iMac > ram + hd
Fra : Autocadster

Dato : 24-08-08 22:17

Hejsa...

Jeg har købt en iMac, nu er mit spørgsmål så... kan der side 2x
harddisk i sådan en ?

Kan man selv skifte ram, vil godt have 2x2Gb 800MHz DDR2 SDRAM
(PC2-6400) ?

Er det speciel ram og hvor i københavn fås det billigst ?

Autocadster / 2620

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-08 22:24

Autocadster <autocadster@gmail.com> wrote:

> Hejsa...
>
> Jeg har købt en iMac, nu er mit spørgsmål så... kan der side 2x
> harddisk i sådan en ?

nej

> Kan man selv skifte ram, vil godt have 2x2Gb 800MHz DDR2 SDRAM
> (PC2-6400) ?
>
> Er det speciel ram og hvor i københavn fås det billigst ?

Hvis det opfylder specs så vil det virke ... de fleste computer bixe
skulle have det ... husk at det er SO-DIMM ... altså det der normalt er
ram til bærbare.

/thomas

Fra : Autocadster

Dato : 24-08-08 22:26

Thomas von Hassel forklarede:

> Hvis det opfylder specs så vil det virke ... de fleste computer bixe
> skulle have det ... husk at det er SO-DIMM ... altså det der normalt er
> ram til bærbare.

Tak for hurtigt svar... jeg sider og kigger på manual, men kan ikke
lure om det er lige til at skifte ram, ved du hvordan det gøres ?

Autocadster / 2620

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-08 22:30

Autocadster <autocadster@gmail.com> wrote:

> Thomas von Hassel forklarede:

> Tak for hurtigt svar... jeg sider og kigger på manual, men kan ikke
> lure om det er lige til at skifte ram, ved du hvordan det gøres ?

Det skulle gerne stå i manualen .... men du fjerner en skrue i bunden af
"skærmen" ... trækker i to plastik flapper for at løsne de eksiterende
og sætter de to nye i.

Apple har enda en KB på det:

<http://support.apple.com/kb/HT1423>

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-08 22:30

> Det skulle gerne stå i manualen .... men du fjerner en skrue i bunden af
> "skærmen" ... trækker i to plastik flapper for at løsne de eksiterende
> og sætter de to nye i.
>
> Apple har enda en KB på det:

Sorry, forkert KB, her er den rigtige:

Fra : Autocadster

Dato : 24-08-08 22:43

Thomas von Hassel tastede følgende:

> Det skulle gerne stå i manualen ....

Fandt det lige da jeg havde skrevet indlægget

Autocadster / 2620

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-08-08 22:38

On 2008-08-24 23:16:58 +0200, Autocadster <autocadster@gmail.com> said:

> Hejsa...
>
> Jeg har købt en iMac, nu er mit spørgsmål så... kan der side 2x
> harddisk i sådan en ?

nej

> Kan man selv skifte ram, vil godt have 2x2Gb 800MHz DDR2 SDRAM (PC2-6400) ?

ingen grund til at kaste penge efter andet en 677MHz ram - hurtiger
kommer ram'en ikke til at køre i den maskine

> Er det speciel ram

nej, brug kingston eller crucials guider til at finde den ram de
garanterer virker.

> og hvor i københavn fås det billigst ?

pas.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-08 22:41

> ingen grund til at kaste penge efter andet en 677MHz ram - hurtiger
> kommer ram'en ikke til at køre i den maskine

øh .. der må da være en grund til Apple siger der skal 800MHz i ?

/thomas

Fra : Autocadster

Dato : 24-08-08 22:51

Thomas von Hassel formulerede spørgsmålet:

> øh .. der må da være en grund til Apple siger der skal 800MHz i ?

Ja det burde man mene, er helt grøn hvad angår Mac men alligevel

Sider lige og fortryder at jeg ikke gav den sidste tusse og fik et
NVIDIA GeForce 8800 GS 512MB GDDR3 kort i mskinen :'(

Autocadster / 2620

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-08-08 23:24

On 2008-08-24 23:41:22 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> øh .. der må da være en grund til Apple siger der skal 800MHz i ?

Jeg har ikke set at apple har stoppet et nyt chipsæt i den, troede de
stadig brugte det samme chipsæt som i MBP.

Vi køber ikke mange iMac'er (faktisk ingen efter de begyndte på det der
glossy fims så den eneste jeg kender er den jeg har hjemme der åbenbart
er fra lige før de skiftede chipsæt)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-08 00:08

Autocadster <autocadster@gmail.com> wrote:

> Kan man selv skifte ram, vil godt have 2x2Gb 800MHz DDR2 SDRAM
> (PC2-6400) ?
>
> Er det speciel ram og hvor i københavn fås det billigst ?

Hvorfor ikke bare købe på nettet. Det er nemt og billigt. Ellers kan du
rende fra butik til butik, hvis de ikke har det på lager. Jeg går altid
ind på Kingstons hjemmeside og finder deres specifikke type til lige den
Mac, det drejer sig om. Efterhånden er det ikke dyrere end deres
standard-RAM. Søger man på den nye iMac, kommer man til type KTA-MB800.
Vil du have et sæt med 2x2GB, hedder sættet KTA-MB800K2/4G. Man kan så
søge i Google på danske sider, og så finder man en masse netbutikker,
der sælger det. Man kan så udvælge en, man stoler på, og som kan levere
hurtigt. Her er et sted, hvor jeg selv har købt, og prisen er helt nede
på kr. 506,-:

http://www.proshop.dk/showProduct.aspx?prodid=161892>

Der er selvfølgelig andre muligheder. Jeg skal jo ikke reklamere:

<http://www.multimediaworld.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=KTA
-MB800K2/4G&GroupGuid=4010&SelectedGroup=4010>
<http://getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=KTA-MB800K2/4G&
GroupGuid=4010&SelectedGroup=4010>
<http://www.neonet.dk/product_card.php?prod_nr=KTA-MB800K2%2F4G>
<http://www.shoppen.nu/product_card.php?prod_nr=KTA-MB800K2%2F4G>

Endelig kan du jo også lede i EDB-priser:

<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=451970&searchArea=produc
ts&Soegeord=kta%2Dmb800>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-08-08 21:03

> [...]
> der sælger det. Man kan så udvælge en, man stoler på, og som kan levere
> hurtigt. Her er et sted, hvor jeg selv har købt, og prisen er helt nede

Den RAM er da FBDIMM! (Utroligt billigt for FBDIMM forøvrigt.)

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-08 22:52

> Den RAM er da FBDIMM! (Utroligt billigt for FBDIMM forøvrigt.)

Jeg håber da, det er godt. Jeg har et sæt liggende ovenpå, som jeg ikke
lige har fået taget mig sammen til at sætte i min søns iMac. Jeg aner
ikke, hvad FBDIMM er, men jeg synes også, at RAM er blevet enormt
billig. Det er kun halvandet år siden, jeg gav det dobbelte for den
halve mængde til en MacBook.
Det kan slet ikke betale sig at købe billig RAM, når mærkevarer
er så billige, og det kan heller ikke betale sig ikke at fylde
computeren op. Hvis man får lyst til at fylde den op om f.eks. to år,
når den begynder at virke lidt sløv, risikerer man, at RAM er meget
dyrere. Dels kan priserne være steget, og dels er det sandsynligvis ikke
længere den "gængse" type RAM, som alle bruger, og som derfor er
billigst.
--
Henrik Münster
Esbjerg