Olympus versus Olympus....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-08-08 23:30

Ja, det kan godt lyde kryptisk, og det her er heller ikke ment som en
anmelelse af Olympus kameraer... - MEN - som jeg skrev i forb. med, at
jeg har måttet købe nyt kamera, så blev det igen en Olympus - en FS-510
med digital, belyst søger....

Og nu til det egentlige. - Indtil for nylig var den software, Olympus
leverede sammen med deres kameraer "Camedia Master 4.2" - et stykke
nærmest ubrugeligt software. Umuligt at konfigurere på en fornuftig
måde. Placerede billedarkiverne et eller andet sted på computeren, som
man ikke sådan uden videre selv kunne bestemme.

Med det nye software "Olympus Master" har de virkelig oppet sig
gevaldigt. Nu er det pludselig både nemt og overskueligt med masser af
features, - der vel at mærke også er brugbare!

- Du bestemmer helt selv, hvor dine arkiver skal placeres
- Du bestemmer helt, hvilket redigeringsprogram, du vil bruge til hhv.
billede og video.
- Slideshow med mulighed for brugervalgt interval.
- Automatisk fullscreen visning af billeder / video!
- Olympus Master er også en browser, der kan søge online på forskellige
planer på deres website.
- Du har nu også delvis kontrol over Olympus Masters udseende.
- Du bestemmer selv, om OM skal starte, når kamera tilsluttes, eller det
specificerede redigeringsprogram skal åbne istedet for.
- Der er nu en backup feature, så man kan lave/gemme en backup af en
bestemt session
- QuickTime er standard!!!
- OM er væsentlig hurtigere og nemmere end CM.
- Auto Copy/transfer funktion
- Hurtig overførsel af billeder / video til computer med mulighed for
automatisk sletning af billeder/albums på kamera, så det kan være klar
til brug igen i løbet af 1-2 min. (1gb XD kort).
- Auto resizing i overførte albums uanset valgt opløsning på kameraet!
- Pro-version af Olympus Master med flere finesser beregnet for prof
brug - fx. automatisk mailing af albums ved tilslutning til computer +
selvfølgelig en backup kopi på computer
- Og adskillige andre virkelig nyttige funktioner.

Som std. redigeringsprogram til billeder har jeg fx. valgt photoshop CS
(CS 1 pakken) og til video, - selvom jeg ikke regner med at komme til at
bruge det ret meget, har jeg sat den til iMovie. - Dvs., hvis jeg
dobbeltklikker på et billede i et album, åbner Phs automatisk, og
ligeledes, hvis jeg dobbeltklikker på et videoclip, åbner iMovie

Det her er noget lettere at arbejde med end CamediaMaster. - Og så
skal det nok lige tilføjes, at man selvfølgelig ikke behøver at
installere OlympusMaster for at tilslutte kameraet. Umiddelbart virker
det på mig, som om Olympus har skelet rimelig meget til iPhoto, men OM
er noget lettere at bruge end iPhoto...

mvh. Erik Richard