Macbook opgradere til Leopard
Fra : Dude

Dato : 19-08-08 00:45

Så er det vel så småt ved at være på tide for mig at skifte til Leoparden.

Men jeg er jo skidenervøs for at miste mails, adressebog og kalender, og
den slags.

Hvad er den smarteste fremgangsmåde? - Nogen gode råd?

Mvh
John

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-08 01:27

Dude <mailxxxikkedettexxx@johnkjoller.dk> wrote:

> [...]
> den slags.
>
> Hvad er den smarteste fremgangsmåde? - Nogen gode råd?

ja, kør en helt alm. opgradering, dvs. bare følg standard guiden når du
starter fra 10.5 disken. Det eneste du måske mister er dine printere (ef
en eller anden grund så forsvinde de af og til efter en opgradering til
10.5)

For en sikkerhedsskyld vil jeg nok tage en frisk backup inden jeg går
igang ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 19-08-08 12:36

"Dude" <mailxxxikkedettexxx@johnkjoller.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> den slags.
>
> Hvad er den smarteste fremgangsmåde? - Nogen gode råd?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ja! behold Tiger, det er et bedre system! Jeg har selv opgraderet til
Leopard hvilket jeg betragter som et tilbageskridt. Den utålelige
tidsmaskine kan ødelægge ethvert humør og enhver harddisk.
Rettighedshysteriet har forlængst fået tålmodighedens bæger til at flyde
over. Du mister rettigheder til så den ene harddiskpartition efterfulgt af
den anden partition indtil du finder dig selv foran det åbne vindue med
maskinen i hånden på vej til at konvertere den til en freesbee!

Den kræver flere ressourcer mere ram. Behold din velfungerende maskine. Du
mister alt det du frygter at miste og du får et lilla skrivebord til
gengæld.
Når jeg skal til at køre med Macbooken igen, så ryger Leoparden ud af døren
med et spark i røven! Så vil jeg have systemet igen med iMovie '06 from
scratch. Ligesom da den blev købt.

Hvis du alligevel opgraderer så kys alting farvel! Du ser det aldrig mere!

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 19-08-08 12:47

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i meddelelsen
> "Dude" <mailxxxikkedettexxx@johnkjoller.dk> skrev i meddelelsen

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Ja! behold Tiger, det er et bedre system! > Hvis du alligevel opgraderer
> så kys alting farvel! Du ser det aldrig mere!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
For at det ikke skal være ubegrundet brok, så kan jeg huske at når du
opgraderer så laver den en ny brugerkonto. Samtidig rettighedslåser den din
gamle Tigerbrugerkonto-altså mappen med "Hele hjemmet" og prøver med vold og
magt at forhindre dig i at bruge det! Du har ikke rettigheder o.s.v.

Det endte med at jeg måtte formattere det hele for at få kontrollen tilbage!
Gør det ikke, jeg gjorde det, det var en dumhed!

Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 19-08-08 13:10

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
> Det endte med at jeg måtte formattere det hele for at få kontrollen tilbage!
> Gør det ikke, jeg gjorde det, det var en dumhed!

Går man ind i Terminal og går man til den relevante mappe er det uhyre
let at rette.

Du skulle bare have fyret følgende kommando af:

sudo chown -R jens .

- hvis du altså står i din gamle brugermappe ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-08 20:06

> [...]

> gamle Tigerbrugerkonto-altså mappen med "Hele hjemmet" og prøver med vold og
> magt at forhindre dig i at bruge det! Du har ikke rettigheder o.s.v.

det er ikke "standard opførsel"

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-08-08 12:55

Lyrik wrote:
> [...]

Lav en komplet backup til en ekstern disk, så har du noget at falde
tilbage på, hvis opgraderingen fejler. Carbon Copy Cloner er glimrende
til det formål. http://www.bombich.com/software/ccc.html

Opgrader som Thomas har beskrevet...

> Ja! behold Tiger, det er et bedre system! Jeg har selv opgraderet til
> Leopard hvilket jeg betragter som et tilbageskridt. Den utålelige
> tidsmaskine kan ødelægge ethvert humør og enhver harddisk.

TimeMachine er genialt, men er man af en anden mening, kan det slås fra.

> [...]
> af den anden partition indtil du finder dig selv foran det åbne vindue
> med maskinen i hånden på vej til at konvertere den til en freesbee!

Hold nu op. Det var DIN oplevelse, det er langt fra ensbetydende med at
Dude vil opleve det samme.

> Den kræver flere ressourcer mere ram. Behold din velfungerende maskine.
> Du mister alt det du frygter at miste og du får et lilla skrivebord til
> gengæld.

Hvis han gør noget forkert eller der opstår fejl; ja.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 19-08-08 13:03

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> "Dude" <mailxxxikkedettexxx@johnkjoller.dk> skrev i meddelelsen

Abonnér på MobileMe {dot-mac}. Så kan du synkronisere adressebog og
kalender gennem Apple, og med en MobileMe konto kan du flytte alle dine
mails over på MobileMe.

Så skal du kun flytte filerne i din dokumentmappe over i den nye, idet
jeg går ud fra at du laver en fuld installation. Og derefter skal de
gamle programmer flyttes over i den nye programmappe.

> Ja! behold Tiger, det er et bedre system! Jeg har selv opgraderet til
> Leopard hvilket jeg betragter som et tilbageskridt. Den utålelige
> tidsmaskine kan ødelægge ethvert humør og enhver harddisk.

Time Machine er et enormt fremskridt. Regn dog med en 500 GB ekstern
harddisk, 3,25". Køb harddisk og box særskilt, eksempelvis på zitech.dk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 19-08-08 17:26

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Time Machine er et enormt fremskridt. Regn dog med en 500 GB ekstern
> harddisk, 3,25". Køb harddisk og box særskilt, eksempelvis på zitech.dk.

Jeg kjører TM på min 80 GB interne HD, og har en ekstern 80GB disk til
det. Jeg har p.t. ca. 14 GB ledig på intern disk. Jeg kopierer ikke
automatisk hele tiden, men har satt TM til maks å kopiere en gang i
døgnet. Nå slettet den backup fra november først i går etter at jeg kom
hjem fra ferie og koblet til igjen. Det kan jeg leve med.

Min erfaring er at TM er ekstremt plasseffektiv dersom man ikke laster
ned og sletter eller endrer mange og store filer, men har en relativt
konstant datamengde liggende. Tekst, mail, etc., er små og spiller liten
rolle, så de kan man endre i det (nesten) uendelige.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Per Rønne

Dato : 19-08-08 23:17

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> konstant datamengde liggende. Tekst, mail, etc., er små og spiller liten
> rolle, så de kan man endre i det (nesten) uendelige.

Ja, jeg kører med en 320 GB harddisk på min MacBook [og på min MacMini
med Leopard Server], og med en 500 GB ekstern harddisk til Time Machine.
På MacMini'en to, så der er en særskilt til netværks-backup.

Derudover har jeg min Mail på MobileMe, og dokumenter på iDisk. Og så
tager jeg Retrospect backup af mine /Users kataloger til en
netværksharddisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-08-08 18:03

On 2008-08-19 13:36:20 +0200, "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> said:

> [...]
> efterfulgt af den anden partition indtil du finder dig selv foran det
> åbne vindue med maskinen i hånden på vej til at konvertere den til en

Det lyder ærlig talt som en serie af fejl 40.

10.5 er ubetinget mere snappy end 10.4 på en intel mac med 2GB ram eller mere.

Når det er sagt syns jeg ikke at det er værd at kaste penge efter 10.5
hvis man allerede har en 10.4 licens. Især hvis man lever i et
corporate miljø med en infrastruktur designet med windows servere og
klienter er 10.4 mere problemfrit end 10.5.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-08-08 21:46

> [...]

