vise andres RSS på min egen side
Fra : Jesper Schultz

Dato : 09-09-08 15:30

Hej,

Jeg er på jagt efter en løsning til min hjemmeside, hvor jeg kan
vise/indsætte indholdet fra RSS-feeds.

Jeg har fundet flere bud på nettet, men ingen af dem har opfyldt
de kriterier jeg har.

Det eneste jeg vil have vist er:

Tid og overskrift 1
Tid og overskrift 2
Tid og overskrift 3

osv. ned til 10

Jeg ønsker ikke billeder, teasertekst eller noget andet fancy,
kun overskriften og evt. tidspunktet for hvornår nyheden er fra.
Ligeledes vil jeg også kunne definere, at jeg max. ønsker de
første 100 tegn i overskriften.

I princippet ville det allerbedste være at kunne copy-paste noget
kode, hvor man blot skal udskifte linket til RSS-filen.
Alternativt et program hvor man man selv kan definere de
vigtigtste parametre ligesom
http://www.rss-info.com/en_rssinclude-simple.html (det kan dog
ikke fjerne teaser-teksten, eller de få ting jeg ønsker)

Skal jeg finde løsningen i PHP, Javascript, eller kan man lave
det i ren HTML?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dan Storm

Dato : 09-09-08 17:36

Jesper Schultz skrev:
> Hej,
>
> Jeg er på jagt efter en løsning til min hjemmeside, hvor jeg kan
> vise/indsætte indholdet fra RSS-feeds.

Hvad har du at gøre med? Har du simplexml eller nogle andre biblioteker
som gør arbejdet nemmere? Eller skal det manuelt parses?

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Jesper Schultz

Dato : 10-09-08 08:11

> Hvad har du at gøre med? Har du simplexml eller nogle andre biblioteker
> som gør arbejdet nemmere? Eller skal det manuelt parses?

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål, men de RSS som jeg
gerne vil vise er eks.

http://borsen.dk/newsfeed/rss/?categoryId=1

http://www.business.dk/section/nyhedsoversigt/&template=rss&mime=xml

http://www.berlingske.dk/section/nyhedsoversigt/&template=rss&mime=xml

Fra : Dan Storm

Dato : 10-09-08 08:18

Jesper Schultz skrev:

> Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål, men de RSS som jeg
> gerne vil vise er eks.

Send lige et link til din phpinfo();

Tip?
<?php
   echo phpinfo();
?>

Fra : Jesper Schultz

Dato : 10-09-08 12:49

http://jesperschultz.dk/info.php

Fra : Dan Storm

Dato : 10-09-08 14:20

Jesper Schultz skrev:

> http://jesperschultz.dk/info.php

Super :D Du kan bare slette den igen.

Umiddelbart ville jeg havde brugt cURL til at hente indholdet af de
ønskede feeds, men da du ikke har det på webserveren og safe_mode er sat
til on, så skal vi nok have gang i noget fsockopen.

Jeg har lavet denne funktion:

function getRSSFeed($settings)
{
   $url = parse_url($settings["url"]);

   $settings["headLen"] = (isset($settings["headLen"])) ?
$settings["headLen"] : 100;
   $settings["maxPosts"] = (isset($settings["maxPosts"])) ?
$settings["maxPosts"] : 0;

   $host = $url["host"];
   $page = $url["path"].$url["query"];

   $response = "";

   $fp = fsockopen($host, 80, $errno, $errstr, 30);
   if (!$fp)
   {
   return "$errstr ($errno)<br />\n";
   }
   else
   {
   $out = "GET ".$page." HTTP/1.1\r\n";
   $out .= "Host: ".$host."\r\n";
   $out .= "Connection: Close\r\n\r\n";

   fwrite($fp, $out);
   while (!feof($fp))
   {
$response .= fgets($fp, 128);
   }
   fclose($fp);
   }

   $start = strpos($response, "<?xml version=\"1.0\"");
   $slut = (strlen($response)- strpos($response, "</rss>") - 6) * -1;

   $xml = trim(substr($response, $start, $slut));

   $parsed = new SimpleXMLElement($xml);

   $news = array();
   $tmp = array();
   $i = 0;

   foreach($parsed->channel->item as $value)
   {
      $i++;

