Rygning af sild
Fra : Carsten Ducjan

Dato : 22-07-01 14:15

Jeg har en rygeovn hvor man skal ophænge sildene på en pind for oven i
ovenen. Hvordan skal man hænge sildene op så at de ikke falder ned under
rygningen
Carsten

Fra : Rikke og Per

Dato : 23-07-01 08:47

Carsten Ducjan skrev i meddelelsen ...
>Jeg har en rygeovn hvor man skal ophænge sildene på en pind for oven i
>ovenen. Hvordan skal man hænge sildene op så at de ikke falder ned under
>rygningen
>Carsten

Kan det ikke lade sig gøre at trække snoren igennem fiskens hoved - evt.
gennem øjet ??

Jeg husker det som måden at undgå at fiskene falder ned.

Hvis det ikke virker tror jeg du ryger dem for længe eller ved for høj
temperatur - håber det virker for dig.

Per

Fra : Emil

Dato : 23-07-01 12:42

On Sun, 22 Jul 2001 15:14:56 +0200, Carsten Ducjan wrote:

>Jeg har en rygeovn hvor man skal ophænge sildene på en pind for oven i
>ovenen. Hvordan skal man hænge sildene op så at de ikke falder ned under
>rygningen

Spiddet kan stikkes gennem øjnene eller munden. På Bornholm
stikkes hovedet ef en sild igennem munden på en anden sild,
hvorefter fiskene kan ophænges over spiddene. Gællerne bruges som
modhager.

Hvis man inden (varm-)rygningen lader fiskene tørre i fri luft,
eller ved en meget forsigtig forbehandling i rygeovn, bliver
skindene så stærke at fiskene ikke går i fisk under rygningen.

Husk nu at bruge røgovnen til andet end fisk. Prøv mørbrad,
skinke, ost, kylling o.s.v. Det bliver meget lækkert.

m.v.h. Emil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 24-07-01 05:30

"Carsten Ducjan" <Ducjan@ducjan.dk> skrev i meddelandet...
> Jeg har en rygeovn hvor man skal ophænge sildene på en pind for oven i
> ovenen. Hvordan skal man hænge sildene op så at de ikke falder ned
> under rygningen

Spørgsmålet blev også stillet for godt et år siden, og her er svaret.

For fisks vedkommende, og især de der er over portionsstørrelse, er det
ikke pålideligt bare at stikke et metalspyd gennem hovedet og så
anbringe dem på ovnens bærespyd. De hænger ganske vist pænt og nydeligt
i begyndelsen, men efter den såkaldte "kogning" (direkte over flammerne)
er kødet og rygsøjlen omkring gælleåbningerne så møre, at den tunge
fiskekrop trækker rygsøjlen over og dratter ned. Man må vælge en anden
eller tredie udvej. Den ene af disse er, at man binder et stykke savsnor
med en løkke til ophængning omkring fiskens hale. Her er tendensen til
hvirvelbrud meget mindre end ved gælleåbningen, og på en måde er det en
mere logisk ophængning. De kødfulde partier får lidt mere varme og røg
end det smalle haleparti. Desuden kan man fx fjerne hovedet helt inden
røgningen, det har sjældent større kulinarisk interesse, bortset fra, at
en hel røget fisk måske ser lidt smukkere ud på tallerkenen.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

»Som der i en stor Forsending af Sild er en yderste Række, der er
fortrykket og forkommen, som ved Frugts Indpakning de Exemplarer, der
ligge yderst blive stødte og forulykkede: saaledes er der ogsaa i hver
Generation nogle Mennesker, som ligge yderst og lide ved Indpakningen,
der kun værner om dem, som ligge i Midten.«
-Søren Kierkegaard