Kondolerer.

Betyder det I skal afsætte nogen brugte maskiner?

Erik Richard Sørense~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-09-08 19:36



Thomas G. Madsen wrote:
> nospamtoMike [8000 C] skrev:
>
>> Er der efterhånden ret mange grafikere/designere/fotografer som
>> IKKE er på Intel i dag?
>
> Mit indtryk af den grafiske branche er, at ikke ret mange er på Mac
> OS i det hele taget. Jeg snakker med flere og flere grafikere, som er
> skiftet til Windows, hvor sørgeligt det så end lyder. På mit eget job
> sker det (desværre) også snart.

Danmark er et lille land, hvad det angår. - Hidtil har det været nærmest
90% mod 10% til fordel for Mac, men det er nu blevet mere udjævnet - vel
omkring 70:30 istedet for... - Og omvendt kender jeg også til både
grafiske firmaer og ikke mindst 'almindelige' firmaer, der går den
modsatte vej - altså smider windows ud til fordel for OS X - især, efter
at Vista er kommet på gaden...

> Som jeg ser det, og ret mig endelig, hvis jeg tager fejl, så er
> Windows ved at overtage i den grafiske branche, hvorimod Mac OS har
> fået en noget større del af kagen "på hjemmefronten" gennem de sidste
> par år.

Jeg fornemmer det som, at det er mere generelle tendenser... På det
bærbare område kan man vel sige, at Mac igen har fået den status, de
stod med i perioden fra omk. 1993-2000, - altså inden de billige
bambus-PC'ere rigtig slog igennem på det bærbare område... - Og med
're-lanceringen' af iMac i de store størrelser, har de fået en lignende
gennemslagskraft som den opr. iMac fik i 1998-2002. - Der findes jo
stort set ingen andre, der har det samme koncept med en alt-i-et computer...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas G. Madsen (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 04-09-08 19:28

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Kondolerer.

Tak (snøft!)

> Betyder det I skal afsætte nogen brugte maskiner?

Det kan meget vel tænkes. Jeg skal nok give lyd i så fald :)

--
Hilsen
Madsen

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-09-08 20:06

Thomas G. Madsen skrev:

>> Betyder det I skal afsætte nogen brugte maskiner?
>
> Det kan meget vel tænkes. Jeg skal nok give lyd i så fald :)

Lyder godt. Er som tidligere nævnt moden til en ny(ere) Apple bærbar,
men nu afventer jeg lige til 9/9 for at se hvad der er på bedding.

Erik Richard Sørense~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 04-09-08 21:36


Thomas G. Madsen wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
>> Kondolerer.
>
> Tak (snøft!)

Så, så, græd nu ikke, - sålænge der er liv, er der håb.

>> Betyder det I skal afsætte nogen brugte maskiner?
>
> Det kan meget vel tænkes. Jeg skal nok give lyd i så fald :)

Jeg kan måske også være interesseret - især, hvis der er noget bærbart
imellem - helst noget 15" eller 17" PowerBook G4...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas G. Madsen (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-09-08 08:28

Thomas von Hassel skrev:

> sådan ser jeg det ikke .. faktisk synes jeg der er en trend
> tilbage til Mac .. for et par år siden havde du nok ret ...

Hmm, måske skal man retfærdigvis også dele den grafiske branche op
i flere undergrupper. Jeg arbejder i avisbranchen, hvor stort set
alle de aviser, jeg kender til, har skiftet til Windows indenfor
de sidste par år eller tre, men jeg har også et indtryk af, at
mange af de bureauer, vi får færdige annoncer fra, har skiftet til
Windows. Det er dog meget glædeligt at høre, at det ikke gælder
for alle grupper i branchen.

--
Hilsen
Madsen

Thomas von Hassel (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 05-09-08 08:42

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Thomas von Hassel skrev:
>
> > sådan ser jeg det ikke .. faktisk synes jeg der er en trend
> > tilbage til Mac .. for et par år siden havde du nok ret ...
>
> Hmm, måske skal man retfærdigvis også dele den grafiske branche op
> i flere undergrupper. Jeg arbejder i avisbranchen, hvor stort set
> alle de aviser, jeg kender til, har skiftet til Windows indenfor
> de sidste par år eller tre, men jeg har også et indtryk af, at
> mange af de bureauer, vi får færdige annoncer fra, har skiftet til
> Windows. Det er dog meget glædeligt at høre, at det ikke gælder
> for alle grupper i branchen.

Ja, den med aviser er nok rigtig nok ... og annonce burauer .. men stort
set alt andet, trykkeriet, repro, fullservice reklamebureauer,
fotografer ... der ser jeg ikke noget stort ryk til windows .. måske
nærmere en lind strøm tilbage på mac.


/thomas


Morten Lind (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 05-09-08 11:39

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> måske
> nærmere en lind strøm tilbage på mac.

> /thomas

Specielt en Lind strøm....

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Morten Lind (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 05-09-08 11:37

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> > sådan ser jeg det ikke .. faktisk synes jeg der er en trend
> > tilbage til Mac .. for et par år siden havde du nok ret ...
>
> Hmm, måske skal man retfærdigvis også dele den grafiske branche op
> i flere undergrupper. Jeg arbejder i avisbranchen, hvor stort set
> alle de aviser, jeg kender til, har skiftet til Windows indenfor
> de sidste par år eller tre, men jeg har også et indtryk af, at
> mange af de bureauer, vi får færdige annoncer fra, har skiftet til
> Windows. Det er dog meget glædeligt at høre, at det ikke gælder
> for alle grupper i branchen.

