Synkronisering iPhone<->MobileMe
Fra : Per Rønne

Dato : 14-08-08 18:51

Er det kun mig der oplever problemer med at synkronisere mellem MobileMe
og iPhone, i hvert fald når det drejer sig om kalendere?

Jeg har ikke prøvet med Adresser, og Mail virker fremragende [svarer jeg
på en e-mail fra iPhone ligger svaret også på Mac'en]. Men kalendere
bliver tilsyneladende først synkroniseret når man sætter iPhone i et
kabel til en Mac.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-08-08 19:21

Per Rønne wrote:
> Er det kun mig der oplever problemer med at synkronisere mellem MobileMe
> og iPhone, i hvert fald når det drejer sig om kalendere?

Jeg har oplevet at alle kalendere blev duplikeret, men ikke at
synkronisering ikke virker.

> [...]
> på en e-mail fra iPhone ligger svaret også på Mac'en]. Men kalendere
> bliver tilsyneladende først synkroniseret når man sætter iPhone i et

Hvor opretter du en ny entry? På iPhone'en eller på Mac'en? iCal på
Mac'en synkroniserer kun hvert kvarter med MobileMe, så det tager lidt
tid inden ændringer når frem og tilbage.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-08 07:06

> Jeg har oplevet at alle kalendere blev duplikeret, men ikke at
> synkronisering ikke virker.

Duplikeret? Det løder spooky.

> Hvor opretter du en ny entry? På iPhone'en eller på Mac'en?

Begge steder.

> iCal på Mac'en synkroniserer kun hvert kvarter med MobileMe, så det tager
> lidt tid inden ændringer når frem og tilbage.

Og jeg taler om timer ...

Men så snart der er fysisk kabelforbindelse mellem en Mac og iPhone
virker synkroniseringen øjeblikkelig, gennem iTunes.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-08-08 09:56

On Fri, 15 Aug 2008 08:06:25 +0200, <Per Rønne> wrote:
> Men så snart der er fysisk kabelforbindelse mellem en Mac og iPhone
> virker synkroniseringen øjeblikkelig, gennem iTunes.

og du har satt på push på iPhonen? For om den syncer når den er koblet
til iTunes høres det mistenkelig ut som om at det ikke er push.

Er push definert under "Hent nye data" i Innstillinger? Når iPhone er
koblet til iTunes, under infoskillefanen; hva står det om kalendre og
kontakter der?

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-08 10:44

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> og du har satt på push på iPhonen? For om den syncer når den er koblet
> til iTunes høres det mistenkelig ut som om at det ikke er push.

Under Indstillinger står der 'Hent nyedata', og der er angiver 'Push'.

I 'Push' er valgt den indstilling der har et '|', altså ikke hvor der er
angivet 'O'; det er i hvert fald den indstilling der er blå.

Og så er der på nuværende tidspunkt angivet 'Hvert kvarter'; oprindelig
var det 'Hver time', og det har jeg så nu sat den tilbage til.

> Er push definert under "Hent nye data" i Innstillinger? Når iPhone er
> koblet til iTunes, under infoskillefanen; hva står det om kalendre og
> kontakter der?

Under fanebladet Info står der:

MobileMe: 'MobileMe synkroniserer e-post, kontakter, kalendere og
bogmærker trådløst til din iPhone.

Adresser: Synkroniserer adressebogsoplysninger: Alle adresser.
Kalendere: Synkroniserer iCal kalendere: Alle kalendere.

Postkonti: Synkroniser valgte Mail-konti [kun min MobileMe konto er
valgt].

Webbrowser: Synkroniserer Safari-bogmærker.

Avanceret: Intet valgt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-08-08 12:37

On Fri, 15 Aug 2008 11:43:48 +0200, <Per Rønne> wrote:

> [...]
> valgt].
>
> Webbrowser: Synkroniserer Safari-bogmærker.

hmm, høres nesten ut i fra iTunes at push ikke er slått på; for hos meg
står det "Your <contacts|calendar|bookmarks> are being synced with your
iPhone over the air from MobileMe. Over-the-air sync settings can be
changed on your iPhone"

Under innstillinger>hent nye data>avansert, hva er valget for din
MobileMe kontoer der? Tror det skal være snakk om et valg for kontakter
og kalendre og en for epost.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-08 12:59

> [...]

> Under innstillinger>hent nye data>avansert, hva er valget for din
> MobileMe kontoer der? Tror det skal være snakk om et valg for kontakter

Kontoen er delt op i to; en for kontakter og kalendere, og en for
e-post.

For e-post er indstillingen 'Push'.

For kontakter og kalendere er den også 'Push', idet der dog angives at
'Hvis Push ikke er tilgængelig bruges tidsplanen til 'Hent'.

Så vidt jeg kan se er Hent sat til hvert kvarter; push burde vel
egentlig finde sted straks?

Der er også en mulighed der hedder 'Manuelt', men jeg aner ikke hvordan
jeg gør det.

I iTunes ser jeg nu at 'kalendere synkroniseres trådløst med din iPhone
fra MobileMe; ditto med Adresser. Og begge steder angives at trådløse
synkroniseringsindstillinger kan ændres på iPhone.

Helt det samme med bogmærker til browser.

Så jeg aner ikke hvad der går galt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-08-08 10:46

Per Rønne wrote:

> Duplikeret? Det løder spooky.

Det var også lidt spooky, men heldigvis nemt at løse. Når jeg tilføjede
en entry til f.eks. 'Privat' på iPhone kom der er ny 'Privat' kalender i
iCal. Meget, meget irriterende.

> Begge steder.

Det lyder underligt. Hvordan er dit setup i iCal? Er dine kalendere gemt
på Mac'en eller bor de på din Leopard server?

> Og jeg taler om timer ...

Men så dukker de op trods alt?

> Men så snart der er fysisk kabelforbindelse mellem en Mac og iPhone
> virker synkroniseringen øjeblikkelig, gennem iTunes.

Men hvis MobileMe er sat rigtigt op, er synkronisering gennem iTunes
slået fra. I iTunes under 'Info', 'Contacts' for din iPhone, bør der stå
'Your calendars are being synced with your iPhone over the air from
MobileMe' (eller noget lign. på dansk). Gør der det? Hvis ikke, er
MobileMe ikke sat korrekt op på din iPhone...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-08 11:09

> Det var også lidt spooky, men heldigvis nemt at løse. Når jeg tilføjede
> en entry til f.eks. 'Privat' på iPhone kom der er ny 'Privat' kalender i
> iCal. Meget, meget irriterende.

