Problemer med Final Cut/Imovie/Idvd
Fra : jagge

Dato : 06-08-08 09:47

Jeg sidder og kæmper med ovennævten kombo af programmer og gider ikke
spilde flere DVD'er så nu prøver jeg at få hjælp her :0)

Jeg har lavet en film i Final Cut Pro i HD format (1080i). Da jeg gerne
ville fylde lidt overgange og tekst på den eksporterende jeg i quicktime
Apple Prores og arbejdede videre i imovie. Det så fint ud.

Derefter har jeg forsøgt at brænde en DVD. Jeg vil gerne have en DVD der
er i 4:3 men hvor det brede format er bevaret på den måde at der er
bjælker foroven og forneden. Jeg har prøvet at lave en DVD via burn ud
fra quicktime materialet. Det så ringe ud. Så har jeg prøvet det samme i
Idvd både i 4:3 og 16:9 begge ser forfærdelige ud. Jeg er noget skuffet
over iDVD's konvertering som er decideret ubrugelig, pixelleret og
afskyelig på alle måder.

Hmm hvad gør man så ? Hvis nogen kan give mig en "opskrift" på den
bedste rute fra Final Cut til DVD i 4:3 format med bjælker bliver jeg
meget glad.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-08 17:42

On 2008-08-06 10:47:02 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]
>
> Hmm hvad gør man så ? Hvis nogen kan give mig en "opskrift" på den
> bedste rute fra Final Cut til DVD i 4:3 format med bjælker bliver jeg

Sådan som jeg forstår det, har du arbejdet i 1080i ( der er 16:9 )og
ønsker at ende i SD video ( 720 x 576 ) ( 4:3 letterbox)
korrekt?
Hvis dette er tilfældet, og du ønsker at skyde ud i SD 4:3 ( og starter
i 1080i 16:9) kunne en masse tyde på at du bør forestå hele
konvertering i FC
Hvad jeg ikke forstår, er hvorfor du ikke blot bliver i dette program,
eksporterer en 720x 576 film i mpeg2 ( der plejer at du på en DVD) og
så ellers smiler..
Men måske er der bare mig..

Fra : jagge

Dato : 06-08-08 21:49

> [...]
> Hvad jeg ikke forstår, er hvorfor du ikke blot bliver i dette program,
> eksporterer en 720x 576 film i mpeg2 ( der plejer at du på en DVD) og

Hør nu her. Det skyldes jo at jeg er lidt ny i det game. Men du har ret.
Det var det jeg endte op i. Grunden til at jeg ikke "blev" i FC var at
jeg ikke kan finde ud af det meget simple at indsætte nogle tekst
frames. Det er meget nemmere i imovie og derfor ønskede jeg at gå via
imovie. MEN jeg er kureret. Var chokeret over hvor ringe MPEG2
konvertering iDVD laver, det er fuldstændigt ubrugeligt. Muligvis den
mest ækle konvertering jeg har set.

Derfor kæmpede jeg videre og det lykkedes mig at gå via FC -> compressor
-> DVD studio pro i den opløsning du foreslår og kvaliteten er
fremragende.

Nu mangler jeg bare at finde ud af det meget simple at lave nogle tekst
sekvenser i FC, det kan jeg sgu bare ikke lige finde ud af :+)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-08 21:51

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Nu mangler jeg bare at finde ud af det meget simple at lave nogle tekst
> sekvenser i FC, det kan jeg sgu bare ikke lige finde ud af :+)

må jeg anbefale manualen til Final Cut Studio .. sidst jeg chekkede kom
den stadig med en hel skovfuld døde træer som de har printet manualen på

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-08 14:23

On 2008-08-06 22:51:00 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> må jeg anbefale manualen til Final Cut Studio .. sidst jeg chekkede kom
> den stadig med en hel skovfuld døde træer som de har printet manualen på
>
> /thomas

tror uden at kunne huske det at du enten laver noget tekst i photoshop
og importerer det som billeder, eller laver et nyt videospor og der
bruger tekst plug/værktøj..

Fra : jagge

Dato : 07-08-08 15:56

<ecozyz> wrote:

> tror uden at kunne huske det at du enten laver noget tekst i photoshop
> og importerer det som billeder, eller laver et nyt videospor og der
> bruger tekst plug/værktøj..

Præcis fandt et tekstværktøj til sidst

Venlgi islen

Jakob

Fra : jagge

Dato : 07-08-08 15:56

> må jeg anbefale manualen til Final Cut Studio .. sidst jeg chekkede kom
> den stadig med en hel skovfuld døde træer som de har printet manualen på

Du har ret, jeg har den dog ikke her og den bibel kan jeg rode rundt i
længe uden at finde det.

har dog fundet en løsning

Venlig hilsen

Jakob