Tjaeh - man kan jo bare gå en tur på gaden, eller se lidt TV-reklamer.

Hvis busreklamerne, patientskursreklamerne, TV-reklamerne og
avisreklamerne indeholder en bærbar, er det en æbleting - hvis de
indeholder en browser, er det en Safari-ting.....så reklamebranchen er i
hvert fald på Mac

Men aviser, modsat reklamer, trives jo ikke mere i dette land, så de har
vel ikke råd?

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas von Hassel (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 05-09-08 11:55

Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
>
> > > sådan ser jeg det ikke .. faktisk synes jeg der er en trend
> > > tilbage til Mac .. for et par år siden havde du nok ret ...
> >
> > Hmm, måske skal man retfærdigvis også dele den grafiske branche op
> > i flere undergrupper. Jeg arbejder i avisbranchen, hvor stort set
> > alle de aviser, jeg kender til, har skiftet til Windows indenfor
> > de sidste par år eller tre, men jeg har også et indtryk af, at
> > mange af de bureauer, vi får færdige annoncer fra, har skiftet til
> > Windows. Det er dog meget glædeligt at høre, at det ikke gælder
> > for alle grupper i branchen.
>
> Tjaeh - man kan jo bare gå en tur på gaden, eller se lidt TV-reklamer.
>
> Hvis busreklamerne, patientskursreklamerne, TV-reklamerne og
> avisreklamerne indeholder en bærbar, er det en æbleting - hvis de
> indeholder en browser, er det en Safari-ting.....så reklamebranchen er i
> hvert fald på Mac
>
> Men aviser, modsat reklamer, trives jo ikke mere i dette land, så de har
> vel ikke råd?

Når selv chefen for NY Times udtaler at om 10 år er der ingen papir
aviser så er "skriften" da vist på væggen ...

/thomas

Morten Lind (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 05-09-08 12:16

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> > > Hmm, måske skal man retfærdigvis også dele den grafiske branche op
> > > i flere undergrupper. Jeg arbejder i avisbranchen, hvor stort set
> > > alle de aviser, jeg kender til, har skiftet til Windows indenfor
> > > de sidste par år eller tre, men jeg har også et indtryk af, at
> > > mange af de bureauer, vi får færdige annoncer fra, har skiftet til
> > > Windows. Det er dog meget glædeligt at høre, at det ikke gælder
> > > for alle grupper i branchen.
> >
> > Tjaeh - man kan jo bare gå en tur på gaden, eller se lidt TV-reklamer.
> >
> > Hvis busreklamerne, patientskursreklamerne, TV-reklamerne og
> > avisreklamerne indeholder en bærbar, er det en æbleting - hvis de
> > indeholder en browser, er det en Safari-ting.....så reklamebranchen er i
> > hvert fald på Mac
> >
> > Men aviser, modsat reklamer, trives jo ikke mere i dette land, så de har
> > vel ikke råd?
>
> Når selv chefen for NY Times udtaler at om 10 år er der ingen papir
> aviser så er "skriften" da vist på væggen ...
>
> /thomas

Yep.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas G. Madsen (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-09-08 09:04

Thomas von Hassel skrev:

> Ja, den med aviser er nok rigtig nok ... og annonce burauer ..
> men stort set alt andet, trykkeriet, repro, fullservice
> reklamebureauer, fotografer ... der ser jeg ikke noget stort ryk
> til windows .. måske nærmere en lind strøm tilbage på mac.

Py-ha. Så er jeg straks mere rolig! Så er der da måske en chance
for at få job i den del af branchen på et tidspunkt ;)

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-09-08 12:12

Morten Lind skrev:

> Hvis busreklamerne, patientskursreklamerne, TV-reklamerne og
> avisreklamerne indeholder en bærbar, er det en æbleting - hvis
> de indeholder en browser, er det en Safari-ting.....så
> reklamebranchen er i hvert fald på Mac

Ellers også er de bare opmærksomme på, at de er fotogene, men
det behøver jo ikke nødvendigvis at betyde, at de rent faktisk
bliver brugt i branchen :)

> Men aviser, modsat reklamer, trives jo ikke mere i dette land,
> så de har vel ikke råd?

Det er måske en af grundene. En anden kan være, at det er sværere
at finde folk, som kan supportere OS X, og der bliver desværre
heller ikke udviklet så meget på de programmer, vi bruger til at
producere aviser med på OS X-siden, sammenlignet med Windows.

--
Hilsen
Madsen

Morten Lind (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 05-09-08 12:19

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Morten Lind skrev:
>
> > Hvis busreklamerne, patientskursreklamerne, TV-reklamerne og
> > avisreklamerne indeholder en bærbar, er det en æbleting - hvis
> > de indeholder en browser, er det en Safari-ting.....så
> > reklamebranchen er i hvert fald på Mac
>
> Ellers også er de bare opmærksomme på, at de er fotogene, men
> det behøver jo ikke nødvendigvis at betyde, at de rent faktisk
> bliver brugt i branchen :)

Hæ, ja, men hvor skulle de så få billederne fra? Jeg tror, de står på
bordene - måske ovenikøbet /under/ bordene?

> > Men aviser, modsat reklamer, trives jo ikke mere i dette land,
> > så de har vel ikke råd?
>
> Det er måske en af grundene. En anden kan være, at det er sværere
> at finde folk, som kan supportere OS X, og der bliver desværre
> heller ikke udviklet så meget på de programmer, vi bruger til at
> producere aviser med på OS X-siden, sammenlignet med Windows.

Tjaeh - alt er jo tænkeligt?

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste