tidsbegrænset session
Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 03-09-08 20:14

Jeg bruger sessions til login på mit lille cms system, men kunne
rigtig godt tænke mig at lave det sådanne at man automatisk
logger af hvis browser vinduet lukkes.
Jeg har lavet et "manuelt" logout - men i tilfælde af at brugeren
glemmer at logge af ville det være rart hvis dette skete
automatisk eller efter x minutter

Hilsen
Jimmy Adetunji

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin

Dato : 03-09-08 20:27

Jimmy skov Adetunji wrote:
> [...]
> Jeg har lavet et "manuelt" logout - men i tilfælde af at brugeren
> glemmer at logge af ville det være rart hvis dette skete

Når browseren lukkes, så slettes sessionen.
Når en person bare skriver en anden adresse i adresselinjen, lever
sessionen stadigvæk. Du kan ikke lige umiddelbart se om brugeren hopper
over på en ny side, ikke uden noget AJAX og noget onunload.

Ved login kan du sætte en ny session med et timestamp

$ttl = 60; // Min. før sessionen udløber
$_SESSION['login']['timer'] = time()+(60*$ttl);

Så kan du altid tjekke om den timer er udløbet.

if($_SESSION['login']['timer'] > time()) {
login er IKKE udløbet
} else {
login ER udløbet
}