App Store er godt nok smart
Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-08 22:56

Nu har jeg prøvet at se mig lidt omkring i Apples App Store med
programmer til iPhone og iPod Touch på iTunes Music Store, hvis nu nogen
skulle være i tvivl om, hvad det er
App Store er godt nok spændende. Man har det næsten som en lille
dreng i en legetøjsbutik. Der er simpelthen så meget at udforske. Nogle
programmer kan nogle meget underlige ting, der er sjove, pudsige eller
charmerende. Andre er vældig praktiske små værktøjer, som kan noget, man
godt kan have glæde af. Som regel kan de kun meget lidt, da det er små
programmer. En del af programmerne er gratis, og størstedelen er så
billige (6, 12 eller 18 kr.), at man ikke betænker sig så længe på at
købe dem. Bevares, så er der også nogle ganske dyre programmer, så man
skal lige se sig for.
Det største problem med App Store er overskueligheden.
Efterhånden er der så mange programmer, at det er svært at få et
overblik. Der er selvfølgelig forskellige kategorier, men værktøj
(utilities) eller underholdning (entertainment) kan jo være mange
forskellige ting. Man kan selvfølgelig se på forsiden, hvad der er mest
populært for tiden, men det vil jo favorisere nye programmer, mens ældre
glider i baggrunden. Det er jo synd, hvis det ældre program er bedre.
Som et eksempel kunne jeg godt være fristet til at købe et
program til at holde øje med vores bils benzinforbrug. Jeg er stødt på
flere til det brug. For mig at se er det bare umuligt at få dem samlet,
så man kan bedømme dem ordentligt og vælge det, man bedst kan lide. I
stedet er de spredt over 14 sider. Er der en smart metode til at finde
programmer med bestemte funktioner? Eller er man tvunget til at skrive
programmernes egenskaber op på et stykke papir, så man kan sammenligne
dem side om side? Der er jo ikke nogen mulighed for først at prøve dem
gratis. Det ville f.eks. være ærgerligt at købe et program for derefter
at opdage, at det ikke kan vise metriske enheder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 30-08-08 05:10

> [...]
> gratis. Det ville f.eks. være ærgerligt at købe et program for derefter
> at opdage, at det ikke kan vise metriske enheder.

Du faldt vel ikke over et program, der kan tælle udgående
opkaldsminutter, fortløbende?

(Jeg synes nemlig også, det er uoverskueligt).

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-08 09:10

> Du faldt vel ikke over et program, der kan tælle udgående
> opkaldsminutter, fortløbende?

Nej, men kan iPhone ikke selv det? Der er da noget statistik over
brugstid og sådan noget. Problemet med iPhone er vist, at det trods alt
ikke er en stor, stærk computer. Den har mig bekendt lidt problemer med
at multitaske. Når man går ud af et program, så lukker man det. Det står
ikke og kører i baggrunden, som vi er vant til fra vores Mac. Jeg kan
forestille mig, at det derfor er svært at have et program kørende i
baggrunden, som tæller minutter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 30-08-08 10:18

> [...]
> ikke og kører i baggrunden, som vi er vant til fra vores Mac. Jeg kan
> forestille mig, at det derfor er svært at have et program kørende i

Ja, det er nok rigtigt.

Under generelt i indstillinger kan man under "Brug" se forskellige ting:

Tiden siden seneste fulde opladning.

Standby tiden.....muligvis fra købstidspunkt - det melder historien ikke
noget om, men min siger 20 timer +.

Opkaldstid, der indeholder aktuel periode og levetid, og det forstår jeg
ikke - min siger 9 timer og 34 minutter under begge punkter, men jeg ved
ikke, hvad det dækker.

Det kan ikke dække opkald siden åbningen af telefonen, for jeg fik i
sidste uge em mail fra Telia om, at de 300 minutter var opbrugt.

Det kan heller ikke dække tiden fra den mail og til nu, for jeg har ikke
brugt den til at ringe fra, siden jeg fik mailen.

Men det kan selvfølgelig betyde, at Telia er fuld af svindel, for jeg
tror faktisk ikke på, at jeg har ringet så meget, siden jeg fik den. Det
er trods alt ikke særlig længe siden, og mit mobilopkaldsniveau plejer
at ligge på mellem 15 og 45 minutter om måneden.

Til sidst kan man se afsendt og modtaget datatrafik, hos mig henholdsvis
3,3 og 34,1 MB.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-08 11:54

> Under generelt i indstillinger kan man under "Brug" se forskellige ting:
>
> Tiden siden seneste fulde opladning.
>
> Standby tiden.....muligvis fra købstidspunkt - det melder historien ikke
> noget om, men min siger 20 timer +.

Måske er det et tip, at der ovenover står: "Tid siden sidste fulde
opladning"

> Opkaldstid, der indeholder aktuel periode og levetid, og det forstår jeg
> ikke - min siger 9 timer og 34 minutter under begge punkter, men jeg ved
> ikke, hvad det dækker.

Jeg vil gætte på, at aktuel periode er tiden, siden man sidst
nulstillede på knappen "Nulstil statistik" nederst på siden. Levetid er
nok i telefonens levetid. Da du og jeg aldrig har nulstillet, er tallet
det samme. Det er ligesom kilometertælleren og triptælleren på en bil.

> Det kan ikke dække opkald siden åbningen af telefonen, for jeg fik i
> sidste uge em mail fra Telia om, at de 300 minutter var opbrugt.

Det er gratis at ringe til fastnet, og det er gratis at ringe til Telia
mobiltelefoner. De 300 minutter, man har med i abonnementet, dækker
således kun opkald til mobiltelefoner fra andre selskaber. Resten af
tiden har du ringet til fastnet eller Telia mobiler. Opkald til eller i
udlandet samt til special-numre (90-numre) afregnes naturligvis separat.

> Det kan heller ikke dække tiden fra den mail og til nu, for jeg har ikke
> brugt den til at ringe fra, siden jeg fik mailen.

Jeg tvivler på, at en iPhone og Telias net er i stand til at aflæse
opkaldstid og den slags hos hinanden. Din iPhone aner ikke noget om,
hvor mange penge du har brugt for hos Telia og omvendt. Den ved bare,
hvor lang tid, du har talt i den. Omvendt kan Telia heller ikke aflæse
din iPhones indbyggede tæller.

> [...]
> er trods alt ikke særlig længe siden, og mit mobilopkaldsniveau plejer
> at ligge på mellem 15 og 45 minutter om måneden.

Spørgsmålet er, om det ikke både er opkald man foretager, og opkald man
modtager. Det sidste betaler man jo ikke selv for. Derfor plejer det
ikke at fremgå af dine telefonregninger. Jeg kan forestille mig, at
iPhone mere tæller, for at man f.eks. kan vurdere batteritid og den
slags og ikke så meget prisen for ens opkald. Du er i øvrigt lidt af en
papegøje. Jeg har talt i to timer

> Til sidst kan man se afsendt og modtaget datatrafik, hos mig henholdsvis
> 3,3 og 34,1 MB.

Og jeg er på hhv. 2,2 og 17.1 MB. De inkluderede 300 MB rækker åbenbart
temmelig langt. Det var der også mange i debatterne, der påpegede, men
skeptikerne råbte højest. Jeg har da været inde på mange hjemmesider og
også hentet et par små programmer i App Store.
--
Henrik Münster
Esbjerg