> scratch. Ligesom da den blev købt.
>
> Hvis du alligevel opgraderer så kys alting farvel! Du ser det aldrig mere!

Det meste af det du skriver er udokumenteret nonsens - det vil jeg ikke
kommentere. (Yderligere....)

Men du har ret til ikke at kunne lide tidsmaskinen.

For mit vedkommende, synes jeg tidsmaskinen er det første begavede svar
jeg har set på et forståeligt interface på en back-up løsning, der vil
kunne bruges af almindelige mennesker.

Det er meget værd at have et godt svar på menigmands back-up behov i en
tid hvor flere og flere bevidstløst smider hele deres liv i digital form
ned på en harddisk, der er næsten lige så utilregnelig som fordoms 5,25"
pap-disketter.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Lyrik

Dato : 21-08-08 10:28

> [...]

> tid hvor flere og flere bevidstløst smider hele deres liv i digital form
> ned på en harddisk, der er næsten lige så utilregnelig som fordoms 5,25"
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er også udokumenteret nonsens at din kone er verdens dejligste kvinde!
Men det har du sagt til hende at hun er!))

Sådan strør vi om os med udokumenteret nonsens. Det meste af det vi siger er
følelsesbaseret! På usenet vil folk give udtryk for at følelser ikke betyder
noget. de vil have alting dokumenteret! Som om det betyder noget at
dokumentere uden følelseslivet, den store spiller er tilstede.

Jeg føler at Tiger var verdens smukkeste system! Hun var stram at gå til,
enkel i sin klædedragt. Hun var uden falbelader. Hun var smuk som en lille
pige i flade sko! Hun var sparsommelig overfor de begrænsede ressourcer der
var til rådighed!
Hun var kort sagt enhver mands drøm!

Så skulle hun en tur til Paris og pyntes! Det kom der et meget svagere
kattedyr ud af idet en leopard vil få bukket begge ender sammen inden den
bliver delt i tre-fire stykker af en Tiger!

Største flaw er Time machine! Når jeg gemmer noget så er det først og
fremmest serienumre på de programmer jeg har købt, dernæst mine
hjemmevideoer og mine billeder. det er nemt overskueligt og kan gemmes rundt
omkring på forskellige lagermedier.

Time machine derimod skal bruge én bestemt harddisk. Den slider ustandseligt
på den disk-husk det er mekanik med skivcer der høvler rundt. Jeg kan høre
på en af mine diske at den har høvlet for meget rundt. En af dem der har
svært ved at gå i sleep mode.
Tidsmaskinen høvler rundt hver dag og gemmer ikke nogle få mega-eller
gigabyte, men oceaner af gigabytes!
Når den harddisk bryder sammen som tidsmaskinen kontinuerligt høvler rundt
med, så er illusionen om opbakning væk!

Når man derimod fordeler de begrænsede umistelige filer på flere medier så
forsvinder et eller to, men så har man back up på nummer tre!-Det er back up
og det er langt ud over tidsmaskinens horisont!

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-08 11:33

> [...]

> fremmest serienumre på de programmer jeg har købt, dernæst mine
> hjemmevideoer og mine billeder. det er nemt overskueligt og kan gemmes rundt

så lad være med at bruge den ... det er så simpelt ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 21-08-08 12:47

>"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> så lad være med at bruge den ... det er så simpelt ...
>
> /thomas
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Thomas tråden handler ikke om mig og mit brug, det handler om en mand der
søger råd angående opgradfering af en fuldkommen perfekt Tiger til et
uigennemskueligt Leopard opgraderingskoncept.
Mit råd er la' vær! jeg har en kammerat med en G4 med Panther. Han har også
truffet beslutning om ikke at opgradere. Apple designer styresystem sammen
med hardwaren i maskinen. derfor er det styresystem den var født med altid
den bedste løsning, synes jeg og det synes andre mærkværdigvis også.
Jeg kender en med en endnu ældre maskine. G3 tror jeg de3n hedder. Den kører
også med det den var født med. det fungerer godt, så hvorfor lave om.

Jeg kører leopard på 3 maskiner og jeg bruger ikke Tidsmaskine på nogen af
dem. En anden dobbeltrettet funktion i Leopard er den nye hyperfølsomme
søgefunktion. Ofte er den ikke tilgængelig fordi dens hyperfølsomhed kræver
at den hele tiden kører opdatering på hvad der ligger på maskinen.
Tigers-ditto var knap så hyperfølsom-men den var på hele tiden.

Hilsen
jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-08 12:56

> [...]
> søger råd angående opgradfering af en fuldkommen perfekt Tiger til et
> uigennemskueligt Leopard opgraderingskoncept.

FUD ... intet af det du siger har nogen rod i saglighed, men blot dine
bristede forhåbninger og misforståelser ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-08 16:37

> FUD ...

> /thomas

Hvad står FUD for?

M.

Fra : Carl Drud

Dato : 23-08-08 16:47

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Hvad står FUD for?

Fear, uncertainty and doubt

http://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt

--
Carl

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-08 17:23

Carl Drud <carl.drud@gmx.com> wrote:

> Fear, uncertainty and doubt
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt

Tak - gad vide, hvorfor man har brug for den slags?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-08 19:17

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> Apple designer styresystem sammen med hardwaren i maskinen. derfor er det
> styresystem den var født med altid den bedste løsning, synes jeg og det
> synes andre mærkværdigvis også.

Jeg har en G4/867, nu på 1,5 GB RAM og 1,6 GHz dobbeltprocessor. En
MacBook og en Intel MacMini. De kører alle Leopard, MacMinien dog
Leopard Server. Uden probemer.

Jeg bruger naturligvis Time Machine.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 22-08-08 07:42

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> Apple designer styresystem sammen med hardwaren i maskinen. derfor er det
> styresystem den var født med altid den bedste løsning, synes jeg og det
> synes andre mærkværdigvis også.

Med mine beskedne 20 års erfaring med Apple-computere må jeg sige at jeg
aldrig har oplevet at nyere styresystemer har forringet ældre hardwares
funktionalitet eller stabilitet. Medmindre naturligvis at de nye
systemer ikke understøtter de gamle jvf. specifikationerne.

Tværtimod indeholder opdateringer og nyudviklinger typisk fejlrettelser
til ældre udstyr. Og ny hardware + nyt styresystem plejer at kunne være
en giftig cocktail, der først afgiftes efter en håndfuld opdateringer.

Som eksempel kan nævnes opdateringerne fra de gamle Mac OS 8.6 til 9.x.
De fleste computere fik ved den lejlighed et kærkomment hastigheds-,
funktionalitets- og stibilitets-mæssigt smæk bag i.

Masser af specielt dobbelt-processor computere blev født med OS 9.2 men
blev ved overgangen til 10.2, 10.3 og 10.4 tryllet om til rene
kraftværker

Opdateringerne fra 10.3.x til 10.4.x gav også tydelig bonus i hastighed,
funktionalitet og stabilitet.

Leoparden er langt mere stabil end 10.4, fungerer mere smertefrit i
overgnagne mellem programmerne og har en perlerække af godt udtænkte og
veldesignede funktioner i kraft af hvilke hele OS X teknologien virkelig
kommer i fri udfoldelse.

De problemer som Jens Lyrik nævner hidrører til en fejlslagen
opdatering, som har kunnet forekomme ved alle større opgraderinger.

Det har været god latin at starte ved scratch når en ny hoved-opdatering
udkom. Dette kan diskuteres, men jeg har den erfaring at det kan betale
sig at være grundig og forsigtig. Med hjælp fra en ekstern harddisk,
lidt god tid og en stærk kop kaffe, kan man uden større besvær og ganske
uden datatab opdatere og helt undgå de nævnte problemer.

Stig Leerbeck -- www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-08-08 05:10

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> overgnagne mellem programmerne og har en perlerække af godt udtænkte og
> veldesignede funktioner i kraft af hvilke hele OS X teknologien virkelig

Den eneste grund jeg kan se til at man kan holde sig til 10.4, er hvis
man stadig har brug for at køre Classic fra MacOS X. Og altså sidder på
en G4 eller G5.

Men min gamle G4/867 QuickSilver er ikke alene opgraderet med fire gange
hurtigere processor [1,6 GHz dobbelt], den indeholder også fem interne
harddiske. Så jeg har 9.2.2, 10.4.11 og 10.5.4 installeret på den, på
forskellige harddiske. Og så er det jo bare at vælge, hvilken man booter
fra ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-08-08 13:20

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

> [...]
>
> Det endte med at jeg måtte formattere det hele for at få kontrollen
> tilbage! Gør det ikke, jeg gjorde det, det var en dumhed!

Spøjst, opgraderingen fra Tiger til Leopard kørte fuldstændigt uden
problemer for mig. Indtil videre må det altså stå 1-1 i kampen mellem
opgraderingen og ikke-opgradering. Hvad siger I andre? Er der flere
mål på ikke-opgraderings siden?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jon

Dato : 19-08-08 17:26

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> problemer for mig. Indtil videre må det altså stå 1-1 i kampen mellem
> opgraderingen og ikke-opgradering. Hvad siger I andre? Er der flere

Det der med at den lager ny brukerkonto er i alle fall ikke slik jeg
opplevde det. Jeg hadde ingen problemer overhodet - nada - heller ikke
med rettigheter. Og fra og med ca. v. 10.5.2 er leoparden også svært
stabil og responsiv. (Pr. i dag er vi jo på 10.5.4, og du oppdaterer
selvsagt umiddelbart etter installasjonen av Leopard.)

PS: Jeg savner også iMovie 6, dog.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 19-08-08 17:53

http://www.apple.com/support/downloads/imovieHD6.html

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Jon

Dato : 19-08-08 17:57

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> http://www.apple.com/support/downloads/imovieHD6.html

Thnx.

Fra : KentBM

Dato : 20-08-08 09:51

Jon skrev:
> PS: Jeg savner også iMovie 6, dog.
Den iMovie, som er på min Leopard er iMovieHD 6.0.3. Hed den ikke det
under Tiger? Jeg har da ikke observeret at iLife programmer blev
opdateret fra Tiger til Leopard. Men jeg tager måske fejl?

Nu har jeg heller aldrig brugt iMovie, men iPhoto er da (desværre)
fuldstændig uændret.

--

Kent

Fra : Jon

Dato : 20-08-08 10:11

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
> opdateret fra Tiger til Leopard. Men jeg tager måske fejl?
>
> Nu har jeg heller aldrig brugt iMovie, men iPhoto er da (desværre)

Det er riktig. De følger med maskinen når den er ny, men oppdateres ikke
automatisk og må senere evt. kjøpes i nye versjoner. Prisen er riktig
nok rimelig; noen hundre kroner for hele iLife-pakken. Jeg har faktisk
en iMovie 4.0.1 liggende når jeg ser etter, og den holder til mitt bruk.

Fra : KentBM

Dato : 20-08-08 11:39

Jon skrev:
> [...]
> nok rimelig; noen hundre kroner for hele iLife-pakken. Jeg har faktisk
> en iMovie 4.0.1 liggende når jeg ser etter, og den holder til mitt bruk.
Det er også hvad jeg har forstået. Men så forstår jeg ikke, hvorfor
flere skriver, at de savnet iMovie 6 i forbindelse med opgradering fra
Tiger til Leopard.

Prisen er vel rimelig for iLife pakken DKK 595. Men da jeg kun er
interesseret i iPhoto bliver det for dyrt.

--

Kent

Fra : Jon

Dato : 20-08-08 15:53

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Det er også hvad jeg har forstået. Men så forstår jeg ikke, hvorfor
> flere skriver, at de savnet iMovie 6 i forbindelse med opgradering fra
> Tiger til Leopard.

For mitt vedkommende fordi jeg ikke trenger HD og ikke har kraqftig nok
maskin til å trekke de høyere versjoner i akseptabel fart.

> Prisen er vel rimelig for iLife pakken DKK 595. Men da jeg kun er
> interesseret i iPhoto bliver det for dyrt.

Jo - jeg har en iPhoto fra iLife '05 liggende, og den er vel verdt
pengene, IMHO. Men jeg oppgraderer altså kun annen- eller tredjehver
gang.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-08 21:22

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Det er også hvad jeg har forstået. Men så forstår jeg ikke, hvorfor
> flere skriver, at de savnet iMovie 6 i forbindelse med opgradering fra
> Tiger til Leopard.

Der er nok mange, der ligesom jeg både har købt det nye iLife og Mac OS
X 10.5 Leopard. De kom jo næsten samtidig, så mange har måske slået
opgraderingerne sammen. Der er nok også rigtig mange, der har købt ny
computer med Mac OS X 10.5, hvor det nye iLife fulgte med. Nå ja, det
har jeg i øvrigt også gjort. Mange udskyder deres computerkøb, så de får
det nye styresystem med i prisen, så der bliver solgt ekstra mange Mac,
når der kommer nyet styresystem.

> Prisen er vel rimelig for iLife pakken DKK 595. Men da jeg kun er
> interesseret i iPhoto bliver det for dyrt.

Jeg ser lidt på Apple, MobileMe, Mad, iPod, iPhone som en samlet
løsning. Hvis man undlader at opgradere en eller flere af elementerne,
vil man måske mangle nogle funktioner. Ser man på de samlede udgifter,
er iLife kun en mindre del. Jeg bruger også kun iPhoto og iTunes, men
den kan jo hentes gratis. Jeg kan godt se, at isoleret set bliver det
måske et lidt dyrt program. På den anden side er et program til kr.
600,- vel ikke dyrt. Det er jo ikke mere end mange shareware-programmer,
og "rigtige" programmer er ofte mange gange dyrere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KentBM

Dato : 20-08-08 23:49

Henrik Münster skrev:
> [...]
> opgraderingerne sammen. Der er nok også rigtig mange, der har købt ny
> computer med Mac OS X 10.5, hvor det nye iLife fulgte med. Nå ja, det
Savnet blev nævnt i forbindelse med opgraderingen fra Tiger til Leopard.
Og som jeg forstod det var det iMovie 6 (fra Tiger), som blev savnet. Og
jeg er så gået ud fra, at iMovie nu hedder 7 med Leopard? Men det er
måske en misforståelse.
> [...]
> 600,- vel ikke dyrt. Det er jo ikke mere end mange shareware-programmer,
> og "rigtige" programmer er ofte mange gange dyrere.
Men jeg bruger også kun iPhoto i iLife-pakken. Jeg savner en bedre
organisering i iPhoto. Mere lig Picasa fra Google. Picasa kommer
desværre ikke til Mac, men hvis iPhoto '08 er mere som Picasa vil jeg
heller ikke synes, at kr. 595 er for meget. Men, hvis jeg ingen fordel
får af opgraderingen kan det være lige meget.

De bedre muligheder for organisering bliver nævnt på Apple.com, men
heller ikke mere end det. Så jeg vil gerne vide om der er så stor
forskel på iPhoto til Tiger og så iPhoto '08?

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-08 23:54

> [...]

> Og som jeg forstod det var det iMovie 6 (fra Tiger), som blev savnet. Og
> jeg er så gået ud fra, at iMovie nu hedder 7 med Leopard? Men det er

iLife har intet med 10.5 at gøre og følger heller ikke med når du køber
en 10.5 pakke ... og iLIfe '08 kan sagtens køre under 10.4

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 21-08-08 00:37

Thomas von Hassel skrev:
> iLife har intet med 10.5 at gøre og følger heller ikke med når du køber
> en 10.5 pakke ... og iLIfe '08 kan sagtens køre under 10.4
Nej, men iLife '05 (6?) fulgte med min Macbook med medfølgende Tiger og
iLife '08 følger med vel med en tilsvarende ny MacBook med medfølgende
Leopard.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-08 00:45

> [...]

> Nej, men iLife '05 (6?) fulgte med min Macbook med medfølgende Tiger og
> iLife '08 følger med vel med en tilsvarende ny MacBook med medfølgende

Ja, den følger med _maskinen_ ... men folk blander det sammen med
hvilken OS version der følger med i samme ombæring ... 10.4 maskiner er
blevet leveret med hhv. iLife '06 og '08 mens alle 10.5 maskiner er
leveret med iLIfe '08

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-08 16:13

> iLife har intet med 10.5 at gøre og følger heller ikke med når du køber
> en 10.5 pakke ... og iLIfe '08 kan sagtens køre under 10.4
>
> /thomas

Nemlig - operativsystemet og applikationerne er to forskellige ting, men
når man installerer iLife 08, laver den automatisk en back-up af iMovie
06 og lægger den i en mappe i applikationsmappen, der hedder
iMovie(tidligere version).

iDVD, GarageBand, iWeb & iPhoto er de nye versioner.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-08-08 00:11

> [...]

> Og som jeg forstod det var det iMovie 6 (fra Tiger), som blev savnet. Og
> jeg er så gået ud fra, at iMovie nu hedder 7 med Leopard? Men det er

Men som jeg skriver, så må det enten skyldes, at folk har købt iLife '08
samtidig med Mac OS X 10.5, eller også har de købt en ny Mac, hvor både
Mac OS X 10.5 og iLife '08 er installeret. Jeg er sikker på, at rigtig
mange Mac-brugere befinder sig i en af de to kategorier. Man får ikke
iLife '06 byttet ud med iLife '08 bare ved at købe Mac OS X 10.5.
Det hedder ikke iMovie til Tiger eller Leopard. Det hedder
iMovie fra iLife '06 og fra iLife '08 (der kom aldrig en '07). Det er
rigtigt, at det er hhv. ver. 6 og 7. Styresystemet har ikke noget at
gøre med, hvilken version af iLife man har eller omvendt.

> [...]
> heller ikke mere end det. Så jeg vil gerne vide om der er så stor
> forskel på iPhoto til Tiger og så iPhoto '08?

Den nye iPhoto har jo det, der hedder begivenheder. Det vil sige, at
billeder ikke bare ligger under dato. Man kan også gruppere dem så
f.eks. alle billederne fra sommerferien i Spanien ligger i en begivenhed
i stedet for som 117 enkeltbilleder i biblioteket. Det gør det hele
meget mere overskueligt. Jeg er glad for iPhoto som fotoalbum til at
organisere billeder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KentBM

Dato : 21-08-08 00:41

Henrik Münster skrev:
> [...]
> i stedet for som 117 enkeltbilleder i biblioteket. Det gør det hele
> meget mere overskueligt. Jeg er glad for iPhoto som fotoalbum til at
Det lyder godt nok som det jeg savner ved iPhoto. Så jeg bliver nok nødt
til at plage en Humac-ekspedient.

--

Kent

Fra : Jon

Dato : 21-08-08 18:21

> [...]
> i stedet for som 117 enkeltbilleder i biblioteket. Det gør det hele
> meget mere overskueligt. Jeg er glad for iPhoto som fotoalbum til at

Smart folders er også et kupp. Jeg gir bilder et stikkord og lager så en
smart folder som samler alle bilder med det stikkordet, uansett hvilken
"mappe" eller "begivenhet" de ligger under.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-08 16:18

> Den nye iPhoto har jo det, der hedder begivenheder.