      $tmp["title"] = utf8_decode($value->title);
      if(strlen($tmp["title"]) > $settings["headLen"])
         $tmp["title"] = substr($tmp["title"], 0, $settings["headLen"]-3)."...";

      $tmp["pubDate"] = $value->pubDate;
      $tmp["link"] = $value->link;
      array_push($news, $tmp);

      if($i == $settings["maxPosts"])
         break;
   }

   if(count($news) == 0)
      return false;

   return $news;

}

Den bruges således:

$feed["url"] = "urlen"; // URL til dit feed
$feed["headLen"] = 100; //Overskriftslængden - standard er 100
$feed["maxPosts"] = 5; //antal nyheder du vil have - standard er 5

$fetched = getRSSFeed($feed);
foreach($fetched as $value)
{
   echo $value["title"]; //Overskriften
   echo $value["pubDate"]; //Tiden
   echo $value["link"]; //Linket
}

Men funktionen ovenfor virker kun på RSS 2.0 feeds og ikke Atom feeds...

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Jesper Schultz

Dato : 12-09-08 09:20

>    $slut = (strlen($response)- strpos($response, "</rss>") - 6) * -1;

Hej Dan,

Tak for dit fantastiske input.

Jeg har copypastet det ind og kun erstattet men en URL.

Jeg får en fejl i linje 36, så svarer til øverste linje i dette reply.

Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in
/customers/jesperschultz.dk/jesperschultz.dk/httpd.www/starttest.php on line
36

Kan du umiddelbart gennemskue hvad der kan være galt?

Fra : Dan Storm

Dato : 12-09-08 12:04

> [...]
> 36
>
> Kan du umiddelbart gennemskue hvad der kan være galt?

Kan du ikke prøve at vise hele dit script?
Det er lidt svært at vurdere ud fra den ene linie.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Jesper Schultz

Dato : 12-09-08 13:53

> Kan du ikke prøve at vise hele dit script?
> Det er lidt svært at vurdere ud fra den ene linie.

Her er hele filen som den ser ud (har omdøbt php til txt):

http://jesperschultz.dk/starttest.txt

Fra : Dan Storm

Dato : 12-09-08 14:35

Jesper Schultz skrev:

> Her er hele filen som den ser ud (har omdøbt php til txt):
>
> http://jesperschultz.dk/starttest.txt

Problemet ligger i at du bare har taget det jeg har skrevet, kopieret og
brugt.

Hvis du vil have noget at kopiere, så skal du prøve det her:

<?php

[...]

$feed["url"] = "http://borsen.dk/newsfeed/rss/?categoryId=1";
$feed["headLen"] = 100;
$feed["maxPosts"] = 5;

$fetched = getRSSFeed($feed);
foreach($fetched as $value)
{
   echo $value["title"]."<br />";
   echo $value["pubDate"]."<br />";
   echo $value["link"]."<br />";
}

?>

Men hvis du ikke forstår at implementere ovenstående, så er det jo ikke
til megen hjælp...

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Jesper Schultz

Dato : 13-09-08 12:04

Glimrende, så virker det.

Så skal jeg vel til at kigge på noget CSS.

1000 tak for hjælpen so far

God weekend

MVH
Jesper

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 11-09-08 17:17

Jesper Schultz wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> ikke fjerne teaser-teksten, eller de få ting jeg ønsker)
>
> Skal jeg finde løsningen i PHP, Javascript, eller kan man lave

Hej Jesper

Hvis du vil have mere så se her

<script
src="http://www.bold.dk/nyt/avis.php?nn=10&key=DK&lo=1&wi=1&tf=1"
type="text/javascript"></script>

Den giver dig de seneste 10 nyheder på dansk.
Du kan selv sætte det op. Men læse lige der regler her
http://www.bold.dk/nyt/faaavis.php

Kim

Fra : Jesper Schultz

Dato : 11-09-08 19:43

> Den giver dig de seneste 10 nyheder på dansk.
> Du kan selv sætte det op. Men læse lige der regler her
> http://www.bold.dk/nyt/faaavis.php
>
> Kim

Hej Kim,

Tak for det. Bare alle der lavede RSS tilbød dette, så slap jeg for et
større kodeprojekt... Men jeg er meget overrasket over så meget hjælp
man kan finde på html.dk

tak / Jesper