rand() foruddefinerede tal
Fra : Mads Madsen

Dato : 06-09-08 07:15

Hej Gruppe
Er det muligt at finde et tilfældig tal mellem nogle forud definerede
tal fx 1, 3, 5, 6, 7, 9?

Mads

Fra : Martin

Dato : 06-09-08 14:19

Mads Madsen wrote:
> Hej Gruppe
> Er det muligt at finde et tilfældig tal mellem nogle forud definerede
> tal fx 1, 3, 5, 6, 7, 9?

Hvis du mener at min. værdi skal være 1 og højeste værdi nr 9 - så kan
du bruge

echo rand(0,9);

Hvis du mener det skal være et af de 6 tal, så kan du bruge

$tal = array(1,3,5,6,7,9);
echo array_rand($tal);

Fra : Mads Madsen

Dato : 06-09-08 07:30

> Hvis du mener det skal være et af de 6 tal, så kan du bruge
>
> $tal = array(1,3,5,6,7,9);
> echo array_rand($tal);

Det er den sidste jeg mener men jeg når jeg kører den får jeg alle
tallene fra 0-5 så det virker ikke helt efter hensigten.

Mads

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-09-08 14:41

"Mads Madsen" <mazmazen@gmail.com> skrev

> Det er den sidste jeg mener men jeg når jeg kører den får jeg alle
> tallene fra 0-5 så det virker ikke helt efter hensigten.

Så prøv dette i stedet:
echo $tal[array_rand($tal)];

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-09-08 14:44

Mads Madsen udtrykte præcist:

> Det er den sidste jeg mener men jeg når jeg kører den får jeg alle
> tallene fra 0-5 så det virker ikke helt efter hensigten.
>
> Mads

array_rand returnerer tilfældige keys - ikke values, så...

$tal = array(1,3,5,6,7,9);
echo $tal[ array_rand($tal)];

Birger

Fra : Martin

Dato : 06-09-08 20:11

Birger Sørensen wrote:
> Mads Madsen udtrykte præcist:

> array_rand returnerer tilfældige keys - ikke values, så...

Det havde jeg helt glemt :)

Fra : Mads Madsen

Dato : 06-09-08 07:46

> $tal = array(1,3,5,6,7,9);