Det havde 06 da også, eller husker jeg helt forkert?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-08 16:29

> Det havde 06 da også, eller husker jeg helt forkert?

nix, det havde den ikke ..

Fra : Jon

Dato : 23-08-08 18:07

> nix, det havde den ikke ..

iPhoto versjon 7 har det. Hvilken iLife kom den med?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-08 19:23

> iPhoto versjon 7 har det. Hvilken iLife kom den med?

'08 ...

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-08-08 13:23

On 2008-08-19 14:19:54 +0200, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> said:

> [...]
> problemer for mig. Indtil videre må det altså stå 1-1 i kampen mellem
> opgraderingen og ikke-opgradering. Hvad siger I andre? Er der flere

Nix. Ingen problemer her. Men jeg gør også kun hvad jeg får besked på

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Jesper

Dato : 20-08-08 16:17

> [...]

> den slags.
>
> Hvad er den smarteste fremgangsmåde? - Nogen gode råd?

1. Start op på leopard systemdisk og brug Diskværktøj (Disk Utility) til
at tage et diskbillede af hele harddisken på et andet drev (helst
eksternt).

2. slet disk, overskriv med nuller og installér Leopard

3. start på den nuinstallerede Leopard, åbn backupdiskbillede, find alt
hvad der har noget med Address Book, Mail og iCal i
/Brugere/hjemmemamppe/Bibliotek og
/Brugere/hjemmemamppe/Bibliotek/Application Support på diskbilledet og
læg det det tilsvarende sted på din nyinstallerede Leopard disk.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-08 16:33

> [...]
> /Brugere/hjemmemamppe/Bibliotek/Application Support på diskbilledet og
> læg det det tilsvarende sted på din nyinstallerede Leopard disk.

hvorfor dog ? .. en alm. upgrade er fin til 95% af alle brugere ...
derudover mangler du en masse i /Library hvis du har 3. parts ting
installeret ...

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 20-08-08 16:37

> hvorfor dog ? .. en alm. upgrade er fin til 95% af alle brugere ...
> derudover mangler du en masse i /Library hvis du har 3. parts ting
> installeret ...
>
> /thomas

En almindelig upgrade efterlader en masse affald fra Tiger, udvidelser
fra programmer som ikke er Leopardkompatible. Derfor er det en glimrende
anledning til at få ryddet op....før man bliver tvunget til det. Jeg har
lige lavet en clean install efter at Finder crashede hvergang jeg kørte
Time Machine backup til Time Capsule.
Nu kører min MacBookPro som en drøm og starter hurtigere op og der er
frigjort en masse diskplads.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-08 16:50

> [...]
> Time Machine backup til Time Capsule. Nu kører min MacBookPro som en drøm
> og starter hurtigere op og der er frigjort en masse diskplads.

så er det nok ok for dig ... men en så drastisk og bøvlet måde vil jeg
aldrig anbefale som første forsøg ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-08 16:57

> så er det nok ok for dig ... men en så drastisk og bøvlet måde vil jeg
> aldrig anbefale som første forsøg ...

en tinge mere ... jeg har indtil fornyligt kørt med et system som
oprindeligt har været et 10.3 system, opdateret til 10.4, migreteret til
en ny maskine, opdateret til 10.5, migreret til en ny maskine .. uden
nævneværdige problemer ...

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 20-08-08 18:54

> [...]
> oprindeligt har været et 10.3 system, opdateret til 10.4, migreteret til
> en ny maskine, opdateret til 10.5, migreret til en ny maskine .. uden

Det er jo så fint nok, men affaldet hober sig op og på et eller andet
tidspunkt kan du blive tvunget til at lave en ren reinstall.

Du kan gøre det når du alligevel skal opgradere eller du kan blive
tvunget til at gøre det på et andet tidspunkt, hvor du måske ikke har
dårligt tid til det eller er ubekvemt.