Abonnerede kalendere på iPhone
Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-08 23:46

Vi har jo diskuteret, hvordan man får kalendere, man abonnerer på i
iCal, til at blive synkroniseret automatisk med iPhone. Jeg har fundet
en metode, der kan bruges, selv om den koster lidt. Man skal nemlig købe
BusySync til $25 (til hver Mac). Det er et synkroniseringsprogram til
iCal kalendere, som jeg har rost en del her i gruppen på det sidste.
Det lader til, at når man abonnerer eller rettere synkroniserer
en kalender fra et andet sted og til sin Mac med BusySync, så bliver den
ikke opfattet af iCal som en kalender, man abonnerer på. Den bliver
opfattet som en kalender, man selv har liggende. Dermed bliver den
synkroniseret til MobileMe og videre til iPhone.
Hos os har min kone sin egen kalender på sin Mac. Jeg har min,
begge børnenes og en fælles familiekalender på min. På den måde kan vi
følge med i børnenes sport, forældremøder, tandlægeaftaler, frisør osv.
Min kone og jeg synkroniserer hinandens kalendere med BusySync. Så kan
vi også rette hinandens kalendere. Hvis min kone f.eks. aftaler en
frisørtid, og min computer står nærmest, er det jo lettest, at vi
skriver det ind på min.
Jeg fandt ud af, at alle fem kalendere i familien bliver
synkroniseret til begge vores iPhone. Det vil sige, at MobileMe opfatter
dem som kalendere, vi selv har liggende. Men hvad så med kalendere, man
abonnerer på fra andre steder?
BusySync har den ulempe, at den kun fungerer på ens lokalnet.
Den kan dog fungere på internettet, hvis man har fast IP-adresse, men
det har vi ikke. En anden mulighed er, at man kan oprette en Google
Calender, hvilket er gratis. BusySync kan også synkronisere med den. Så
har vi sat begge vores computere til at synkronisere med den Google
Calender, som jeg har oprettet. Så synkroniserer de også over
internettet.
Jeg fandt derefter ud af, at de kalendere, som BusySync
synkroniserer med fra Google Calender, også bliver opfattet af MobileMe
som kalendere, der ligger på ens iCal. Jeg har derfor sat Google
Calender til at abonnere på ugenumre og DKMærkedage. Dem lader jeg så
BusySync synkronisere til min computer, og her tager MobileMe gladeligt
mod dem og sender dem til iPhone. Så vidt jeg kan se, fungerer det uden
problemer. Når man kan gøre det med de nævnte kalendere, kan jeg ikke
se, hvorfor man ikke skulle kunne gøre det med privatpersoners
kalendere. Man skal bare lade Google Calender abonnere på dem og så lade
BusySync synkronisere dem til ens iCal.
En gratis løsning er at synkronise kalenderne mellem iPhone og
Computer med kabel i stedet for MobileMe. For mange kan der være en
mindst lige så godt løsning. Hvis man synkroniserer billeder og musik
dagligt, skal kablet jo sættes i alligevel. Det kan jo være tids nok, at
kalenderen også bliver synkroniseret på det tidspunkt. Hvis man er væk
hjemmefra, behøver ens hjemmecomputer jo ikke bliver synkronieseret
hvert femte minut. Jeg selv bruger næsten aldrig kablet, så jeg er glad
for den trådløse løsning.
Hvis nogen har fundet på andre løsninger og muligheder, så skriv
om det. Jeg vil meget gerne høre, om der findes smartere metoder end
min.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-08 07:20

On 2008-08-21 00:45:30 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Det er et synkroniseringsprogram til
> iCal kalendere, som jeg har rost en del her i gruppen på det sidste.

g så er det smart, at man samtidigt opdaterer sin Google kalender, så
man kan lave aftale "ude i byen".

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-08 11:36

<iSteen> wrote:

> Og så er det smart, at man samtidigt opdaterer sin Google kalender, så
> man kan lave aftale "ude i byen".

