Fejl på ombyttet batteri Macbook Pro
Fra : Per Jensen

Dato : 22-08-08 16:33

Hej gruppe.

Jeg fik i marts måned sidste år ombyttet mit batteri hos Apple, da det
bulede ud, og maskinen døde pludseligt, selvom at batterimåleren sagde,
at batteriet var OK.

Nu har maskinen kørt fint indtil da, men nu er den gal igen. Den slukker
uden advarsel med en hult drøn, og den er stendød.

I Mellemtiden har Apple lukket for deres exchange-program af batterierne.

Her er lidt specs på batteriet:

Model Information:
Serial Number:   Sony-ASMB012-3507-9d7d
Manufacturer:   Sony
Device name:   ASMB012
Pack Lot Code:   0003
PCB Lot Code:   0000
Firmware Version:   102a
Hardware Revision:   0400
Cell Revision:   0303
Charge Information:
Charge remaining (mAh):   694
Fully charged:   No
Charging:   Yes
Full charge capacity (mAh):   3204
Health Information:
Cycle count:   297
Condition:   Check battery
Battery Installed:   Yes
Amperage (mA):   2454
Voltage (mV):   12417

Kan man virkelig ikke forvente at det lever længere ? Jeg syntes at det
er et MEGET kort liv for et batteri. Jeg har adskillige IBM maskiner der
er 5-8 år gamle med batterier der virker fint stadig (dog ikke Lithium
Polymer, men std. Lithium-Ion)

Er der nogen der har fået ombyttet deres batteri 2 gange, eller skal jeg
have muldvarpen frem ?

Jeg skal vel ned med batteriet i en Humac forretning formoder jeg...

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-08-08 17:44

fPer Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> [...]
> Polymer, men std. Lithium-Ion)
>
> Er der nogen der har fået ombyttet deres batteri 2 gange, eller skal jeg

Har du snakket med Apple ?

Dit batteri har kørt tæt på 300 "cycles" og Apple siger selv at det skal
holde 80% af den oprindelige kapacitet efter 300, så det er klart defekt
før tid.

Hvor lang tid kan den holde på batteri inden den går ned ?

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 22-08-08 21:30

Thomas von Hassel skrev:

> Har du snakket med Apple ?

Nope.

> Dit batteri har kørt tæt på 300 "cycles" og Apple siger selv at det skal
> holde 80% af den oprindelige kapacitet efter 300, så det er klart defekt
> før tid.

Ja, jeg kommer jo nok over de 300 cycles inden på mandag, men Apple må
da være lidt large, hvis den f.eks. siger 305 cycles...

> Hvor lang tid kan den holde på batteri inden den går ned ?

Nu ladede jeg den helt op (til at ladestikket lyste grønt) og hev
laderen fra. Den sagde cirka 1:35 og ved stille og rolig webbrowsing med
skærmen på halvt blus fik jeg 1:40 ud af den, så det er åbenbart
lykkedes batteriets computer at "nulstille" tælleren, nu batteriet har
været HELT nede et par gange, med datatab til følge...

Den siger stadig " Condition:   Check battery" om mit batteri..

Er det simpelthen slidt, eller er det en fejl mon ?

Jeg klatlader altid batteriet, det er meget, meget sjældent at det
bliver tappet helt for strøm, da LiPo bedst kan lide det sådan, så
batteriet er ikke mishandlet.

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-08-08 21:35

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> Nope.

prøv lige det først ...

> Ja, jeg kommer jo nok over de 300 cycles inden på mandag, men Apple må
> da være lidt large, hvis den f.eks. siger 305 cycles...

Apple ? .. large ? ... hahahahah ;)

> [...]
>
> Jeg klatlader altid batteriet, det er meget, meget sjældent at det
> bliver tappet helt for strøm, da LiPo bedst kan lide det sådan, så

Ikke helt rigtigt. ... Apple siger selv at den skal have en fuld tur
(charge / decharge) mindst en gang om mdr.

<http://www.apple.com/batteries/notebooks.html>

Prøv at følge denne:

<http://support.apple.com/kb/HT1490>

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 23-08-08 00:36

Thomas von Hassel skrev:

> prøv lige det først ...

Gør jeg på Mandag.

> Apple ? .. large ? ... hahahahah ;)

OK...

> Ikke helt rigtigt. ... Apple siger selv at den skal have en fuld tur
> (charge / decharge) mindst en gang om mdr.

Som jeg sagde, den kommer helt ned en gang imellem, måske 1-4 gange om
måneden, men den kommer straks på laderen bagefter, så det bliver skam
motioneret.

Iøvrigt er det sjældent "forbruget" på et Li-batteri der slider det op,
det bliver simpelthen træt uanset om det bruges eller ej - det har en
vis levetid og så er det dét. Men en levetid på lidt over 1 år er alt
for kort i min bog...

> Prøv at følge denne:
>
> <http://support.apple.com/kb/HT1490>

Det er så det jeg gjorde idag, det gjorde at den ikke længere bare
lukker ned uden varsel, men batteriet performer stadig sindssygt dårligt.

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-08 00:44

> [...]

> Det er så det jeg gjorde idag, det gjorde at den ikke længere bare
> lukker ned uden varsel, men batteriet performer stadig sindssygt dårligt.

tja, ca. 1:40 for et batteri der har gået 300 cycles uden at blive helt
afladet reglemæssigt ... lyder ca. rigtigt ...

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 23-08-08 17:56

Thomas von Hassel skrev:

<KLIP>

> tja, ca. 1:40 for et batteri der har gået 300 cycles uden at blive helt
> afladet reglemæssigt ... lyder ca. rigtigt ...

Først siger du, at det skal aflades ca. 1 gang om måneden - jeg
fortælller dig at det bliver afladet 1-4 gange om måneden, hvordan får
du det til ikke at blive afladet regelmæssigt ??

Ja jeg spørger bare.

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-08 19:21

> [...]

> fortælller dig at det bliver afladet 1-4 gange om måneden, hvordan får
> du det til ikke at blive afladet regelmæssigt ??

Glem det sidste af mit sludder ... 1:40 for et batteri der har gået 300
cycles er ok

/thomas