Ja, dubletproblemer kender jeg så udmærket fra Palm.

> Det lyder underligt. Hvordan er dit setup i iCal? Er dine kalendere gemt
> på Mac'en eller bor de på din Leopard server?

På Mac'en, og naturligvis også på MobileMe. Jeg slettede en entry på
Mac'en, og indsatte en ny på iPhonen. Sletningen på Mac'en kom igennem
til også de to andre Mac'er.

> Men så dukker de op trods alt?

Først efter en fysisk synkronisering.

> [...]
> MobileMe' (eller noget lign. på dansk). Gør der det? Hvis ikke, er
> MobileMe ikke sat korrekt op på din iPhone...

Jep, går jeg ind på min MobileMe konto på iPhone, er e-post slået til,
og kontakter, kalendere og bogmærker slået fra.

Det har jeg så lige rettet.

Og rettelsen giver mening. Foreløbig har det dog kun medført at kalender
og adressebog er blevet tømt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-08-08 11:21

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Det har jeg så lige rettet.
>
> Og rettelsen giver mening. Foreløbig har det dog kun medført at kalender

Det er helt normalt. Når du slår synkronisering med Exchange eller
MobileMe til tømmes kalender/kontakter/etc. så du ikke kommer til at
synkroniserer en masse dupletter til serveren. Du skulle dog gerne få
skubbet kontakter etc. til telefonen fra MobileMe, når først din Mac har
synkroniseret indholdet til MobileMe.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-08 12:14

> [...]
> synkroniserer en masse dupletter til serveren. Du skulle dog gerne få
> skubbet kontakter etc. til telefonen fra MobileMe, når først din Mac har

Det er så endnu ikke sket, på trods af at jeg har sat
synkroniseringsfrekvensen til hvert kvarter ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-08-08 13:02

Per Rønne wrote:

> Det er så endnu ikke sket, på trods af at jeg har sat
> synkroniseringsfrekvensen til hvert kvarter ;-(.

Synkroniseringsfrekvensen har ingen relevans for MobileMe - den vedrører
kun konti, der ikke understøtter push.

Hvis du skal have 'skubbet' indhold fra MobileMe, skal det naturligvis
synkroniseres fra din Mac til MobileMe (og så til iPhone). Har du sat
sat din Mac til at synkronisere kalender og kontakter til MobileMe?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-08 14:30

> [...]
> synkroniseres fra din Mac til MobileMe (og så til iPhone). Har du sat
> sat din Mac til at synkronisere kalender og kontakter til MobileMe?

Js, og den synkroniserer udmærket til de to andre Mac'er.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-08 18:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Js, og den synkroniserer udmærket til de to andre Mac'er.

Når jeg på iPhone slåt Push fra kommer kalenderne pludselig tilbage, dog
med undtagelse af dem jeg abonnerer på [en nødvendighed], og
Kontaktbasen er der stadig ikke.

Forsøger jeg at vende tilbage til synkronisering med kabel, en
utilfredsstillende metode, så virker ej heller det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-08 23:41

> [...]

> Forsøger jeg at vende tilbage til synkronisering med kabel, en
> utilfredsstillende metode, så virker ej heller det.

Jeg har lidt svært ved at følge med i alt det her, men jeg vil da komme
med et indspark. Det er min erfaring, at ens konto på iPhone skal være
sat op som en MobileMe-konto med de rigtige servernavne. Man får nemlig
kun mulighed for at vælge trådløs opdatering på den måde. Andre konti
(selv IMAP) giver ikke den mulighed. Hvis man på sin Mac har
konfigureret den manuelt for at kunne bruge sit domæne som afsender, kan
man bare lade være med at sætte hak ved synkronisering af postkonti
synkronisere i iTunes. Man kan så manuelt oprette en MobileMe konto på
iPhone med de rigtige servernavne. Når de er skrevet rigtigt på iPhone,
henter den e-mail fra "skyen" MobileMe.
Når iPhone skal hente og synkronisere de forskellige data
trådløst, er det vigtigt, at de bliver sendt op på skyen fra ens Mac.
Åbner man kontrolpanelet MobileMe i Systemindstillinger og åbner
fanebladet Synkroniser, kan man se status for de enkelte
synkroniseringer ved at lade musen hvile over dem et øjeblik. Jeg har
været ude for, at f.eks. adresser eller Indstillinger ikke ville
synkronisere pga. "uensartede data", som det hed. Synkroniseringen går
derfor i stå. Løsningen var at klikke på Avanceret og derefter på
"Nulstil synkroniseringsdata". Man har så mulighed for at overføre enten
alle data eller en enkelt slags data fra ens Mac til MobileMe eller
omvendt. På den måde kan man få overskrevet de data, der er noget galt
med, og som forhindrer synkronisering.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-08 23:44

> [...]
> alle data eller en enkelt slags data fra ens Mac til MobileMe eller
> omvendt. På den måde kan man få overskrevet de data, der er noget galt

Hele det her er bare et tegn på at selvom Apple gerne vil have "push" og
"skyer" til at være let og for "the rest of us" så er det bare
hundesvært at gøre "nemt" ....

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-08-08 05:39

> Hele det her er bare et tegn på at selvom Apple gerne vil have "push" og
> "skyer" til at være let og for "the rest of us" så er det bare
> hundesvært at gøre "nemt" ....

Det er også hvad der fremgår af hvad man kan google sig frem til. Det
tog da også flere år før Exchange fungerede.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-08 08:42

> Det er også hvad der fremgår af hvad man kan google sig frem til. Det
> tog da også flere år før Exchange fungerede.

Det ved jeg nu ikke ... Exchange har altid virket .. det er og har bare
været noget frygteligt rod at sætte og og administrere ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-08-08 11:40

> Det ved jeg nu ikke ... Exchange har altid virket .. det er og har bare
> været noget frygteligt rod at sætte og og administrere ...

<http://www.appleinsider.com/articles/08/08/13/inside_mobileme_iphones_e
xchange_alternative_for_contacts_and_calendar.html>

Hvorfra jeg citerer:

=
The long road to Exchange

In comparison, Microsoft's Exchange Server began limited internal
testing in 1993, and was only launched publicly in the middle of 1996.
It would have been a real stretch to describe it as a reliable product
anyone could be proud of until at least four and a half years later with
the year end release of Exchange Server 2000.

In the last eight years since, Exchange has seen two major updates, and
has now achieved a reputation of being difficult to match in features
and broad support. It typically competes against IBM's Lotus (Notes)
Domino Server on the high end and Kerio MailServer among smaller
businesses looking for a more affordable solution with similar features.

Where there are many other mail-only servers, the options for
comprehensive messaging servers that supply calendaring and contact
updates (particularly those that push to mobile devices) are harder to
find. That makes Apple's consumer-oriented MobileMe a pioneering new
service for the industry, not just Apple. The company still has "a lot
to learn" as Steve Jobs recently admitted in response to the
high-profile launch problems that dogged its release, but it is well
ahead of the game in delivering a service that works for consumers, is
easy to setup and use, and is priced affordably.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-08 18:01

> [...]

> comprehensive messaging servers that supply calendaring and contact
> updates (particularly those that push to mobile devices) are harder to

jeg kan nævne flere ... så jeg ved ikke hvor han får hans oplysninger
fra ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-08-08 20:26

> jeg kan nævne flere ... så jeg ved ikke hvor han får hans oplysninger
> fra ..

Sine .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-08 20:35

> Sine .

ikke dansk gramatik god, udlændinge du ved ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 17-08-08 04:49

> ikke dansk gramatik god, udlændinge du ved ...

»Han tog hans hat ...« ved du nok .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-08-08 05:39

> [...]
> synkronisere i iTunes. Man kan så manuelt oprette en MobileMe konto på
> iPhone med de rigtige servernavne. Når de er skrevet rigtigt på iPhone,

Der er ingen problemer med e-mails; det fungerer fuldt ud som det skal.

> [...]
> alle data eller en enkelt slags data fra ens Mac til MobileMe eller
> omvendt. På den måde kan man få overskrevet de data, der er noget galt

Kontakter og kalendere fungerer som de skal mellem mine tre Mac'er, der
alle er forbundet til nettet gennem en Gb/s switch og router.
Synkroniseringen foregår netop med MobileMe.

Slår jeg 'Push' fra fungerer synkroniseringen mellem MobileMe og
kalendere tilsyneladende også; jeg mister dog de grupper jeg abonnerer
på, men her har jeg vel også individuelt sat dem op på mine forskellige
Mac'er.

Jeg ser dog nu in 'Info om MobileMe-konto' adressen 'xxx@mac.com', og
'mac.com' kan altså ikke ændres?

Et yderligere problem er at når man en gang har slået MobileMe
synkronisering til på iPhone, så bliver det registreret på MobileMe,
hvilket kan ses i iTunes. Og så tillades det tilsyneladende ikke at slå
faciliteten fra igen, så man igen kan synkronisere gennem iTunes.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-08-08 11:14

Per Rønne wrote:
> [...]
> kalendere tilsyneladende også; jeg mister dog de grupper jeg abonnerer
> på, men her har jeg vel også individuelt sat dem op på mine forskellige

Hvilke grupper? Grupper af 'hvad'?

> Jeg ser dog nu in 'Info om MobileMe-konto' adressen 'xxx@mac.com', og
> 'mac.com' kan altså ikke ændres?

Huh?

> [...]
> hvilket kan ses i iTunes. Og så tillades det tilsyneladende ikke at slå
> faciliteten fra igen, så man igen kan synkronisere gennem iTunes.

Jo. Du kan slå det fra på din iPhone. 'Settings', 'Mail, Contacts,
Calendars', 'dinkonto@me.com', her kan du slå synkronisering af mail,
kontakter, kalendere og bookmarks fra.

Har du prøvet at slette og tilføje din MobileMe konto på iPhonen? Det
lyder altså virkelig som om, der er rod i et eller andet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-08-08 13:00

> Hvilke grupper? Grupper af 'hvad'?

Man kan abonnere på andres kalendere. Det bruger vi eksempelvis i
MacBruger.

Jeg kunne ikke komme ind til højre for @ for at ændre den del.

> Jo. Du kan slå det fra på din iPhone. 'Settings', 'Mail, Contacts,
> Calendars', 'dinkonto@me.com', her kan du slå synkronisering af mail,
> kontakter, kalendere og bookmarks fra.

Ja, men det slår ikke igennem på MobileMe; iTunes viser stadig at
synkronisering ordnes derigennem.

> Har du prøvet at slette og tilføje din MobileMe konto på iPhonen? Det
> lyder altså virkelig som om, der er rod i et eller andet.

Ja, det virkede. Nu er jeg tilbage til at kunne synkronisere kalenere og
adresser fra MacBook'en. MobileMe virker stadig ikke; jeg må kontakte
Telia på mandag, hvis de ikke kan svare på det i forretningen på
Strøget.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 16-08-08 15:13

On Sat, 16 Aug 2008 14:00:02 +0200, <Per Rønne> wrote:
> [...]
> adresser fra MacBook'en. MobileMe virker stadig ikke; jeg må kontakte
> Telia på mandag, hvis de ikke kan svare på det i forretningen på

har du f.eks prøvd å fjerne Mobile Me kontoen på iPhone og lagt den
tilbake?

samt at jeg vil tro Telia sender deg bare videre til Apple for problemer
med Mobile Me.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-08-08 20:26

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> har du f.eks prøvd å fjerne Mobile Me kontoen på iPhone og lagt den
> tilbake?

Ja, det er det jeg har gjort. Nu kan jeg igen synkronisere kalendere og
adresser ved fysisk opkobling til min MacBook, men mail-forbindelsen
virker ikke mere, og jeg skal jo helst synkronisere det hele gennem
MobileMe.

> samt at jeg vil tro Telia sender deg bare videre til Apple for problemer
> med Mobile Me.

Jeg fik at vide at der mandag ville komme en, der omtaltes som 'ekspert'
på området. Han ville være der alle dage pånær torsdag. Så jeg burde få
den fuldt ud ordnet mandag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-08-08 10:26

Per Rønne wrote:

> Man kan abonnere på andres kalendere. Det bruger vi eksempelvis i
> MacBruger.

Man kan ikke synkronisere kalendere der abonnerers på i iCal til iPhone
via MobileMe. Surt, men sandt.

> Jeg kunne ikke komme ind til højre for @ for at ændre den del.

Arh. Prøv nu bare at slette den i stedet og tilføj kontoen på iPhone
uden at synkronisere noget fra Mac'en.

> [...]
> adresser fra MacBook'en. MobileMe virker stadig ikke; jeg må kontakte
> Telia på mandag, hvis de ikke kan svare på det i forretningen på

Du har godt nok en spøjs definition af 'virker'. Det virker jo ikke. Jeg
håber at /eksperten/ i Telia kan hjælpe...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 17-08-08 13:49

> Man kan ikke synkronisere kalendere der abonnerers på i iCal til iPhone
> via MobileMe. Surt, men sandt.

Det svarer jo til at eller ikke kalendere der abonneres på på en
maskine, gennem MobileMe føres over til andre maskiner.

Men hvordan indstiller man iPhones kalenderprogram til at abonnere på
udbudte kalendere?

> Arh. Prøv nu bare at slette den i stedet og tilføj kontoen på iPhone
> uden at synkronisere noget fra Mac'en.

> Du har godt nok en spøjs definition af 'virker'. Det virker jo ikke.

Det virker på den måde at jeg nu /igen/ kan synkronisere kalendere og
adresser fra MacBooken. Det virker ikke som jeg ønsker at det virker.

> Jeg håber at /eksperten/ i Telia kan hjælpe...

Lad os håbe at han /er/ ekspert i iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-08-08 14:25

Per Rønne wrote:

> Det svarer jo til at eller ikke kalendere der abonneres på på en
> maskine, gennem MobileMe føres over til andre maskiner.

Pas. Jeg forstår simpelthen ikke, hvad du skriver ... og jeg gider ærlig
talt ikke forsøge selv at regne det ud.

> Men hvordan indstiller man iPhones kalenderprogram til at abonnere på
> udbudte kalendere?

Det kan man ikke ;)

Hvis du vil have eksterne kalendere på din iPhone, skal du ikke bruge
MobileMe. De kan - så vidt jeg ved - pt. kun synkroniseres til iPhone
via kabel. Jeg har ikke selv prøvet, men det gælder i hvert fald for
'Birthdays' kalenderen...

Apple arbejder på en løsning, så den type kalendere kan bruges på
iPhone, men hvornår den kommer er jo ikke godt at vide.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 17-08-08 15:49

> Pas. Jeg forstår simpelthen ikke, hvad du skriver ... og jeg gider ærlig
> talt ikke forsøge selv at regne det ud.

Der er faldet en h ud - 'eller' skulle have været 'heller' ;-(.

> [...]
>
> Apple arbejder på en løsning, så den type kalendere kan bruges på
> iPhone, men hvornår den kommer er jo ikke godt at vide.

Det får vi så se. Det må i hvert fald så betyde at jeg må oprette ekstra
'personlige' kalendere som jeg så kopiere indholdet af de 'abonnerede'
kalendere ind på. På en Mac, naturligvis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-08-08 21:07

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Der er faldet en h ud - 'eller' skulle have været 'heller' ;-(.

I så fald har du helt ret
Abonnerer man på en kalender, føres den ikke over på MobileMe. Jeg
bruger ofter MobileMe på nettet i en browser, når jeg er på arbejde. Der
kan jeg ikke se DKMærkedage og Ugenumre, som jeg abonnerer på herhjemme.

Min kones iPhone lader til at vise den. Jeg har ikke fået forsket i,
hvorfor den gør det.

> Det får vi så se. Det må i hvert fald så betyde at jeg må oprette ekstra
> 'personlige' kalendere som jeg så kopiere indholdet af de 'abonnerede'
> kalendere ind på. På en Mac, naturligvis.

Det lyder besværligt. Vær i det mindste glad for, at du ikke har børn.
Man løber hurtigt tør for farver til de forskellige kalendere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-08-08 22:54

Henrik Münster wrote:

> Min kones iPhone lader til at vise den. Jeg har ikke fået forsket i,
> hvorfor den gør det.

Hun synkroniserer kalenderen via kabel? Nu er 'Birthdays' jo også lidt
speciel, da det ikke som sån' en en kalender man abonnerer på - det ser
bare sådan ud i iCal. Det er vildt ærgeligt, at det ikke virker med
iPhone og MobileMe.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-08-08 23:53

> [...]
> speciel, da det ikke som sån' en en kalender man abonnerer på - det ser
> bare sådan ud i iCal. Det er vildt ærgeligt, at det ikke virker med

Hun synkroniserer også trådløst. Jeg spekulerer på, om det er fordi, hun
abonnerer på min fødselsdagskalender via BusySync, som vi bruger mellem
vores computere. Så er det jo min fødselsdagskalender, hun ser.
Synkroniserer man en kalender med BusySync vil den nemlig blive opfattet
af MobileMe som hørende til computeren. På den måde får vi hinandens
kalender over på vores iPhone'r.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-08-08 20:39

> Man kan ikke synkronisere kalendere der abonnerers på i iCal til iPhone
> via MobileMe. Surt, men sandt.

Man kan dog lave et lille trick og bruge BusySync. Det bruger min kone
og jeg på vores to Mac til at se hinandens kalendere. Så kan vi også
redigere i dem begge to. De bliver derfor af iCal opfattet som
kalendere, der hører til på computeren og bliver synkroniseret til
MobilMe og videre til iPhone. Så kan vi se, hvilke aftaler den anden
har, og min kone kan se, hvornår jeg f.eks. har weekendvagt. Der er dog
det pudsige, at min kone kan se fødselsdagskalenderen. Det kan jeg ikke.
Jeg har endnu ikke lært iPhone godt nok til at kunne gennemskue,
hvorfor.

> Du har godt nok en spøjs definition af 'virker'. Det virker jo ikke. Jeg
> håber at /eksperten/ i Telia kan hjælpe...

Jeg har også lidt svært ved at forstå, hvad Per Rønne mener, men det er
jo ikke helt let at forklare det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-08 05:41

> [...]
> det pudsige, at min kone kan se fødselsdagskalenderen. Det kan jeg ikke.
> Jeg har endnu ikke lært iPhone godt nok til at kunne gennemskue,

Skulle BusySync fungere anderledes end Synchronize Pro ? Som jeg regner
med at købe licens til.

> Jeg har også lidt svært ved at forstå, hvad Per Rønne mener, men det er
> jo ikke helt let at forklare det.

Det er i og for sig forklaret efterfølgende; nu virker
/kabelsynkronisering/ af kontakter og kalendere igen.

I øvrigt ser det ud til at man ikke bare kan nøjes med at synkronisere
/nogle/ kalendere over MobileMe, de personlige, og så synkronisere dem
man abonnerer på gennem kabel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-08-08 08:05

Per Rønne wrote:

> I øvrigt ser det ud til at man ikke bare kan nøjes med at synkronisere
> /nogle/ kalendere over MobileMe, de personlige, og så synkronisere dem
> man abonnerer på gennem kabel.

Ja, det er enten eller. Har du overvejet at læse iPhone manualen? Jeg er
overbevist om, at den kan hjælpe med at opklare en masse af de mysterier
du render ind i. Ovenstående står f.eks. deri.

http://manuals.info.apple.com/en/iPhone_User_Guide.pdf

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-08 10:17

> Ja, det er enten eller. Har du overvejet at læse iPhone manualen?

Der fulgte ingen med.

> Jeg er overbevist om, at den kan hjælpe med at opklare en masse af de
> mysterier du render ind i. Ovenstående står f.eks. deri.
>
> http://manuals.info.apple.com/en/iPhone_User_Guide.pdf

Nu tager jeg i første omgang ind til Telia.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-08 23:20

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Der fulgte ingen med.

Er du klar over, hvad det ville have kostet?
Hvem bruger også en manual nu om dage?

> Nu tager jeg i første omgang ind til Telia.

Du kan også se på Telias hjemmeside. Under iPhone support har de faktisk
links til manualerne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-08-08 07:40

> Er du klar over, hvad det ville have kostet?
> Hvem bruger også en manual nu om dage?

> Du kan også se på Telias hjemmeside. Under iPhone support har de faktisk
> links til manualerne.

OK. Jeg var inde hos Telia, og han gjorde nøjagtig det samme som jeg
gjorde, bortset fra at han svarede ja til indstilling af SSL {hvorved
forbindelsen til Mail blev genoprettet}. Det var ikke muligt at få
synkroniseret iPhone over MobileMe, og han mente at der måtte være fejl
på netop MobileMe. Han brugte selv iPhone og Mac.

Og så viste han at det var muligt at slå MobileMe synkronisering fra for
Adressebog mv, uden at skulle fjerne kontoen. Der skal bare være fysisk
forbindelse mellem iPhone og Mac når det sker. Så kan man igen
synkronisere via kabel, og det tror jeg så at jeg fortsætter med, indtil
MobileMe virker, også med kalendere man abonnerer på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-08-08 15:37

> [...]

> synkroniseret iPhone over MobileMe, og han mente at der måtte være fejl
> på netop MobileMe. Han brugte selv iPhone og Mac.

Jeg har også lagt mærke til, at SSL er slået til på SMTP-serverne. Jeg
ved ikke, hvorfor det er sådan. Selv om man slår det fra, bliver det
slået til igen.

> [...]
> synkronisere via kabel, og det tror jeg så at jeg fortsætter med, indtil
> MobileMe virker, også med kalendere man abonnerer på.

Der er da knapper under MobileMe-kontoen på iPhone til at slå de enkelt
synkroniseringer fra. Også selv om der ikke er fysisk forbindelse mellem
Mac og iPhone.
Ellers kører MobileMe vist stadig ikke helt stabilt. Så sent som
for ti minutter siden fik jeg lige dubletter af alle mine kontakter i
adressebogen sendt fra MobileMe. Ud over det, så fungerer det da i store
træk. Men ellers så kan det da fungere fint at bruge kabel. Er man
f.eks. på arbejde og ændrer kalenderen i sin iPhone, så har man jo
strengt taget ikke det store behov for, at det bliver ændret på
hjemmecomputeren med det samme. Det er jo godt nok, at man kan gøre det,
når man kommer hjem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-08-08 23:17

> [...]
>
> Der er da knapper under MobileMe-kontoen på iPhone til at slå de enkelt
> synkroniseringer fra. Også selv om der ikke er fysisk forbindelse mellem

Ja, men hos mig er der så endnu ikke sket nogen synkronisering.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-08-08 00:09

Per Rønne wrote:

> Ja, men hos mig er der så endnu ikke sket nogen synkronisering.

Har du logget ind på me.com og set om dine data er nået dertil fra
din(e) Mac(er)?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-08 00:59

> Har du logget ind på me.com og set om dine data er nået dertil fra
> din(e) Mac(er)?

Det har jeg også foreslået tidligere. Det er jo vigtigt at finde ud af,
om problemet ligger mellem computeren og MobileMe eller mellem MobileMe
og iPhone. Jeg synes, der er en hel del "Goddag, mand", "Økseskaft" over
den her tråd. Eller også er det bare mig, der ikke forstår en dyt. Jeg
vil i hvert fald gå i seng og få mine tre timer. Det er vist blevet lidt
sent
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-08 06:23

> Har du logget ind på me.com og set om dine data er nået dertil fra
> din(e) Mac(er)?

Jeg kan se at de tre Mac'er synkroniserer fint over MobileMe. Jeg kan
også se at de tre Mac'er er registreret i MobileMe.

iPhone synkroniserer så ikke andet end e-mail over MobileMe, og iPhone
er ej heller registreret som en af de maskiner, der er tilknyttet
MobileMe. Jeg kan således vanskeligt se andet end at det fejlen opstår
netop mellem MobileMe og iPhone - men nu er der jo i går kommet en
opdatering til netop MobileMe.

Og som tidligere angivet nøjes jeg nu med en kablet synkronisering -
indtil problemerne er løst, herunder muligheden for at kalenderen på
iPhone kan abonnere på CalDAV kalendere. Det er nemlig en nødvendighed
for mig.

Og så synes jeg i øvrigt godt at Apple kunne bide i sit amerikanske
æble, og lade iCal og den tilsvarende på iPhone få mulighed for at vise
ugenumre - de bruges ikke i USA men så sandelig her i Europa.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-08-08 08:08

Per Rønne wrote:

> Jeg kan se at de tre Mac'er synkroniserer fint over MobileMe. Jeg kan
> også se at de tre Mac'er er registreret i MobileMe.

Som Henrik skriver - 'Goddag, mand'...

Har du logget ind på me.com og set om dine date er nået dertil fra
din(e) Mac(er)?

> [...]
> MobileMe. Jeg kan således vanskeligt se andet end at det fejlen opstår
> netop mellem MobileMe og iPhone - men nu er der jo i går kommet en

iPhone fremgår heller ikke af listen over registrerede enheder her.
Formålet med denne tråd er vel netop at udelukke, at fejlen er sket
andre steder. At logge ind på me.com ville være meget nemt og et helt
naturligt første skridt.

> [...]
> indtil problemerne er løst, herunder muligheden for at kalenderen på
> iPhone kan abonnere på CalDAV kalendere. Det er nemlig en nødvendighed

Hvem skal løse problemerne, hvis ingen er opmærksomme herpå og ingen
andre har samme problemer? Jeg holder på, at det er en fejl 40 (på en
eller anden måde), så der kommer formentlig ikke nogen løsning ud af det
blå.

Synkronisering af abonnement på online-kalendere, kommer der dog
formentlig/forhåbentlig en løsning på.

> Og så synes jeg i øvrigt godt at Apple kunne bide i sit amerikanske
> æble, og lade iCal og den tilsvarende på iPhone få mulighed for at vise
> ugenumre - de bruges ikke i USA men så sandelig her i Europa.

Jeg har et fint php script, der genererer ugenumre i min iCal ... det
virker jo så desværre bare ikke med iPhone, da man skal abonnere på
kalenderen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-08 08:53

> Som Henrik skriver - 'Goddag, mand'...
>
> Har du logget ind på me.com og set om dine date er nået dertil fra
> din(e) Mac(er)?

Det har jeg så gjort nu, og som jeg var overbevist om, er det tilfældet.

Hvordan skulle det ellers være muligt at opdatere på en maskine, og få
synkroniseret også de andre maskiner? Som kun synkroniserer over
> [...]

> Formålet med denne tråd er vel netop at udelukke, at fejlen er sket
> andre steder. At logge ind på me.com ville være meget nemt og et helt

Unødvendigt når man kan se at MobileMe synkroniserer de andre maskiner
korrekt.

> [...]
> blå.
>
> Synkronisering af abonnement på online-kalendere, kommer der dog

Og så er det andet forhåbentligt også løst. Men nu har jeg forsøgsvist
sat kontakter til at synkronisere over MobileMe. Lad os se om det nu
fungerer med de rettelser, der har været til denne.

Ja, jeg abonnerer på Ugenumre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-08-08 09:07

Per Rønne wrote:

> Det har jeg så gjort nu, og som jeg var overbevist om, er det tilfældet.

Godt så - var det svært? ;)

> Hvordan skulle det ellers være muligt at opdatere på en maskine, og få
> synkroniseret også de andre maskiner? Som kun synkroniserer over
> MobileMe?

Det er ikke min pointe. Pointen er, at det er absolut første fornuftige
skridt i en løsning på problemet og du har ikke gidet gøre det før nu.

> Unødvendigt når man kan se at MobileMe synkroniserer de andre maskiner
> korrekt.

Absolut ikke. Du har tydeligvis ikke læst manualen, men antager at ting
virker som du forventer. Det holder ikke... Hvad nu hvis man i MobileMe
sku' gi' tilladelse til at iPhone måtte synkronisere data og vi alle
antog at du havde gjort det?

Den anden dag forklarede jeg dig, hvordan du kan slå synkronisering af
kalender, kontakter etc. via MobileMe fra i iPhone og dagen efter, er
det, hvad du har lært af dit besøg hos 'eksperten' i Telia. Det virker
ærlig talt som om, at du ikke læser, hvad vi skriver, men alligevel
regner med at nogen løser de problemer, du har, for dig...

> Og så er det andet forhåbentligt også løst. Men nu har jeg forsøgsvist
> sat kontakter til at synkronisere over MobileMe. Lad os se om det nu
> fungerer med de rettelser, der har været til denne.

Hvad skal løses? Hvem skal gøre det? Min teori er, at du kommer til at
vente rigtig længe.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-08 09:29

> [...]

> kalender, kontakter etc. via MobileMe fra i iPhone og dagen efter, er
> det, hvad du har lært af dit besøg hos 'eksperten' i Telia.

I skrev ikke noget om at der skulle være kabeltilslutning når man slog
synkroniseringen fra. At slå synkroniseringen fra uden kabeltilslutning
havde jeg forlængst fundet ud af - det virkede bare ikke.

> Hvad skal løses? Hvem skal gøre det? Min teori er, at du kommer til at
> vente rigtig længe.

Rettelserne i opdateringen 2.01 til 2.02. Og det fungerede altså nu. I
hvert fald med kontakter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-08-08 09:43

Per Rønne skrev den 20-08-2008 10:29:

> I skrev ikke noget om at der skulle være kabeltilslutning når man slog
> synkroniseringen fra. At slå synkroniseringen fra uden kabeltilslutning
> havde jeg forlængst fundet ud af - det virkede bare ikke.

Du har naturligvis fulgt brugervejledningen til punkt og prikke, ikke?

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-08 10:03

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Du har naturligvis fulgt brugervejledningen til punkt og prikke, ikke?

Det gjorde jeg skam inden jeg fik brugervejledningen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-08-08 10:18

Per Rønne wrote:

> I skrev ikke noget om at der skulle være kabeltilslutning når man slog
> synkroniseringen fra. At slå synkroniseringen fra uden kabeltilslutning
> havde jeg forlængst fundet ud af - det virkede bare ikke.

Det /skal/ man heller ikke. Softwarefejl, fejl 40, whatever ... det er
ikke 'as designed'.

Tillykke ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-08-08 16:20

Per Rønne skrev den 20-08-2008 11:03:

> Det gjorde jeg skam inden jeg fik brugervejledningen.

Du fulgte brugervejledningen til punkt og prikke inden du fik
brugervejledningen?

Fra : Morten Lind

Dato : 20-08-08 18:10

> Du fulgte brugervejledningen til punkt og prikke inden du fik
> brugervejledningen?

Det er sådan noget, Per kan, ikke sandt Per?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-08 11:09

> Det er sådan noget, Per kan, ikke sandt Per?

Det er jo ikke svært at gætte sig frem til de rigtige ting. Der stod
ikke noget i brugervejledningen, som jeg ikke allerede havde gættet mig
til.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 21-08-08 14:11

> Det er jo ikke svært at gætte sig frem til de rigtige ting. Der stod
> ikke noget i brugervejledningen, som jeg ikke allerede havde gættet mig
> til.

That´s my man

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-08 09:15

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men nu har jeg forsøgsvist sat kontakter til at synkronisere over
> MobileMe. Lad os se om det nu fungerer med de rettelser, der har været til
> denne.

Efter opdateringen fra 2.01 til 2.02 fungerer det nu som det skal med
kontakter.

Jeg venter med at se om det også fungerer med kalendere, til efter jeg
har sat BusySync op, og til jeg har klaret dagens og morgendagens møder.

Med BusySync skulle jeg jo også kunne få de grupper jeg abonnerer på med
over på iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-08-08 16:24

> [...]
> overbevist om, at den kan hjælpe med at opklare en masse af de mysterier
> du render ind i. Ovenstående står f.eks. deri.

Hæ, hæ.....udviklingen har vist overhalet Per og mig, for vi er jo vant
til, at en manual følger med produktet - en manual skal man s´gu´ da
ikke lede efter.

Og der er altså ingen manual med i købet af en iPhone.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-08-08 16:36

Morten Lind wrote:

> Hæ, hæ.....udviklingen har vist overhalet Per og mig, for vi er jo vant
> til, at en manual følger med produktet - en manual skal man s´gu´ da
> ikke lede efter.

Nah. Der er da sån' en lille folder med, men godt nok ikke hele 'bogen'
i en trykt udgave.

> Og der er altså ingen manual med i købet af en iPhone.

Og så alligevel. Åbn Safari, vælg bogmærker og vælg 'iPhone User Guide' ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-08-08 17:26

> Nah. Der er da sån' en lille folder med, men godt nok ikke hele 'bogen'
> i en trykt udgave.

Nå ja, den bette folder, der ikke engang fortalte, at stemmegaflen
skulle bruges til at sætte SIMkortet i, ti, hi.....det tog s´gu´ et
kvarter at lure.....

> Og så alligevel. Åbn Safari, vælg bogmærker og vælg 'iPhone User Guide' ;)

Ikke i min Safari(3.1.2)

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-08-08 17:31

Morten Lind wrote:

> Nå ja, den bette folder, der ikke engang fortalte, at stemmegaflen
> skulle bruges til at sætte SIMkortet i, ti, hi.....det tog s´gu´ et
> kvarter at lure.....

Det ordnede Telia for mig i butikken.

> Ikke i min Safari(3.1.2)

Å æ iPhone...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-08-08 17:46

> Det ordnede Telia for mig i butikken.

OK - jeg handlede på nettet

> Å æ iPhone...

Hvad????

Eller mener du Safari på iPhonen? For hvis du gør det, så har jeg surfet
sammenlagt tre minutter på iPhonen - den er s´gu´ ikke stor nok til
mig

M., der nøjes med at ringe, skrive huskesedler til min bedagede
hukommelse og prøve at lære at smæsse....

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-08-08 17:57

Morten Lind wrote:

> Hvad????

Nevermind - det er sån' noget nordvestjysk dialekt. Det virker rigtig
fint ude ved kragerne, men åbenbart ikke her på nettet.

> Eller mener du Safari på iPhonen? For hvis du gør det, så har jeg surfet
> sammenlagt tre minutter på iPhonen - den er s´gu´ ikke stor nok til
> mig

Ja, jeg mener Safari på iPhonen. Almindelige sider kan være lidt bøvlede
at se/navigere, men der er mange gode sider lavet til mobiler - iPhone
User Guide er et godt eksempel herpå.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 19-08-08 04:06

> Ja, jeg mener Safari på iPhonen. Almindelige sider kan være lidt bøvlede
> at se/navigere, men der er mange gode sider lavet til mobiler - iPhone
> User Guide er et godt eksempel herpå.

Tak

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-08-08 23:20

> [...]
> overbevist om, at den kan hjælpe med at opklare en masse af de mysterier
> du render ind i. Ovenstående står f.eks. deri.

Bare for en god ordens skyld, så findes den også på dansk, hvilket vel
strengt taget er et lovkrav. Telia har link til den på deres hjemmeside
med hjælp til iPhone:

<http://manuals.info.apple.com/da_DK/iPhone_Brugerhandbog.pdf>

Alle manualer er her:

<http://support.apple.com/da_DK/manuals/#iphone>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-08 00:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Skulle BusySync fungere anderledes end Synchronize Pro ? Som jeg regner
> med at købe licens til.

Jeg har slet ikke fået svaret på det her. Synchronize! Pro er bare et
synkroniseringsprogram, der kan synkronisere to mapper eller harddiske,
så indholdet er ens. BusySync er et program, der er specielt lavet til
at synkronisere kalendere i iCal. Det lægger sig som et kontrolpanel i
Systemindstillinger. Jeg ved ikke helt, hvordan det virker, men jeg
synes, der nogle steder er nævnt begrebet server.
I hvert fald har BusySync virket helt uden problemer her hos os.
Vi har brugt det siden før årsskiftet til at synkronisere kalenderne på
to bærbare Mac. Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre, når de begge er
i huset og er tændte. I praksis er det nu ikke noget problem, da
synkroniseringen sker helt umærkeligt, når computerne bliver tændt.
Man kan desuden synkronisere ud af huset via Google Calender.
Det har vi også sat til, og BusySync finder selv ud af, hvornår de to
metoder skal bruges. Har man en fast IP-adresse, kan man også
synkronisere over nettet vha. den.
Min kone har sin egen kalender på sin computer. Jeg har fire på
min (tre familiemedlemmer og en fælles kalender). Alle fem kalendere kan
ses på begge vores computere, og vi kan begge redigere i dem. Desuden
kommer de alle fem med i synkroniseringen med MobileMe, og dermed dukker
de op på begge vores iPhone'r. Som familie er det jo vigtigt at vide,
hvornår børnene skal til tennis eller tandlæge, så man kan planlægge sin
dag. Jeg ved ikke, hvordan vi skulle have gjort det bare med MobileMe.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-08 06:53

> [...]
> hvornår børnene skal til tennis eller tandlæge, så man kan planlægge sin
> dag. Jeg ved ikke, hvordan vi skulle have gjort det bare med MobileMe.

OK, jeg har downloaded programmet og vil forsøge at bruge det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-08-08 20:39

> Der er ingen problemer med e-mails; det fungerer fuldt ud som det skal.

Ja, men hvis iPhone ikke opfatter kontoen som en MobileMe konto, kan du
ikke vælge, at kalendere, adresser osv. skal synkroniseres over
MobileMe. Det er derfor, jeg understreger det. Når man i Indstillinger
går ind under "E-post, kontakter, kaldendere", skal den første side, man
kommer ind på, være en række tænd/sluk-knapper, hvor man kan vælge, om
E-post, kontakter osv. skal syntoniseres over MobileMe. Kommer man
direkte ind på siden med kontooplysninger, opfatter iPhone ikke kontoen
som en MobileMe konto, og man kan ikke synkronisere trådløst over
MobileMe. Det kan f.eks. ske, hvis kontoen er hentet fra ens Mac, og man
ikke har en helt standard-opsætning. Det kan være, hvis man har sit eget
domænenavn, som du og jeg har.

> Kontakter og kalendere fungerer som de skal mellem mine tre Mac'er, der
> alle er forbundet til nettet gennem en Gb/s switch og router.
> Synkroniseringen foregår netop med MobileMe.

Når du går ind på MobileMe i en browser, er data altså de rigtige data i
kalender, adressebog osv.? Det er jo her, iPhone skal hente sine
oplysninger, så det er vigtigt, at computeren sender dem til MobileMe.
Hvis data er de rigtige, er det ikke her, fejlen ligger.

> [...]
> kalendere tilsyneladende også; jeg mister dog de grupper jeg abonnerer
> på, men her har jeg vel også individuelt sat dem op på mine forskellige

Man kan desværre ikke se kalendere, man abonnerer på i iCal. Det er kun
ens egne kalendere, der bliver overført. Det er lidt dumt, og jeg er i
gang med at spekulere på en måde at omgås det. Hvis man henter kalendere
med kabel, som man gør, når man allerførst sætter sin iPhone op, lader
det dog til, at de kalendere, man abonnerer på, kommer med. Når man så
sætter iPhone til at synkronisere via MobileMe (og altså trådløst), så
forsvinder de. Det er måske det, du beskriver?

> Jeg ser dog nu in 'Info om MobileMe-konto' adressen 'xxx@mac.com', og
> 'mac.com' kan altså ikke ændres?

Nej, det kan jeg heller ikke.

> [...]
> hvilket kan ses i iTunes. Og så tillades det tilsyneladende ikke at slå
> faciliteten fra igen, så man igen kan synkronisere gennem iTunes.

Altså med kabel? Det har jeg ikke rigtig prøvet, men jeg har flere gange
slettet kontoen på iPhone, hvis jeg havde opsat den forkert. Jeg har
eksperimenteret med at kunne bruge vores eget domænenavn som afsender.
Det tager ikke mange sekunder at slette en konto og oprette en ny.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-08 05:41

> [...]
> MobileMe. Det kan f.eks. ske, hvis kontoen er hentet fra ens Mac, og man
> ikke har en helt standard-opsætning. Det kan være, hvis man har sit eget

Jeg har nu sat min 'private' e-mail adresse sådan op, at e-mails blot
videresendes til min MobileMe e-mail adresse. Og så har jeg netop i går
flyttet alle mine gamle e-mails over på MobileMe; på den måde
'risikerer' jeg ikke noget ved geninstallering, og de er alle
tilgængelige på alle maskiner, også på iPhone. Eller burde i hvert fald
være.

> [...]
> oplysninger, så det er vigtigt, at computeren sender dem til MobileMe.
> Hvis data er de rigtige, er det ikke her, fejlen ligger.

Jeg har endnu ikke prøvet fra en web'et.

> [...]
> sætter iPhone til at synkronisere via MobileMe (og altså trådløst), så
> forsvinder de. Det er måske det, du beskriver?

Ja.

> [...]
> eksperimenteret med at kunne bruge vores eget domænenavn som afsender.
> Det tager ikke mange sekunder at slette en konto og oprette en ny.

Skal eget domænenavn bruges skal det vist først gøres muligt i MobileMe
sammenhæng. Foreløbig kan det dog kun lade sig gøre med www-adressen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-08-08 08:08

Per Rønne wrote:

> [...]
> 'risikerer' jeg ikke noget ved geninstallering, og de er alle
> tilgængelige på alle maskiner, også på iPhone. Eller burde i hvert fald

Og hvis Apple ikke taber mailserveren på gulvet igen ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-08 10:17

> Og hvis Apple ikke taber mailserveren på gulvet igen ;)

Et godt argument til at lade sine 'regler' kopiere e-mails til lokale
mapper, inden de flyttes til MobileMe-mappen.

Tager Apple virkelig ikke backup?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-08-08 11:06

Per Rønne wrote:

> Et godt argument til at lade sine 'regler' kopiere e-mails til lokale
> mapper, inden de flyttes til MobileMe-mappen.

Hvordan var det nu det gik for dig sidst? ;) Næh, op i skyen med dem og
så forward til MobileMe, hvis man er til det.

> Tager Apple virkelig ikke backup?

Formentlig, men det lykkedes dem da at miste nogle mails i forbindelse
med overgangen til MobileMe.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-08 14:11

> Hvordan var det nu det gik for dig sidst? ;) Næh, op i skyen med dem og
> så forward til MobileMe, hvis man er til det.

'Skyen' er da det samme som MobileMe ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-08-08 16:27

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> 'Skyen' er da det samme som MobileMe ?

Véd I, at internettet hedder verdensvævet på islandsk?

Smukt ord

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-08-08 16:38

Morten Lind skrev den 18-08-2008 17:26:

> Véd I, at internettet hedder verdensvævet på islandsk?
>
> Smukt ord

Jep, og manual hedder brugervejledning på dansk. Er det ikke fantastisk :D

Fra : Morten Lind

Dato : 18-08-08 17:32

> Jep, og manual hedder brugervejledning på dansk. Er det ikke fantastisk :D

Jo, imponerende - og det danske sprog _er_ imponerende, når man mestrer
og forstår det

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-08-08 16:41

Per Rønne wrote:

> 'Skyen' er da det samme som MobileMe ?

Nåja; utroligt at jeg sån' kan glemme deres nye fine logo.

Jeg mener bare, at dine lokale mapper i hvert fald ikke er i skyen. Og
vi har jo for ganske kort tid siden hørt om problemer med dine lokale
mapper...

Min pointe var egentlig, at jeg ville foretrække at have begge kopier i
skyen. En på et 'rigtigt' webhotel og en på MobileMe. I virkeligheden er
det ligegyldigt - jeg gider ikke bruge MobileMe så længe det ikke er
muligt at bruge egne domæner til mail.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk