Min datter på 12 vil ha en Ipod Nano 8 Gb
Fra : Kim

Dato : 19-08-08 06:37

Så jeg har lige et par spørgsmål:

Vil hun kunne bruge alle de .mp2 musikfiler på sin pc på sin nye ipod ?

Vil Ipod Nano 8Gb ( fra Elgiganten ) være "låst " ( evt hvordan låst ) ?

Kan man kun bruge iTunes 7.7 fra http://www.apple.com/dk/itunes/download/
til at overføre musik, video og spil ?

Kan man købe et metal-etui så ipoden ikke knækker eller går i stykker ?

vh Kim

Fra : Kim

Dato : 19-08-08 06:38

"Kim" <no@way.se> skrev
> Vil hun kunne bruge alle de .mp2 musikfiler på sin pc på sin nye ipod ?

sorry, .mp3 selvfølgelig

Fra : Jon

Dato : 19-08-08 07:06

Kim <no@way.se> wrote:

> Så jeg har lige et par spørgsmål:
>
> Vil hun kunne bruge alle de .mp2 musikfiler på sin pc på sin nye ipod ?

MP3, ja (som du jo selv retter til). Og AAC, AIFF, m.fl.

> Vil Ipod Nano 8Gb ( fra Elgiganten ) være "låst " ( evt hvordan låst ) ?

iPod er ikke låst annet enn til iTunes (programmet, ikke nettbutikken).

> Kan man kun bruge iTunes 7.7 fra http://www.apple.com/dk/itunes/download/
> til at overføre musik, video og spil ?

Ja.

> Kan man købe et metal-etui så ipoden ikke knækker eller går i stykker ?

Se din lokale forretning, men det antar jeg, ja. Eller (sillikon-)gummi,
evt. skinn (lær), som mange finner fullt så funksjonelt.

> vh Kim

Lykke til.

PS: Hvis du kjøper iPoden på Apples nettbutikk, kan du også bestille den
med inntil tre linjer gravering, f.eks. navn, e-postadresse og telefon.
Kan være nyttig, og en ekstra gizmo for din datter i tillegg.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Kim

Dato : 19-08-08 07:21

"Jon" <see_signature@mac.com.invalid> skrev

> MP3, ja (som du jo selv retter til). Og AAC, AIFF, m.fl.

Hvad mener du med " rette til" ?

Og man kan overføre dem alle til ipoden uden problemer ?

Gælder det også for spil og videofiler m.m. ?

> iPod er ikke låst annet enn til iTunes (programmet, ikke nettbutikken).

> Ja.

Er iTunes 7.7 et helt 100 % gratis program ?

> PS: Hvis du kjøper iPoden på Apples nettbutikk, kan du også bestille den
> med inntil tre linjer gravering, f.eks. navn, e-postadresse og telefon.
> Kan være nyttig, og en ekstra gizmo for din datter i tillegg.

Koster det ekstra ?

Mvh Kim

Fra : Barney Gumble

Dato : 19-08-08 09:05

Kim skrev:
> "Jon" <see_signature@mac.com.invalid> skrev
>
> Hvad mener du med " rette til" ?

At du selv rettede mp2 til mp3 ;)

> Og man kan overføre dem alle til ipoden uden problemer ?

Hvis ikke de er kopibeskyttede, så ja.

> Gælder det også for spil og videofiler m.m. ?

Spil skal naturligvis være lavet til iPods. Videofiler skal være i
bestemte formatter. Der findes flere smarte programmer, som nemt
konverterer videofiler til formatter iPods kan afspille. Programmerne
kan også fx konvertere videoer fra Youtube til iPod'en, hvilket en
12-årig pige med garanti vil synes er en "fed ting" :) Kan fx bruges til
at hente musikvideoer ned på iPod'en.

> Er iTunes 7.7 et helt 100 % gratis program ?

Ja. Og der er ingen problemer med at smide "egne" mp3 ind i programmet
(det er blot "træk og slip").

> Koster det ekstra ?

Nej det er gratis. Prisen er 1399 kr. og fragten er også gratis. Dog er
der kun mulighed for 2 (og ikke 3) linjer. Du kan i øvrigt se på siden,
hvordan indgraveringen kommer til at se ud, inden du bestiller.

De gange jeg har bestilt fra Apple.com er varene kommet indenfor 1-2 dage.

Jeg har givet begge mine to søstre en iPod nano i gave, og de har begge
været rigtig glade for den personificering graveringen giver :)

BG

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-08-08 08:10

Kim skrev den 19-08-2008 07:36:
> Så jeg har lige et par spørgsmål:
>
> Vil hun kunne bruge alle de .mp2 musikfiler på sin pc på sin nye ipod ?

MP3-filer uden kopibeskyttelse (fx dem du selv overfører fra CD) glider
lige over.

> Vil Ipod Nano 8Gb ( fra Elgiganten ) være "låst " ( evt hvordan låst ) ?

Nej.

> Kan man kun bruge iTunes 7.7 fra http://www.apple.com/dk/itunes/download/
> til at overføre musik, video og spil ?

Det er absolut det nemmeste, og jeg synes det kører godt.

> Kan man købe et metal-etui så ipoden ikke knækker eller går i stykker ?

Min iPod Nano 4 Gb har efterhånden været en del gange på gulvet. Den
holder!

Bagsiden bliver nemt ridset (rent kosmetisk) - for at holde den pæn kan
man købe et plastiketui fra trediepart.

Fra : PeterC

Dato : 02-09-08 13:25

On 19 Aug., 09:10, Thorbjørn Ravn Andersen <thunderax...@gmail.com>
wrote:

> [...]
> man købe et plastiketui fra trediepart.
>
> --
>    Thorbjørn Ravn Andersen          "... plus... Tubular Bells!"

Hej du kan købe folie hos Ridsfrimobil.nu det er super godt også til
displayet

Fra : Sebastian

Dato : 19-08-08 20:48

Kim <no@way.se> wrote:

> Så jeg har lige et par spørgsmål:
>
> Vil hun kunne bruge alle de .mp2 musikfiler på sin pc på sin nye ipod?
ja se forrige posts

> Vil Ipod Nano 8Gb ( fra Elgiganten ) være "låst " ( evt hvordan låst ) ?
Nej
Men du kan låse den. Fx. kan du indstille den maksimale lydstyrke til
mindre end det teknisk mulige og blokere denne indstilling med en kode
(som man så ikke giver til barnet).

> Kan man kun bruge iTunes 7.7 fra http://www.apple.com/dk/itunes/download/
> til at overføre musik, video og spil ?
Ja,

> Kan man købe et metal-etui så ipoden ikke knækker eller går i stykker ?
I Elgiganten, Fona mv. har de nærmest op til en hyldekilometer med intet
andet.

pga graveringen ville jeg fortrække at købe den direkt hos Apple.dk. Det
er bare "topnize".

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-08-08 16:13

Hvis ikke det er til en fødselsdag snart, så være opmærksom på at Apple
traditionelt kommer med nye iPods i september.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-08 19:17

> Hvis ikke det er til en fødselsdag snart, så være opmærksom på at Apple
> traditionelt kommer med nye iPods i september.

Er iPod ikke /obsolete technology/?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-08 19:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Er iPod ikke /obsolete technology/?

ikke sålænge de kan sælge millioner af iPod Nano og iPod Classic hvert
kvartal ...

"The Company sold 11,011,000 iPods during the quarter, representing 12
percent unit growth and seven percent revenue growth over the year-ago
quarter."

<http://www.apple.com/pr/library/2008/07/21results.html>

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-08-08 23:51

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Er iPod ikke /obsolete technology/?

Hvad tænker du på? Der er da ikke kommet nogen nye måder at have musik
på, er der? Eller mener du, at alle skulle have en iPhone i stedet? Det
er trods alt dyrere og mere klodset, og den fås endnu ikke med enormt
meget plads.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-08-08 14:59

> [...]
> på, er der? Eller mener du, at alle skulle have en iPhone i stedet? Det
> er trods alt dyrere og mere klodset, og den fås endnu ikke med enormt

Jeg har lagt Mozarts opera Lucio Silla, Buxtehudes Dommedagsoratorium og
Händels oratorium Judas Maccabæus over på min iPhone. Sammen med de
installerede programmer fylder det vel 1% af FlashRAMen.

Der er dobbelt så meget plads i min iPhone 3G 16 GB FlashRAM end der er
på nævnte iPod nano - og jeg har den liggende i mobillommen på mine
bukser ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-08 17:00

Per Rønne skrev den 22-08-2008 15:58:

> Jeg har lagt Mozarts opera Lucio Silla, Buxtehudes Dommedagsoratorium og
> Händels oratorium Judas Maccabæus over på min iPhone. Sammen med de
> installerede programmer fylder det vel 1% af FlashRAMen.

160 Mb? Til 5-6 timers klassisk musik? Jeg tror du har set forkert :)

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-08 05:09

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> 160 Mb? Til 5-6 timers klassisk musik? Jeg tror du har set forkert :)

Ah, ser jeg efter i iTunes optager lyd nu 421,1 MB; jeg tænkte på
grafen.

Det er så 2,6% af pladsen. Og så er det snarere 8-9 timer det drejer sig
om.

På CD fylder de:

Dommedagsoratoriet: 2 CD.
Judas Maccabæus: 2 CD.
Lucio Silla: 3 CD.
-------------------------
I alt: 7 CD.
=========================

Der kan vel være en fem kvarter på hver CD.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-08-08 08:45

Per Rønne skrev den 23-08-2008 06:09:

> Ah, ser jeg efter i iTunes optager lyd nu 421,1 MB; jeg tænkte på
> grafen.
>
> Det er så 2,6% af pladsen. Og så er det snarere 8-9 timer det drejer sig
> om.

Jeg tror du komprimerer dem for hårdt. Går det ikke ud over de fine
nuancer når du nyder dem gennem nogen ordentlige højttalere?

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-08 10:17

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Jeg tror du komprimerer dem for hårdt. Går det ikke ud over de fine
> nuancer når du nyder dem gennem nogen ordentlige højttalere?

Jeg har ikke indstillet nogen komprimeringsparametre. Det må være
standardparametrene.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-08 09:13

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

Det er sjovt, som vi alle har vidt forskellige computerbehov. Jeg undres
tit over, hvordan mange af jer har brug for harddiske på flere hundrede
GB. Jeg har selv fyldt ca. 80 GB på min 160 GB harddisk i min MacBook
Pro. Min kone klarer sig fint med en 80 GB harddisk. Vi arbejder mest
med tekst, og jeg har da fuld forståelse for, at hvis man har mange
billeder eller film liggende, så fylder det betydeligt mere.
Her har vi så et eksempel på det modsatte. Du synes, der er
masser af plads på en iPhone. Din musik i iTunes fylder f.eks. 421,1 MB.
Jeg har det lige modsat. Jeg har 14,44 GB musik i iTunes, og det kan jo
ikke være på en iPhone, hvis der skal være plads til andet. Min iPod er
på 80 GB, så jeg synes bestemt ikke, en iPhone har ret meget plads. Det
viser jo, at når vi diskuterer noget her i gruppen, så er det vigtigt,
at man husker, at andre har behov, der er vidt forskellige fra ens egne.
Det er bestemt ikke ment som en kritik af dig eller andre personer.
Tværtimod opfatter jeg det selv som en øjenåbner, for jeg glemmer da
ofte, at andre ikke bruger computeren, ligesom jeg gør.

> Jeg har ikke indstillet nogen komprimeringsparametre. Det må være
> standardparametrene.

Hvis jeg sådan lige tilfældigt udvælge 8,6 timers Beethoven
klaversonater, så fylder de 511,2 MB hos mig. Det er jo ikke den store
forskel, men trods alt noget mere, end du får det til at fylde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 25-08-08 21:01

> [...]
> med tekst, og jeg har da fuld forståelse for, at hvis man har mange
> billeder eller film liggende, så fylder det betydeligt mere.

Faktisk kunne jeg slet ikke køre Leopard Server ordentligt på min
MacMini med kun 80 GB, og når man får mere plads kan man lige så godt
tage maksimum, som er 320 GB.

Derudover har jeg såvel brug for at kunne køre Windows dels fra MacOS X
[det drejer sig om ordbøger som Gyldendals Røde, herunder de store til
og fra engelsk, og alle 23 bind af Oxford English Dictionary]. Det
klares med Parallels på min MacBook og VMware Fusion på min MacMini, da
Parallels ikke er kompatibelt med Leopard Server.

Derudover er jeg nødt til lejlighedsvis at kunne boote ind i Window, og
så hedder det ikke en virtuel harddiskfil, men en Windows paritition
[BootCamp]. Sådanne ting fylder også op.

> [...]
> Tværtimod opfatter jeg det selv som en øjenåbner, for jeg glemmer da
> ofte, at andre ikke bruger computeren, ligesom jeg gør.

Jeg gider sjældent høre musik på min iPhone; den er mest til programmer,
senest knap 500 MB til American Heritage Dictionary, 2000 siders
engelsk-engelsk ordbog på mobilen. Ja, jeg foretrækker praktiske
programmer, som ordbøger og en ordentlig lommeregner, som jeg kan rende
rundt med i bukselommerne.

> Hvis jeg sådan lige tilfældigt udvælge 8,6 timers Beethoven
> klaversonater, så fylder de 511,2 MB hos mig. Det er jo ikke den store
> forskel, men trods alt noget mere, end du får det til at fylde.

Ja,, der er nok forskel i plads-behovet mellem to barokoratorier og en
rokokoopera, og så en romantiker som Beethoven.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich Ottosen

Dato : 29-08-08 22:29

Beethoven og klaversonater, det er da Wilhelm Kempff, er det ikke?

> Ja,, der er nok forskel i plads-behovet mellem to barokoratorier og en
> rokokoopera, og så en romantiker som Beethoven.

Good old Ludvig van romantiker? Det er da bare din leksikalske
opfattelse, der slår igennem. Når jeg lytter til f.eks. Kempff spille
Ludvigs sonater, så er det sxxxxxxxxxxx ikke romantik.

N.B. de mange x'er skyldes, at vi jo ikke bander her i gruppen. Der
kunne være uskyldige barneøjne, der kigger på

N.B.B.: -atandanseme.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-08 22:56

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Beethoven og klaversonater, det er da Wilhelm Kempff, er det ikke?

Det er nu godt nok Anne Øland, hvis du kender hende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 29-08-08 23:49

> Det er nu godt nok Anne Øland, hvis du kender hende.

Nej, det gør jeg ikke. Men jeg vil da gerne lære hende at kende - som
klaverspiller, forståes !

Kan vi udveksle et par lydfiler? Eller mødes omkring det?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-08 09:10

> Nej, det gør jeg ikke. Men jeg vil da gerne lære hende at kende - som
> klaverspiller, forståes !
>
> Kan vi udveksle et par lydfiler? Eller mødes omkring det?

Vi har et sæt med 10 cd'er, som min søn fik i gave. Du må gerne låne
nogle, for jeg har læst dem ind på iTunes. Anne Øland har ellers sin
egen hjemmeside, fandt jeg ud af, da jeg lige lavede en søgning på
hende. Den er bare helt sort, når man åbner den, men måske er det bare
en midlertidig fejl.

<http://www.anneoland.dk/>
<http://www.anneoland.dk/cv-dk.pdf>

Ellers er her nogle omtaler:

<http://www.sonningmusik.dk/cms/view/index.asp?ipageid=101>
<http://www.sonderjyllands-symfoniorkester.dk/SEEEMS/989.asp>
<http://www.pladebranchen.nu/?id=422>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 30-08-08 10:35

> [...]
> egen hjemmeside, fandt jeg ud af, da jeg lige lavede en søgning på
> hende. Den er bare helt sort, når man åbner den, men måske er det bare

Tror det er noget Flashskrammel, som Safari ikke bryder sig om?

http://www.anneoland.dk/flashblocks_Bandtemplate.swf......fra
aktivitet..?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-08 11:54

> Tror det er noget Flashskrammel, som Safari ikke bryder sig om?
>
> http://www.anneoland.dk/flashblocks_Bandtemplate.swf......fra
> aktivitet..?

OK, men derfor kan hun jo godt være musikalsk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-08 17:17

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Beethoven og klaversonater, det er da Wilhelm Kempff, er det ikke?

Mange har indspillet Beehovens kammermusik.

> Good old Ludvig van romantiker?

Lige så klart som at Haydn og Mozart var rokoko-komponister.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 22-08-08 17:18

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Er iPod ikke /obsolete technology/?

Så du har altså foældet teknologi i din iPhone?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-08 17:43

Morten Lind skrev den 22-08-2008 18:18:

> Så du har altså foældet teknologi i din iPhone?

Så længe det kan sælges så kan det jo sælges :)

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-08 05:09

> Så du har altså foældet teknologi i din iPhone?

Næh, iPhone erstatter da bare iPod .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-08 08:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Næh, iPhone erstatter da bare iPod .

Hæ, jeg mener blot, at der er jo iPod i iPhone

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-08 10:17

> Hæ, jeg mener blot, at der er jo iPod i iPhone

Og jeg mener så at en iPhone uden telefon, altså en iPod, er forældet
teknologi ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-08 10:25

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og jeg mener så at en iPhone uden telefon, altså en iPod, er forældet
> teknologi ...

Du snakker som om alle der har brug for en iPod også skal betale for en
telefon + et hundedyrt abbonement ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-08 19:50

> Du snakker som om alle der har brug for en iPod også skal betale for en
> telefon

Jeg tvivler på at der findes mange iPod-ejere, der ikke samtidig har en
mobiltelefon. Hvorfor så ikke nøjes med et enkelt apparat at slæbe rundt
med?

> + et hundedyrt abbonement ?

I et halvt år. Derefter er man frit stillet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-08 20:33

> Jeg tvivler på at der findes mange iPod-ejere, der ikke samtidig har en
> mobiltelefon. Hvorfor så ikke nøjes med et enkelt apparat at slæbe rundt
> med?

Fordi folk ikke nødvendigvis vil have det hele samlet. F.eks. kan man
have brug for en telefon som holder mere end en dags batteri tid ? Eller
også er folk glade for deres Nokia/SonyErricsson/Blackberry/HTC ...
hvorfor skal de betale for en iPhone hvis de ikke har brug for det ?

> I et halvt år. Derefter er man frit stillet.

det er stadig en _meget_ dyr iPod

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 24-08-08 04:48

> [...]
> også er folk glade for deres Nokia/SonyErricsson/Blackberry/HTC ...
> hvorfor skal de betale for en iPhone hvis de ikke har brug for det ?

Så har man i hvert fald brug for mange lommer i bukser og eventuelt
jakke [som kan være ubehagelig at gø med i den sommerhede, vi ikke lige
har i øjeblikket] ...

> det er stadig en _meget_ dyr iPod

Prisen er normal for smartphones.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-08 10:30

> Så har man i hvert fald brug for mange lommer i bukser og eventuelt
> jakke [som kan være ubehagelig at gø med i den sommerhede, vi ikke lige
> har i øjeblikket] ...

Folk er jo meget forskellige. Der er f.eks. børn. Vores søn på otte har
da en lille iPod, som han ofte bruger på bilture og andre steder, hvor
han kan kede sig. Han bruger den nu ikke vildt meget, så han er vist
ikke i fare for høreskader.
En af vores gode venner arbejder for et forsikringsselskab. Han
skal vælge mobiltelefon fra firmaet, og han har fået tre modeller i de
højere prislag, han kan vælge mellem. Nu kender jeg ikke de nærmere
betingelser, men det er da mit indtryk, at han også må bruge den privat.
Hvis man får en mobiltelefon stillet til rådighed på den måde, kan jeg
da godt forstå, hvis man ikke har lyst til at betale for en iPhone ved
siden af. Dels er det jo en stor ekstraudgift, og dels er det jo
besværligt at skulle have et ekstra telefonnummer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 25-08-08 21:01

> det jo besværligt at skulle have et ekstra telefonnummer.

Som jeg har de næste 5,5 måneder ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-08 10:37

> Så har man i hvert fald brug for mange lommer i bukser og eventuelt
> jakke [som kan være ubehagelig at gø med i den sommerhede, vi ikke lige
> har i øjeblikket] ...

sjovt nok så overlever jeg fint med en iPod og en telefon ...

> Prisen er normal for smartphones.

jeg vil ikke have en smartphone .. jeg vil have en iPod ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-08-08 01:29

Per Rønne skrev den 23-08-2008 20:50:

> Jeg tvivler på at der findes mange iPod-ejere, der ikke samtidig har en
> mobiltelefon. Hvorfor så ikke nøjes med et enkelt apparat at slæbe rundt
> med?

Der er fx mig. Har iPod men ikke mobil. Stakkels mig.

Hvorfor indser du ikke bare at alle ikke er som dig?

Fra : Per Rønne

Dato : 24-08-08 04:53

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Der er fx mig. Har iPod men ikke mobil. Stakkels mig.
>
> Hvorfor indser du ikke bare at alle ikke er som dig?

Ja, jeg kender det. Folk der ikke har mobiltelefon, og som man ikke kan
komme i kontakt med når det er nødvendigt - eksempelvis når de ikke
kommer til tiden til et bestyrelsesmøde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-08-08 09:45

Per Rønne skrev den 24-08-2008 05:53:

> Ja, jeg kender det. Folk der ikke har mobiltelefon, og som man ikke kan
> komme i kontakt med når det er nødvendigt - eksempelvis når de ikke
> kommer til tiden til et bestyrelsesmøde.

Det er godt vi har Romerriget til at vise os at det faktisk VAR muligt
at holde styr på store ting uden mobiltelefoner. Ubegribeligt, men sandt.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-08-08 00:47

>Jeg tvivler på at der findes mange iPod-ejere, der ikke samtidig har en
>mobiltelefon. Hvorfor så ikke nøjes med et enkelt apparat at slæbe rundt
>med?

Fordi jeg kan skrive "100 gange" hurtigere sms på en almindelig mobil
end jeg kan på en iPhone.

Og ja - det er vigtigt - for mig der skriver mellem 10-200 om dagen.

Touch-mobiler er fede, luxuriøse og savle-værdige.. men for pokker
hvor er de uanvendelige i hverdagen til andet en gøgl og lir.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-08 09:10

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
> Touch-mobiler er fede, luxuriøse og savle-værdige.. men for pokker
> hvor er de uanvendelige i hverdagen til andet en gøgl og lir.

Sjovt nok, men der har jeg det lige omvendt. Jeg har altid hadet at
skrive SMS, men efter jeg fik en iPhone har jeg sendt mange flere SMS på
en uge, end jeg har gjort hele mit liv. Dels er de lettere at skrive.
Dels er de lettere at administrere, fordi man kan se de tidligere SMS i
diskussionen ovenover. Det er fuldstændig som at chatte. SMS er jo
heldigvis gratis, når man har Telias iPhone-abonnement
Det er bare svært at afgøre, hvad der rent faktisk er bedst. En
teknologi kan naturligvis være bedre end en anden, men samtidig har det
stor betydning, hvad man er vant til. Hvis den ene måde at skrive SMS på
er langt bedre end den anden, vil langt de fleste synes det. Hvis
forskellen ikke er så stor, vil vanen betyde meget. Hvis man er rigtig
dygtig til den ene teknik, vil den anden virke kejtet og klodset.
Det gælder nok begge veje. Du er vant til traditionelle
telefoner og synes, SMS på en touchphone er besværligt. Er man vant til
en touchphone, vil man sikkert synes, almindelige telefoner er klodsede.
Herregud, for tyve år siden sad jeg i diskussioner med folk, der mente,
at DOS var det bedste styresystem, og det var helt åndssvagt at betjene
en computer med en mus. Sådan er det jo. Vanen er stærk.
Nu er det her alligevel blevet for langt, så jeg vil lige
fortsætte lidt endnu. Det psykologiske betyder også meget. Jeg er nok
lidt positivt indstillet overfor Apples produkter , så jeg er
tilbøjelig til at se positivt på dem. Når noget helt nyt som f.eks.
iPhone kommer, så giver jeg det en reel chance for at se, om det bare er
vanen, der gør, at noget af det måske virker lidt klodset eller forkert.
Andre er mere negativt indstillet overfor Apple og finder straks på
noget at rakke ned. I eksemplet iPhone kan den ikke optage film eller
sende MMS, kameraet har ikke mange pixels osv. I tilgift kan man sætte
sig med tastaturet i 30 sekunder og derefter erklære, at det er noget
møg. Hvis jeg fik en Nokia i hånden, ville jeg nok gøre det samme.
Kort sagt afhænger alt af øjnene, der ser. Jeg er rigtig glad
for iPhone, der giver mig en PDA og telefon sammenbygget. Den
synkroniserer perfekt med kalenderen på min Mac. Det er let at få
overblik over SMS osv. Men jeg er jo ikke objektiv. Jeg har strengt
taget aldrig prøvet en dyr smartphone af et andet mærke. Jeg har kun
haft billige mobiltelefoner. Derfor har jeg ikke så meget at sammenligne
med. Din bedømmelse kan være lige så god som min.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-08-08 11:12

>Sjovt nok, men der har jeg det lige omvendt. Jeg har altid hadet at
>skrive SMS, men efter jeg fik en iPhone har jeg sendt mange flere SMS på
>en uge, end jeg har gjort hele mit liv. Dels er de lettere at skrive.

Lettere at skrive siger du.. hmm ja måske mere intuitivt, men
hastighedsmæssigt nej

>med. Din bedømmelse kan være lige så god som min.

Jep, men jeg stiller gerne op til en "konkurrence".

Jeg har klippet det andet væk du skrev, men besvarer lige noget af det
alligvel: Det er ikke fordi jeg er "gammel" og ikke kan vende mig til
noget nyt. Men noget er bare hurtigere end andet.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-08 12:24

> [...]
> alligvel: Det er ikke fordi jeg er "gammel" og ikke kan vende mig til
> noget nyt. Men noget er bare hurtigere end andet.

Det er jo netop det, jeg stiller spørgsmål ved. Der er to faktorer, der
spiller ind. Den ene er, om den ene teknik objektivt set er hurtigere
end den anden. Den anden faktor er, hvilken teknik, man er vant til.
Hvis teknikkerne er stort set lige hurtige objektivt set, er det
tilvænningen, der er den vigtigste faktor. Er der stor forskel på
teknikkerne, er tilvænningen mindre vigtig.
Dette er en generel betragtning. Så er det jo spørgsmålet, hvad
der er tilfældet her. Man kunne selvfølgelig lave en konkurrence mellem
eksperter i de to teknikker og se, hvilken der er hurtigst. Jeg ved det
altså ikke. Jeg må tilstå, at jeg har set nogle unge skrive SMS på
mobiltelefon, og jeg er godt nok imponeret over, hvor hurtigt det går.
Jeg er endnu ikke stødt på nogen, der er så ferm til at bruge en iPhone,
men man ser jo heller ikke så mange iPhone på gaden endnu.
Endelig er der jo den mulighed, at iPhone er bedre til
begyndere, der ikke er så hurtige til SMS, mens den gamle teknik er
hurtigere, hvis man virkelig træner sig op i den. Sådan er det jo også
nogle gange. Personligt er jeg vant til et computertastatur og skriver
blindskrift ret hurtigt. Derfor har jeg nemmere ved at bruge et
tilsvarende tastatur til SMS.
Det har bestemt ikke været min mening at antyde, at du ikke KAN
vænne dig til noget nyt. Jeg mente bare, at når du åbenbart er vant til
at skrive SMS på en almindelig telefon og kan gøre det lynhurtigt, så
vil det naturligvis virke mærkeligt at skrive på en iPhone. Hvis jeg
f.eks. fik et fransk tastatur til min computer, hvor mange af tasterne
sidder andre steder, så vil min skrivehastighed også falde drastisk,
fordi jeg pludselig skal se efter tasterne. Efter nogen tid vil jeg
naturligvis vænne mig til det og få min gamle hastighed tilbage.
Det spændende er, om man vil kunne vænne sig til en iPhone på
samme måde. Du mener åbenbart ikke, at man vil kunne lære at skrive lige
så hurtigt på sådan en. Måske har du ret, jeg ved det ikke, men jeg
skriver i hvert fald meget hurtigere på en iPhone end på en almindelig
mobil. Jeg skriver dog ikke specielt hurtigt med nogen af metoderne. Det
vil jeg bestemt ikke prale af. Det er nok ikke mig, der skal bruges i en
konkurrence mellem systemerne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 31-08-08 18:29

> [...]
> mobil. Jeg skriver dog ikke specielt hurtigt med nogen af metoderne. Det
> vil jeg bestemt ikke prale af. Det er nok ikke mig, der skal bruges i en

Sjov snak, og en lidt paradoksal snak, fordi......iPhone har et tastatur
- almindelige telefoner har en "regnemaskine".

De unge smæsser på regnemaskinen i evig forvished om, at ordbogen klarer
det hele, samtidig med, at de smæsser alle ordene, altså afkorter dem,
ændrer dem og opfinder følelser i tekst.

Alt det er jo godt nok, men bliver paradoksalt i denne sjove samtale,
for når unge Martin gerne vil stille op til en konkurrence, går jeg ud
fra, at han tror, han skal være på hjemmebane, men det sjove i visionen
omkring "konkurrencen" er jo netop, at Martin skal kunne skrive, f.eks.
denne til formålet præsenterede tekst, nøjagtig som den står, incl. alle
grammatiske tegn og uden stavefejl, på sin almindelige telefon.

Hvis Martin kan gøre det hurtigere på sin regnemaskine, end "man" kan
gøre på sit tastatur, ja, så tager jeg alt af, trækker mig tilbage og
bukker

M.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-08-08 20:08

> [...]
>denne til formålet præsenterede tekst, nøjagtig som den står, incl. alle
>grammatiske tegn og uden stavefejl, på sin almindelige telefon.

Først: Jeg er glad for du kalder mig ung. Det er ikke tit jeg hører
det længere

Næst: Jeg er (jeg er meget ked af at ødelægge din fordom...) en af dem
der altid skriver grammatisk korrekt på min mobil. Satans hva? :)

Hehe.. ja undskyld men jeg griner sq stadig..:

"går jeg ud fra, at han tror, han skal være på hjemmebane, men det
sjove i visionen omkring "konkurrencen" er jo netop, "

Hvorfor antager du så kraftigt at jeg ikke aner hvad det hele består i
og af?

Det virker rent faktisk nedladende, men det er vel forhåbentlig ikke
din hensigt... ;)

>Hvis Martin kan gøre det hurtigere på sin regnemaskine, end "man" kan
>gøre på sit tastatur, ja, så tager jeg alt af, trækker mig tilbage og
>bukker

På computeren skriver jeg selvfølgelig hurtigere.. men tastaturet på
en iPhone er jo rent til grin i den sammenligning.

Men du kan roligt trække dig tilbage og bukke allerede - dels fordi
jeg har skudt din fordom i sænk så det stadig skvulper og dels fordi
jeg _ved_ jeg kan skrive hurtigere på T9 ordbogen end jeg nogensinde
kommer til på en iPhone eller enhver anden touch-model ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 01-09-08 04:24

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Det virker rent faktisk nedladende, men det er vel forhåbentlig ikke
> din hensigt... ;)

Næh - det var egentlig bare for sjov

> Men du kan roligt trække dig tilbage og bukke allerede

Godt - så gør jeg det

M.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-09-08 14:28

>Næh - det var egentlig bare for sjov

Godt ord igen så :)

>Godt - så gør jeg det

Send lige et billede

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 02-09-08 07:18

> Godt ord igen så :)

> Send lige et billede

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-08 21:09

> [...]
>
> Hvis Martin kan gøre det hurtigere på sin regnemaskine, end "man" kan
> gøre på sit tastatur, ja, så tager jeg alt af, trækker mig tilbage og

Hvis man laver en konkurrence, så skal alle naturligvis skrive den samme
tekst uden fejl. Jeg går ud fra, at eventuelle fejl skal trække ned i
resultatet. Jeg læste om et SMS-mesterskab forrige år. Det var helt
vildt, så hurtig vinderen var. Det var nærmest på linie med det, man kan
skrive på et almindeligt tastatur. Der er altså nogle, der er temmelig
dygtige til det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-08-08 20:11

> [...]
>tilvænningen, der er den vigtigste faktor. Er der stor forskel på
>teknikkerne, er tilvænningen mindre vigtig.

Det er jeg enig i.

> [...]
>Jeg er endnu ikke stødt på nogen, der er så ferm til at bruge en iPhone,
>men man ser jo heller ikke så mange iPhone på gaden endnu.

Problemet med touch-systemet (uanset model) er jo at man med 1 finger
skal ramme hvert bogstav på den forholdsvis lille skærm.. med en hånd.
På T9'eren kan du holde/skrive med begge hænder og stadig få flere
bogstaver/ord ud af 1 tryk.

> Det spændende er, om man vil kunne vænne sig til en iPhone på
>samme måde. Du mener åbenbart ikke, at man vil kunne lære at skrive lige
>så hurtigt på sådan en.

Jeg er af den opfattelse pga. teknikken - ikke vaner og dygtighed.

Men jeg stikker gerne piben ind - såfremt jeg får forelagt det
modsatte

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-08 21:09

> [...]

> skal ramme hvert bogstav på den forholdsvis lille skærm.. med en hånd.
> På T9'eren kan du holde/skrive med begge hænder og stadig få flere

Nu har jeg aldrig sendt mange SMS'er, men jeg har da prøvet. Jeg har
bl.a. forsøgt mig både med og uden T9, og jeg ved ikke, hvad der er
bedst. Jeg har prøvet at spørge erfarne SMS'ere, og nogle er tilhængere
af det ene og andre af det andet. Begge grupper mener åbenbart, at deres
metode er den rigtige, men ingen seriøse SMS'ere bruger den anden.
Jeg synes selv, T9 er vældig godt, når det gætter rigtigt. Men
gætter det forkert, og er ordet slet ikke i ordbogen, så får man
pludselig en masse klikkeri med at gå tilbage og slette etc. Jeg vil
derfor godt give dig ret i, at selve indtastningen kan foregå ret
hurtigt, men alt i alt foretrækker jeg iPhone, fordi det er lettere at
rette fejl og den slags. For mig ender den altså med at være hurtigst,
men det er selvfølgelig bare min smag, der er sådan.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-09-08 14:30

>Nu har jeg aldrig sendt mange SMS'er, men jeg har da prøvet.

Selvom jeg er "oppe i alderen" (sammenlignet med ungdommen) så synes
jeg selv jeg sender en del - fra ganske få om dagen til "konstant".

>hurtigt, men alt i alt foretrækker jeg iPhone, fordi det er lettere at
>rette fejl og den slags. For mig ender den altså med at være hurtigst,
>men det er selvfølgelig bare min smag, der er sådan.

Og al respekt til det Det er sq også en fed telefon - havde den
haft 3G modem funktion tror jeg selv jeg havde sprunget på den og
sendt lidt færre sms'er

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-08 17:17

> [...]

> skal ramme hvert bogstav på den forholdsvis lille skærm.. med en hånd.
> På T9'eren kan du holde/skrive med begge hænder og stadig få flere

Det kan man altså også på en iPhone. Og det læres ret hurtigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-09-08 17:22

On Wed, 3 Sep 2008 18:16:58 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Det kan man altså også på en iPhone. Og det læres ret hurtigt.

Ja, men jeg synes ikke det er optimalt.

Nuvel Telia har forladt hjerneblødningen og lanceret et billigere
skuffe-abbonnement så nu kan jeg måske få købt en iPhone.. venter
måske til den får 3G modem via BT.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-08-08 16:27

Martin Johansen [6000] skrev den 31-08-2008 12:11:

> Lettere at skrive siger du.. hmm ja måske mere intuitivt, men
> hastighedsmæssigt nej

Er der ikke noget med at ordbogen foreslår HELE ord som afslutning på
det man skriver (det gør min Wii) og SÅ må der være tid at spare hvis
man kan skyde genvej der.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-09-08 14:31

>Er der ikke noget med at ordbogen foreslår HELE ord som afslutning på
>det man skriver (det gør min Wii) og SÅ må der være tid at spare hvis
>man kan skyde genvej der.

Jo det gør min SE ihvertfald.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-09-08 16:29

> Jo det gør min SE ihvertfald.

Det gør iPhone også. Problemet er bare, at det er lidt svært at
forudsige, hvornår den gør det. Så er man nødt til at kigge op på
skærmen, og så falder skrivehastigheden. Jeg synes også, den nogle gange
er nogle brøkdele af et sekund om at hente ordet. Man når derfor at
skrive det færdigt, før iPhone kommer med et forslag. Måske lærer man
efterhånden, hvilke ord den kender, og så kan man bare vente på, at den
kommer med et forslag. Jeg satser f.eks. allerede nu på at skrive a i
stedet for æ og å samt o i stedet for ø, når det er almindelige ord. Så
håber jeg på, at iPhone foreslår det rigtige ord. På den måde sparer jeg
en del tid. Men foreslår den det forkerte ord, så spilder jeg tid på at
skulle slette en del af det, jeg har skrevet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 02-09-08 07:23

> Men foreslår den det forkerte ord, så spilder jeg tid på at
> skulle slette en del af det, jeg har skrevet.

Du behøver ikke slette noget af dét, du har skrevet - du kan blot slå på
det foreslåede ord (på krydset).

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-08 00:55

> Du behøver ikke slette noget af dét, du har skrevet - du kan blot slå på
> det foreslåede ord (på krydset).

Teoretisk set, ja. Det er bare ikke altid, jeg når det, når jeg skriver
hurtigt. Nogle gange dukker forslaget op millisekunder før, jeg trykker
på mellemrum, og så erstatter forslaget det rigtige ord. Men bevares, så
har jeg jo ikke haft iPhone så længe. Jeg bliver nok bedre til det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 03-09-08 09:05

> [...]
> på mellemrum, og så erstatter forslaget det rigtige ord. Men bevares, så
> har jeg jo ikke haft iPhone så længe. Jeg bliver nok bedre til det.

Nåeh - så er det måske bare mig, der er så langsom, at jeg kan nå det
hele

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-08 17:17

> Lettere at skrive siger du.. hmm ja måske mere intuitivt, men
> hastighedsmæssigt nej

Det er fordi du er mere vant til et "tastatur" hvor du trykker flere
gange på samme tast for at få det relevante bogstav frem.

På en iPhone har man et helt normalt QUERTY-tastatur, og man lærer
hurtigt at bruge et to-fingersystem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-08 17:17

> [...]
> haft billige mobiltelefoner. Derfor har jeg ikke så meget at sammenligne
> med. Din bedømmelse kan være lige så god som min.

En Treo fra Palm fungerer på samme måde med sms som en iPhone, men den
synkroniserer dårligt med en Mac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-08 17:17

> Fordi jeg kan skrive "100 gange" hurtigere sms på en almindelig mobil
> end jeg kan på en iPhone.

Stik modsat for mig - selv om jeg nu foretrækker e-mails, der da heller
ikke lider af begrænsningen på 255 tegn.

> Og ja - det er vigtigt - for mig der skriver mellem 10-200 om dagen.

For mig er det nok omkring en om måneden - i gennemsnit.

> Touch-mobiler er fede, luxuriøse og savle-værdige.. men for pokker
> hvor er de uanvendelige i hverdagen til andet en gøgl og lir.

Det er jeg så ikke enig i.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-09-08 17:23

>For mig er det nok omkring en om måneden - i gennemsnit.

Så er du heller ikke hæmmet af interfacet.

>Det er jeg så ikke enig i.

Iorden ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-08 17:03

Martin Johansen [6000] skrev:

> Så er du heller ikke hæmmet af interfacet.

Det havde ellers været en af de gode forklaringer hvis interfacet var så
elendigt at man ikke kunne NÅ mere end en om måneden.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-09-08 17:42

On Thu, 04 Sep 2008 18:03:27 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0000@gmail.com> wrote:

>Det havde ellers været en af de gode forklaringer hvis interfacet var så
>elendigt at man ikke kunne NÅ mere end en om måneden.

Hehe nej så dårligt er det sq heller ikke..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 22-08-08 17:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Er iPod ikke /obsolete technology/?

Det er skideirriterende, at du ikke taler dansk. Vil du være en smule
empatisk, for min skyld?

Vi har jo ikke alle en universitetsgrad, vel?

Og Gud, Jehova & Allah hjælpe dig, hvis vi havde, for så kom du jo
aldrig med bussen, vel?

Så et lille trin ned af piedestalen ville klæde diskussionen.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-08 17:47

Morten Lind skrev den 22-08-2008 18:29:

> Vi har jo ikke alle en universitetsgrad, vel?

Det kan du da få billigt:

http://www.ashwooduniversity.net/ashwood/online-degrees/buy-a-degree.asp

Du kan endda få en doktorgrad (er det vist) og så er du en finere
akademiker end Per :)

Fra : Morten Lind

Dato : 22-08-08 18:32

> Det kan du da få billigt:

Hæ, hæ - ja, det er godt med dig

> http://www.ashwooduniversity.net/ashwood/online-degrees/buy-a-degree.asp

> Du kan endda få en doktorgrad (er det vist) og så er du en finere
> akademiker end Per :)

Jeg mener iøvrigt ikke kun Per.

Diskussionerne, debatterne og samtalerne har de seneste år ændret sig.

Tidligere talte vi sammen - nu er det som om, mange debattører forventer
specialviden fra modtagerne.

Og det udgangspunkt kan man i min verden ikke tage i et offentligt
forum.

Det er efter min bedste overbevisning arrogant.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-08 20:39

Morten Lind skrev den 22-08-2008 19:32:

> Diskussionerne, debatterne og samtalerne har de seneste år ændret sig.
>
> Tidligere talte vi sammen - nu er det som om, mange debattører forventer
> specialviden fra modtagerne.

Tjah, jeg synes som hovedregel at folk er flinke til at tage ting
uformelt og ned på jorden. Kender ikke andre grupper hvor emner har det
med at skride så meget som her, i en god tone og oplysende.

> Og det udgangspunkt kan man i min verden ikke tage i et offentligt
> forum.
>
> Det er efter min bedste overbevisning arrogant.

Man kan også sige at lige præcis denne gruppe bør have plads til alle
skribenter. Men der er ikke læsepligt, så hvis folk generelt ikke kan
lide den slags indlæg står det dem jo frit for at ignorere dem der
skriver sådan.

Personligt prøver jeg at huske målgruppen og skrive derefter. Det er
også meget hyggeligere :)

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-08 04:34

> [...]

> skriver sådan.
>
> Personligt prøver jeg at huske målgruppen og skrive derefter. Det er

Jeg er faktisk enig med dig. Der var en irritationsdjævel i mig, som jeg
lod overtage, og det ærgrer mig.

Undskyld.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-08 05:10

> Jeg er faktisk enig med dig. Der var en irritationsdjævel i mig, som jeg
> lod overtage, og det ærgrer mig.
>
> Undskyld.

Og jeg troede altså at du var så 'ung' at du må have haft obligatorisk
engelsk i skolen fra 5.-10. klasse.

Da jeg gik i skole var engelsk, tysk og fransk obligatorisk, og alle tog
det ikke-obligatoriske latin med på 9. klassetrin ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-08 08:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og jeg troede altså at du var så 'ung' at du må have haft obligatorisk
> engelsk i skolen fra 5.-10. klasse.

Engelsk fra 4. trin, tysk fra 5. trin og fransk var valgfrit i
realklassen. Latin i 1. realklasse.

Jeg gik i privat, katolsk drengeskole - der var nogle forskelle fra
tredsernes folkeskole.

> Da jeg gik i skole var engelsk, tysk og fransk obligatorisk, og alle tog
> det ikke-obligatoriske latin med på 9. klassetrin ...

Ja, og jeg beklager mit udfald God weekend.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-08 10:17

> Engelsk fra 4. trin, tysk fra 5. trin og fransk var valgfrit i
> realklassen. Latin i 1. realklasse.

Jamen, så burde du jo ikke have haft problemer; engelsk fra 4. klasse
til 3. real .

I lige måde ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-08 10:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jamen, så burde du jo ikke have haft problemer; engelsk fra 4. klasse
> til 3. real .

Jeg gik i skole i halvfjerdserne. Jeg kan ikke huske, at vi nogensinde
lærte eller brugte ordet "obsolete". Faktisk synes jeg først, jeg har
hørt det indenfor de seneste år i forbindelse med computere. Det er uden
tvivl et gammelt ord, men jeg mener ikke, det hørte til folkeskolens
pensum. Jeg husker også, at et ord som "enigma" først dukkede op langt
henne på medicinstudiet. Jeg slog det op, men dagen efter var der en
anden, der spurgte: "Hvad er enigma". Dertil svarede læreren: "Det ved
jeg ikke", og det er jo helt rigtigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 24-08-08 13:18

Dertil kan du lægge udvidet engelsk på gymnasieniveau - jeg havde ikke
problemer med ordet, men som du nu ved, fredagsirriterede det mig at se
et indlæg på udenlandsk......(to af fem ord på dansk).

> [...]
> henne på medicinstudiet. Jeg slog det op, men dagen efter var der en
> anden, der spurgte: "Hvad er enigma". Dertil svarede læreren: "Det ved

Rigtigt - ordet er et specifikt, engelsk fagudtryk, der ikke nyder
fremme på dansk.

Jeg arbejder sammen med faggrupper, der automatisk går ud fra, at alle
andre véd, hvad de taler om, når de taler fagligt, så jeg er vant til
det.

Gad vide om Per ved, hvad en kaliber er? Eller en gaspumpe? Til en bus,
altså

Men det ved han jo nok - jeg vidste det bare ikke, inden jeg begyndte på
det arbejde

Det kunne være, jeg skulle høre Per lidt i schweizisk græsforædling

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-08-08 15:08

Morten Lind skrev den 24-08-2008 14:17:

> Det kunne være, jeg skulle høre Per lidt i schweizisk græsforædling

Kan du røbe hemmeligheden der gør milkakøerne lilla, og sørger for
benene ikke er lige lange så de ikke tipper på skråningerne?

Fra : Morten Lind

Dato : 24-08-08 16:05

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Kan du røbe hemmeligheden der gør milkakøerne lilla, og sørger for
> benene ikke er lige lange så de ikke tipper på skråningerne?

Hæ, hæ....ja, dårlig Dtp

M.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 24-08-08 15:20

Jeg er både for gammel og for klog til at belære ungdommen og/eller Apple
om, hvad der er forældet teknologi. Så vidt jeg husker, er det lykkedes
Apple i mange tilfælde at opfinde hardware-software kombinationer, som er
blevet kritiseret af gamle mænd på lanceringstidspunktet, og som ungdommen
så har købt i millionvis med fornøjelse.

iPod+iTunes er moderne teknologi. Jeg tror, der går lang tid, før det bliver
forældet.

Kommer til at tænke på de mange fejlslagne forsøg på at kombinere og
sammenbygge tekniske apparater - det er sjældent forbrugerne synes, det er
smart at have det hele i et.

- Mikael

Fra : Morten Lind

Dato : 24-08-08 16:09

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
>

> Kommer til at tænke på de mange fejlslagne forsøg på at kombinere og
> sammenbygge tekniske apparater - det er sjældent forbrugerne synes, det er

Godt brølt, løve

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-08-08 21:07

> [...]

> Kommer til at tænke på de mange fejlslagne forsøg på at kombinere og
> sammenbygge tekniske apparater - det er sjældent forbrugerne synes, det er

Ja, når det står hjemme; skal man have det med i bukselommerne forholder
det sig nok lidt anderledes ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-08 23:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, når det står hjemme; skal man have det med i bukselommerne forholder
> det sig nok lidt anderledes ...

Det hele afhænger af fabrikantens sans for at finde praktiske
kombinationer. Der findes mange fjollede apparater som f.eks.
kaffemaskiner og toiletrulleholdere med indbygget radio. Omvendt er de
fleste glade for, at deres kamera har indbygget blitz. Ja, de fleste
forventer nu om dag, at mobiltelefoner har indbygget kamera. Det skal
også helst kunne filme. Nogle kombinationer tage folk straks til sig,
mens andre aldrg bliver en succes.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 26-08-08 05:21

> [...]
> forventer nu om dag, at mobiltelefoner har indbygget kamera. Det skal
> også helst kunne filme. Nogle kombinationer tage folk straks til sig,

Og der er en del bukser, især korte bukser til sommerbrug, der hverken
har /belt loops/ [ja, hvad er det nu de 'løkker' der er beregnet til
bælter hedder på dansk?] eller seleknapper, og som i stedet har elastik
bagtil eller helt rundt om livet, og som kun har to lommer fortil. Her
skal man så både have tegnebog, nøgler, mobiltelefon og iPod.

Det er da besværligt nok med tre ting i to forlommer ... og uden
mulighed for bælte kan man ikke engang sætte tingene fast dér.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-08-08 17:23

Per Rønne wrote:
> Og der er en del bukser, især korte bukser til sommerbrug, der hverken
> har /belt loops/ [ja, hvad er det nu de 'løkker' der er beregnet til
> bælter hedder på dansk?]

Det hedder vel stropper.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-08-08 21:01

> [...]
> hørt det indenfor de seneste år i forbindelse med computere. Det er uden
> tvivl et gammelt ord, men jeg mener ikke, det hørte til folkeskolens

Jae, jeg er jo ikke alene cand.scient. i datalogi, men har også den
2-årige bifagseksamen i engelsk ...

Men lad mig så citere fra Oxford English Dictionary:

obsolete, a. (n.)

1. That is no longer practised or used; fallen into disuse; of a
discarded type or fashion; disused, out of date.

1579 E. K. in Spenser's Sheph. Cal. Ep. Ded., Such olde and obsolete
wordes are most vsed of country folke ...

=

Men nu levede du nok ikke i 1579, som den ældst kendte brug af ordet er
fra.

> [...]
> henne på medicinstudiet. Jeg slog det op, men dagen efter var der en
> anden, der spurgte: "Hvad er enigma". Dertil svarede læreren: "Det ved

Det lyder jo gådefuldt, men det siger vel noget om den kvalitet,
undervisningen på universitetet har i dag, hvor den jo skal foregå på
engelsk, selv om kun danskere er til stede ... læg mærke til at
professorerne på engelsk-studiet protesterer mod absurditeten ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-08 21:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det lyder jo gådefuldt, men det siger vel noget om den kvalitet,
> undervisningen på universitetet har i dag, hvor den jo skal foregå på
> engelsk

Måske fordi der i mange fag slet ikke findes (ordentlige) lærebøger på
dansk ... og fordi man ligeså godt kan vende sig til at danmark simpelt
hen er for lille i det lange løb ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-08-08 05:21

> Måske fordi der i mange fag slet ikke findes (ordentlige) lærebøger på
> dansk ...

Da jeg var datalogistuderende, havde vi ikke en eneste dansksproget
lærebog, bortset fra noget om data-jura. Vi havde dog en enkelt
norsksproget bog om filsystemer, og en svensksproget om COBOL, men
ellers var alt på engelsk, da tidligere forsøg med fransksprogede
lærebøger var fuset ud i sandet, og tysk efter 2. verdenskrig var blevet
for upopulært et sprog.

Jeg kan til min skræk konstatere at unge akademikere i 30-års alderen
ikke engang kan tale eller læse tysk ...

Men selv om vi læste engelsksprogede bøger, så foregik undervisningen
altså på dansk, medmindre studenterne forlangte at læreren brugte
engelsk, typisk fordi læreren talte et elendigt dansk. Som han derfor
kun kom til at bruge over for det teknisk-administrative personale ...

Det er ikke alene pjat at en dansk lærer underviser danske elever på
engelsk, når faget ikke er netop engelsk. Det er en skandale.

> og fordi man ligeså godt kan vende sig til at danmark simpelt
> hen er for lille i det lange løb ?

Skal vi også til at 'vænne' os til at Danmark er for lille til egen
ballet, som Kristen Poulsgaard hævdede?

Eller som Venstres trafikordfører siger: Danmark er for lille til
højhastighedstog. Derfor skal vi spænde ben for svenskernes ønsker om en
højhastighedsforbindelse Stockholm-København-Hamburg, under Øresund
mellem Helsingør og Helsingborg, og over Fehmernbælt? Med en fart på 360
km/t ... det ville da ellers være rart at blive koblet på det europæiske
højhastighedsnet, selv om byer som Århus, Odense og Ålborg naturligvis
er for små til at give et tilstrækkeligt kundeunderlag til også at koble
Jylland på ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-08-08 22:12

> [...]

> højhastighedsnet, selv om byer som Århus, Odense og Ålborg naturligvis
> er for små til at give et tilstrækkeligt kundeunderlag til også at koble

Hov-hov! Det vil da være helt naturligt, at et højhastighedstog kører
gennem Esbjerg.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-08 22:13

> Hov-hov! Det vil da være helt naturligt, at et højhastighedstog kører
> gennem Esbjerg.

og så en tunnel til England... ? ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-08-08 23:04

Henrik Münster skrev den 26-08-2008 23:12:

> Hov-hov! Det vil da være helt naturligt, at et højhastighedstog kører
> gennem Esbjerg.

Muligvis nord-syd, men da ikke øst-vest?

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 04:32

> Hov-hov! Det vil da være helt naturligt, at et højhastighedstog kører
> gennem Esbjerg.

Jeg lægger mærke til at du netop ikke skriver 'stopper i Esbjerg' .

Hvornår får Esbjerg i øvrigt bygget nogle flere smukke huse end det
enlige bindingsværkshus på hovedgaden, bygget i 1500-tals stil? Resten
er jo ren Ballerup ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-08-08 18:20

> Jeg lægger mærke til at du netop ikke skriver 'stopper i Esbjerg' .

Jeg var faktisk meget i tvivl om formuleringen. Jeg mente selvfølgelig,
der skulle være en station i Esbjerg. Jeg mente det også ironisk for at
drille

> Hvornår får Esbjerg i øvrigt bygget nogle flere smukke huse end det
> enlige bindingsværkshus på hovedgaden, bygget i 1500-tals stil? Resten
> er jo ren Ballerup ...

Man skal ikke tale grimt om Ballerup, når man selv bor i Brønshøj
Nu er det jo svært at have smukke, gamle huse i en by, der kun
lige har passeret sin 100 års fødselsdag. Der er da nogle villakvarterer
med flotte, ældre villaer. De fleste villakvarterer, fine som mindre
fine, er utroligt velholdte med meget flotte have, når man sammenligner
med andre byer.
Ellers bliver der bygget nogle ganske flotte, moderne villaer op
langs strandvejen. På gågaden er der da også nogle flotte gamle
ejendomme. Torvet er vel også ganske pænt. Rådhuset er måske ikke så
spændende, men jeg morer mig over statuen foran, af to elefanter, der
parrer sig: Det foregår på et højt plan under meget larm og ballade, og
der går to år, for resultatet kommer. Meget symbolsk!
Hvilket hus er det ellers, du tænker på? Hovedgaden, er det
gågaden eller Storegade? Er vi i midtbyen, eller mere ude ved villaerne?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 10:15

> Man skal ikke tale grimt om Ballerup, når man selv bor i Brønshøj

Nu bor jeg så ikke i Brønshøj men i Husum ... i begge tilfælde skal man
dog ikke langt væk fra Frederikssundsvej før man er i villakvarterer.

> [...]
> Hvilket hus er det ellers, du tænker på? Hovedgaden, er det
> gågaden eller Storegade? Er vi i midtbyen, eller mere ude ved villaerne?

Jeg gik gennem gågaden, da jeg skulle skifte tog i Esbjerg, og havde en
times ventetid. Der var lige nøjagtig én smuk bygning: den var bygget i
1500-tals stil med bindingsværk.

Resten var en rædsel af funktionalisme og modernisme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-08 12:30

> Nu bor jeg så ikke i Brønshøj men i Husum ... i begge tilfælde skal man
> dog ikke langt væk fra Frederikssundsvej før man er i villakvarterer.

OK. For mig er det et fedt. Det er et sted lidt udenfor København. Jeg
tillod mig at slå dig op i De Gule Sider, og der stod Brønshøj. Det
forekommer mig i øvrigt, at man kører forbi Husum, når man kører ned
gennem Tyskland, men det er måske et andet Husum?

> [...]
> 1500-tals stil med bindingsværk.
>
> Resten var en rædsel af funktionalisme og modernisme.

Nu ser jeg nok ikke så meget op på bygningerne, men mere på
butiksfacaderne nede i min højde, og det er jo bare tynde plader med
reklameskilte. Jeg vil prøve at se efter, når jeg er derinde igen. Du
har nok lidt ret, men nede i den anden ende af gågaden ligger der nogle
smukke, ældre ejendomme, så det hele er ikke forfærdeligt. Men det er da
rigtigt, at Esbjerg er en meget ung by, så det er begrænset, hvor mange
ældre, charmerende bygninger, der er. Prøv derimod at tage 30 km sydpå
til Danmarks første hovedstad Ribe. Der er gamle huse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-08 12:42

> [...]
> ældre, charmerende bygninger, der er. Prøv derimod at tage 30 km sydpå
> til Danmarks første hovedstad Ribe. Der er gamle huse.

Nu er jeg blevet lidt interesseret i det, så jeg har ledt lidt på
nettet. Der er da smukke bygninger i Esbjerg. Jeg fornemmer, at du ikke
bryder dig om moderne bygninger, men de kan da også være smukke. Jeg
lægger et link nedenunder til nogle eksempler. Ellers så har vi jo Sankt
Nikolaj Kirke, der er tegnet af Spreckelsen, der også tegnede den nye
triumfbue i Paris "La Grande Arche". Den er mere sjælden end køn.
Sjælden fordi Spreckelsen har tegnet tre bygninger. Ud over de to nævnte
var det vist et hus til hans forældre. Ellers er selve banegården, som
du jo kender, faktisk rigtig flot. Bemærkede du ikke det?

<http://www.visitesbjerg.dk/danmark/da-dk/menu/turist/oplevelse/attrakti
oner/bygningsvaerker/bygningsvaerker.htm?TypeSearch=Type&query=&producta
rea=Attraktioner&producttype=Bygningsværker&City=Esbjerg&Region=Vestjyll
and>

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 13:45

> [...]
> var det vist et hus til hans forældre. Ellers er selve banegården, som
> du jo kender, faktisk rigtig flot. Bemærkede du ikke det?

Du har skam fuld ud ret i at jeg ikke kan udstå modernistisk arkitektur.
Dansk funktionalisme er ikke direkte hæslig, og som regel ej heller
ufunktionel med flade tage; den mangler bare den sans for detaillen som
gør livet mere spændende. Romantiske tårne, relieffer på væggene, og
gerne statuer af legende børn på tagene .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 16:03

> [...]

> gør livet mere spændende. Romantiske tårne, relieffer på væggene, og
> gerne statuer af legende børn på tagene .

Du skulle have været født i min familie, men du er velkommen på en tur
til Schweiz i uge 42.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-08-08 16:20

Morten Lind skrev den 28-08-2008 17:02:

> Du skulle have været født i min familie, men du er velkommen på en tur
> til Schweiz i uge 42.

I din familie? Jeg gruer for hvordan jeres telte ser ud når I er på
camping!

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 16:48

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> I din familie? Jeg gruer for hvordan jeres telte ser ud når I er på
> camping!

Som en gotisk ridderborg? Som man for nogle somre siden kunne se i
Dyrehaven, da man opførte Ivanhoe ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 17:09

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> I din familie? Jeg gruer for hvordan jeres telte ser ud når I er på
> camping!

Telte? Vores familie er spredt over hele verden, så vi bor alle altid
standsmæssigt

Pånær mine ungdommelige udlandsrejser verden rundt - du bliver træt,
hvis du skal høre om indianere og mexicanske mord......men du ka´ jo
tjekke tiden

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-08-08 07:30

Morten Lind skrev den 28-08-2008 18:09:

> Telte? Vores familie er spredt over hele verden, så vi bor alle altid
> standsmæssigt

På camping? Nuvel, jeg havde ellers forestillet mig lidt af hvert med
blomsterkummer, bindingsværk og diverse gargoyler og andet pænt.

> Pånær mine ungdommelige udlandsrejser verden rundt - du bliver træt,
> hvis du skal høre om indianere og mexicanske mord......men du ka´ jo
> tjekke tiden

Tiden? Går nok. En skrøne fra de varme lande er altid en god ting, men
jeg vidste ikke du var en bedre Hercule Poirot som løste meksikanse mord?

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 16:27

> Du skulle have været født i min familie, men du er velkommen på en tur
> til Schweiz i uge 42.

I efterårsferien? Jeg skal til Kandersteg, Schweiz, til sommer ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 17:12

> I efterårsferien? Jeg skal til Kandersteg, Schweiz, til sommer ...

Til næste sommer? Hvor skal du bo?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 18:47

> Til næste sommer? Hvor skal du bo?

I Kandersteg Pfadfinderzentrum:

<http://www.kisc.ch/>

Ja, de er tilsyneladende gået samme vej som Købmandsskolen og
Handelshøjskolen, begge i København.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 21:25

> I Kandersteg Pfadfinderzentrum:

Der ser lækkert ud - vi tager mere mod nord/øst - til St. Gallen.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 13:45

> [...]
> forekommer mig i øvrigt, at man kører forbi Husum, når man kører ned
> gennem Tyskland, men det er måske et andet Husum?

Husum er en gammel landsby mellem Brønshøj og Herlev landsbyer. Indtil
omkring 1920 lå den i Brønshøj kommune, der også omfattede Brønshøj,
Vanløse og Rødovre; sidstnævnte er i dag en selvstændig kommune.

Husum har ikke sit eget postdistrikt men hører under 2700 Brønshøj.
Bydelen kaldes dog normalt samlet 'Brønshøj-Husum', og har en 40.000
indbyggere. Indtil foråret havde vi vores eget Husum Posthus; det er nu
nedlagt og erstattet af en 'postbutik' i en 7-11 døgnbutik med reduceret
bemanding og uden billetnet. Bruges til at hente pakker.

> [...]
> ældre, charmerende bygninger, der er. Prøv derimod at tage 30 km sydpå
> til Danmarks første hovedstad Ribe. Der er gamle huse.

Danmarks første hovedstad? Den må du længere ud på landet med.

Himlingøje, Lejre og Roskilde, hvor den sørgende Svend Tveskæg begravede
sin far Harald Blåtand, var da kongelige residensbyer før Ribe, og taler
vi om administrative centre har ærkebispesædet Lund nok nok været
Københavns eneste egentlige forgænger.

I øvrigt har jeg aldrig været i Ribe.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-08-08 23:47

> [...]

> sin far Harald Blåtand, var da kongelige residensbyer før Ribe, og taler
> vi om administrative centre har ærkebispesædet Lund nok nok været

Ja-ja, hvis du regner med, at Danmark opstod fra Sjælland

> I øvrigt har jeg aldrig været i Ribe.

Siden du nu kan lide gamle huse, var det måske en idé med et besøg. Jeg
tror, det er Danmarks ældste huse, der ligger der. De er i hvert fald
vinde og skæve, og der er ikke højt til loftet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-08 17:17

> Ja-ja, hvis du regner med, at Danmark opstod fra Sjælland

Mere sandsynligt fra Skåne, og Opager syd for Lund synes at være det
første centrum.

> Siden du nu kan lide gamle huse, var det måske en idé med et besøg. Jeg
> tror, det er Danmarks ældste huse, der ligger der. De er i hvert fald
> vinde og skæve, og der er ikke højt til loftet.

Byen ligger lige lovligt langt væk. I øvrigt tror jeg næsten at Danmarks
ældste borg er ældre.

Glimmingehus:

<http://da.wikipedia.org/wiki/Glimmingehus>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-08 22:48

> Mere sandsynligt fra Skåne, og Opager syd for Lund synes at være det
> første centrum.

Det lyder som noget københavneri Det minder lidt om national
historieskrivning. Jeg læste engang en artikel om forskelle i leksika
fra forskellige lande. Hvis man slår noget op. Det kan være, hvem der
var det første menneske, der fløj, så vil et dansk leksikon nævn
Ellehammer,

> Byen ligger lige lovligt langt væk. I øvrigt tror jeg næsten at Danmarks
> ældste borg er ældre.
>
> Glimmingehus:
>
> <http://da.wikipedia.org/wiki/Glimmingehus>

Grundstenen blev lagt i 1499, og jeg synes ikke ligefrem, det ser
beboeligt ud. Skal man bedømme det ud fra billedet, har ripenserne
passet noget bedre på deres bygninger. I Ribe ligger Danmarks ældste
rådhus, som er fra 1496. Ribe i øvrigt er 1300 år gammel. Ansgar byggede
en kirke der i 860. Den nuværende domkirke blev påbegyndt 1150-1175 og
stod færdig 1225-1250. Klosteret blev grundlagt i 1228, og den nuværende
kirke på stedet er fra 1400-tallet. Turistbureauet ligger i en bygning
fra 1582, og Hotel Dagmar er fra 1581. Ribe er i hvert fald Danmarks
ældste by.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 09:28

> [...]
> fra forskellige lande. Hvis man slår noget op. Det kan være, hvem der
> var det første menneske, der fløj, så vil et dansk leksikon nævn

Historisk har centret i Danmark nu altid ligget mellem Lejre og
Himlingøje i vest, og Lund og Opager i øst.

> [...]
> kirke på stedet er fra 1400-tallet. Turistbureauet ligger i en bygning
> fra 1582, og Hotel Dagmar er fra 1581. Ribe er i hvert fald Danmarks

Opager, 20-30 km syd for Lund og sandsynligvis det oprindelige Lund,
blev grundlagt 500 fKr, altså ved overgangen mellem bronze- og
jernalder.

Det er også almindeligt at antage at danerne er udgået fra Skåne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-09-08 22:55

Jeg glemte helt at gøre ovenstående afsnit færdigt. Det var noget med,
at leksika fremhæver folk fra deres egne lande. Et dansk leksikon vil
hævde, at Ellehammer opfandt flyvningen, et amerikans fremhæver brødrene
Wright og et russisk en russer. Dette er blot et eksempel på et
almindeligt fænomen.

> Historisk har centret i Danmark nu altid ligget mellem Lejre og
> Himlingøje i vest, og Lund og Opager i øst.

Jeg ved slet ikke, hvor du vil hen med alt det der. Her fra Esbjerg kan
jeg næsten cykle til runestenen i Jelling på en time. Den kaldes jo for
Danmarks dåbsattest iflg. Wikipedia. Lad mig i øvrigt citere fra dette
store autoritære værk på området:

"Dansk forhistorie begyndte ved forsiden af den indlandsis, der for ca.
15.000 år siden begyndte at vige nordpå i forbindelse med en
klimaændring."

Indlandsisens grænse lå midt gennem Jylland. Dannevirke lå også i
Sønderjylland.

> [...]
> jernalder.
>
> Det er også almindeligt at antage at danerne er udgået fra Skåne.

Ja-ja, jeg driller dig også lidt. Jeg aner ikke noget om historie. Det
er dog et faktum, at der var mange vikinger her i den sydlige del af
Jylland. Faktisk render der stadig nogen rundt i Ribe.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 04:38

> [...]
> hævde, at Ellehammer opfandt flyvningen, et amerikans fremhæver brødrene
> Wright og et russisk en russer. Dette er blot et eksempel på et

Velkendt.

> [...]
>
> "Dansk forhistorie begyndte ved forsiden af den indlandsis, der for ca.
> 15.000 år siden begyndte at vige nordpå i forbindelse med en

Intet tyder på at Jelling var dansk 'hovedstad'; Gorm den Gamle var ikke
/Danmarks/ konge, og har muligvis kun været en lokal, jysk underkonge.
Harald Blåtand er den første konge i den ubrudte danske kongerække, og
han blev af sin sørgende søn Svend Tveskæg begravet i Roskilde. Vel
nærmest en reprise af kejser Julians begravelse af onklen kejser
Constantius i den romerske hovedstad Konstantinopel ...

> Indlandsisens grænse lå midt gennem Jylland.

Indlandsisen forsvandt helt fra landet inden det blev beboet af moderne
mennesker. Der er ganske vist tegn på at neanderthalere fra
Hamburg-området under forrige mellemistid har brugt dele af det vestlige
Jylland som jagtområde, men det ligger jo meget lang tid før man
overhovedet kan tale om et dansk folk eller et dansk rige.

> Dannevirke lå også i Sønderjylland.

Som grænsemur mod sachserne.

> Ja-ja, jeg driller dig også lidt. Jeg aner ikke noget om historie. Det
> er dog et faktum, at der var mange vikinger her i den sydlige del af
> Jylland.

Mange sørøvere? De fandtes vist over hele Norden. Og i naboområderne -
indtil ærkebiskop Absalon indtog Arkona var hele Venden jo en rede af
slaviske vikinger ... der røvede de danske kyster, og tog mænd, kvinder
og børn med til salg på fremmede slavemarkeder.

> Faktisk render der stadig nogen rundt i Ribe.

Det lyder så som en politisag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-09-08 06:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Mange sørøvere? De fandtes vist over hele Norden.

Ja, jeg er efter sigende i familie med en kongelig, dansk kaper, Jens
Christian Lind, hvis jeg husker ret

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 08:39

> Ja, jeg er efter sigende i familie med en kongelig, dansk kaper, Jens
> Christian Lind, hvis jeg husker ret

En kaper var ikke en sørøver ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-08 08:43

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En kaper var ikke en sørøver ...

tja, for dem han angreb og plydnrede var han jo nok en sørøver ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 09:15

> tja, for dem han angreb og plydnrede var han jo nok en sørøver ..

Han havde jo et kaperbrev fra sit lands lovlige myndighed, og måtte
plyndre civile skibe fra lande, hans eget land var i krig med.

Selv om Elizabeth I den Store vistnok spillede lidt dobbeltspil over for
spanierne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-08 09:22

Per Rønne skrev:

> En kaper var ikke en sørøver ...

Statsautoriseret sørøver så.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 09:32

> Statsautoriseret sørøver så.

Den ligger så på niveau med CEPOS og netavisen 180°, når de kalder
ansatte i skattevæsenet for 'statsautoriserede tyveknægte'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-08 09:36

> [...]
> plyndre civile skibe fra lande, hans eget land var i krig med.
>
> Selv om Elizabeth I den Store vistnok spillede lidt dobbeltspil over for

Det er det jeg mener ... tror hans ofre var temmelig ligeglade med hans
kaperbrev når det nu gik ud over dem

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-08 09:57

Per Rønne skrev:

> Den ligger så på niveau med CEPOS og netavisen 180°, når de kalder
> ansatte i skattevæsenet for 'statsautoriserede tyveknægte'.

Nå så det mener du?

Hvad vil du så sætte efter ordet "statsautoriseret"?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 10:02

> Det er det jeg mener ... tror hans ofre var temmelig ligeglade med hans
> kaperbrev når det nu gik ud over dem

Vel ditto når civile skibe blev bordet eller sænket under de to
verdenskrige - selv om det blev foretaget af krigsførende
orlogsfartøjer.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-08 10:09

> Vel ditto når civile skibe blev bordet eller sænket under de to
> verdenskrige - selv om det blev foretaget af krigsførende orlogsfartøjer.

Civile skibe som blev brugt til at fragte forsyninger til de
krigsførende parter .. dermed blev de "fair game"

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 10:15

> Nå så det mener du?
>
> Hvad vil du så sætte efter ordet "statsautoriseret"?

De er jo blot funktionærer der udfører deres jobs ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-09-08 11:46

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En kaper var ikke en sørøver ...

Jo, det tør siges, endda kongeligt autoriseret.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-09-08 11:51

> Han havde jo et kaperbrev fra sit lands lovlige myndighed, og måtte
> plyndre civile skibe fra lande, hans eget land var i krig med.

Essensen er, at lande er i krig, og myndighederne uddeler fripas til
forbryderne mod at de afleverer en del af byttet til myndighederne, så
de kan føre mere krig - krig koster penge - en kaper er en sørøver.

Resten er ordgas.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 12:15

> Civile skibe som blev brugt til at fragte forsyninger til de
> krigsførende parter .. dermed blev de "fair game"

Ditto med kaperskibene ...

Skal vi ikke slutte nu; det er jo ikke særligt mac-relevant ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-08 09:20

Morten Lind skrev:

> Ja, jeg er efter sigende i familie med en kongelig, dansk kaper, Jens
> Christian Lind, hvis jeg husker ret

Kapers hører KUN til på pariserbøf.

Og du er da hverken en bøf eller fra paris? Højst en alpeost.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-09-08 12:03

> Kapers hører KUN til på pariserbøf.

> Og du er da hverken en bøf eller fra paris? Højst en alpeost.

Njøeh.....kapers kan skam bruges i mange sammenhænge, og de små gør sig
fremrende på en Pariserbøf, men jeg havde vist ikke sat et s på min
famiiære sørøver, vel?

Jeg glæder mig til efterårsferien, hvor jeg tager til det gamle land med
mine døtre - så kan jeg måske få lov at smage en rigtig alpeost igen,
for den er godt nok svær at opdrive her til lands...selvom den
findes

M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-09-08 12:09

On 2008-09-05 13:02:39 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> [...]
> mine døtre - så kan jeg måske få lov at smage en rigtig alpeost igen,
> for den er godt nok svær at opdrive her til lands...selvom den

En kaper er en der beslaglægger fjendtlig skibe i statsautoriseret
sørøveri. Fra det 14 til 17 århundrede, udsendte lande i krig
kaperbreve til neutrale nationer eller egne statsborger, hvilket gav
disse rettigheder til at føre krig mod det krigsførende lands fjende.
I Danmarks krige, hvor kaperbrevet blev uddelt, var bl.a. under krigen
mod Sverige i 1675-1676, og Kanonbådsskrigen fra 1807-1812. Under
Kanonbådskrigen følte Danmark sig nødsaget til at udstyre skibsførere
med kaperbrev, kongelig autorisation, til at beslaglægge engelske
skibe. Kaperi blev ulovliggjort af de europæiske lande med
Pariser-søretsdeklarationen af 1856. Tyskerne anvendte dog kaperi under
Første Verdenskrig.
Kendte danskere kapere, se f.eks Niels Bornholm og Magnus Heinason

http://da.wikipedia.org/wiki/Kaper ;)
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Morten Lind

Dato : 05-09-08 12:23

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> [...]
> Første Verdenskrig.
> Kendte danskere kapere, se f.eks Niels Bornholm og Magnus Heinason

Tak David Jeg ved skam godt, hvad en kaper er, men Per er mere
uimodtagelig

Jeg er kun ked af, at min tiptippelipoldefarsørøver ikke er med på
wiki

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-08 12:37

Morten Lind skrev:

> Njøeh.....kapers kan skam bruges i mange sammenhænge, og de små gør sig
> fremrende på en Pariserbøf, men jeg havde vist ikke sat et s på min
> famiiære sørøver, vel?

Når der kun er en, skal der ikke flertals-s på.

En kaper, to kapers.

> [...]
> mine døtre - så kan jeg måske få lov at smage en rigtig alpeost igen,
> for den er godt nok svær at opdrive her til lands...selvom den

Du kan mentalt forberede dig med Asterix i Alperne. Bemærk Obelix er
overbevist om bagefter at det er FLADT.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-08 12:39

Morten Lind skrev:

> Jeg er kun ked af, at min tiptippelipoldefarsørøver ikke er med på
> wiki

Æh, ved du hvordan en Wiki fungerer?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 14:13

> Tak David Jeg ved skam godt, hvad en kaper er, men Per er mere
> uimodtagelig

Det hele går jo på om man kan anvende det et ord som 'sørøveri' når det
er autoriseret af staten, og i forbindelse med igangværende krige.

Når man samtidig ikke finder det sørøverisk at orlogsflåden gør det
samme. I og for sig ville man jo bare kunne give kaperne en
officersbestalling i stedet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-09-08 15:01

On 2008-09-05 13:38:40 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen

Hæ hæ
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-09-08 12:02

On 2008-09-05 07:57:49 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Ja, jeg er efter sigende i familie med en kongelig, dansk kaper, Jens
> Christian Lind, hvis jeg husker ret
>
> M.

Æv bæv, min oldefar var kaptajn i den danske hær... og en hel masse andet. ;)
http://img.kb.dk/iti/58/pdf/iti_58_2_0551.pdf
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Morten Lind

Dato : 05-09-08 12:26

> Æv bæv, min oldefar var kaptajn i den danske hær... og en hel masse andet. ;)
> http://img.kb.dk/iti/58/pdf/iti_58_2_0551.pdf
> - David

Ja, ja - men din oldefar skulle opføre sig ordendtligt - det skulle min
ikke, øv bøv

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 14:13

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> Æv bæv, min oldefar var kaptajn i den danske hær...

Min tip-tip-tip-tip-tip-oldefar var løjtnant i flåden ... da han blev
træt af det fredelige liv i Rønne faldt han som lejesoldat i den
brabantske krig omkring 1700 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-08 14:17

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Min tip-tip-tip-tip-tip-oldefar var løjtnant i flåden ... da han blev
> træt af det fredelige liv i Rønne faldt han som lejesoldat i den
> brabantske krig omkring 1700 ...

To halvdele af min famile var med på hhv. den danske og prøjsiske flåde
ved slaget ved Helgoland .. den ene var rorsmand på "Niels Juul"

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 15:35

> OK. For mig er det et fedt. Det er et sted lidt udenfor København.

Yep, men Husum har ikke eget postnummer, hvorfor Per officielt vil blive
placeret i Brønshøj

> [...]
> forekommer mig i øvrigt, at man kører forbi Husum, når man kører ned
> gennem Tyskland, men det er måske et andet Husum?

Ja, det er et andet Husum - sjovt nok har jeg sovet sammen med et par
tyske studiner i Sydamerika i 1981, og ingen af dem kendte til Husum, da
jeg i et ledigt øjeblik spurgte til Tysklands geografi.....

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-08-08 15:43

> Ja, det er et andet Husum - sjovt nok har jeg sovet sammen med et par
> tyske studiner i Sydamerika i 1981, og ingen af dem kendte til Husum, da
> jeg i et ledigt øjeblik spurgte til Tysklands geografi.....

uha det lyder da ... eksotisk :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 16:25

> uha det lyder da ... eksotisk :)

> /thomas

Oh ja, det var det også. Det var iøvrigt i Mexico, et sted på
sydøstkysten, men jeg har så mange minder fra min tur i det
latinamerikanske, at jeg ofte blander steder og begivenheder sammen.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 16:27

> [...]
> tyske studiner i Sydamerika i 1981, og ingen af dem kendte til Husum, da
> jeg i et ledigt øjeblik spurgte til Tysklands geografi.....

SDE omtaler tre Husum'er:

Den københavnske bydel, som i 1901 blev 'indlemmet' i Københavns
Kommune; læg mærke til det negativt ladede verbum. Vi har da også
væsentligt færre faciliteter end naboerne Rødovre, Herlev og Gladsaxe.

Så er der en nordsvensk landsby med 2.039 indbyggere.

Og endelig den sønderjyske by på 20.900 indbyggere, nu beliggende i
Tyskland, 40 km for den nuværende grænse.

Endelig omtales hovedgården Husumgård, beliggende i det københavnske
Husum og nedrevet 1738, og Husum Slot i Sønderjylland, Husum.

Og ja, Sønderjylland er naturligvis området umiddelbart syd for
Nørrejylland, mellem Eideren og Kongeåen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-08 19:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og ja, Sønderjylland er naturligvis området umiddelbart syd for
> Nørrejylland, mellem Eideren og Kongeåen.

OK, så jeg bor i Nørrejylland!(?)
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 29-08-08 17:37

> OK, så jeg bor i Nørrejylland!(?)

Ja, det gør du da. Det er en gammel administrativ opdeling, som iøvrigt
stadigvæk bruges af landsarkiverne. Landsarkivet for Nørrejylland dækker
så langt syd som til Kongeåen.

Geofrafisk bor du i Sydvestjylland.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-08 19:14

> Ja, det gør du da. Det er en gammel administrativ opdeling, som iøvrigt
> stadigvæk bruges af landsarkiverne. Landsarkivet for Nørrejylland dækker
> så langt syd som til Kongeåen.
>
> Geofrafisk bor du i Sydvestjylland.

Det er sådan lidt kønsløst, er det ikke? Så hellere Sønderjylland, der
emmer af historiens vingesus (eller hvad det nu hedder).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 29-08-08 21:16

> Det er sådan lidt kønsløst, er det ikke? Så hellere Sønderjylland, der
> emmer af historiens vingesus (eller hvad det nu hedder).

Skam dig. Det med opdelingen af Nørrejylland og det andet Jylland er da
bare historiens vingesus. Det er fra dengang Danmark også havde
hertugdømmerne, så det er da historie.

Og Sønderjylland er altså syd for Kongeåen. Det er jeg ret overbevist om
at en del sønderjyder lægger stor vægt på og sætter pris på.

Din hjemby ligger altså heller ikke i Vestjylland. Så Sydvestjylland må
vist række. Om det er kønsløst er vel tildels op til dig selv?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-08-08 17:29

Mich Ottosen skrev den 29-08-2008 18:37:
> stadigvæk bruges af landsarkiverne. Landsarkivet for Nørrejylland dækker
> så langt syd som til Kongeåen.

Er det så rigtigt forstået at Slesvig-Holsten var Sønderjylland, og at
ders hertug havde et ben som boss i Nørrejylland som var resten af Jylland?

Pudsigt :)

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-08 17:17

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Er det så rigtigt forstået at Slesvig-Holsten var Sønderjylland, og at
> ders hertug havde et ben som boss i Nørrejylland som var resten af Jylland?

Nej, Holsten var aldrig en del af Sønderjylland. Men da Knud Lavard blev
den første jarl af Sønderjylland foretrak han efter tysk skik at kalde
sig hertug, og så brugte han hovedbyens navn: Hertug af Slesvig.

Hele Sønderjylland var til 1864 en del af Kongeriget Danmark, forlenet
til Hertugen [jarlen] af Slesvig [Sønderjyllans], og som sådan i
personalunion med kongeriget ... absurd.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-08-08 22:55

Per Rønne wrote:
> obsolete, a. (n.)
> 1. That is no longer practised or used; fallen into disuse; of a
> discarded type or fashion; disused, out of date.

Så du mener altså at iPod er gået ud af brug?

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 26-08-08 05:21

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Så du mener altså at iPod er gået ud af brug?

Jeg mener at iPods i dag kan kombineres med en smartphone, iPhone, og så
sparer man i hvert fald én 'gadget' i bukselommerne ... ja, jeg kan ikke
lige finde et dansk ord for 'gadget' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-08-08 07:49

Per Rønne skrev den 26-08-2008 06:20:

> Jeg mener at iPods i dag kan kombineres med en smartphone, iPhone, og så
> sparer man i hvert fald én 'gadget' i bukselommerne ... ja, jeg kan ikke
> lige finde et dansk ord for 'gadget' ...

Det er ikke nemt når man kun har haft 9 års dansk, hva'? :)

En "dims" kan vel gøre det.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-08-08 13:03

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Det er ikke nemt når man kun har haft 9 års dansk, hva'? :)

9 års dansk? Jeg fik 11 i dansk til studentereksamen, og på det
tidspunkt havde jeg haft dansk i skolen i 13 år ...

> En "dims" kan vel gøre det.

Ja, men vi bruger vel alle engelsk så meget, at vi en gang i mellem
glemmer hvad tingene hedder på dansk ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-08 13:07

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> 9 års dansk? Jeg fik 11 i dansk til studentereksamen, og på det
> tidspunkt havde jeg haft dansk i skolen i 13 år ...

Og som så meget andet her i verden er en god studentereksamen ikke bevis
for ret meget ... måske bare at du er god til at gå til eksamen ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-08-08 18:18

> Og som så meget andet her i verden er en god studentereksamen ikke bevis
> for ret meget ... måske bare at du er god til at gå til eksamen ...

Jeg får stadig at vide at jeg har en overlegen mundtlig
fremstillingsevne [som folkeskolen skrev], og at jeg er god til at
skrive ... naturligvis bliver der ikke læst særlig korrektur her på
usenet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-08-08 19:08

Per Rønne skrev den 26-08-2008 14:03:

> [...]
>
> Ja, men vi bruger vel alle engelsk så meget, at vi en gang i mellem
> glemmer hvad tingene hedder på dansk ...

Det tror jeg kun vi gør hvis vi ikke gør os umage med at bruge det
danske sprog når vi taler udenfor de snævre fagcirkler.

Du som akademiker bør gå forrest i bestræbelserne på et formfuldendt og
nydeligt skriftsprog - især med de flotte karakterer du nævner ovenfor.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 04:32

> [...]

> Du som akademiker bør gå forrest i bestræbelserne på et formfuldendt og
> nydeligt skriftsprog - især med de flotte karakterer du nævner ovenfor.

Ja, jeg skulle naturligvis have slået op i ordbogen under 'gadget' ... i
den lille da-en-da, som 'uofficielt' findes til MacOS X, kan man læse
følgende:

gadget sb T indretning, (mekanisk) dims, tingest, finesse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-08-08 08:26

Per Rønne skrev den 27-08-2008 05:31:

> Ja, jeg skulle naturligvis have slået op i ordbogen under 'gadget' ... i

I betragtning af at det er et afgørende punkt at en sådan findes til
dine dimser, må du da løbende demonstrere din beherskelse af dem.

> den lille da-en-da, som 'uofficielt' findes til MacOS X, kan man læse
> følgende:
>
> gadget sb T indretning, (mekanisk) dims, tingest, finesse.

Jeg bemærker ordet "dims" i ovenstående.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 09:42

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> I betragtning af at det er et afgørende punkt at en sådan findes til
> dine dimser, må du da løbende demonstrere din beherskelse af dem.

Jeg gad bare ikke ...

> Jeg bemærker ordet "dims" i ovenstående.

Det gjorde jeg skam også.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-08-08 10:35

Per Rønne skrev den 27-08-2008 10:41:

> Jeg gad bare ikke ...

Hvorfor så al den ballade med at dimserne skal KUNNE have
tysk->swahilii->tysk ordbøger for at du vil have dem, hvis du er for
udmattet af bøvlet til at faktisk bruge dem?

Det er næstne nemmere bare fast at have diverse ordbøger i de lommer du
alligevel er så glad for :)

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 14:01

> [...]

> tysk->swahilii->tysk ordbøger for at du vil have dem, hvis du er for
> udmattet af bøvlet til at faktisk bruge dem?

Når man sidder og læser en god bog på tysk eller engelsk, eller er i
udlandet ...

> Det er næstne nemmere bare fast at have diverse ordbøger i de lommer du
> alligevel er så glad for :)

Jeg har ikke lommer der er store nok til Vinterberg & Bodelsen da-en,
Kjærulf-Nielsen en-da, Gyldendals almindelige Røde Ordbøger, Oxford
Englis Dictionarys 33 bind eller Der große Dudens 13 bind. Alt sammen
noget jeg har på min MacBook, alt sammen noget der sagtens er plads til
på min iPhone med 16 GB FlashRAM ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 27-08-08 15:59

> [...]
> Englis Dictionarys 33 bind eller Der große Dudens 13 bind. Alt sammen
> noget jeg har på min MacBook, alt sammen noget der sagtens er plads til

Øh, er du blevet oversætter for nylig? Nå, blot pjat, Per - jeg driller
bare...

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-08-08 16:41

Per Rønne skrev den 27-08-2008 15:00:

> [...]
> Englis Dictionarys 33 bind eller Der große Dudens 13 bind. Alt sammen
> noget jeg har på min MacBook, alt sammen noget der sagtens er plads til

Jaja, jeg ved godt at du har en samling der vil gøre det Kongelige
Bibliotek misundelig, men at man KAN er jo ikke det samme som man GØR.

Hvor tit bruger du det EGENTLIGT? Personligt kan jeg overleve det meste
bare med m-w.com - faktisk sender jeg mit gamle Encyclopedic Webster
(rød dims, mange sider) til Korshæren fordi jeg aldrig bruger den (med
mindre du vil arve den?)

Fra : Per Rønne

Dato : 27-08-08 17:04

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Hvor tit bruger du det EGENTLIGT?

Meget tit, hyppigt flere gange dagligt.

> Personligt kan jeg overleve det meste bare med m-w.com

Ja, det er ikke ukendt at jo dårligere man er til et sprog, desto mindre
tilbøjelig er man til at bruge ordbøger - og omvendt. Jeg har jo et
'professionelt' forhold til engelsk, der nok smitter til mit forhold til
tysk.

Mit franske er kun godt nok til at foretage bestillinger på en
restaurant. På trods af at jeg har haft obligatorisk fransk i fire år i
skolen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-08-08 17:15

Per Rønne skrev den 27-08-2008 18:03:

> Ja, det er ikke ukendt at jo dårligere man er til et sprog, desto mindre
> tilbøjelig er man til at bruge ordbøger - og omvendt. Jeg har jo et

Øh, er det ikke omvendt? Jo bedre man er til det, jo mindre behøver man
slå op?

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 10:15

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Øh, er det ikke omvendt? Jo bedre man er til det, jo mindre behøver man
> slå op?

Erfaringen fra alle sprogfolk viser det modsatte. Jo mindre man kender
til sprog, desto større selvtillid har man til at kunne klare sig uden
ordbøger - den vidende kender alle faldgruberne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-08-08 13:02

Per Rønne skrev den 28-08-2008 11:14:

> Erfaringen fra alle sprogfolk viser det modsatte. Jo mindre man kender
> til sprog, desto større selvtillid har man til at kunne klare sig uden
> ordbøger - den vidende kender alle faldgruberne ...

Og? Dvs jo mere man ved, jo mere er man nødt til at slå op?

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 13:45

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Og? Dvs jo mere man ved, jo mere er man nødt til at slå op?

Jo mere man ved om et fremmedsprog, desto mere ved man om sin egen
begrænsning - og desto mere interesseret er man i at skrive et
grammatisk og idiomatisk korrekt sprog.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-08-08 16:22

Per Rønne skrev den 28-08-2008 14:45:

> Jo mere man ved om et fremmedsprog, desto mere ved man om sin egen
> begrænsning - og desto mere interesseret er man i at skrive et
> grammatisk og idiomatisk korrekt sprog.

Hvis man nu er særdeles god til et fremmedsprog, kan man det vel uden at
skulle slå op hele tiden, men ellers bringer ovenstående udtalelse os på
smukkeste vis bringer os tilbage til hvad "belt loops" hedder på dansk :)
ikke

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 16:48

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Hvis man nu er særdeles god til et fremmedsprog, kan man det vel uden at
> skulle slå op hele tiden,

Jeg kan så fortælle dig, at selv professorer på Engelsk Institut [som nu
er slået sammen med de romanske sprog + de kontinentale, vestgermanske
sprog i et ny institut] bruger ordbøger.

> men ellers bringer ovenstående udtalelse os på smukkeste vis bringer os
> tilbage til hvad "belt loops" hedder på dansk :) ikke

Og det stod så ikke i Kjærulf-Nielsen en-da ordbog, den største ordbog
en-da ordbog på markedet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 18:09

> [...]

> smukkeste vis bringer os tilbage til hvad "belt loops" hedder på dansk :)

Da jeg var lille og gik med knickers, hed det bæltestropper.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 18:54

> Da jeg var lille og gik med knickers, hed det bæltestropper.

Er du da blevet for stor til at gå med knickers?

De er da ellers meget praktiske at gå i om vinteren, især når man cykler
meget. Som dem her:

<http://www.mylederhosen.com/toni-knee-breeches-p-101.html?osCsid=acde60
a667039cfaa48da767346d1835>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-08 19:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jo mere man ved om et fremmedsprog, desto mere ved man om sin egen
> begrænsning - og desto mere interesseret er man i at skrive et
> grammatisk og idiomatisk korrekt sprog.

Det, tror jeg, er rigtigt. Jeg slår næsten mere op på dansk, end jeg gør
på andre sprog, som jeg trods alt kender mindre godt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 21:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Er du da blevet for stor til at gå med knickers?

Næeh - det er nu knickersne, der er blevet for små

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-08 17:17

> Næeh - det er nu knickersne, der er blevet for små

På det angivne link kan du få dem i din størrelse; de sys individuelt.

På:

<http://www.korsholm.dk/produkt.html?tx_ttproducts_pi1%5Btt_products%5D%
5Bcategory%5D=6&tx_ttproducts_pi1%5BbackPID%5D=371&tx_ttproducts_pi1%5Bs
word%5D=knickers&tx_ttproducts_pi1%5Bproduct%5D=202&cHash=0f93af46c7>
og

<http://www.korsholm.dk/produkt.html?tx_ttproducts_pi1%5Btt_products%5D%
5Bcategory%5D=6&tx_ttproducts_pi1%5BbackPID%5D=371&tx_ttproducts_pi1%5Bs
word%5D=knickers&tx_ttproducts_pi1%5Bproduct%5D=201&cHash=d38114cb1e>

kan du endda fås færdigsyede i din størrelse - af tweed. Til jagtbrug

Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 03-09-08 20:35

> [...]

> word%5D=knickers&tx_ttproducts_pi1%5Bproduct%5D=201&cHash=d38114cb1e>

> kan du endda fås færdigsyede i din størrelse - af tweed. Til jagtbrug

Ja, de ser lækre ud Jeg tror dog, jeg hellere vil have et par
naverbukser

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 09:28

> Ja, de ser lækre ud Jeg tror dog, jeg hellere vil have et par
> naverbukser

Med en ordentlig knivlomme i dine knæbukser har du nu også plads til
tommestokken ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-09-08 22:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Med en ordentlig knivlomme i dine knæbukser har du nu også plads til
> tommestokken ...

Kalder man den det nu om dage?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 05-09-08 04:25

> Kalder man den det nu om dage?

Centimeterpind

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-09-08 04:31

> Centimeterpind
>
> M.

Medmindre dine tanker var et helt andet sted.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 04:38

> Kalder man den det nu om dage?

Jeg kender ikke andet ord, selv om den viser cm i stedet for tommer. Jeg
ved ikke engang hvor lang en dansk tomme er, og en dansk mil er vist 8,5
km lang ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 05:08

> Medmindre dine tanker var et helt andet sted.

Bliver det så ikke til millimeterpind, hvis du tænker på den samme som
mig? .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-09-08 07:02

> Bliver det så ikke til millimeterpind, hvis du tænker på den samme som
> mig? .

Hmm..nu vil jeg jo helst ikke udstille alt for mange tanker, der dybest
set siger mere om dig og mig, end om Henrik, vel?

Han /kunne/ jo have rent mel i posen, og spørgsmålet /kunne/ jo være
ganske uskyldigt

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 08:39

> [...]
> set siger mere om dig og mig, end om Henrik, vel?
>
> Han /kunne/ jo have rent mel i posen, og spørgsmålet /kunne/ jo være

Da jeg svarede på dine naverbukser, tænkte jeg udelukkende på en ganske
almindelig tommestok - som jeg plejer at have med når jeg skal i IKEA.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-08 08:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Da jeg svarede på dine naverbukser, tænkte jeg udelukkende på en ganske
> almindelig tommestok - som jeg plejer at have med når jeg skal i IKEA.

En tommestok ? ... de har jo målebånd hængende overalt ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-08 09:20

Per Rønne skrev:

> Jeg kender ikke andet ord, selv om den viser cm i stedet for tommer. Jeg
> ved ikke engang hvor lang en dansk tomme er, og en dansk mil er vist 8,5
> km lang ...

Æh, havde det ikke været hurtigere at slå det op end at skrive du ikke
vidste det?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 09:26

> En tommestok ? ... de har jo målebånd hængende overalt ;)

Som er ganske ualmindeligt upraktiske, når man skal tage mål ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 09:32

> Æh, havde det ikke været hurtigere at slå det op end at skrive du ikke
> vidste det?

Ikke når man skriver 10-finger blindskrift. Men jeg bringer da gerne
opslagene:

tommestok subst. -ken, -ke, -kene
1. en leddelt, sammenklappelig målestok som er inddelt i centimeter på
begge sider el. i tommer på den ene side og i centimeter på den anden
side

mil subst. -en, mil, -ene
1. et gammelt længdemål: i Danmark ca. 7,5 km, i Sverige og Norge 10 km
≠ FJERDINGSVEJ

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-09-08 09:58

Per Rønne skrev:

> [...]
> side
>
> mil subst. -en, mil, -ene
> 1. et gammelt længdemål: i Danmark ca. 7,5 km, i Sverige og Norge 10 km

Du mangler hvor lang en dansk tomme er.

Jeg troede hele fidusen med dine gadgets var at du kunne have dine
opslagsværker lige ved hånden hele tiden?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 10:15

> Du mangler hvor lang en dansk tomme er.

Politikens Store Ordbog oplyser at en dansk tomme er på 1/12 fod = 2,615
cm. Ikke at forveksle med en amerikansk tomme, som ganske vist også er
på 1/12 fod, men alligevel kun på 2,54 cm. Englænderne må have haft
mindre fødder [30,5 cm] end danskerne [31,4 cm].

> Jeg troede hele fidusen med dine gadgets var at du kunne have dine
> opslagsværker lige ved hånden hele tiden?

Dansksprogede ordbøger findes ej på iPhones eller andre PDAer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-09-08 10:42

Per Rønne skrev:

> Dansksprogede ordbøger findes ej på iPhones eller andre PDAer.

Læser du dk.edb.mac på din iPhone da?

Fra : Morten Lind

Dato : 05-09-08 12:04

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Da jeg svarede på dine naverbukser, tænkte jeg udelukkende på en ganske
> almindelig tommestok - som jeg plejer at have med når jeg skal i IKEA.

Det véd jeg godt, Per - det var jo også Henrik, jeg hentydede til

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 12:15

> Læser du dk.edb.mac på din iPhone da?

Næh, men 'gadgets' tog udgangspunkt i iPhone ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-08 12:38

Per Rønne skrev:

> Næh, men 'gadgets' tog udgangspunkt i iPhone ...

Ja, det var pointen med dem.

Jeg går da ud fra at du har betydeligt flere opslagsværker på din Mac.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 14:13

> Ja, det var pointen med dem.
>
> Jeg går da ud fra at du har betydeligt flere opslagsværker på din Mac.

Selvfølgelig, selv om en del er nødt til at køre gennem Windows.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-09-08 23:03

Jeg skriver også tit et svar her på nyhedsgrupperne, og midt i svaret
finder jeg ud af, at jeg lige så godt kan slå det op, som jeg skriver,
at jeg ikke husker helt sikkert eller er lidt i tvivl om. Ofte ender det
med, at jeg må skrive hele svaret om, fordi jeg finder de helt præcise
oplysninger.

> [...]
> side
>
> mil subst. -en, mil, -ene
> 1. et gammelt længdemål: i Danmark ca. 7,5 km, i Sverige og Norge 10 km

Sjovt nok bruger svenskere og nordmænd stadig mil. Når den bil skal
sælges som brugte, angives det, at den f.eks. har kørt 7.000 mil. Når et
norsk bilblad opgiver benzinforbrug er det f.eks. 0,7 l/mil.

<http://www.formel.dk/enheder/gamle_danske_maal.htm>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 06-09-08 07:16

> Sjovt nok bruger svenskere og nordmænd stadig mil.

Ja, men det er jo ikke deres gamle mil, som jeg ikke aner hvor lange
var. Den danske var cirka 7,5 km.

De bruger metermil, som er 10 km. Og afstandene er jo større i Norge og
det egentlige Sverige; i Norrland kan nærmeste nabo sagtens bo 10 mil
væk, 100 km.

Og da jeg engang var på kanotur oppe i fjeldsystemet nordøst for
Göteborg, omkring den norske grænse, var vi på et tidspunkt i en
landsby, fyldt med plakater om at man skulle stoppe 'bedryckningen'.
Supermarkedet havde kun lys øl, og vi mødte en ærgerlig dansker, der
havde sendt sine to sønner i 10-års alderen ned for at købe et par af
dem. Det kunne de ikke; man skulle være fyldt 18 for at købe dem, og for
at komme på 'värdshuset' skulle man være fyldt 21.

Resultatet var naturligvis at ungdommen selv brændte sprit, og at
ungdommen hver nat efter fredag og lørdag kørte i kortege gennem
hovedgaden og en omvej til landsbyen, mens de drak. Om dagen sad de så
på hovedgaden og drak ufortyndet spiritus frit fra flasken. 'Rembrandt'.

Men for at vende tilbage til milen, så spurgte jeg om hvor langt væk det
nærmeste 'sprittbolag' lå. Det, fik jeg at vide, lå ikke så langt væk.
Bare fortsætte ad hovedgaden i 'den' retning; der var kun 10 mil til den
- 100 km. Man forstår godt at en svensker ikke kan klare sig uden bil
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-09-08 23:54

> Ja, men det er jo ikke deres gamle mil, som jeg ikke aner hvor lange
> var. Den danske var cirka 7,5 km.

Det kommer an på, om du tænker på f.eks. Smålandsmil, Västgötamil eller
Dalamil. i 1649 blev man dog enige om at bruge Upplandsmil

> De bruger metermil, som er 10 km. Og afstandene er jo større i Norge og
> det egentlige Sverige; i Norrland kan nærmeste nabo sagtens bo 10 mil
> væk, 100 km.

Det er rigtigt, at efter overgangen til metersystemet indførte man i
1889 en nymil på 10 km. Vore to broderlande har heldigvis deres egne
Wikipedia, og her kan man læse om det (Du regnede vel ikke med, at jeg
vidste ovenstående?). Den svenske side har en fin historisk gennemgang.
Den norske har en liste over utallige mil fra hele verden:

<http://sv.wikipedia.org/wiki/Mil>
<http://no.wikipedia.org/wiki/Mil>

> [...]
> Bare fortsætte ad hovedgaden i 'den' retning; der var kun 10 mil til den
> - 100 km. Man forstår godt at en svensker ikke kan klare sig uden bil.

Ja, det er nogle ordentlige afstande. Sjovt nok nedtoner begge de
førnævnte Wikipedia-artikler brugen af mil i Norge og Sverige i dag. Det
undrer mig, når det bruges på noget så moderne som internettet. Her er
f.eks. en kalkulator til at beregne, om det kan betale sig for en at
købe en dieselbil. Man skal udfylde brændstofforbruget pr. mil, og når
man laver en beregning, får man omkostningerne pr. mil. Sjovt nok skal
man angive i km, hvor langt man kører om året.

<http://www.dinside.no/motor/bil/verktoy/drivstoff-kalkulatoren/art21260
2.html>

Nu kan jeg ikke finde et direkte link, men går man ind på en tilfældig
svensk bilside og søger efter en brugt bil, angives km-standen også i
mil

<http://www.peugeot.se/begagnad-peugeot/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 07-09-08 12:42

> Det kommer an på, om du tænker på f.eks. Smålandsmil, Västgötamil eller
> Dalamil. i 1649 blev man dog enige om at bruge Upplandsmil

Ja, men sådant kendes i hvert fald også fra England ...

Job, da .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 07-09-08 16:38

> Job, da .

Hva´behager?..

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-09-08 18:37

> Hva´behager?..

Fik vist trykket på b i stedet for v - tasterne sidder lige ved siden af
hinanden ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-08-08 14:46

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Det tror jeg kun vi gør hvis vi ikke gør os umage med at bruge det
> danske sprog når vi taler udenfor de snævre fagcirkler.

Jeg mindes at jeg har mødt adskillige nørder/smartasses, der åbenbart
selv synes at det virker enormt smart ikke at kunne (eller ville?) huske
hvad tingene hedder på dansk. Andre folk gennemskuer det forhåbentligt
og betragter dem som krukkede/pinlige.

En anden gyselighed er visse personers behov for at "undersætte" et
engelsk begreb ved at vælge et lignende dansk fremmedord, der har fået
en anden betydning på dansk, i stedet for at anvende den danske
oversættelse af det engelske begreb.

Mvh. Lars

Fra : Morten Lind

Dato : 27-08-08 16:01

> [...]
> engelsk begreb ved at vælge et lignende dansk fremmedord, der har fået
> en anden betydning på dansk, i stedet for at anvende den danske

He, he...

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-08-08 16:42

Lars Kongshøj skrev den 27-08-2008 15:45:

> [...]
> engelsk begreb ved at vælge et lignende dansk fremmedord, der har fået
> en anden betydning på dansk, i stedet for at anvende den danske

Lad mig gætte - noget i stil med en proprietærgård?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-08-08 16:52

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Lad mig gætte - noget i stil med en proprietærgård?

Eksempler på ord, som man gennem tiden har set undersat så tit at
undersættelserne mere eller mindre er slået igennem som danske ord er:

- Domain (i betydningen grundmængde)
- Set (i betydningen mængde)
- Character (tegn, jeg er klar over at ordet også findes som typografisk
fagtermn, men den kendte undersætterne jo ikke).

Men den anden vej sker der også undersættelser, bl.a. hvis programmører
skal forsøge sig på engelsk. Eksempelvis dansk blanket (formular)
undersat til engelsk blanket (tæppe).

Mvh. Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-08 15:52

Englænderne er da ikke bedre. De snupper da også udenlandske ord og
bruger dem. Hvad med ord som ombudsman eller smorgasbord?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-08-08 16:23

Henrik Münster skrev den 28-08-2008 16:52:
> Englænderne er da ikke bedre. De snupper da også udenlandske ord og
> bruger dem. Hvad med ord som ombudsman eller smorgasbord?

Englændere har en stolt, årtusindgammel tradition med at dem der bor der
bliver invaderet af nogen nye som slæber deres sprog med, og så går der
nogen år og så gentager møllen sig.

De fik så brudt den kedelige spiral i 1940 :)

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 16:48

> [...]

> nogen år og så gentager møllen sig.
>
> De fik så brudt den kedelige spiral i 1940 :)

England er ikke blevet erobret udefra siden 1066 - se her bort fra den
2. engelske revolution, »the Glorious Revolution« fra 1688, hvor Vilhelm
af Oranien, gift med den upopulære katolske James II Stuarts
protestantiske datter Mary II Stuart, kom den engelske befolkning til
hjælp. James II flygtede til Frankrig, datteren Mary blev dronning med
William III Orange ved sin side. Det er fra ham vi har Orange-marcherne
i Ulster.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 18:12

> [...]

> hjælp. James II flygtede til Frankrig, datteren Mary blev dronning med
> William III Orange ved sin side. Det er fra ham vi har Orange-marcherne

Hmm....sådan en skide protestant.....

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 18:54

> Hmm....sådan en skide protestant.....

Nåeh, er du blevet katolsk i hovedet på dine gamle dage - lige som Tony
Blair og, i følge rygterne, George III Bush, der som Blair blot skal
vente til efter sin tilbagetræden for at springe ud af skabet?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 21:44

> Nåeh, er du blevet katolsk i hovedet på dine gamle dage - lige som Tony
> Blair og, i følge rygterne, George III Bush, der som Blair blot skal
> vente til efter sin tilbagetræden for at springe ud af skabet?

Uh ha nej, må Gud, Allah & Jehova fri & frelse mig fra katolicismen. Jeg
har gået på Skt. Knuds Skole (Stenosgade) og Niels Steensens Gymnasium,
det må være rigeligt

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-08 17:17

> Uh ha nej, må Gud, Allah & Jehova fri & frelse mig fra katolicismen. Jeg
> har gået på Skt. Knuds Skole (Stenosgade) og Niels Steensens Gymnasium,
> det må være rigeligt

De katolske kirker er dog trods alt fuld af stor kunst og musik ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 03-09-08 20:38

> De katolske kirker er dog trods alt fuld af stor kunst og musik ...

Ja da - vi begravede farmor i den katolske i Bredgade - på en
Palmesøndag - dét var et "stykke" af format

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-08 18:10

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> De fik så brudt den kedelige spiral i 1940 :)

Hæ, hæ.....

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-08-08 16:48

> Englænderne er da ikke bedre. De snupper da også udenlandske ord og
> bruger dem. Hvad med ord som ombudsman eller smorgasbord?

Det sker endda at vi snupper ord, som vi tror at vi har fået fra
engelsk, men som vi har direkte fra Indien.

Som 'ronkedor'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-08-08 19:54

> Det sker endda at vi snupper ord, som vi tror at vi har fået fra
> engelsk, men som vi har direkte fra Indien.
>
> Som 'ronkedor'.

Jeg tror slet ikke, jeg er interesseret i at vide, hvad det betyder. Det
lyder godt nok ulækkert.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-08 11:08

Henrik Münster skrev den 28-08-2008 20:54:

> Jeg tror slet ikke, jeg er interesseret i at vide, hvad det betyder. Det
> lyder godt nok ulækkert.

Det er ikke værre end en gnaven ældre mand som patient.

Jeg tror du er mere interesseret i at vide det, end ikke vide det.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-08-08 11:13

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Det er ikke værre end en gnaven ældre mand som patient.
>
> Jeg tror du er mere interesseret i at vide det, end ikke vide det.

han har nok googlet det for længe siden :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-08 19:14

> han har nok googlet det for længe siden :)

Det har jeg faktisk ikke!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-08-08 19:14

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Det er ikke værre end en gnaven ældre mand som patient.
>
> Jeg tror du er mere interesseret i at vide det, end ikke vide det.

Nu har jeg slået det op. Det er en elefant, siger Wikipedia?

<http://www.ronkedor.com/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-08-08 21:19

Henrik Münster skrev den 29-08-2008 20:14:

> Nu har jeg slået det op. Det er en elefant, siger Wikipedia?

Vist en gammel, gnaven en af hankøn.

Ikke fordi det har noget specielt med skribenterne her i gruppen at
gøre, nænæ, uha da!

Fra : Morten Lind

Dato : 29-08-08 11:51

> Det sker endda at vi snupper ord, som vi tror at vi har fået fra
> engelsk, men som vi har direkte fra Indien.
>
> Som 'ronkedor'.

Tjaeh, britterne fik meget godt med hjem fra Indien

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-08 17:17

> Tjaeh, britterne fik meget godt med hjem fra Indien

Men ikke ordet 'ronkedor'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 03-09-08 20:40

> Men ikke ordet 'ronkedor'.

Næeh, for det er vel afrikansk, når det kommer til stykket?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 09:28

> Næeh, for det er vel afrikansk, når det kommer til stykket?

Næh, vi har haft en diskussion om det alt.usage.english. Ordet er i sin
oprindelse et hindu-ord, det findes ikke på engelsk - og vi fandt frem
til at ordet måtte være kommet til Danmark direkte fra Indien.

ODS siger dog lidt andet. Vi har fået ordet fra hollandsk, der igen har
fået det fra portugisisk, der igen skal have fået det fra
middelalderlatin. Men det henviser altså til Ostindien.

<http://ordnet.dk/ods/opslag?id=530203>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 26-08-08 09:41

> [...]

> 1579 E. K. in Spenser's Sheph. Cal. Ep. Ded., Such olde and obsolete
> wordes are most vsed of country folke ...

Hæ, hæ.....hvis ordet allerede i 1579 kun blev benyttet af
bønder/landbefolkning er der vel ikke noget at sige til, at vi stakler
ikke kender det

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-08-08 13:03

> Hæ, hæ.....hvis ordet allerede i 1579 kun blev benyttet af
> bønder/landbefolkning er der vel ikke noget at sige til, at vi stakler
> ikke kender det

Hø, hø - et 'obsolete' ord er et ord der kun bruges af bønder og andet
skidtfolk .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 26-08-08 13:12

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hø, hø - et 'obsolete' ord er et ord der kun bruges af bønder og andet
> skidtfolk .

Hæh....

M.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 26-08-08 18:51

> 1. That is no longer practised or used; fallen into disuse; of a
> discarded type or fashion; disused, out of date.

Netop.
Derfor mærkeligt at du siger det om iPod. Der er ikke udviklet ny teknologi
der gør iPod gammeldags og umoderne. Blot en sammenbygning med mobiltelefon.
Men en glimrende måde at skabe en lang tråd om ingenting...

- Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-08-08 08:47

Morten Lind skrev den 23-08-2008 05:33:

> Jeg er faktisk enig med dig. Der var en irritationsdjævel i mig, som jeg
> lod overtage, og det ærgrer mig.

Ah, du skal have sådan en "er du stadig HELT sikker?" dims der spørger
dig en time efter du har trykket send, og SÅ først sender indlægget!

> Undskyld.

Ingen årsag, der er jo også plads til dig når du er irriteret

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-08 08:58

> Ah, du skal have sådan en "er du stadig HELT sikker?" dims der spørger
> dig en time efter du har trykket send, og SÅ først sender indlægget!

Yep - So ein Ding ville jeg værdsætte, hæ, hæ - specielt fredag aften

> Ingen årsag, der er jo også plads til dig når du er irriteret

Tak & også god weekend til dig...

M.