X11
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-08-08 20:37

Jeg er begejstret for min Macbooks hurtighed og stabilitet, men mindre
begejstret for Aqua.

Hvordan er mulighederne for at køre med "ægte" X11 under OS X? Jeg har
surfet en del rundt på internettet for at finde info.

Jeg har blandt andet fundet en opskrift som kunne være første skridt,
nemlig mulighed for at starte op uden Aqua vha. af en ">console"-bruger,
men det virker tilsyneladende ikke under OS X 10.5.4.

Jeg har set screenshots af KDE kørende på OS X i ikke-"rootless" X11, så
det har da kunnet lade sig gøre, men muligvis ikke længere?

Info og links, der kan hjælpe mig videre vil blive modtaget med kyshånd.

Mvh. Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-08 21:30

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> [...]
> det har da kunnet lade sig gøre, men muligvis ikke længere?
>
> Info og links, der kan hjælpe mig videre vil blive modtaget med kyshånd.

Du kan køre X11 programmer i den medfølgende X11 "skal" ... men du kan
ikke slippe for den alm. GUI .. ikke uden gevalidge krumspring .... og
jeg kan ikke helt se hvorfor ? X11 programmer er det modsatte af
"rigtge" programmer mht. konsekvent interface og flere ting end jeg har
tid til at remse op.

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-08-08 22:34

Thomas von Hassel wrote:
> [...]
> jeg kan ikke helt se hvorfor ? X11 programmer er det modsatte af
> "rigtge" programmer mht. konsekvent interface og flere ting end jeg har

Jeg synes at KDE's interface er mere behageligt at arbejde med - og
giver flere individuelle opsætningsmuligheder end Aqua.

Hvis jeg kunne få systemet sat op, så jeg kunne vælge at logge ind med
to forskellige brugere til hhv. Aqua og X11 ville det være fint.

Og endnu finere hvis man kunne have de to grænseflader kørende på to
forskellige virtuelle konsoller som man kan på linux. Og optimalt, hvis
man kunne køre Aqua-applikationer under KDE. Men det er nok ønsketænkning.

Mvh. Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-08 23:40

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> man kunne køre Aqua-applikationer under KDE. Men det er nok ønsketænkning.

Hm, jeg sidder og får et par idéer, men om det kan bruges i praksis, véd
jeg ikke...

Du kunne jo evt. via enten VMWare Fusion eller Parallels Desktop
installere et elle andet Linux system og køre X11/Darwin programmer
virtuelt under OS X, og så køre i full-screen mode. - så er det bare en
tastaturkommando, og du er tilbage i OS X igen - ny kommando, og du er i
det virtuelle miljø.

Og med BootCamp kan du endda lave en partition på din HD og installere
et eller andet Linux system, som du både kan boote fra og køre virtuelt
med VMWare fusion eller Parallels desktop, hvis du er booted i OS X...

Blot en strøtanke....

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 26-08-08 05:21

> Og med BootCamp kan du endda lave en partition på din HD og installere
> et eller andet Linux system, som du både kan boote fra og køre virtuelt
> med VMWare fusion eller Parallels desktop, hvis du er booted i OS X...

Men hvor Leopard DVDen indeholder software, der giver adgang til en del
funktionalitet under Windows, som kameraet på en MacBook [Pro] eller
iMac, så findes det samme ikke til Linux. Selv om det da kan være at
nogle har udviklet det ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-08 12:03

> [...]
> et eller andet Linux system, som du både kan boote fra og køre virtuelt
> med VMWare fusion eller Parallels desktop, hvis du er booted i OS X...

Endnu bedre, køb en bamus PC og kør det på native hardware ....

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-08-08 17:37

Thomas von Hassel wrote:
> Endnu bedre, køb en bamus PC og kør det på native hardware ....

En bambus-pc? Den kan jeg ikke rigtigt slæbe rundt i byen og jeg kan
ikke rigtigt se at den skulle være en mere "native" unix-computer end en
mac-book.

Mvh. Lars

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-08-08 17:34

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> et eller andet Linux system, som du både kan boote fra og køre virtuelt
> med VMWare fusion eller Parallels desktop, hvis du er booted i OS X...

Jo, jeg vil jo gerne undgå at partitionere. Og det lydet
ressourcekrævende og overflødigt at installere wm-ware, jeg vil gerne
have det ordentligt integreret ordentligt.

Mvh Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 26-08-08 18:18

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Jo, jeg vil jo gerne undgå at partitionere. Og det lydet
> ressourcekrævende og overflødigt at installere wm-ware, jeg vil gerne
> have det ordentligt integreret ordentligt.

VMware Fusion /er/ ordentligt integreret. Men du kunne nu også gå ind i
Systemindstillinger->Konti->Log ind-emner, trykke på plus, navigere til
Hjælpeprogrammer og dobbeltklik på X11.

Så starter X11 automatisk op når du booter din Mac ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-08-08 19:09

Lars Kongshøj skrev den 26-08-2008 18:33:

> Jo, jeg vil jo gerne undgå at partitionere. Og det lydet
> ressourcekrævende og overflødigt at installere wm-ware, jeg vil gerne
> have det ordentligt integreret ordentligt.

Hvis du ikke gider Aqua, så installer dog en Linux.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-08-08 20:51

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Hvis du ikke gider Aqua, så installer dog en Linux.

Det er ikke alle programmer, der findes til Linux, og det er nemmere
bare at beholde den Unix, der allerede findes på maskinen. Det drejer
sig jo bare om at installere en bedre windowsmanager og enkelte
programmer (som jeg også kunne installere under Aqua, men jeg
foretrækker X11).

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-08-08 23:06

Lars Kongshøj skrev den 26-08-2008 21:50:

> [...]
> sig jo bare om at installere en bedre windowsmanager og enkelte
> programmer (som jeg også kunne installere under Aqua, men jeg

Som jeg læste det, var Aqua inderligt overflødigt, og så er der ingen
grund til at bruge OS X.

Jaja, håber du finder en fornuftig løsning. X11 kører helt ok under OS X.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-08 19:57

Lars Kongshøj wrote:

> Jo, jeg vil jo gerne undgå at partitionere. Og det lydet
> ressourcekrævende og overflødigt at installere wm-ware, jeg vil gerne
> have det ordentligt integreret ordentligt.

'Fidusen' er jo, at BootCamp selv laver en partition, så du skal ikke
gøre noget, før du installerer OS X. - Du kan jo også bruge
Fusion/Parallels alene og køre det virtuelt, hvor så den ekstra 'disk'
blot bliver en imagefil på din nuværende disk, - men så kan du ikke
boote fra den i det Unix/linux system, du vælger at installere via
Fusion/Parallels.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-08 12:03

> [...]

> man kunne køre Aqua-applikationer under KDE. Men det er nok ønsketænkning.

Som Erik siger, lav en VMware Fusion Linux maskine og kør det der ...
det er vist det nemmeste .. alt andet bliver en skodløsning ...

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-08-08 17:31

Thomas von Hassel wrote:
> Som Erik siger, lav en VMware Fusion Linux maskine og kør det der ...
> det er vist det nemmeste .. alt andet bliver en skodløsning ...

Det lyder da fuldstændigt som at gå over åen efter vand at etablere en
virtuel unix-maskine for at køre unix-programmer på en unix-maskine?

Jeg har nu konstateret at man fint kan bruge twm som windows manager i
stedet for quartz-wm, så jeg kan vel med lidt hiv og sving installere
kde fra source. KDE-mac projektets mål synes jo at være at køre KDE
under quartz, hvilket er hvad jeg gerne vil undgå.

Mvh. Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-08 18:00

> [...]

> kde fra source. KDE-mac projektets mål synes jo at være at køre KDE
> under quartz, hvilket er hvad jeg gerne vil undgå.

Med vold og magt at ungå quartz er da om noget at gå over åen for at
fjerne vandet .... og du kan jo sagtens køre X11 programmer under X11

Jeg vil nu leve med quartz ...

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-08-08 20:54

Thomas von Hassel wrote:
> Med vold og magt at ungå quartz er da om noget at gå over åen for at
> fjerne vandet .... og du kan jo sagtens køre X11 programmer under X11
> Jeg vil nu leve med quartz ...

Quartz er OS X's X11 window manager så vidt jeg har forstået?

X11 er designet til at man kan vælge den windowsmanager, der passer
bedst med ens smag, så det er det jeg forsøger at finde ud af.

Mvh. Lars

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-08-08 21:00

Lars Kongshøj wrote:
> Quartz er OS X's X11 window manager så vidt jeg har forstået?

OK, lidt nærmere efterforskning fortæller mig at Quartz også bruges om
andre komponenter i Mac's grafiksystem - det er X11-windowsmanageren jeg
gerne vil slippe for.

/Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-08-08 11:04

On 2008-08-26 22:00:06 +0200, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> OK, lidt nærmere efterforskning fortæller mig at Quartz også bruges om
> andre komponenter i Mac's grafiksystem - det er X11-windowsmanageren
> jeg gerne vil slippe for.

Quartz = optegning af skærmbilledet i apples brugerfalde. Det er en
række extension som sørger for acceleration af denne funktion.

Xquartz = Apples X11 windowmanager til afvikling under quartz

Aqua = Apples brugerflade.

Mac OS X har ikke en opdeling mellem windowserver og windowmanager.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-09-08 22:40

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> On 2008-08-26 22:00:06 +0200, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com>
> Mac OS X har ikke en opdeling mellem windowserver og windowmanager.

Hej Morten m.fl.

Jeg er tilbage efter en tur i Tyskland, derfor et lidt sent svar.
Morten, jeg kan se at du har besvaret mange af mine indlæg, jeg vil
forsøge at få svaret i morgen aften.

Men ovenstående (citatet fra Morten) er da ikke korrekt. Det kan da ikke
lade sig gøre at implementere X11 uden at implementere
client-server-modellen?
Ret mig hvis jeg tager fejl.

X-serveren ligger her:

/usr/X11/bin/Xquartz

og windowsmanagereren ligger her:

/usr/bin/quartz-wm

og kan - hvis man er til lidt mere klassisk X11 - skiftes ud med:

/usr/X11/bin/twm

Og hvis man er til det moderne - med KDE.

Mvh. Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-08 19:53

Lars Kongshøj wrote:

> Det lyder da fuldstændigt som at gå over åen efter vand at etablere en
> virtuel unix-maskine for at køre unix-programmer på en unix-maskine?

Overhovedet ikke. - X11 vil under alle omstændigheder nedsætte maskinens
hastighed. så med en lille Bootcamp installeret Unix/Linux partition på
6-10gb på en disk styret af Fusion / Parallels, vil du få maskinens
maksimale ydelse. - Plus du også vil kunne boote i det system, du vælger.

> [...]
> kde fra source. KDE-mac projektets mål synes jo at være at køre KDE
> under quartz, hvilket er hvad jeg gerne vil undgå.

Hvorfor dog det? QE er jo med til at øge ydelsen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-08 20:14

> [...]
> 6-10gb på en disk styret af Fusion / Parallels, vil du få maskinens
> maksimale ydelse. - Plus du også vil kunne boote i det system, du vælger.

Jeg er ikke sikker på du kan bruge en partition lavet med bootcamp til
at starte i VMware hvis det ikke er WinXP/Vista der er installeret på
den .... jeg er ikke engang sikker på du kan få en linux disto til at
boote fra den heller, men jeg har iklk prøvet .. so who knows.

Hele denne diskussion er lidt åndsvag ... du køber en Mac i dyre domme
og river så det der gør det til en mac, nemlig OS X ud, for så at køre
X11 programmer ... er det bare mig der synes det er lidt nuts ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-08 20:28

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> den .... jeg er ikke engang sikker på du kan få en linux disto til at
> boote fra den heller, men jeg har iklk prøvet .. so who knows.

Du starter jo ikke i VMWare Fusion i sig selv. - Hvis du vil boote, skal
det jo være OS x, windows eller et Unix/Linux system.

Så er der noget, der ikke stemmer... såvidt jeg kan læse på VMWares
hjemmeside, så understøtter den ihvertfald YDL og Ubuntu. - Og ellers er
der jo Parallels Desktop. - Den understøtter ihvertfald både RedHat, YDL
og Ubuntu jvf. manualen.

> Hele denne diskussion er lidt åndsvag ... du køber en Mac i dyre domme
> og river så det der gør det til en mac, nemlig OS X ud, for så at køre
> X11 programmer ... er det bare mig der synes det er lidt nuts ?

Tja, det er jo et både og... Og det er vel egentlig ikke værre, end at
man installerer et Windows system på sin IntelMac? - Man gør det vel for
at kunne udnytte maskinen maksimalt med de programmer, der ikke fås til
OS X eller OS X+X11, men kun til fx. WinXP, YDL, Ubuntu osv..

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-08 21:25

> [...]
> hjemmeside, så understøtter den ihvertfald YDL og Ubuntu. - Og ellers er
> der jo Parallels Desktop. - Den understøtter ihvertfald både RedHat, YDL

Virtualliseret så understøtter begge det meste så længe det kan afvikles
på x86 hardware ... det er om den kan fange det fra en bootcamp
partition jeg tvivler på ....

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 04:32

> Virtualliseret så understøtter begge det meste så længe det kan afvikles
> på x86 hardware ... det er om den kan fange det fra en bootcamp
> partition jeg tvivler på ....

Kan det installeres direkte på en Intel-maskine med sådan en processor
kan den også køres fra en BootCamp partition.

En BootCamp partition adskiller sig på ingen måde fra en hvilken som
helst anden bootbar partition. Forskellen ligger kun i at der er
yderligere en (skjult) partition, der indeholder oplysninger til brug
for Boot Camp Assistant, der ligger i /Applications/Utilities, så man
kan ændre størrelse på vedkommende partition, eller slette den, uden at
skulle reformattere hele harddisken. Reduceres størrelsen bliver MacOS X
parititionen tilsvarende større, og omvendt. Og fjernes den helt,
tildeles det hele MacOS X.

Sletter man således denne ekstra partition gennem XP Pros
formatteringsværktøjer, er man nødt til at reformattere hele harddisken,
hvis man vil foretage ændringer, og Boot Camp Assistant [sikkert også
Parallels og VMware] kan ikke finde den gamle BootCamp partition.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-08 05:26

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> hvis man vil foretage ændringer, og Boot Camp Assistant [sikkert også
> Parallels og VMware] kan ikke finde den gamle BootCamp partition.

jaja ... alt det er jeg godt klar over det var ikke mit spm ...

.... men er der nogen der har prøvet om VMware/Parallels kan starte det
hvis det _ikke_ er windows ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 06:25

> ... men er der nogen der har prøvet om VMware/Parallels kan starte det
> hvis det _ikke_ er windows ?

Jeg har kun prøvet at starte Linux og Solaris i Parallels, og gennem
container filer. Ikke fra Boot Camp partitionen.

Og jeg ville aldrig installere en Linux, en Solaris eller en anden
ikke-Windows på den partition. Alene af den grund at i hvert fald Apple
ikke har udviklet de fornødne drivere til at få fuld adgang til systemet
fra sådanne OSere; kun Windows XP og sandsynligvis Vista er understøttet
medmindre Linux-samfundet selv har udviklet de fornødne drivere.

Noget andet er at jeg ikke kan se hvad jeg skulle bruge dem til. Boot
Camp-partitionen kan jeg bruge til at boote til, når jeg har brug for at
vise noget Windows-only til en klasse eller lignende; Boot
Camp-partitionen på min MacMini med Leopard Server er af hensyn til min
HP PSC 2210 all-in-one, hvor driverne til MacOS X er forældede
[understøtter kun op til 10.4.9; heller ikke en opdateret Tiger kan
bruges], så jeg ikke kan bruge den til at scanne dokumenter ind på. Kun
til at printe i farver. Men normalt bruger jeg nu min store HP LaserJet
4050N til udskrivning; den giver ganske vist kun gråtoner men til
gengæld er den både hurtigere, billigere i drift - og skriver ud på
begge sider af papiret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-08-08 20:45

Thomas von Hassel wrote:
> Hele denne diskussion er lidt åndsvag ... du køber en Mac i dyre domme
> og river så det der gør det til en mac, nemlig OS X ud, for så at køre
> X11 programmer ... er det bare mig der synes det er lidt nuts ?

Det er vel min egen sag at jeg skal køre programmer, der kun kører under
windows og OS X, men at jeg der udover gerne vil køre X11-programmer
under en mere betjeningsvenlig brugergrænseflade end Aqua.

Tastatur-navigation er omstændig grænsende til det umulige under Aqua.
Musenavigation er både usund (museskader) og langsom.

Mvh. Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-08 21:25

> [...]

> Tastatur-navigation er omstændig grænsende til det umulige under Aqua.
> Musenavigation er både usund (museskader) og langsom.

Hvis jeg forstår dig ret så vil du gerne bypasse den "rigtige" mac GUI
og starte op direkte i X11, og det kan man sikkert hacke sig til, men så
er spm. jo om du ikke gør livet rigeligt svært for dig selv ? ... i min
erfaring så kan man ende med at lave så mange ændringer og hacks at man
i tilfælde af problemer, hardware fejl etc. etc. kommer til at bruge en
masse tid på at reeatblere sine hacks ...

X11 på mac er ment som et "stopgap" hvis du har et program som du
pinedød skal køre men som ikke er vigtigt nok til at du dedikerer en
rigtigt X11 workstation til det ...

Er det her til produktion eller bare som legetøj ?

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-08-08 21:43

Thomas von Hassel wrote:
> Hvis jeg forstår dig ret så vil du gerne bypasse den "rigtige" mac GUI
> og starte op direkte i X11, og det kan man sikkert hacke sig til,

Ja, det var min første angrebsvinkel på problemet, men nu kan jeg
konstatere at det tilsyneladende er muligt at lade en anden
windowsmanager leve i fredelig sameksistens med Aqua, og det er jo optimalt.

Men er der i øvrigt ikke nogen, der kender noget til den
">console"-brugeradgang, man åbenbart har kunnet oprette i tidligere
versioner af OS X.

> Er det her til produktion eller bare som legetøj ?

Begge dele - i hvert fald hvis webbrowsing og lign. betragtes som legetøj.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-08 21:46

> [...]

> Men er der i øvrigt ikke nogen, der kender noget til den
> ">console"-brugeradgang, man åbenbart har kunnet oprette i tidligere

Kommer an på hvad du mener. Der er en shell som du kan tilgå mens du er
bootet. Ligger under Programmer -> Hjælpeprogrammer og hedder "Terminal"

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-08-08 21:52

Thomas von Hassel wrote:
> Kommer an på hvad du mener. Der er en shell som du kan tilgå mens du er
> bootet. Ligger under Programmer -> Hjælpeprogrammer og hedder "Terminal"

Jeg mente det her:

http://www.osxfaq.com/Tutorials/console/index.ws

Her starter man tilsyneladende op helt uden grafisk brugergrænseflade,
men logger ind til en traditionel tegnbaseret unix-shell. Næppe
nødvendigt i så mange situationer.

Mvh. Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-08 22:11

> [...]

> Her starter man tilsyneladende op helt uden grafisk brugergrænseflade,
> men logger ind til en traditionel tegnbaseret unix-shell. Næppe

cmd+S starter op i single user ... bruger jeg næsten kun til katastrofe
situtationer ... den nævte løsning ser ikke ud til at virke under 10.4
og opefter og jeg har ikke set nogen alternativer ....

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-08 23:44

On 2008-08-26 23:10:40 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> cmd+S starter op i single user ... bruger jeg næsten kun til katastrofe
> situtationer ... den nævte løsning ser ikke ud til at virke under 10.4
> og opefter og jeg har ikke set nogen alternativer ....

du skriver blot ">console" i loginwinduets's brugernavnsfelt og lader
passwordet stå tomt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-08 05:05

> du skriver blot ">console" i loginwinduets's brugernavnsfelt og lader
> passwordet stå tomt.

dvs. det trick virker igen under 10.5 ... nice to know ...

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-08-08 09:24

Thomas von Hassel wrote:
> dvs. det trick virker igen under 10.5 ... nice to know ...

Jeg kan i hvert fald som sagt ikke få det til at virke her - i hvert
fald ikke når jeg følger den vejledning, jeg linkede til.

/Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-08 23:42

On 2008-08-26 22:52:07 +0200, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> [...]
>
> Her starter man tilsyneladende op helt uden grafisk brugergrænseflade,
> men logger ind til en traditionel tegnbaseret unix-shell. Næppe

du skal bare sætte Loginwindow.app til lade dig skrive brugernavn (i
dette tilfælde >console) i stedet for at vælge mellem prædifinerede
brugere fra popsmarte ikoner.

Systempreferences: Accounts, knappen "login options", vælg "Name and
Password" frem for "List of Users".

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-08-08 09:26

> [...]
> brugere fra popsmarte ikoner.
> Systempreferences: Accounts, knappen "login options", vælg "Name and

OK, det prøver jeg næste gang, jeg skal genstarte maskinen - normalt får
den bare lov at køre på vågeblus, der er lidt nemmere...

Mvh. Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-08 23:39

On 2008-08-26 22:43:14 +0200, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> [...]
> versioner af OS X.

>console virker fint i 10.5 og jeg mener det er enablet i std. installationen.

Du får nok lidt bøvl med at du skal have routetet console output væk
fra console og direkte over ie n fil.

<console virkede ivrigt ikke på 10.4.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 04:54

> Du får nok lidt bøvl med at du skal have routetet console output væk
> fra console og direkte over ie n fil.

Prøv i Terminal blot (og husk i MacSOUP at trykke cmd-U):

Last login: Wed Aug 27 05:50:32 on ttys000
MacBook per$ ls -al > fil
MacBook per$ cat fil
total 32
drwxr-xr-x+ 17 per staff 578 27 Aug 05:50 .
drwxr-xr-x 5 root admin 170 26 Aug 09:46 ..
-rw------- 1 per staff 4 26 Aug 09:46 .CFUserTextEncoding
-rw-r--r--@ 1 per staff 6148 26 Aug 13:53 .DS_Store
drwx------ 10 per staff 340 26 Aug 18:39 .Trash
drwxr-xr-x 3 per staff 102 26 Aug 12:48 .openoffice.org2
-rw------- 1 root staff 1024 26 Aug 12:01 .rnd
drwx------+ 18 per staff 612 26 Aug 10:27 Desktop
drwx------+ 103 per staff 3502 26 Aug 11:59 Documents
drwx------+ 32 per staff 1088 26 Aug 10:00 Downloads
drwx------+ 34 per staff 1156 26 Aug 19:05 Library
drwx------+ 8 per staff 272 26 Aug 10:01 Movies
drwx------+ 6 per staff 204 26 Aug 09:58 Music
drwx------+ 10 per staff 340 26 Aug 09:57 Pictures
drwxr-xr-x+ 5 per staff 170 26 Aug 09:46 Public
drwxr-xr-x+ 5 per staff 170 26 Aug 09:46 Sites
-rw-r--r-- 1 per staff 0 27 Aug 05:51 fil
MacBook per$
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-08-08 11:09

On 2008-08-27 05:54:03 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
> drwxr-xr-x+ 5 per staff 170 26 Aug 09:46 Public
> drwxr-xr-x+ 5 per staff 170 26 Aug 09:46 Sites
> -rw-r--r-- 1 per staff 0 27 Aug 05:51 fil

Jeg kender skam godt til redirect. Du skal "blot" have fat i alt hvad
der logges til console og viftet det væk så output ikke skriver til
console. Hatten af for dig hvis du kan fixe det med en enkelt redirect.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-08-08 21:55

Thomas von Hassel wrote:
> Er det her til produktion eller bare som legetøj ?

Men du har da lidt ret i det med "legetøj" - man skal jo rode lidt med
det for at lære denne lidt usædvanlige unix-konfiguration at kende

/Lars

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 26-08-08 22:14

On Tue, 26 Aug 2008 21:45:03 +0200, <Lars Kongshøj> wrote:

> Det er vel min egen sag at jeg skal køre programmer, der kun kører under
> windows og OS X, men at jeg der udover gerne vil køre X11-programmer
> under en mere betjeningsvenlig brugergrænseflade end Aqua.

problemet er vel at X11.app regnes som et eget program, og alle X11
programmene du kjører regnes som 'dokumenter' til X11.app. Man kan
skifte wm til noe annet (men det er vel litt mer upraktisk med et
skrivebordsmiljø som KDE eller Gnome, selv om det går på en slags måte),
men det er jo fortsatt X11.app man kjører.

om jeg ikke er helt ute på viddene, det er vel ca. 2 år siden sist jeg
lekte med X11 i særlig grad, deriblant bytte av wm.

> Tastatur-navigation er omstændig grænsende til det umulige under Aqua.
> Musenavigation er både usund (museskader) og langsom.

jeg regner med her at du mener her innenfor X11.app, i så fall er jeg
enig. Er det OS X generelt er jeg vel noget uenig i at det grenser til
det umulige.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-08-08 22:44

Tor Einar Samdahl wrote:
> [...]
> skrivebordsmiljø som KDE eller Gnome, selv om det går på en slags måte),
> men det er jo fortsatt X11.app man kjører.

Jeg ved ikke om det er et problem at X11 er et program?

Men der er jo tale om et klient-server-forhold. Jeg ved ikke om OS X
regner X11-programmerne (klienterne) som dokumenter, det har jeg ikke
set tegn på.

> jeg regner med her at du mener her innenfor X11.app, i så fall er jeg
> enig. Er det OS X generelt er jeg vel noget uenig i at det grenser til
> det umulige.

Jeg har generelt mange programmer og mange vinduer åbne. Hvis jeg skal
se dk.edb.mac, som er syvende vindue i Seamonkey, vil jeg under Windows
og KDE kunne trykke alt og tab'be til jeg når vinduet.

Mange programmer har desuden en liste over programmets winduer i menuen
under "Window". Her kan man i andre systemer trykke eksempelvist
alt-W og 7.

Det synes jeg er væsentligt mere omstændigt under Aqua. Ellers har jeg
bare ikke fundet de vises sten endnu.

Mvh. Lars

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 27-08-08 00:22

On Tue, 26 Aug 2008 23:44:16 +0200, <Lars Kongshøj> wrote:
> Men der er jo tale om et klient-server-forhold. Jeg ved ikke om OS X
> regner X11-programmerne (klienterne) som dokumenter, det har jeg ikke
> set tegn på.

jeg skrev 'dokumenter' i den forstand at programmer som kjører i X11 vil
komme under paraplyen X11.app (akkurat som 10 åpne worddokumenter vil
komme under paraplyen Word.app), og at f.eks 10 åpne X11 programmer vil
ikke sees som 10 indivudelle programmer i Docken eller Appswitcher.

