Mac Mini stripped
Fra : David Blangstrup

Dato : 23-08-08 10:14

hej alle!
Min søn arbejder på nianet.dk og de har en masse Mac mini stående. Nu
spekulerer han på, om der er en måde at få en Mac Mini til at boote
_uden_ skærm, tastatur mus og andre ting plugged ind. De skal bruge den
til at køre Windows og et program til at måle på kablerne.
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Per Jensen

Dato : 23-08-08 11:22

David Blangstrup skrev:
> [...]
> _uden_ skærm, tastatur mus og andre ting plugged ind. De skal bruge den
> til at køre Windows og et program til at måle på kablerne.

Intet problem. Mini'en booter uden noget tilsluttet - det er ikke
ligesom nogle dumme PC'ere der stopper, når de ikke kan se et tilsluttet
tastatur.

// Per.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-08-08 15:41

On lø, 23 aug 2008 10:21:57 GMT, Per Jensen <news@removethepigzapro.dk>
wrote in dk.edb.mac:

> Intet problem. Mini'en booter uden noget tilsluttet - det er ikke
> ligesom nogle dumme PC'ere der stopper, når de ikke kan se et
> tilsluttet tastatur.

Gælder det osse en Apple Mac med XP eller Vista?

Og hvordan med at lukke ned?

Der er ikke problemer med at boote en wintel boks på et LAN med Windows
2K Pro.

Med de ældre udgaver - Win9x - skulle man gennem lidt indledende øvelser.
Først musen, så sætte et hak i dialogvinduet om ikke at vise meddelsen om
manglende mus, så fjerne tasatur og skærm. Så booter PCen uden at
standse.

Og man kan indstille BIOS og W2K til at lukke pænt ned efter et
kort - under 3 sekunder - tryk på afbryderen. Man kan osse fjernestyre
eller lukke ned over et LAN med fjernskrivebordet i Netmeeting, med Win9x
og W2K. Med XP - kender ikke Vista - må det samme være muligt fra en
anden XP PC, eller endog en Mac, med Remote Desktop Connection.

--
Paris Hilton Gives Birth To Twins...Aliens

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-08-08 16:16

On 2008-08-23 12:21:57 +0200, Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> said:

> Intet problem. Mini'en booter uden noget tilsluttet - det er ikke
> ligesom nogle dumme PC'ere der stopper, når de ikke kan se et
> tilsluttet tastatur.
>
> // Per.

Med XP? Min søn siger, at de ikke kan...
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-08-08 07:20

On 2008-08-23 17:16:19 +0200, David Blangstrup <no@no.no> said:

> Med XP? Min søn siger, at de ikke kan...

Det er et spørgsmål om bios opsætning.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-08-08 09:46

Morten Reippuert Knudsen skrev den 24-08-2008 08:20:

> Det er et spørgsmål om bios opsætning.

Var der ikke noget med de ikke har BIOS?

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-08-08 11:00

On 2008-08-24 10:46:22 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> said:

> Var der ikke noget med de ikke har BIOS?

Lige præcis! For min søn (Benjamin) spurgte netop, om en Mac ikke har
en form for BIOS, og der blev jeg ham svar skyldig. ;)
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 24-08-08 11:20

On Sun, 24 Aug 2008 12:00:21 +0200, <David Blangstrup> wrote:
> Lige præcis! For min søn (Benjamin) spurgte netop, om en Mac ikke har
> en form for BIOS, og der blev jeg ham svar skyldig. ;)

Mac med PPC brukte Open Firmware. Mac med Intel bruker EFI.

Men et googlesøk på 'mac mini headless boot intel' skal finne mange nok
interessante linker.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-08-08 14:35

On 2008-08-24 12:19:57 +0200, Tor Einar Samdahl

thank you! first try :D
http://www.mythic-beasts.com/support/macminicolo_howto.html
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-08-08 11:26

On 2008-08-24 10:46:22 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> said:

> Var der ikke noget med de ikke har BIOS?

Jeg antog at der mentes PC'ere med winXP.

Der skulle ikke være nogen hindring for at en mac mini med win xp kunne
starte uden skærm og mus.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen