nyt drev i en mac mini
Fra : Christian Lynbech

Dato : 07-08-08 10:06

Jeg har en ældre Mac Mini (G4) som har fået problemer med at læse CDer og DVDer.

Det eneste slim-line slot-in produkt jeg sådan lige kan finde i Danmark
er Sonys AD7633A (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=451807).

Er der nogen der ved om den fungerer i en Mac?

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-08-08 10:25

Christian Lynbech <christian@defun.dk> wrote:

> [...]
> Sonys AD7633A (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=451807).
>
> Er der nogen der ved om den fungerer i en Mac?

du skal nok regne med at noget af det plastik halløj på fronten skal
pilles af .. derudover så vil det muligvis ikke virke med den indbyggede
brænder funktionalitet. Og så er den 13mm høj og alt hvad jeg kan finde
ang. den der sidder i siger at den er 12.7 mm ... om det gør noget ved
jeg ikke. Alternativt skal du søge udenlandsk efter et reservedels drev

/thomas

Fra : Sebastian

Dato : 10-08-08 14:48

> [...]

> Sonys AD7633A (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=451807).
> Er der nogen der ved om den fungerer i en Mac?
ikke mig

googler du "MacMini dvd drive replacement"
finder du hurtigt passende drives fx.
http://www.macupgrades.co.uk/store/machine.php?name=mac-mini-intel

men reservedele er som regel ret dyrt og du kunne overveje om et
eksternt firewire/USB drive kan holde din MacMini i live.
Firewire har fordelen at du er sikker på at din MacMini kan boote fra
det uden at der er nogen som helst software på din HD.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Christian Lynbech

Dato : 12-08-08 06:02

Sebastian> men reservedele er som regel ret dyrt og du kunne overveje om et
Sebastian> eksternt firewire/USB drive kan holde din MacMini i live.
Sebastian> Firewire har fordelen at du er sikker på at din MacMini kan boote fra
Sebastian> det uden at der er nogen som helst software på din HD.

Jeg har fundet en biks i England som sælger det Panasonic drev der burde
virke til en 400-500 kr. inkl. forsendelse men jeg havde slet ikke tænkt
på at man kunne boote fra et eksternt drev.

Det (altså det eksterne drev) ville velsagtens så også virke med min
Macbook Air?

-- Christian

Fra : Sebastian

Dato : 14-08-08 20:08

> [...]
> på at man kunne boote fra et eksternt drev.
>
> Det (altså det eksterne drev) ville velsagtens så også virke med min
AFAIK understøtter USB ikke boot drive i modsætning til firewire. Det
kan dog være at Apple har fifflet, da MacBook Air ikke har firewire.
Desværre må jeg blive endegyldigt svar skyldigt.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 14-08-08 21:03

On Thu, 14 Aug 2008 21:08:14 +0200, <Sebastian> wrote:
> AFAIK understøtter USB ikke boot drive i modsætning til firewire. Det
> kan dog være at Apple har fifflet, da MacBook Air ikke har firewire.
> Desværre må jeg blive endegyldigt svar skyldigt.

IntelMacer har alltid kunne boote fra USB, og det er jo ellers sedvanlig
å kunne boote fra en USB flashdisk.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-08-08 21:10

Sebastian wrote:

> AFAIK understøtter USB ikke boot drive i modsætning til firewire. Det
> kan dog være at Apple har fifflet, da MacBook Air ikke har firewire.
> Desværre må jeg blive endegyldigt svar skyldigt.

Det er helt korrekt. PowerPC baserede MacMini kan _ikke_ boote fra USB.
Intel baserede MacMini _kan_ boote fra USB, men det er dræbende langsom.

LaCie laver i øvrigt et eksternt DVD dDL drev med Firewire. - det er ca.
på str. med en Mini og ca. 1,8cm højt. Det strømforsynes fra Firewire
porten. Indtil nu har jeg brugt et sådant drev til at tage med ud, når
jeg har serviceret Macs hos mine venner. Og indtil nu har jeg prøvet det
på både gamle PM 9600, Beige G3, Quicksilver G4, MacPro QuadCore og en
Pismo 500. Alle har booted uden problem.

http://www.lacie.com/us/products/product.htm?pid=10985

Prisen er lige nu $149,99Usd inkl. Roxio toast Titanium 8.x, - værdi af
Toast 8.x alene er $79,99Usd

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 14-08-08 23:21

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> AFAIK understøtter USB ikke boot drive i modsætning til firewire. Det
> kan dog være at Apple har fifflet, da MacBook Air ikke har firewire.
> Desværre må jeg blive endegyldigt svar skyldigt.

SVJV kan man boote via USB på alle Intel-Macer, også Mini, samt noen av
de nyeste PPC-Macer (må sjekkes). Det er altså ikke FW contra USB i seg
selv, men Apples bruk av dem i ulike generasjoner av maskiner som er
utfordringen.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-08 07:14

> [...]

> er Sonys AD7633A (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=451807).
>
> Er der nogen der ved om den fungerer i en Mac?

Du må ikke selv åbne din MacMini, og skal i stedet have eksempelvis
Humac til at gøre det fornødne. Og her kan det så være smart for
garantien at få dem til at levere det nye DVD-drev [SuperDrive så man
også kan brænde DVDere på den?]. Og måske skulle du så også ved samme
lejlighed få en passende stor harddisk i; jeg har max størrelsen på 320
GB.

Du skal jo alligevel betale arbejdslønnen; jeg måtte ryste op med 400
for at få det lavet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian Lynbech

Dato : 18-08-08 05:32

Per> Du må ikke selv åbne din MacMini, og skal i stedet have eksempelvis
Per> Humac til at gøre det fornødne.

Jeg forstår godt problemstillingen men da maskinen er gammel er det
stærkt begrænset hvor meget det kan betale sig at ofre på den, en
splinterny mac mini koster trods alt kun 4000 og da jeg snakkede med dem
om det startede med at være problemet (Bluetooth og/eller Wifi) så ville
bare en ny enhed af slagsen koster 1200, derfor er jeg selv gået
igang.

Det er ikke så svært at åbne mini'en, der findes beskrivelser flere
steder på nettet og jeg tror godt jeg kan overskue at skifte drevet.

Men jeg takker for de gode råd jeg har fået indtil nu.

Som det ser ud lige nu så vil et nyt panasonic drev koste mig omkring
500 inklusive forsendelse fra England. Humac tager omkring 1000 for et
ekstern LaCie drev, men hvis jeg kan bruge drevet til f.eks. min MBA
(bare til film og installation og andet) så er det et ekstra argument
den løsning.

-- Christian

Fra : Christian Lynbech

Dato : 21-08-08 19:46

Erik> ... så mit råd er, at du køber det eksterne FW LaCie drev direkte
Erik> fra LaCie.

Efter at have overvejet lidt frem og tilbage er jeg nået til samme
konklusion, jeg takker endnu engang for hjælpen til alle.

-- Christian