> Jeg har generelt mange programmer og mange vinduer åbne. Hvis jeg skal
> se dk.edb.mac, som er syvende vindue i Seamonkey, vil jeg under Windows
> og KDE kunne trykke alt og tab'be til jeg når vinduet.

command+tab fungerer da nesten som alt+tab i windows (kun programmer,
ikke åpne dokumenter). Kan f.eks installere
http://manytricks.com/witch/ , så får du en alt+tab som ligner litt mer
på windows sin alt+tab

> Mange programmer har desuden en liste over programmets winduer i menuen
> under "Window". Her kan man i andre systemer trykke eksempelvist
> alt-W og 7.

Det finnes da i de fleste OS X programmer også. Men det er jo også bare
å bruke command+< for å bla gjennom programmets vinduer.

> Det synes jeg er væsentligt mere omstændigt under Aqua. Ellers har jeg
> bare ikke fundet de vises sten endnu.

kan f.eks være til hjelp under letingen av stenen.
http://www.ergonis.com/products/keycue/
http://www.danrodney.com/mac/index.html
gå også i System Preferences -> Keyboard and Mouse -> Keyboard Shortcuts
og slå på 'Full keyboard access til å være 'All controls'. Her kan du
også lage dine egne snarveier for diverse programmer, eller endre på de
allerede eksisterende.

Og om du installerer f.eks Quicksilver eller Launchbar eller Butler så
er det jo ikke måte på hva du kan styre via tastaturet.

Kan hende jeg misforstår hva du vil, i så fall beklager jeg.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-08-08 09:31

Tor Einar Samdahl wrote:
> command+tab fungerer da nesten som alt+tab i windows (kun programmer,
> ikke åpne dokumenter). Kan f.eks installere
> [...]

Den vil vil jeg lige tjekke.

> Det finnes da i de fleste OS X programmer også. Men det er jo også bare
> å bruke command+< for å bla gjennom programmets vinduer.

Ja, det er bare ikke så praktisk, hvis man har 10-15 åbne vinduer i
programmet.

Tak for tips - jeg vil kigge på dem.

Mvh. Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 04:54

> [...]

> se dk.edb.mac, som er syvende vindue i Seamonkey, vil jeg under Windows
> og KDE kunne trykke alt og tab'be til jeg når vinduet.

Prøv QuicKeys. <http://www.cesoft.com>. Her kan du bl.a. lave
genvejstaster, der kun virker inden for et bestemt program, som X11.
Herunder genvejstast-kæder, som ^F8-m.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-08-08 09:33

Per Rønne wrote:
> Prøv QuicKeys. <http://www.cesoft.com>. Her kan du bl.a. lave
> genvejstaster, der kun virker inden for et bestemt program, som X11.
> Herunder genvejstast-kæder, som ^F8-m.

Den vil jeg også se på...

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 04:54

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Tastatur-navigation er omstændig grænsende til det umulige under Aqua.

Du kan ændre tastaturtildelingerne, eller fjerne dem helt.

Systemindstillinger->Tastatur & mus->Tastaturgenveje.

> Musenavigation er både usund (museskader) og langsom.

Det er da derfor vi er mange der bruger en trackball. Personligt bruger
jeg i dag en Kensington 4-knaps trackball med en særlig slags
'rullehjul':

<http://dk.kensington.com/html/10860.html>

Fotoet viser ikke den del, man hviler håndleddet på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-08-08 09:36

Per Rønne wrote:
> Det er da derfor vi er mange der bruger en trackball. Personligt bruger
> jeg i dag en Kensington 4-knaps trackball med en særlig slags
> 'rullehjul':

Tja, det kan da være at jeg skal have kigget på at finde den perfekte
mus en dag, dem jeg bruger pt levner da plads til forbedringer.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 09:47

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Tja, det kan da være at jeg skal have kigget på at finde den perfekte
> mus en dag, dem jeg bruger pt levner da plads til forbedringer.

En trackball er /netop ikke/ en mus ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-08 09:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En trackball er /netop ikke/ en mus ...

En trackball er en uddøende race .. især fordi det kræver relativt meget
tilvending ...

Det er også imod min filisofi med at holde det så simpelt som muligt,
især når man skifter maskine og setup tit ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 14:01

> En trackball er en uddøende race .. især fordi det kræver relativt meget
> tilvending ...

Nu har jeg brugt en sådan i årevis, så for mig er tilvendingen et
forlængst overstået stadium.

> Det er også imod min filisofi med at holde det så simpelt som muligt,
> især når man skifter maskine og setup tit ...

Min Windows desktop, der ikke kan fungere med DVI-skærme, kører nu også
med en almindelig mus ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-08-08 16:44

Per Rønne skrev den 27-08-2008 15:00:

> Min Windows desktop, der ikke kan fungere med DVI-skærme, kører nu også
> med en almindelig mus ...

Hvad er det for noget gammelt l... øh.. udsøgt antikvarisk grej du kører
med?

Du af alle burde da gå efter de sublime, knivskarpe farvenuancer man kan
få ved ren digital signaloverførsel.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 17:04

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Hvad er det for noget gammelt l... øh.. udsøgt antikvarisk grej du kører
> med?
>
> Du af alle burde da gå efter de sublime, knivskarpe farvenuancer man kan
> få ved ren digital signaloverførsel.

Den er sjældent tændt, men er dog forsynet med TV og radio-tuner, så jeg
kan optage udsendelser og brænde dem på DVD og CD.

Men det er jo sjældent at de sender opera eller ballet i fjernsynet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-08 18:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men det er jo sjældent at de sender opera eller ballet i fjernsynet ...

.... og gud ske tak og lov for det ;)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-08 19:42

Thomas von Hassel wrote:

> ... og gud ske tak og lov for det ;)

Kulturignorant..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-08 19:46

> Kulturignorant..-)

.... og stolt af det ;)

Men jeg trode det var det DR2 og P2 var til for ... ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 09:46

> ... og stolt af det ;)
>
> Men jeg trode det var det DR2 og P2 var til for ... ?
>
> /thomas

Nåeh - i aftes havde DR2 Udland da et fremragende indlæg om Georgien,
heri et interview med den russiske ambassadør i Danmark.

BolsjojBalletten måtte vi så undvære, men det er min far nok mere ked
af end jeg

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-08 14:06

Morten Lind wrote:

> Nåeh - i aftes havde DR2 Udland da et fremragende indlæg om Georgien,
> heri et interview med den russiske ambassadør i Danmark.

Som i parantes bemærket selv er født georgier. Jeg har hørt et interview
med ham i radioen, hvor han kom lidt ind på, at det godt kunne være
noget af et problem - også, fordi han har dobbelt statsborgerskab... Det
mundede ud i en lidt lakonisk kommentar om, at "...here you have to be a
diplomat..."

> BolsjojBalletten måtte vi så undvære, men det er min far nok mere ked
> af end jeg

Tja, da de var her i Danmark forrige år, nåede jeg end ikke at få løftet
'knoglen' og bestilt billet. Samtlige billetter var udsolgt på under 30min.!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 17:18

> Tja, da de var her i Danmark forrige år, nåede jeg end ikke at få løftet
> 'knoglen' og bestilt billet. Samtlige billetter var udsolgt på under 30min.!
>
> mvh. Erik Richard

Min far er desværre så gigt- og hjerteplaget, at han kun med hjælp kan
komme ud. Han er nu også fra 1929 og har da taget sit slæb

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-08-08 21:45

Morten Lind skrev den 28-08-2008 10:46:

> BolsjojBalletten måtte vi så undvære, men det er min far nok mere ked
> af end jeg

Er der overtekster på sår'n nogen?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-08 11:52

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Er der overtekster på sår'n nogen?

Ha! - nok ikke lige på balletten. - Men meget seriøst så har jeg fra en
bekendt, der har været i Moskva og se Bolsjoi _openaren_. - Der var
faktisk 'overtekster', - hvor teksten kom på et skærmbånd placeret over
scenen. - Jeg mener også Musikhuset her har gjort forsøg med noget
lignende...

- I øvrigt er systemet ligesom på de TV studier, hvor vi bare ikke ser
det, da det er placeret bag optagekameraerne...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-08 16:47

> Ha! - nok ikke lige på balletten.

Nok i traditionel fransk ballet - da balletdanserne her synger ...

Se blot på Molières komiske balletter, hvor alle dialoger synges. I dag
har man dog kastreret dem, fjernet såvel Lullys og Charpentiers musik -
som balletdelene ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 29-08-08 12:29

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Er der overtekster på sår'n nogen?

