You need to restart your computer...sagde ~
Fra : Ukendt

Dato : 27-08-08 19:15

Jeg åbnede min MacBook og satte en usb-stick i - og så kom beskeden
frem på skærmen "You need to restart your computer", på engelsk og et
par andre sprog.

Det har jeg aldrig oplevet før, Mac OSX er aldrig crashet for mig - der
er ting der har frosset fast, men aldrig et totalt crash.

En genstart sendte en fejlrapport til Apple, så måske er der noget de
kan rette op på til næste gang.
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-08 19:42

<iSteen> wrote:

> [...]
> er ting der har frosset fast, men aldrig et totalt crash.
>
> En genstart sendte en fejlrapport til Apple, så måske er der noget de

Du har oplevet det vi kalder en Kernel Panic ... en fejl hvor ikke bare
programmet eller Finder crasher men hvor en grunlæggende del af systemet
fejler katastrofalt. Når du siger det skete i det øjeblik du satte en
USB dims til så er det nok USB driveren der har fået noget galt i
halsen. Hvis det ikke sker igen så er det nok bare en tilfældighed. Hvis
det sker igen så kan det være tegn på en hardware fejl, f.eks i USB
controller ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-08 20:33

On 2008-08-27 20:41:34 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> halsen. Hvis det ikke sker igen så er det nok bare en tilfældighed. Hvis
> det sker igen så kan det være tegn på en hardware fejl, f.eks i USB

Okay, så har jeg prøvet det.
Tak for info
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 08:45

<iSteen> wrote:

> Okay, så har jeg prøvet det.
> Tak for info

Nu vi er ved Kernel Panic vil jeg sætte stor pris på betragtninger om
følgende:

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-08-08 08:50

> Nu vi er ved Kernel Panic vil jeg sætte stor pris på betragtninger om
> følgende:

ingen ting ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 09:21

> ingen ting ?
>
> /thomas

Undskyld - jeg troede, jeg havde arkiveret, men var ikke lige opmærksom
nok - jeg har sommerferie, så tingene går lidt langsommere, men her er
det altså:

Mit DVD-drev i min PPC G5 giver mig Kernel Panic hver gang, jeg lægger
en retailudgave af Mac OS X, 10.4 & Mac OS X, 10.3 i.

Jeg har brugt den (maskinen) to gange som vært for installation af
styresystem i TargetDiskMode, og jeg tror, det er under denne/de
proces(ser), det er opstået?

Drevet fejler ved almindeligt brug intet.

Drevet:

HL-DT-ST DVD-RW GWA-4165B:

Firmware-version: Q002
Forbindelsetype: ATAPI
Understøttelse af brænding: Ja (leveret/understøttet af Apple)
Buffer: 2048 K
Læser dvd: Ja
CD-Write: -R, -RW
DVD-Write: -R, -RW, +R, +RW, +R DL
Beskyttelse mod underløb ved cd-brænding: Ja
Beskyttelse mod underløb ved dvd-brænding: Ja
Skrivestrategier: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO

Maskinen:

Computernavn: Power Mac G5
Model: PowerMac11,2
CPU-type: PowerPC G5 (1.1)
Antal processorer: 2
CPU-hastighed: 2.3 GHz
L2-buffer (pr. CPU): 1 MB
Hukommelse: 2.5 GB
Bushastighed: 1.15 GHz
Boot ROM-version: 5.2.7f1

Jeg har dog endnu ikke afprøvet de originale installationsmedier, der
fulgte med, og det bør jeg nok, men det undrer mig alligevel, og det
bekymrer mig lidt, for hvis jeg ikke kan bruge retailversioner af Mac OS
X, er jeg jo lidt tabt, medmindre den bare ikke vil arbejde på et medie,
der har en lavere installationsversion end den allerede installerede.

Det burde dog ikke være tilfældet, da Mac´er altid har kunnet boote fra
hvadsomhelst. Ville man nedgradere behøvede man jo blot at slette
fuldstændigt.

På forhånd tak....

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-08-08 09:43

> [...]
>
> Det burde dog ikke være tilfældet, da Mac´er altid har kunnet boote fra
> hvadsomhelst. Ville man nedgradere behøvede man jo blot at slette

Hvad OS version er din G5 født med ? .. hvis den er højere end dine
retail medier så vil den ikke starte fra dem ..

F.eks. hvis medfølgende OS er 10.4.2 og dit retail medie er 10.4.0 så er
det no go ... og 10.3 er helt udelukket.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 09:55

> Hvad OS version er din G5 født med ? .. hvis den er højere end dine
> retail medier så vil den ikke starte fra dem ..

Husker det ikke - en afart af 10.4.2+?

> F.eks. hvis medfølgende OS er 10.4.2 og dit retail medie er 10.4.0 så er
> det no go ... og 10.3 er helt udelukket.

Hvorfor det?

Den skal jo boote fra drevet, og ikke interessere sig for i forvejen
installerede systemer - og det har man altid kunnet gøre.

> /thomas

Og det giver jo ikke nogen forklaring på Kernel Panic´en?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-08-08 11:57

> Husker det ikke - en afart af 10.4.2+?

> Hvorfor det?

Fordi ældre versioner ikke indeholder de drivere som en nyere maskine
skal bruge for at boote korrekt. Nogle gange virker det men så fungerer
f.eks. trackpad eller netværk ikke. I andre tilfælde er logic board
eller noget andet dybereliggende der ikke er drivere til og så får du en
kernel panic

Se oven for ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 16:42

> [...]
> f.eks. trackpad eller netværk ikke. I andre tilfælde er logic board
> eller noget andet dybereliggende der ikke er drivere til og så får du en

OK - jeg tror, du ikke har ret - så se nedenfor - vi taler om en
PowerMac, og den skal kunne boote fra et hvilketsomhelst medium, så
længe den booter fra det udskiftelige drev.

Apples retail styresystemer har altid kunnet bruges på alle modeller.

Alle modeller - op til og med G4 kan klare den lille detaille, og
G5´eren er en maskine mage til, så hvorfor skulle den ikke kunne?

Jeg prøver i løbet af min ferie at boote fra de originale medier, og så
vender jeg tilbage.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-08-08 19:05

> [...]
> længe den booter fra det udskiftelige drev.
>
> Apples retail styresystemer har altid kunnet bruges på alle modeller.

Kun hvis maskinen er ældre end mediet .. f.eks. kan du ikke boote en ny
macbook pro med et 10.5 retail medie .. .den har ikke de rette drivere
.... tror mig, jeg har prøvet. Det samme med G5'erne, og lige netop din
G5 er den sidste serie derfor kan du have en maskine som ikke kan
startes af retail medierne.

Hvis dit retail medie er 10.4.0 og din mac er født med 10.4.2 eller
10.4.4 så er det no go. Hvis du har et retail medie med 10.4.7 så kan du
godt. Du beder jo maskinen om at starte fra et system som ikke kender
til det bundkort og de kompenenter der er brugt.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 21:16

> [...]
> godt. Du beder jo maskinen om at starte fra et system som ikke kender
> til det bundkort og de kompenenter der er brugt.

Hvis du har ret, er det så virkelig dét, der giver en Kernel Panic? Jeg
ville have forventet, den blot fortalte mig, at den ikke havde i sinde
at boote fra, hvad jeg nu havde bedt den om.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-08-08 21:21

> Hvis du har ret, er det så virkelig dét, der giver en Kernel Panic? Jeg
> ville have forventet, den blot fortalte mig, at den ikke havde i sinde
> at boote fra, hvad jeg nu havde bedt den om.

Jeg har set en maskine lave kernel panic fordi jeg var gået igang med
den forkerte install dvd ... så ja, sagtens.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 21:58

> Jeg har set en maskine lave kernel panic fordi jeg var gået igang med
> den forkerte install dvd ... så ja, sagtens.
>
> /thomas

Så vil jeg jo pricipielt heller ikke kunne gendanne mit system fra den
originale installationsDVD, der er en 10.4.2, når jeg p.t. kører
10.4.11?

Ej heller kunne benytte de eksterne værktøjer, der ligger på den?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-08-08 22:00

> Så vil jeg jo pricipielt heller ikke kunne gendanne mit system fra den
> originale installationsDVD, der er en 10.4.2, når jeg p.t. kører
> 10.4.11?

jo, du kan altid lave en "arkiver og installer" ... reelt ruller du
systemet tilbage til 10.4.2

> Ej heller kunne benytte de eksterne værktøjer, der ligger på den?

Jo, Disk Utility m.m. vil stadig virke.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-08-08 06:08

On 2008-08-28 22:16:15 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Hvis du har ret, er det så virkelig dét, der giver en Kernel Panic? Jeg
> ville have forventet, den blot fortalte mig, at den ikke havde i sinde
> at boote fra, hvad jeg nu havde bedt den om.

HVad skal fortælle dig det? Oenfirmware? Openfirmware synes ved første
øjekast at det ser ud til at være ok og forsøger at få OS'et på dit
retail medie i luften uden held.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 29-08-08 12:02

> HVad skal fortælle dig det? Oenfirmware? Openfirmware synes ved første
> øjekast at det ser ud til at være ok og forsøger at få OS'et på dit
> retail medie i luften uden held.

Tjaeh, det ved jeg ikke - sådan plejer en Mac bare at opføre sig?

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-08-08 10:56

On 2008-08-29 13:01:56 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> sådan plejer en Mac bare at opføre sig?

nej, sådan har en mac aldrig opført sig. Du har blot aldrig prøvet at
installere en os version der er ældre end hardwaregenerationen.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 30-08-08 11:11

> nej, sådan har en mac aldrig opført sig. Du har blot aldrig prøvet at
> installere en os version der er ældre end hardwaregenerationen.

Det er nu ikke rigtigt.

Jeg har ofte nedgraderet OS´er. Mac OS X, 10.4.+ til Mac OS X, 10.3 og
Mac OS 9.2.2 til Mac OS 9.0 - bare for at tage et par eksempler.

Jeg mener at kunne huske, at jeg også har installeret Mac OS 8.6 på en
Mac OS 9.+ maskine.

Men selvfølgelig - hvis hardware´en i disse tilfælde har passet sammen,
har du jo ret

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-08-08 06:05

On 2008-08-28 17:41:30 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> OK - jeg tror, du ikke har ret - så se nedenfor - vi taler om en
> PowerMac, og den skal kunne boote fra et hvilketsomhelst medium, så
> længe den booter fra det udskiftelige drev.

nej det skal den ikke.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 29-08-08 12:03

> nej det skal den ikke.

Det har jeg så lært, ja.

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-08-08 06:06

On 2008-08-28 17:41:30 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Alle modeller - op til og med G4 kan klare den lille detaille, og
> G5´eren er en maskine mage til, så hvorfor skulle den ikke kunne?

Den ene har et chipsæt med AGP, PCI og PCI-X arkitektur, den nye model
har et helt anderledes chipsæt med PCIe arkitektur.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 29-08-08 12:05

> Den ene har et chipsæt med AGP, PCI og PCI-X arkitektur, den nye model
> har et helt anderledes chipsæt med PCIe arkitektur.

Som jeg så ikke aner nogetsomhelst om - jeg har jo kun min erfaring og
troede, at G5´eren var mage til - men tak for rettelsen

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-08-08 06:04

On 2008-08-28 12:56:57 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> f.eks. trackpad eller netværk ikke. I andre tilfælde er logic board
> eller noget andet dybereliggende der ikke er drivere til og så får du en

I dette tilfælde er der nok tale om helt fundamentale ting som den bus
PCIe bus som ata/sata controlleren sidder på.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-08 07:58

> I dette tilfælde er der nok tale om helt fundamentale ting som den bus
> PCIe bus som ata/sata controlleren sidder på.

jep .. de lavede en del ting om i den sidste generation G5 ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-08-08 12:09

> jep .. de lavede en del ting om i den sidste generation G5 ...
>
> /thomas

OK - det er så dét, jeg er ude for - jeg testede iøvrigt i morges de
originale installationsmedier, og I har ret.

Drevet fejler ikke en skid - der kom ingen paniske kerner, og alt er i
skønneste orden.

Tak til Jer begge for den del af belæringen, som jeg har forstået

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-08-08 06:02

On 2008-08-28 10:54:48 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Husker det ikke - en afart af 10.4.2+?

> Hvorfor det?

kernen på retail mediet understøtter ikke din nyere computer - ergo vil
den ikke boote korrekt og dermed generere en kerne panik.

> Den skal jo boote fra drevet, og ikke interessere sig for i forvejen
> installerede systemer - og det har man altid kunnet gøre.

Den skal interesseret sig for din hardware og finder ud af denne ikke
er kompatibel. Det er helt normalt.

> Og det giver jo ikke nogen forklaring på Kernel Panic´en?

jo

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 29-08-08 12:11

> [...]
> den ikke boote korrekt og dermed generere en kerne panik.

> Den skal interesseret sig for din hardware og finder ud af denne ikke

Ja - og tak - nu tror jeg, den er feset ind. Se min tak andetsteds

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-08 09:25

> Mit DVD-drev i min PPC G5 giver mig Kernel Panic hver gang, jeg lægger
> en retailudgave af Mac OS X, 10.4 & Mac OS X, 10.3 i.

Det kan være noget sjovt noget med Kernel Panic. Min gamle TiBook lavede
kernel panic, hver gang jeg sluttede den til min mors Epson printer.
Ellers var den klippestabil. Jeg havde alle printerdrivere installeret,
da det kan være smart på en bærbar compter. Og driver eller ej, så bør
computeren da ikke gå i panik over en lille printer. Vi havde i øvrigt
selv en ældre Epson printer hjemme uden problemer. Min mors printer
virkede fint med hendes iMac G4, og begge computere kørte Mac OS X 10.4.
Jeg forskede ikke mere i det, da jeg kun sjældent havde brug for at
printe ud hos mine forældre. I stedet sendte jeg en e-mail til min mors
computer med det, der skulle printes ud.
--
Henrik Münster
Esbjerg