Det kan man da også med MobileMe - gå ind på me.com og se dine data,
kalendere og adresseregistre inklusive ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-08 16:17

On 2008-08-21 12:35:45 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Det kan man da også med MobileMe - gå ind på me.com og se dine data,
> kalendere og adresseregistre inklusive ...

Jow jow, det koster bare en hel del mere

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-08 19:12

<iSteen> wrote:

> Jow jow, det koster bare en hel del mere

Der er så store, generelle fordele ved at have et sådant abonnement, at
det er det hele værd.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 21-08-08 19:33

On 2008-08-21 20:11:48 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Der er så store, generelle fordele ved at have et sådant abonnement, at
> det er det hele værd.

Hvad?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-08 21:13

On 2008-08-21 20:33:22 +0200, Palle Jensen
<2.0dieselGEORGE.W.BUSH@gmail.com> said:

> Hvad?

Jeg prøvede at tilmelde mig en gratis prøveperiode - jeg fik heller
ikke øje på de store guldkorn

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-08-08 23:35

<iSteen> wrote:

> Jeg prøvede at tilmelde mig en gratis prøveperiode - jeg fik heller
> ikke øje på de store guldkorn

Så har du vel heller ikke haft brug for nogle af funktionerne. Jeg kunne
også godt låne en stor lastbil i 14 dage og så lade den stå ude ved
fortovet, fordi jeg jo ikke har noget at bruge den til. Bagefter kunne
jeg så gå og undre mig over, at man ser så mange lastbiler på vejene,
for man kan jo ikke rigtig bruge dem til noget.
Der er mange smarte funktioner i MobileMe, men det er jo
forskelligt, hvor mange af dem, man har brug for. Mange af dem kan fås
andre steder. Nogle er endda gratis. På den anden side er MobileMe
dejligt nemt at bruge. Hvis man bruger Mac og måske har flere computere
og en iPhone, så er MobileMe en vigtig brik i det samlede koncept. Som
nævnt kan man godt finde mange af funktionerne andre steder, men det kan
ende med at være mere besværligt. Det kan selvfølgelig også være
billigere. MobileMe koster kr. 50,- om måneden, så hvis man kan skaffe
yderlserne gratis, sparer man altså kr. 50,- hver måned.
Jeg har altid brugt .Mac og nu MobileMe og været glad for det.
Det kan gøre livet lidt lettere, hvis man ikke gider rode for meget selv
med opsætning af diverse internetydelser. Nu har jeg så fået iPhone, og
jeg ved slet ikke, hvordan jeg skulle synkronisere den uden MobileMe.
Der er vist noget med Exchange-server, men jeg ved ikke, hvor man finder
sådan en.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-08 23:40

> [...]
> jeg ved slet ikke, hvordan jeg skulle synkronisere den uden MobileMe.
> Der er vist noget med Exchange-server, men jeg ved ikke, hvor man finder

Du køber den ... samt en mand som skal sætte den op og passe den .. det
nok en god deltidsstilling ;)

Hvis jeg ikke havde min egen server og kunne køre ActiveSync på den vil
jeg nok også betale for MobileMe ... MobileMe giver 100 gange mere værdi
nu da den kan bruges til at synce iPhone i forhold til hvad du fik før

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-08-08 11:42

Thomas von Hassel wrote:
> Hvis jeg ikke havde min egen server og kunne køre ActiveSync på den vil
> jeg nok også betale for MobileMe ... MobileMe giver 100 gange mere værdi
> nu da den kan bruges til at synce iPhone i forhold til hvad du fik før

Hvad er prisen egentlig for at sætte sån' en Exchange dimmer op? Altså
uden hardware... Er det noget menigmand kan finde ud af og også have tid
til at leve et almindeligt liv ved siden af?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-08-08 17:44

> Hvad er prisen egentlig for at sætte sån' en Exchange dimmer op? Altså
> uden hardware... Er det noget menigmand kan finde ud af og også have tid
> til at leve et almindeligt liv ved siden af?

En std. Exchange installation tager vel mellem 1 og 2 dage .. hvis man
starter fra bunden .. hvis man skal migrere at ældre eller andet system
så tager det længere.

Bortset fra det vil jeg, hvis man ikke specifik har brug for Exchange,
sætte en Kerio Mailserver op ... sidste nye udgave understøtter CalDAV
samt ActiveSync så både iCal under 10.5 og iPhone kan synces .. pisse
smart ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 11:55

On 2008-08-22 00:35:22 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> jeg så gå og undre mig over, at man ser så mange lastbiler på vejene,
> for man kan jo ikke rigtig bruge dem til noget.

Muligvis rigtigt, jeg har ingen iPhone og kun én Mac.
Det første me.com gjorde da jeg tilmeldte mig, var at lave rod i alle
mine aftaler i iCal.
Alle tidspunkter blev ændret

--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-08-08 23:32

<iSteen> wrote:

> Muligvis rigtigt, jeg har ingen iPhone og kun én Mac.
> Det første me.com gjorde da jeg tilmeldte mig, var at lave rod i alle
> mine aftaler i iCal.
> Alle tidspunkter blev ændret

Kan de have noget med tidszone at gøre? Man skal jo selv vælge tidszone
på MobileMe, når man ser sin kalender på nettet. Det burde dog ikke
ændre noget ens egen Mac. Aftalerne bliver bare vist med forkert
klokkeslet på nettet, hvis tidszonen står forkert.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-08 21:42

On 2008-08-24 00:32:24 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> ændre noget ens egen Mac. Aftalerne bliver bare vist med forkert
> klokkeslet på nettet, hvis tidszonen står forkert.

Det er sikkert noget med tidszone at gøre, desværre blev jeg først
opmærksom på det efter alle tidspunkter var blevet ændret i iCal.
Pyt, jeg lever ikke såå hektisk at det ikke kunne reddes igen
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Per Rønne

Dato : 22-08-08 14:59

> Der er vist noget med Exchange-server, men jeg ved ikke, hvor man finder
> sådan en.

Det er noget erhvervslivet kører med - og det er dyrere end MobileMe.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 22-08-08 15:48

On 2008-08-22 00:35:22 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Så har du vel heller ikke haft brug for nogle af funktionerne. Jeg kunne
> også godt låne en stor lastbil i 14 dage og så lade den stå ude ved
> fortovet, fordi jeg jo ikke har noget at bruge den til.

Netop som du påpeger, er det jo ganske subjektivt om man har stor glæde
af servicen.

Jeg prøvede at lokke mig selv med .mac, men kunne overhovedet ikke se
nogle fornuftig anvendelse.

Kalender? Jeg synkroniserer nu fint fra imellem min mac og arbejdets
echange via Google Calender.

Mail... Tja... IMAP'er fint.

iDisk? Udover at jeg ikke bryder mig om at lægge personlige dokumenter
op på Apples server, så har jeg nok af den back-up jeg kan lave
herhjemme imellem disks.

Til gængæld er det pisse hamrende dyrt.... Havde det været den kvarte
pris havde jeg nok abboneret bare for sjovt skyld. Kan ganske simpelt
bare ikke se hvordan det kan lette mit lidt lige nu

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-08 17:01

Palle Jensen skrev den 22-08-2008 16:47:

> Kalender? Jeg synkroniserer nu fint fra imellem min mac og arbejdets
> echange via Google Calender.

Det vil jeg gerne høre mere om dine erfaringer med. Er det til at bruge
med Exchange synkronisering (bag firewalls og alt det der) og får man
IT-afdelingen på nakken?

Fra : Palle Jensen

Dato : 27-08-08 21:44

On 2008-08-22 18:00:58 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> said:

> Det vil jeg gerne høre mere om dine erfaringer med. Er det til at
> bruge med Exchange synkronisering (bag firewalls og alt det der) og får
> man IT-afdelingen på nakken?

Glemte sgu alt om det indlæg her. :-/

Jeg må ikke synkronisere mail og kalender direkte fra mail.app til
vores Exchange. Det vil admin ikke have.

Så jeg har oprettet en Google calender.

Fra min arbejds PC synkroniserer jeg min outlook kalender til Google
Calender med "Google Claender Sync"

(http://www.google.com/support/calendar/bin/answer.py?hl=en&answer=89955)

På Mac'en synkroniserer jeg så Google claneder med iCal ved hjælp af
"Busy Sync".

(http://www.busymac.com/)

Med den kan jeg så også få konens kalender ind på min, også via Google
calender.

Det virker omstændigt, men det var snildt nok at bikse og det fungerer
fortræffeligt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-08 10:08

Palle Jensen <2.0dieselGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> [...]
> calender.
>
> Det virker omstændigt, men det var snildt nok at bikse og det fungerer

Jeg er også imponeret over, hvor smart det er, og hvor godt det
fungerer. Men det er rigtigt, at man nogle gange skal holde tungen lige
i munden, når man synkroniserer til Google, fra computer til computer,
til MobileMe eller Exchange osv. på én gang. Hvis man sætter det forkert
op, kan det gå ret galt. Omvendt er det nu heller ikke svært, hvis man
sørger for at holde linierne rene, så der ikke er noget, der krydser.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-08 15:27

> [...]
> jeg så gå og undre mig over, at man ser så mange lastbiler på vejene,
> for man kan jo ikke rigtig bruge dem til noget.

Ha, ha - fedest

> [...]
> jeg ved slet ikke, hvordan jeg skulle synkronisere den uden MobileMe.
> Der er vist noget med Exchange-server, men jeg ved ikke, hvor man finder

Ja, jeg er jo fuldstændig enig med Henrik. Jeg har også haft .Mac, siden
tjenesten blev lanceret, og har nydt godt af de mange fordele.

F.eks. fik vi et år en licens til et antivirusprogram forærende. Værdien
var faktisk et helt års abonnement.

Jeg ser sådan på det, at udgiften i forhold til fordelene er så lille,
at jeg betragter det som en del af at være på "nettet". Sådan ser jeg
også på mine domæner.

Ingenting er gratis, og så vælger jeg som regel den mest praktiske og
behagelige løsning.

M.

Fra : Snorre Berg

Dato : 23-08-08 19:42

Morten Lind skrev:

> [...]
> også på mine domæner.
>
> Ingenting er gratis, og så vælger jeg som regel den mest praktiske og

Jeg var en tid uten .Mac, men det gikk ikke mer enn en måned til jeg
betalte på nytt. I mellomtiden testet jeg Spymac, men fant ut at det
var haker ved å bruke det også. Visste du for eksempel at man ikke selv
eier sine bilder når man har lagt dem ut der?

Min arbeidsgiver har utstyrt meg med en ekkel bytting av en Dell, men
den kan faktisk synce med mine Macer, takket være MobileMe.

En kollega av meg som jobber i samme konsern som meg, mistet
adresselista si fordi hun stolte på Groupwise og IT-avdelingen.
Groupwise har jeg ikke giddet å vurdere en gang. Jeg har berget meg
gjennom flere mobiltelefoner og maskiner ved hjelp av denne
brukervennlige og smarte tjenesten til skarve femtilappen i måneden, og
synes tjenesten er verdt hvert øre.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-08-08 23:32

> [...]
> tjenesten blev lanceret, og har nydt godt af de mange fordele.
>
> F.eks. fik vi et år en licens til et antivirusprogram forærende. Værdien

Et år fik vi også spillet The Sims, som børnene var rigtig glade for
dengang.

> [...]
> også på mine domæner.
>
> Ingenting er gratis, og så vælger jeg som regel den mest praktiske og

Sådan har jeg det også. Min familie skal have en e-mail-adresse hver, og
så er det nemt at kunne samle dem alle på .Mac og nu MobileMe, så man
kan administrere det hele på en gang. MobileMe koster trods alt kun kr.
50,- hver måned og en familiepakke kr. 75,-. Det er altså det beløb, man
kan spare, hvis man finder helt gratis alternativer. Ender man med at
betale lidt for sine ydelser, så sparer man mindre. Men jeg er da klar
over, at f.eks. Google Mail og Calender er gratis, og man kan få
webhoteller og den slags for kr. 9,- hver måned, så selvfølgelig kan det
gøres billigere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 24-08-08 04:53

> Min familie skal have en e-mail-adresse hver, og så er det nemt at kunne
> samle dem alle på .Mac og nu MobileMe, så man kan administrere det hele på
> en gang

Det ville så være rart om man snart kunne bruge sit eget domæne på
MobileMe.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-08 10:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det ville så være rart om man snart kunne bruge sit eget domæne på
> MobileMe.

Helt enig. Det savner jeg også. De er i det mindste nået et lille
skridt, idet man nu kan bruge sit eget domæne til hjemmesiden. Det har
egentlig altid undret mig, at hjemmesider ofte får højeste prioritet
indenfor domæner. For mig har den vigtigste årsag til at have mit eget
domæne altid været min e-mail-adresse. Det er da dejligt at have en
adresse, der er let at huske, om som man ikke behøver ændre ret tit. Til
gengæld har jeg aldrig kunnet snøvle mig sammen til at vedligeholde en
hjemmeside. Jeg morer mig også altid lidt over, når mine forældres
venner, som jo er i den lidt ældre aldersgruppe, ikke kan forstå, at
mine forældre bare har deres navn som e-mail-adresse. Mange mener, at
mine forældre må have misforstået noget, for man kan da ikke have så
kort og simpel en e-mail-adresse.
Min løsning på problemet er i øvrigt at have DNS hos GratisDNS.
Der har jeg så en mail-forward til kr. 30,- om året og for en sikkerheds
skyld en MX-backup til samme pris, selv om jeg ikke helt har forstået,
hvad det er. Det er vist noget om, at den gemmer ens e-mail, hvis den
ikke kan afleveres.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-08 22:22

Palle Jensen <2.0dieselGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Hvad?

Synkronisering. IMAP-kontoen til mail. Det at man kan se sin mail, sin
kalender og sin adressebog på www, samtidig med at man kan se den på
sine Mac'er og Windåser - og endda på iPhone.

Og så kan man bruge iDisk til ekstern backup af dokumenter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 11:53

On 2008-08-21 23:21:37 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
> sine Mac'er og Windåser - og endda på iPhone.
>
> Og så kan man bruge iDisk til ekstern backup af dokumenter.

Google kan det meste af dette, ganske gratis.
Jeg kan godt sætte mig ind i at nogen måske har brug for me.com - men
har man ikke brug for synkronisering af iPhone og iDisk, kommer man
langt med Google
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Per Rønne

Dato : 22-08-08 14:59

<iSteen> wrote:

> [...]
> Jeg kan godt sætte mig ind i at nogen måske har brug for me.com - men
> har man ikke brug for synkronisering af iPhone og iDisk, kommer man

Men med tre Mac'er, en iPhone og 1-2 Windåser [hvoraf den ene er lånt]
har man altså brug for synkronisering.

Kan man i øvrigt i dag bruge iDisk i Win?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 15:58

On 2008-08-22 15:58:54 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Men med tre Mac'er, en iPhone og 1-2 Windåser [hvoraf den ene er lånt]
> har man altså brug for synkronisering.

Det er sikkert ganske rigtigt.
Og nogen har sikkert brug for den service man køber men køber hos Apple.

--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-08 15:32

<iSteen> wrote:

> [...]
> Jeg kan godt sætte mig ind i at nogen måske har brug for me.com - men
> har man ikke brug for synkronisering af iPhone og iDisk, kommer man

Men Google er ikke så pæn

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-08-08 23:32

> Men Google er ikke så pæn

Og det er jo i virkeligheden det vigtigste. Det er jo også derfor, vi
foretrækker Mac OS X. Herregud, jeg står tit nede i Føtex eller Netto og
vælger en mælk, der er kr. 2,- dyrere pr. liter, fordi den kommer fra et
lille mejeri i Nordjylland og er i sådan nogle pæne, lyseblå kartoner.
Sådan er vi mennesker nu engang.
--
Henrik Münster
Esbjerg