Ja, med en lille, rød bordtennisbold, der hopper hen på stavelserne, i
takt med musikken

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-08 14:46

Morten Lind skrev den 29-08-2008 13:28:

> Ja, med en lille, rød bordtennisbold, der hopper hen på stavelserne, i
> takt med musikken

Jeg vidste ikke at Bolsjoibaletten var begyndt at sætte Ghostbusters op.

http://c64s.com/game/1362/ghostbusters/

Fra : Morten Lind

Dato : 29-08-08 16:37

> Jeg vidste ikke at Bolsjoibaletten var begyndt at sætte Ghostbusters op.
>
> http://c64s.com/game/1362/ghostbusters/

Tsk, tsk......da disse film blev vist i biografen i Danmark var de
forsynet med overtekster og en hoppende, rød bordtennisbold, der hoppede
ned på de stavelser, der skulle synges - sjovt

Og læææææææææænge inden Ghostbuster.

Da jeg ejede Klaptræet med mine medkompagnoner i firserne, spillede vi
Betty Boob, som er tegnefilm, der har vist verden, hvad tegnefilm er

http://www.metacafe.com/watch/481708/betty_boop_and_grampy_1935/

http://www.youtube.com/watch?v=dYn27ilwSkk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=_q2T_9UCTiI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=AFX5-g0tCpI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=OL2wfyALwY0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=eSxzenLlr68&feature=related

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-08 19:14

> Da jeg ejede Klaptræet med mine medkompagnoner i firserne, spillede vi
> Betty Boob, som er tegnefilm, der har vist verden, hvad tegnefilm er

Har du ejet Klaptræet? Det er godt nok nogle spændende folk, der er her
i gruppen. Jeg lokkede engang min far med ind at se Monty Python og de
skøre riddere. Han taler om det endnu, og det må være mindst tyve år
siden. Og det er mere publikum end filmen, han taler om. De fleste kunne
replikkerne udenad.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 30-08-08 05:18

> [...]
> skøre riddere. Han taler om det endnu, og det må være mindst tyve år
> siden. Og det er mere publikum end filmen, han taler om. De fleste kunne

Ja, det har jeg og det var i tiden med Monty Python, Rocky Horror
Picture Show og alle de franske specialiteter. Vi havde jo selv et
filmimportselskab, og vi fik to Bodil´er i min tid.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-08 09:10

> Ja, det har jeg og det var i tiden med Monty Python, Rocky Horror
> Picture Show og alle de franske specialiteter. Vi havde jo selv et
> filmimportselskab, og vi fik to Bodil´er i min tid.

Incroyable!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 30-08-08 11:02

> Incroyable!

Nåh - det ved jeg nu ikke, men tak - vi var en håndfuld drenge, der
brændte for filmkunst - vi kom næsten alle fra Grand Teatret, hvor vi
var filmoperatører.

Og der udviklede vi vore forfinede næser

Ja, og så var vi jo mindst ti år tidligere ude end resten af landet.

Jeg har f.eks. åbnet den første vinbar i Danmark. En bar, hvor
kvalitetsvin kunne købes på glas, men der var vi lidt for tidlige -
1983/1984 - så det gik ikke.

Danskere skal være klare/parate, da de er meget konservative.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-08-08 17:28

Morten Lind skrev den 29-08-2008 17:36:

> Tsk, tsk......da disse film blev vist i biografen i Danmark var de

Hvilke film?

> Da jeg ejede Klaptræet med mine medkompagnoner i firserne, spillede vi
> Betty Boob, som er tegnefilm, der har vist verden, hvad tegnefilm er

Lad mig gætte - du er også til Dolly Parton og Pamela Anderson?

Fra : Morten Lind

Dato : 31-08-08 18:51

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Hvilke film?

Troede da, du var rimelig skarp i skuffen? De film, jeg lænkede til.

> Lad mig gætte - du er også til Dolly Parton og Pamela Anderson?

Kun på grund af fortrinene....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-08 11:22

Morten Lind skrev den 31-08-2008 19:51:

> Troede da, du var rimelig skarp i skuffen? De film, jeg lænkede til.

Var offline på det pågældende tidspunkt så jeg kunne ikke rigtigt nyde
dine udsøgte kulturgodbidder.

> Kun på grund af fortrinene....

Går da ud fra at "Boob" skulle tages bogstaveligt...

Fra : Morten Lind

Dato : 02-09-08 07:29

> Går da ud fra at "Boob" skulle tages bogstaveligt...

Naturligvis

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-08-08 11:12

On 2008-08-27 10:36:22 +0200, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> Tja, det kan da være at jeg skal have kigget på at finde den perfekte
> mus en dag, dem jeg bruger pt levner da plads til forbedringer.

Du har den allerede: din trackpad, brug double touch til at få
højreklik og hot corners til at aktivere dine mest anvendte funktioner
og/eller navigation mellem vinduer. Fits lov rules og du behøver ikke
flytte dine pølsefingre særlig langt fra dit tastatur.

Apples trackpads er generelt rigtigt gode.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-08 15:40

Per Rønne wrote:

> Du kan ændre tastaturtildelingerne, eller fjerne dem helt.
>
> Systemindstillinger->Tastatur & mus->Tastaturgenveje.

Mja... det er nu begrænset, hvad man kan med den... Brug evt. TypeIt4Me.
Her kan man også bruge 'multi-taster' - altså mere end 1 tast på div.
kontroltaster COM, ALT, CRTL og SHIFT...

> Det er da derfor vi er mange der bruger en trackball. Personligt bruger
> jeg i dag en Kensington 4-knaps trackball med en særlig slags
> 'rullehjul':
>
> <http://dk.kensington.com/html/10860.html>

Bruger du da ikke din store 12-knaps længere? - Jeg foretrækker klart
den store med de 6DirectLaunch knapper, men måtte nødtvungent købe
ExpertMouse Opticdal...

> Fotoet viser ikke den del, man hviler håndleddet på.

Det er jo også en løs del, man hægter på den.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 15:54

> Mja... det er nu begrænset, hvad man kan med den... Brug evt. TypeIt4Me.
> Her kan man også bruge 'multi-taster' - altså mere end 1 tast på div.
> kontroltaster COM, ALT, CRTL og SHIFT...

Fuldstændig som med QuicKeys ...

> Bruger du da ikke din store 12-knaps længere? - Jeg foretrækker klart
> den store med de 6DirectLaunch knapper, men måtte nødtvungent købe
> ExpertMouse Opticdal...

Ditto. Den store er gået i stykker; indsætningspunktet kan ikke længere
trækkes ned på skærmen. Den er dog stadig på maskinen, men nu er det kun
de seks DirectLaunch knapper jeg bruger.

Produktet er desværre udgået ...

> Det er jo også en løs del, man hægter på den.

Jep.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-08 16:31

Per Rønne wrote:

> Fuldstændig som med QuicKeys ...

Som jeg lige har rettet, så mente jeg quickKeys. - TypeIt4Me kan ikke
bruge multi-taster....

> [...]
> trækkes ned på skærmen. Den er dog stadig på maskinen, men nu er det kun
> de seks DirectLaunch knapper jeg bruger.

Ja, desværre... - Men har du prøvet at skille den ad? - Det tyder på, at
det er det lodretgående hjul, der har sat sig - højst sandsynlig pga.
fingerfedt. - Du kan skrue bunden af og komme til det hele nedenfra.
Afmonter hjulet og akslen og rens det hele godt med isopropyl. - Og hvis
det er meget slemt, så læg aksel+hjul i lidt lunkent vand med et par
dråber opvaskemiddel og lad det opløse fedtet, skyl godt efter med
lunkent vand og lad det tørre _helt_ og rens så efter med isopropyl. Sæt
akslen+hjul på plads igen og skru bunden på... - Jeg har gjort det samme
med en TurboMouse 5 4-knaps. - den virker stadig. Men klog af skade
renser jeg nu jævnligt med isopropyl og har da hidtil undgået problemer
med EMP'en...

> Jep.

Håndledsstøtten er god nok, som den er, for folk, der ikke har fx.
seneskedehindebetændelse. - Har man det (som jeg), vil jeg anbefale, at
man køber et stykke hård skum som det, der bruges til at fore
flightcases til PA udstyr med og skærer det til i håndledsstøttens
størrelse og sætter det fast med et par dobbeltklæbende klæbepuder.
Tykkelsen skal være så stor, at underarmen, håndled og håndrodsknoglerne
udgør en noget nær lige linie. På den måde undgås, at selve håndroden
bliver vinklet i forhold til håndleddet, og belastningen bliver minimal.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 17:04

> [...]
> med en TurboMouse 5 4-knaps. - den virker stadig. Men klog af skade
> renser jeg nu jævnligt med isopropyl og har da hidtil undgået problemer

Det må jeg se på. Men først må jeg vist så have mig noget isopropyl -
mon det er noget de har i Føtex?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-08 19:40

Per Rønne wrote:

> Det må jeg se på. Men først må jeg vist så have mig noget isopropyl -
> mon det er noget de har i Føtex?

Ellers har de det i Matas...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 10:15

> Ellers har de det i Matas...

OK, min opgang ligger lige med en bager til højre, og en Matas til
venstre, når jeg træder ud af den ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-08 16:14

> [...]
> Her kan man også bruge 'multi-taster' - altså mere end 1 tast på div.
> kontroltaster COM, ALT, CRTL og SHIFT...

Argh.! - Mener selvfølgelig quickKeys...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 04:32

> Hele denne diskussion er lidt åndsvag ... du køber en Mac i dyre domme
> og river så det der gør det til en mac, nemlig OS X ud, for så at køre
> X11 programmer ... er det bare mig der synes det er lidt nuts ?

Der er folk der køber en Intel Mac udelukkende grundet designet - og med
det formål at køre Windows på den. Jvf den norske MS-reklamefilm, hvor
Microsoft netop demonstrerer Vista på en - 17" MacBook Pro.

Og netop med Leoparden kan man sætte DVDen i DVD-drevet, og automatisk
få installeret de nødvendige drivere til maskinens kamera mv. Men findes
disse til Linux?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-08-08 09:38

Per Rønne wrote:
> Der er folk der køber en Intel Mac udelukkende grundet designet - og med
> det formål at køre Windows på den. Jvf den norske MS-reklamefilm, hvor
> Microsoft netop demonstrerer Vista på en - 17" MacBook Pro.

Jeg har ladet mig fortælle at Mac skulle være de bedste maskiner at køre
windows på - om der er noget om det skal jeg ikke kunne sige - og jeg
har heller ikke tænkt mig at prøve.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-08 09:47

> [...]

> Jeg har ladet mig fortælle at Mac skulle være de bedste maskiner at køre
> windows på - om der er noget om det skal jeg ikke kunne sige - og jeg

Bedste ved jeg nu ikke, men det virker da lige så godt / skidt som
enhver anden intel baseret maskine med de specs den nu har. Eneste
forskel er at du skal igennem et par "forhindringer" med bootcamp for at
få windows på maskinen.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 14:01

> [...]
> enhver anden intel baseret maskine med de specs den nu har. Eneste
> forskel er at du skal igennem et par "forhindringer" med bootcamp for at

Næh, man kan installere Windows på en Intel Mac på helt samme måde som
på en hvilken som helst ande Intel-baseret maskine. Efter installationen
skal man så bare sætte Leopard-DVDen i drevet, for at få installeret
diverse drivere ... Ingen grund til at bruge Boot Camp, medmindre man
ønsker at kunne køre MacOS X også, og gerne vil kunne variere størrelsen
på Windows-partitionen.

På en Intel Mac Pro vil man i øvrigt typisk forbeholde en af de op til
fire harddiske til Windows ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-08-08 21:12

> [...]
> 6-10gb på en disk styret af Fusion / Parallels, vil du få maskinens
> maksimale ydelse. - Plus du også vil kunne boote i det system, du vælger.

Det er da "overkill". OS X har alt hvad jeg skal bruge for at køre
X11-programmer, herunder X11-windowsmanagere:
- En unix-kerne.
- Unix-systembiblioteker.
- Unix shell/script-muligheder.
- X11.

Men det vil da bestemt være ressource-krævende at køre linux under en
virtuel maskine, hvis jeg har forstået principperne korrekt.
- Alle de ovennævnte punkter skal installes dobbelt.
- Og langt hen ad vejen optage RAM dobbelt.
- Priviligerede instruktioner og hardwareadgang skal fanges og
analyseres og udføres/simuleres af den virtuelle maskine.
- Ovennævnte punkt kræver vist også et relativt dyrt kontekst-skift hver
gang en sådan instruktion mødes?

> Hvorfor dog det? QE er jo med til at øge ydelsen...

Næppe quartz-wm, men andre af de komponenter, der kalder sig quartz.

Mvh. Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-08 22:08

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> analyseres og udføres/simuleres af den virtuelle maskine.
> - Ovennævnte punkt kræver vist også et relativt dyrt kontekst-skift hver

Nu har jeg (endnu) ikke de større erfaringer med div. Linux - kun
windows, og Windows XP Pro kører hurtigere, hvis den er installeret på
sin egen diskpartition og styret af enten Fusion eller Parallels, - end
som virtuel fra Fusion eller Parallels.

På min MacPro QuadCore 2,66ghz bruger WinXP+Parallels lige omk. 22% CPU
kraft, hvis den køres virtuelt. Hvis den er installeret via BootCamp som
bootable partition og blot styret af Parallels, bruger den lige omk. 16%
CPU kraft, - og så er den klart hurtigere som BootCamp installering end
som en virtuel Parallels installation.

> Næppe quartz-wm, men andre af de komponenter, der kalder sig quartz.

Hvis det skal være korrekt, så hedder det Quantz Extreme og ikke Quartz.
Apple har kørt med det gennem flere år også på ældre G4 maskiner...

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-08-08 22:25

> [...]
> bootable partition og blot styret af Parallels, bruger den lige omk. 16%
> CPU kraft, - og så er den klart hurtigere som BootCamp installering end

Det giver så hvis jeg forstår dig ret så bruges der altså omkring 6% af
CPU-tiden på at køre en virtuel maskine - men i alt 22% af CPU-tiden
beslaglægges af at køre to operativsystemer parallelt - det er jo ikke
så attraktivt.

/Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-08 22:56

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> CPU-tiden på at køre en virtuel maskine - men i alt 22% af CPU-tiden
> beslaglægges af at køre to operativsystemer parallelt - det er jo ikke

Den opstilling forstår jeg ikke... - Men...

- Hvis jeg installer Parallels + windows XP Pro som en virtuel windows,
så bruger MacPro'en i alt 22%.

- Hvis jeg installerer Windows XP vha. Bootcamp på sin egen
disk/partition og derefter installerer Parallels og starter winXP
igennem Parallels, bruger WinxPPro+Parallels i alt 16%.

Dvs., at samme kombination - WinxPPro+Parallels, - men med en bootable
winXPPro istedet for en virtuel, bruger kombinationen 6% _mindre_ CPU kraft.

Jeg bruger et program, der hedder MenuMeters til at måle forbrug. - Jeg
har sat den til kun at vise 2+2 kerner (1+4 og 2+3) og ikke de 4 kerner
hver for sig, så det reelle forbrug kan godt være noget lavere, - da det
var kun kerne 1+4, der viste de 22%. Kerne 2+3 viste - som normalt -
lige omk. 3-4%. - Den CPU kraft, som OS X 10.5.4 bruger, når alle XCode
Developer Tools også er installeret...

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-08-08 14:38

> [...]
> disk/partition og derefter installerer Parallels og starter winXP
> igennem Parallels, bruger WinxPPro+Parallels i alt 16%.

Jeg skal ikke gøre mig så klog på det, da jeg ikke ved hvilken
teknologi, der ligger under de forskellige navne, så mit svar var
baseret på et kvalificeret, muligvis forkert, gæt.

> Kerne 2+3 viste - som normalt -
> lige omk. 3-4%. - Den CPU kraft, som OS X 10.5.4 bruger, når alle XCode
> Developer Tools også er installeret...

Det har forhåbentligt ingen indflydelse, hvad der er installeret. Kun
hvad der kører.

Mvh. Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-08 16:01

Lars Kongshøj wrote:

> Jeg skal ikke gøre mig så klog på det, da jeg ikke ved hvilken
> teknologi, der ligger under de forskellige navne, så mit svar var
> baseret på et kvalificeret, muligvis forkert, gæt.

Måske, men det er da lidt sjovt at se, at der altså er forskel på,
hvordan store pakker installeres, og hvor meget CPU kraft de bruger på
hhv. en Core2Duo 2-kernes processor og/eller en QuadCore 4-kernes processor.

Jeg troede heller ikke rigti på tallene, da jeg så dem første gang, men
gentagne test viser en ret så konstant med en variation under +/-1%.

> Det har forhåbentligt ingen indflydelse, hvad der er installeret. Kun
> hvad der kører.

Hvis du installerer XCode Developer tools, installerer du samtidig også
en hel del ekstra systemudvidelser. - En fuldstændig ren OS X 10.5.4
bruger ca. 2-3% - mod de 3-4%, når XCode er installeret, - så der må
ihvertfald bruges en del ekstra resourcer med XCode...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-08-08 16:56

Erik Richard Sørensen skrev den 27-08-2008 17:01:

> [...]
> bruger ca. 2-3% - mod de 3-4%, når XCode er installeret, - så der må
> ihvertfald bruges en del ekstra resourcer med XCode...

Jeg tror forskellen i ovenstående er så lille at det går under
statistisk støj.

Ka' være den efterbehandlede installationen stadigvæk mens du kiggede?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-08 17:05

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg tror forskellen i ovenstående er så lille at det går under
> statistisk støj.

Jeg vil nu kalde det for statistisk variation..-)

Derimod er det langt værre, at forstørrelsessystemet ZoomView alene
bruger omk. _12%_ ved en forstr. grad på 4x...

> Ka' være den efterbehandlede installationen stadigvæk mens du kiggede?

Nja, det var nu eter, den havde stået ca. en halv time, hvor jeg havde
brugt den flittigt til at skrive på, - så hvis det er efterbehandling, -
så er en Quad 2,66ghz godt nok langsom..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-08-08 11:18

On 2008-08-27 17:01:24 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Hvis du installerer XCode Developer tools, installerer du samtidig også
> en hel del ekstra systemudvidelser

Nej.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-08-08 11:18

On 2008-08-27 15:37:31 +0200, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> Jeg skal ikke gøre mig så klog på det, da jeg ikke ved hvilken
> teknologi, der ligger under de forskellige navne

Det skal du ikke være ked af. Det gør Erik heller ikke.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 04:32

> [...]

> CPU-tiden på at køre en virtuel maskine - men i alt 22% af CPU-tiden
> beslaglægges af at køre to operativsystemer parallelt - det er jo ikke

I begge tilfælde kører de to operativsystemer altså parallelt. Det
undgår du kun ved at boote direkte ind på BootCamp partitionen, uden om
såvel MacOS X som Parallels/Fusion.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 04:32

> Windows XP Pro kører hurtigere, hvis den er installeret på sin egen
> diskpartition og styret af enten Fusion eller Parallels, - end som virtuel
> fra Fusion eller Parallels.

I begge tilfælde kører den altså virtuelt. Jeg har i øvrigt dårlige
erfaringer med Parallels og BootCamp:

1. Skærmindstillinger holder ikke, når man igen vel booe ind i BootCamp
partitionen.

2. Man skal virtuelt boote en BootCamp fra Parallels; man kan ikke gemme
en 'tilstand' så det foregår hurtigere.

'Virtuelt' adskiller sig i øvrigt fra 'simuleret' i og med, at et
program ikke skal simulere en anden processor end den faktisk fysiske.
Dermed kører den langt hurtigere - ifølge kilderne 90% af den hastighed
der ville blive opnået i selve MacOS X, eller ved at boote direkte ind i
Windows.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-08 15:33

Per Rønne wrote:

> I begge tilfælde kører den altså virtuelt. Jeg har i øvrigt dårlige
> erfaringer med Parallels og BootCamp:

Præcis! - og jeg har heller ikke skrevet andet. - Jeg har ikke oplevet
problemer med Parallels + BootCamp på min MacPro, - bortset fra, at
WinxPPro ikke ville installeres, hvis den ikke kunne få en NTFS
formatteret disk. - Men det problem er også løst med en lille
applikation, der gør, at man både kan skrive til/fra HFS+(journalized)
og NTFS...

> 1. Skærmindstillinger holder ikke, når man igen vel booe ind i BootCamp
> partitionen.

Intet problem her med min ViewSonic skærm...

> 2. Man skal virtuelt boote en BootCamp fra Parallels; man kan ikke gemme
> en 'tilstand' så det foregår hurtigere.

Det kommer nu an på, hvordan du sætter parallels op, - om den skal bruge
BootCamp eller køre direkte.

> [...]
> Dermed kører den langt hurtigere - ifølge kilderne 90% af den hastighed
> der ville blive opnået i selve MacOS X, eller ved at boote direkte ind i

Altså, - i og med det hele foregår på en Intel processor bliver der jo
overhovedet ikke tale om en simuleret processor som fx. hvis man brugte
Softwindows eller virtualPC. - Her 'simuleres' netop en Intel MMX processor.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 15:54

> [...]
> formatteret disk. - Men det problem er også løst med en lille
> applikation, der gør, at man både kan skrive til/fra HFS+(journalized)

Min er en gammel skolelicens til SP1, som jeg har lavet til en SP2, da
den ellers ikke kunne installeres på større partitions end 32 GiB -
medmindre den installeredes fra en anden harddisk, der kørte en XP med
SP2 installeret.

> Intet problem her med min ViewSonic skærm...

Jeg bruger Apple 23" Cinema Display. Fladskærm.

> Det kommer nu an på, hvordan du sætter parallels op, - om den skal bruge
> BootCamp eller køre direkte.

Jeg tror ikke at du forstår hvad jeg mener med 'tilstand' - i en
tilstand er visse programmer eksempelvis åbne. Det er hurtigere at åbne
Parallels i den tidligere tilstand, end det er at skulle virtuelt boote
XP op. Tilstanden gemmes naturligvis på harddisken.

> [...]
> Softwindows eller virtualPC. - Her 'simuleres' netop en Intel MMX processor.

Jep, det foregår virtuelt, ikke simuleret.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-08 16:40

Per Rønne wrote:

> [...]
> den ellers ikke kunne installeres på større partitions end 32 GiB -
> medmindre den installeredes fra en anden harddisk, der kørte en XP med

Hm, ja... SP1 kan godt give visse problemer, da ikke alle drivere er
opdateret til hverken 32bits eller 64bits. - Min XPPro er en SP2
'dobbelt' med både 32bits og 64bits insa´tallation...

>>> 1. Skærmindstillinger holder ikke, når man igen vel booe ind i BootCamp
>
> Jeg bruger Apple 23" Cinema Display. Fladskærm.

Kan godt være dér, problemet er. - Jeg kender et par Windows brugere,
der har haft problemer med netop 23" Apple skærmen... - Min viewSonic er
en 28" VX2835wm...

> [...]
> Parallels i den tidligere tilstand, end det er at skulle virtuelt boote
> XP op. Tilstanden gemmes naturligvis på harddisken.

Hm, jeg har nu sat Parallels til at starte XPPro direkte, så et klik på
ikonet i docken starter XP som lyn og torden - faktisk hurtigere end
MSOffice 2008.

I Parallels kan du jo vælge 'Bootdisk' eller 'Open via BootCamp'. jeg
har sat min til 'Bootdisk'...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-08-08 11:21

On 2008-08-27 17:39:51 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Min XPPro er en SP2 'dobbelt' med både 32bits og 64bits insa´tallation...

Nej. det findes ikke.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-08-08 19:00

> Hm, ja... SP1 kan godt give visse problemer, da ikke alle drivere er
> opdateret til hverken 32bits eller 64bits. - Min XPPro er en SP2
> 'dobbelt' med både 32bits og 64bits insa´tallation...

det er der ikke noget der hedder ... det er enten eller .. det samme med
Vista

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-08 19:32

Thomas von Hassel wrote:

> det er der ikke noget der hedder ... det er enten eller .. det samme med
> Vista

Jeg er ked af at måtte sige det, men der står klart og tydeligt
"Microsoft Windows XP Pro SP2 - 32/64 bits versions" på labelen!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-08-08 20:59

> Jeg er ked af at måtte sige det, men der står klart og tydeligt
> "Microsoft Windows XP Pro SP2 - 32/64 bits versions" på labelen!

Din OEM Label ? .. det kan da godt være, men den installerede version er
enten eller ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-08 00:29

Thomas von Hassel wrote:

> Din OEM Label ?

Om det er OEM eller ikke, tør jeg ikke umiddelbart sige, men den har tre
aktiveringskoder, - og jeg kan ikke se, der står OEM nogen steder på DVD'en.

> .. det kan da godt være, men den installerede version er
> enten eller ...

Vær nu ikke dum, Thomas. - Selvfølgelig er det enten eller.... - Der vil
da blive noget værre makværk, hvis man mikser 32bits med 64bits... - Jeg
kan faktisk ikke checke lige nu, om det er det ene eller andet, da jeg
har været nødt til at slette disken pga. noget software, der smadrede
XP, så den skal installeres igen. - Men svjh. registrerede den alle
mine 5gb RAM, og det gør en 32bits ikke automatisk. - En 32bits kan max.
klare 3gb med SP2. - Men jeg har ladet mig fortælle fra en kammerat, der
kører med 32bits, at XPPro/32bits SP3 nu kan reg. og bruge den maksimale
RAM, der er installeret. - Så nu får vi se...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-08-08 16:26

Erik Richard Sørensen skrev den 31-08-2008 01:28:

> da blive noget værre makværk, hvis man mikser 32bits med 64bits... - Jeg

Ikke hvis man kører OS X, den kan sagtens køre 32 bit applikationer
under en 64 bit OS X. Mener jeg. At have læst.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-08 08:48

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Ikke hvis man kører OS X, den kan sagtens køre 32 bit applikationer
> under en 64 bit OS X. Mener jeg. At have læst.

Nu er der ikke noget der hedder hhv. 32/64 bit OS X, da det alene
afhænger af applikationen og om den er skrevet til at udnytte 64bit
API'erne.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-08 10:12

Thomas von Hassel skrev den 01-09-2008 09:47:

> Nu er der ikke noget der hedder hhv. 32/64 bit OS X, da det alene
> afhænger af applikationen og om den er skrevet til at udnytte 64bit
> API'erne.

Vil du dermed sige at en 32-bit maskine kan afvikle 64-bit applikationer?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-08 10:15

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Vil du dermed sige at en 32-bit maskine kan afvikle 64-bit applikationer?

Ikke umiddelbart .. ikke hvis Applikationen udelukkende er skrevet til
64bit ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-08 11:18

Thomas von Hassel skrev den 01-09-2008 11:14:

> Ikke umiddelbart .. ikke hvis Applikationen udelukkende er skrevet til
> 64bit ...

Så der er altså en 64-bit OS X og en 32-bit OS X?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-08 11:25

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Så der er altså en 64-bit OS X og en 32-bit OS X?

nej .. 64bit er bare aktiv hvis hardware understøtter det.. og
programmet er skrevet til at udnytte det

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-08 16:57

Thomas von Hassel wrote:

> nej .. 64bit er bare aktiv hvis hardware understøtter det.. og
> programmet er skrevet til at udnytte det

Egentlig kan du jo også sige, at det er forskellen mellem PowerPC og
Intel arkitekturen... Der er jo ingen PowerPC maskiner, der kan køre med
64bits applikationer. - Et godt eksempel er fx. Adobe Soundbooth, - som
er et 64bits Intel only program...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-08 17:12

> [...]
> Intel arkitekturen... Der er jo ingen PowerPC maskiner, der kan køre med
> 64bits applikationer. - Et godt eksempel er fx. Adobe Soundbooth, - som

Ikke helt ... Det er rigtigt at Soundbooth er Intel only, men det har
som sådan ikke noget at gøre med 64bit eller ej ... G5'erene var 64bit
maskiner .. der var bare ikke rigtig nogen programmer skrevet til dem

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-08 17:47

Erik Richard Sørensen skrev den 01-09-2008 17:56:

> [...]
> Intel arkitekturen... Der er jo ingen PowerPC maskiner, der kan køre med
> 64bits applikationer. - Et godt eksempel er fx. Adobe Soundbooth, - som

Jojo, G5 er en 64-bit processor.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-08 03:22

On 2008-09-01 18:46:52 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> said:

> Jojo, G5 er en 64-bit processor.

du kan endda påpege ast den er "mere 64bit" end intel's non itanium 64
platform.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-09-08 07:53

Morten Reippuert Knudsen skrev den 02-09-2008 04:21:

> du kan endda påpege ast den er "mere 64bit" end intel's non itanium 64
> platform.

Kan jeg det? Øh, hvorfor kan jeg det?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-08 03:21

On 2008-09-01 17:56:30 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Egentlig kan du jo også sige, at det er forskellen mellem PowerPC og
> Intel arkitekturen... Der er jo ingen PowerPC maskiner, der kan køre me
> d 64bits applikationer.

joda: powermac G5.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-08-08 15:51

Erik Richard Sørensen skrev den 30-08-2008 20:32:

> Jeg er ked af at måtte sige det, men der står klart og tydeligt
> "Microsoft Windows XP Pro SP2 - 32/64 bits versions" på labelen!

Interessant. Jeg mener bestemt at selve det installerede kører ENTEN 32
bit eller 64 bit (og så afvikles 32-bit tingene i en emulator), men det
kan da være du har fået et medie der indeholder begge udgaver og den så
vælger den der passer.

Hvad står der hvis du trykker Windows+Pause?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-08 18:06

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Interessant. Jeg mener bestemt at selve det installerede kører ENTEN 32
> bit eller 64 bit (og så afvikles 32-bit tingene i en emulator),

Jep, - det gælder fx. ikke-opdaterede printerdrivere...

> men det kan da være du har fået et medie der indeholder begge udgaver og
> den så vælger den der passer.

Det er jo lige det, jeg skriver. som jeg læser manualen til
installationen, vil WinInstaller afgøre, om hardwaren er 64bits savvy og
så automatisk installere 64bits, og hvis installeren ikke kan afgøre
det, vil det automatisk blive 32bits normal installation.

> Hvad står der hvis du trykker Windows+Pause?

I installeringen? - det kan jeg ikke se her og nu, da jeg som skrevet
har måttet slette hele min windows disk og først får den installeret
igen senee - med lidt hjælp, - da skriften er så lille, at jeg
simpelthen ikke kan læse, hvad der står i installer vinduerne. - Der er
jo ikke noget forstørrelsessystem, der virker under installation...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-08 09:43

Erik Richard Sørensen skrev den 31-08-2008 19:05:
> [...]
> simpelthen ikke kan læse, hvad der står i installer vinduerne. - Der er
> jo ikke noget forstørrelsessystem, der virker under installation...

Hvis du nu har en kjæmpeskærm kan du jo bare bede den blive i 640x480
efter installationen? Så tror jeg næsten du kan læse det uden briller :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-08 10:43

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis du nu har en kjæmpeskærm kan du jo bare bede den blive i 640x480
> efter installationen? Så tror jeg næsten du kan læse det uden briller :)

Nja, det er nu selve installationen, der giver problemer her. - Man kan
ikke ændre skærmopløsning fra en install disk...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-08 11:12

Erik Richard Sørensen skrev den 01-09-2008 11:43:

> Nja, det er nu selve installationen, der giver problemer her. - Man kan
> ikke ændre skærmopløsning fra en install disk...

Du har ikke opdaget at den som standard installerer i en lav opløsning,
så på en stor skærm skulle det gerne blive MEGET stort?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-08 16:47

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du har ikke opdaget at den som standard installerer i en lav opløsning,
> så på en stor skærm skulle det gerne blive MEGET stort?

Ikke helt... vi har lige fået XPPro ind på sin egen disk nu her i
eftermiddags... Installeren ser ud til at give en skærmopl. på 1680x1050
på min 28" skærm, og det er altså ikke nok til, at jeg kan se det, der
kommer frem på skærmen.

Og så for lige at følge op på diskussionen om 32bits contra 64bits. -
Det ser umiddelbart ud til, at det er en 32bits version af XPPro, der er
blevet installeret. - Der kom en slags dialog op, hvor der stod 'Vælg
automatisk type' + 2 andre dialoger nedenunder, som jeg næsten ikke
kunne se, - desuden var de dimmed ud, så der var næsten ingen kontrast,
- men jeg mener at kunne skelne, at der stod hhv. 32bits og 64bits, -
kun automatisk kunne vælges....

Men der er stadig lidt problemer med at få det til at fungere via
Parallels, - så hvis en eller anden århusianer med en bootable OS X +
windows vil tjene et par flsker, (og det bliver ikke cola!), så tager
jeg gerne mod hjælp..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-08 17:46

Erik Richard Sørensen skrev den 01-09-2008 17:46:
> [...]
> eftermiddags... Installeren ser ud til at give en skærmopl. på 1680x1050
> på min 28" skærm, og det er altså ikke nok til, at jeg kan se det, der

SÅ har du sagt ja til at den skulle bruge en bedre opløsning på et
strategisk tidspunkt. Eller også har jeg husket forkert.

Pyt, du er jo også Windowshader, så du går ikke glip af noget :D

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-08-08 11:16

On 2008-08-26 22:12:20 +0200, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> Det er da "overkill". OS X har alt hvad jeg skal bruge for at køre
> X11-programmer, herunder X11-windowsmanagere:
> [...]

mja, men en ringe native xorg grafik driver. Den som apple shipper med
deres X11 under Quartz er derimod ganske overbevisende.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-08 23:33

On 2008-08-26 20:53:05 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> DE
>
> Hvorfor dog det? QE er jo med til at øge ydelsen...

Lars mener ikke Quartz extreme, men Xquartz som er apples xwindow manager,

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-08-08 09:45

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> Lars mener ikke Quartz extreme, men Xquartz som er apples xwindow manager,

Xquartz er vist X-serveren (rootless). Windowsmanageren er quartz-wm.

Mvh. Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-08 23:36

On 2008-08-25 21:36:53 +0200, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> [...]
> så det har da kunnet lade sig gøre, men muligvis ikke længere?
>
> Info og links, der kan hjælpe mig videre vil blive modtaget med kyshånd.

Du kan lade x11 køre i et ful screen vindue hvis du ønsker. X11 ->
Preferences, fanebladet "Output" sæt flag i "Full screen mode".

Det er nok dit bedste bud hvsi du vil afvikle en fulsreen kde dekstop
og samtidig med at du vil afvikle en fullscreen aqua desktop

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 04:32

> [...]
>
> Det er nok dit bedste bud hvsi du vil afvikle en fulsreen kde dekstop
> og samtidig med at du vil afvikle en fullscreen aqua desktop

Så skal han nok samtidig sætte en etikette på skærmen, som angiver
hvordan man kommer ud af fuldskærmsmåde igen - det glemmer man nemlig
som regel hurtigt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-08-08 09:55

> [...]
> Det er nok dit bedste bud hvsi du vil afvikle en fulsreen kde dekstop og
> samtidig med at du vil afvikle en fullscreen aqua desktop

Jeg ved ikke om jeg har behov for at køre X i full-screen. Men det er
også ret nemt, X11 har hidtil ignoreret alle anmodninger om at gå i
full-screen-mode. Skal man bruge en anden X-server end Xquartz for at få
det til at virke? I følge man-siden er den en rootless X-server.

Mvh. Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-08-08 11:23

On 2008-08-27 10:54:44 +0200, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> X11 har hidtil ignoreret alle anmodninger om at gå i full-screen-mode.

Du skal bare sætte det rigtige flag som jeg beskriver og huske din
tastatur genvej (og evt remapping af taster i den ene miljø)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen