Mangler sort streg i højre side, når scrol~
Fra : Jesper Gyldendahl Ch~

Dato : 17-09-08 07:49

Først vil jeg gerne sige stor tak til Jørgen Farum Jensen, for at
have lavet nedenstående hjemmeside. Jeg har brugt den som
skabelon til min hjemmeside.

http://webdesign101.dk/csslayout/ex/autocentrering_4.html

Det var lige præcis hvad jeg ledte efter!

Jeg har kun skrevet HTML og CSS i to dage, men det går hurtigt
fremad. Jeg har dog et spørgsmål til HTML tags (eller hvad det nu
kaldes).

1: Jeg ønsker ikke at have en scroll-funktion, men hvordan får
jeg en sort streg i stedet? – Ligesom jeg nu har på top, bund og
den venstre side.

2: Ydermere så ønsker jeg at indsætte firma oplysninger (tekst)
under selve boksen, hvordan kan dette løses?

3: Jeg har også et problem med nogle af mine billeder. Kan det
godt passe at min server ikke understøtter filtype.png? Jeg har
dog også forsøgt at udskifte dem med filtype.jpg, men det virkede
ikke, hvilket jeg synes er mærkeligt, da resten af mine billeder
er jpg.

Her er min side, som den ser ud i øjeblikket:
http://gyldendahl.cwahi.net/

På forhånd tak!

Mvh, Jesper

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-08 08:55

Jesper Gyldendahl Christensen skrev:

> 1: Jeg ønsker ikke at have en scroll-funktion, men hvordan får
> jeg en sort streg i stedet? – Ligesom jeg nu har på top, bund og
> den venstre side.

Jeg kan ikke se nogen scroll-funktion. Er det rullebjælken i
browseren, du mener?

> 3: Jeg har også et problem med nogle af mine billeder. Kan det
> godt passe at min server ikke understøtter filtype.png?

Nej, du er faldet i den gamle fælde med store/små bogstaver.
Serveren er en Linux-server, og den skelner mellem store/små
bogstaver. I din kode har du angivet filnavnet
bluefront.jpg, men filen hedder Bluefront.jpg.

Lidt om filnavne:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.php#bogstaver

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Beskyt de små mod porno på internettet.

Fra : Jesper Gyldendahl Ch~

Dato : 17-09-08 12:09

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg kan ikke se nogen scroll-funktion. Er det rullebjælken i
> browseren, du mener?

Ja, lige præcis "rullebjælken"(Måske). Jeg er ikke helt skrap i mine
tekniske betegnelser endnu:)

Hvordan får jeg en sort streg hele vejen rundt om boksen, så det ser
pænt ud?

> Nej, du er faldet i den gamle fælde med store/små bogstaver.
> Serveren er en Linux-server, og den skelner mellem store/små
> bogstaver. I din kode har du angivet filnavnet
> bluefront.jpg, men filen hedder Bluefront.jpg.

Hehe.. Meget bedre! Jeg havde endda lige læst om, at det var den
mest almindelig fejl.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-08 12:21

Jesper Gyldendahl Christensen skrev:

> Ja, lige præcis "rullebjælken"(Måske). Jeg er ikke helt skrap i mine
> tekniske betegnelser endnu:)

Du kan - eller rettere - må ikke fjerne rullebjælken. Den
vises kun når indholdet ikke kan være i boksen, og hvis den
ikke er der, kan den besøgende ikke se al indholdet.

Du kan indsætte en sort streg ved at ændre i #page, udskift:

border-width:1px 0 1px 1px;

med:

border-width:1px;

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Din ven i nøden, lær at bruge Joblisten i Windows XP.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-09-08 19:57

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg kan ikke se nogen scroll-funktion. Er det rullebjælken i browseren,
> du mener?

Det kan du til gengæld i mit eksempel, som Jesper
bygger på. Men i eksemplet er der indhold, der
fylder mere end der er plads til, og derfor
er der en rulleskakt i højre side af indholds-
delen.

Den er jo ganske let at fjerne ved at sætte
overflow:hidden. Men det betyder jo osse at
hvis der er mere indhold end der er plads,
vil brugeren ikke kunne læse det. Men det
opdager Jesper jo nok, når han er kommet et
par dage længere hen i læreprocessen...

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Jesper Gyldendahl Ch~

Dato : 18-09-08 06:50

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> hvis der er mere indhold end der er plads,
> vil brugeren ikke kunne læse det. Men det
> opdager Jesper jo nok, når han er kommet et

Hehe.. Jeg er overbevidst om at Jørgen har ret, når jeg på et tidspunkt
bliver bedre til webdesign, vil jeg formentlig aldrig kunne finde på at lave
dette design. Jeg er dog meget opsat på denne idé lige i øjeblikket, så jeg
vil udnytte denne motivation så længe det varer..

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-09-08 15:53

Jesper Gyldendahl Christensen skrev:

> 1: Jeg ønsker ikke at have en scroll-funktion

Hvorfor ikke? Så kan man jo ikke scrolle ned til
det indhold der ikke kan være i brugerens vindue.

Der sker i øvrigt noget sjovt når jeg ser siden i
800 x 600, så forsvinder logoen og flagene - det
må du lige kigge på.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Gyldendahl Ch~

Dato : 18-09-08 07:29

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Der sker i øvrigt noget sjovt når jeg ser siden i
> 800 x 600, så forsvinder logoen og flagene - det

Jeg har ikke nogen imod en scroll-funktion, men jeg vil ikke have
den i boksen. jeg regner med at tilpasse indholdet præcis til
boksen, så det ikke bliver nødvendigt at scroll i selve boksen.

Tak for tippet med skærmopløsningen forresten, det skulle være
ordnet nu.

http://gyldendahl.cwahi.net/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-09-08 08:34

> [...]
> ordnet nu.
>
> http://gyldendahl.cwahi.net/

"jeg regner med at tilpasse indholdet præcis til boksen"
Det glæder vi os alle til at høre hvordan man gør.
Mit browservindue, svinger fra 750x500 til 1150x950, afhænigt af hvad
der ellers er gang i / brug for.

Der er desuden 46 fejl iflg.
http://validator.w3.org/
for det meste er det syntaxfejl i din XHTML - resten er anvendlse af
ikke eksisterende attributter og udeladelse af påkrævede attributer.

Overvej seriøst at bruge HTML4.01 i stedet for XHTML, inden du kommer
for langt.

Birger

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-09-08 08:53

> [...]

> den i boksen. jeg regner med at tilpasse indholdet præcis til
> boksen, så det ikke bliver nødvendigt at scroll i selve boksen.

Som Birger kraftigt antyder, kan du ikke tilpasse indholdet
i boksen til boksens størrelse [1]. Teksten fylder
forskelligt alt efter den besøgendes valg af skrifttype og
ikke mindst tekststørrelse.

Du kan undgå rullebjælken ved at undlade at angive en højde
på boksen. Så vil den tilpasse sig det som teksten fylder.
Og fylder teksten mere end hele siden, så vil rullebjælken
blive placeret på browserens kant i stedet for på boksens
kant - hvilket er kønnere og meget mere praktisk for den
besøgende.

[1] Det er muligt at opnå en tilpasning ved at benytte et
billede med teksten på, men det kan ikke just anbefales.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.