|
| Puch Monza Juvel 4 gear Fra : Valle |
Dato : 28-07-08 19:58 |
|
Hejsa
Er der nogen der kan hjælpe mig med en anvisning til at fjerne plomben i
cylinderen ?
Der sidder en plomb i en jern ring - sådan ser det ud ! - men hvordan får
man fjernet inderringen (plomben) ??
Mvh Jack
Gode hjemmesider med tunings udstyr modtages også
| |
Ralph (28-07-2008)
| Kommentar Fra : Ralph |
Dato : 28-07-08 21:28 |
|
"Valle" <valle@jafnet.kd> skrev i en meddelelse
news:488e16dc$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Er der nogen der kan hjælpe mig med en anvisning til at fjerne plomben i
> cylinderen ?
Det tror jeg ikke jeg ville prøve uden en mekaniker på omkring de 45 år ved
min side, men her er 90 % af opskriften:
Cylinder af, bunden i vejret, vinkelsliber med skæreskive (så tynd som
mulig) lav et lille snit præcis i midten af indsugningshullet mellem
køleribber og enden af hullet (altså parallelt med cylindergangen), du er
ikke i tvivl om når du når plomben ca. 1 cm nede. Nu kan du se en låsering
der holder plomben på plads, den skal af.
Så er det hukommelsen svigter, jeg kan ikke huske hvordan, men måske noget
med en boremaskine der drejer plomben rundt mens vinkelsliberen klarer
låseringen.
Og så der hvor jeg OVERHOVEDET ikke kan huske noget er hvordan rillen bliver
lukket igen, næppe polyfilla, måske svejsning, måske lodning ??
Jeg har kun stået ved siden af een gang da min puch blev "boret"
Såvidt jeg husker gav det ikke ret meget ekstra, den havde tuningsstempel og
planet topstykke + gearet 2 tænder foran, og tuningsudstødning - det gav ca.
60 Km/t, efter boring kom den måske op på 65, men så kunne den måske geares
lidt mere??
--
Ralph
| |
Kell Petersen (29-07-2008)
| Kommentar Fra : Kell Petersen |
Dato : 29-07-08 11:54 |
|
Pjat ,,,
Det første er rigtigt nok...
Bunden i vejret ,, fat den store skruetrækker, og en god hammer.
Sørg for at skruetrækkeren kan komme gennem udstødningskanalen,, og skråne
direkte over i indsugningen...
Skruetrækkeren må ikke være for lille og hellere ikke for stor..
Tilpas , så den netop har 3-5 mm at glide på.. og stik den så en på
goddagen,, låseringen er hærdet og knækker.
Fat så en mindre skruetrækker og bank den stille og rolig ud ,, uden at lave
mærker i cylindergangen,( hvis den altså ikke fløj uf ved de første to
slag )
Her tænker jeg på ind/udsugningen,,...
Har altid virket på alle mine puch
Lige fra maxi til Flagskib, og grand prix.
Hvis der alligevel kommer en lille grat, i cylinderen ,,
Så glæd dig over at den alligevel skal poleres i kanalerne.
Fat multisliberen og glat indsugningen og udstødnings kanalen og eventuelt
skyllekanalerne
"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:488e2bbb$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> "Valle" <valle@jafnet.kd> skrev i en meddelelse
> news:488e16dc$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>> Er der nogen der kan hjælpe mig med en anvisning til at fjerne plomben i
>> cylinderen ?
>
> Det tror jeg ikke jeg ville prøve uden en mekaniker på omkring de 45 år
> ved min side, men her er 90 % af opskriften:
>
> Cylinder af, bunden i vejret, vinkelsliber med skæreskive (så tynd som
> mulig) lav et lille snit præcis i midten af indsugningshullet mellem
> køleribber og enden af hullet (altså parallelt med cylindergangen), du er
> ikke i tvivl om når du når plomben ca. 1 cm nede. Nu kan du se en låsering
> der holder plomben på plads, den skal af.
> Så er det hukommelsen svigter, jeg kan ikke huske hvordan, men måske noget
> med en boremaskine der drejer plomben rundt mens vinkelsliberen klarer
> låseringen.
>
> Og så der hvor jeg OVERHOVEDET ikke kan huske noget er hvordan rillen
> bliver lukket igen, næppe polyfilla, måske svejsning, måske lodning ??
> Jeg har kun stået ved siden af een gang da min puch blev "boret"
>
> Såvidt jeg husker gav det ikke ret meget ekstra, den havde tuningsstempel
> og planet topstykke + gearet 2 tænder foran, og tuningsudstødning - det
> gav ca. 60 Km/t, efter boring kom den måske op på 65, men så kunne den
> måske geares lidt mere??
>
> --
> Ralph
>
| |
Valle (29-07-2008)
| Kommentar Fra : Valle |
Dato : 29-07-08 21:22 |
|
"Kell Petersen" <NOshivSPAM@VELprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:488ef6bd$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Pjat ,,,
>
> Det første er rigtigt nok...
> Bunden i vejret ,, fat den store skruetrækker, og en god hammer.
>
> Sørg for at skruetrækkeren kan komme gennem udstødningskanalen,, og skråne
> direkte over i indsugningen...
> Skruetrækkeren må ikke være for lille og hellere ikke for stor..
> Tilpas , så den netop har 3-5 mm at glide på.. og stik den så en på
> goddagen,, låseringen er hærdet og knækker.
> Fat så en mindre skruetrækker og bank den stille og rolig ud ,, uden at
> lave mærker i cylindergangen,( hvis den altså ikke fløj uf ved de første
> to slag )
>
> Her tænker jeg på ind/udsugningen,,...
> Har altid virket på alle mine puch
> Lige fra maxi til Flagskib, og grand prix.
>
> Hvis der alligevel kommer en lille grat, i cylinderen ,,
> Så glæd dig over at den alligevel skal poleres i kanalerne.
> Fat multisliberen og glat indsugningen og udstødnings kanalen og eventuelt
> skyllekanalerne
>
>
>
> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:488e2bbb$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>> "Valle" <valle@jafnet.kd> skrev i en meddelelse
>> news:488e16dc$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Er der nogen der kan hjælpe mig med en anvisning til at fjerne plomben i
>>> cylinderen ?
>>
>> Det tror jeg ikke jeg ville prøve uden en mekaniker på omkring de 45 år
>> ved min side, men her er 90 % af opskriften:
>>
>> Cylinder af, bunden i vejret, vinkelsliber med skæreskive (så tynd som
>> mulig) lav et lille snit præcis i midten af indsugningshullet mellem
>> køleribber og enden af hullet (altså parallelt med cylindergangen), du er
>> ikke i tvivl om når du når plomben ca. 1 cm nede. Nu kan du se en
>> låsering der holder plomben på plads, den skal af.
>> Så er det hukommelsen svigter, jeg kan ikke huske hvordan, men måske
>> noget med en boremaskine der drejer plomben rundt mens vinkelsliberen
>> klarer låseringen.
>>
>> Og så der hvor jeg OVERHOVEDET ikke kan huske noget er hvordan rillen
>> bliver lukket igen, næppe polyfilla, måske svejsning, måske lodning ??
>> Jeg har kun stået ved siden af een gang da min puch blev "boret"
>>
>> Såvidt jeg husker gav det ikke ret meget ekstra, den havde tuningsstempel
>> og planet topstykke + gearet 2 tænder foran, og tuningsudstødning - det
>> gav ca. 60 Km/t, efter boring kom den måske op på 65, men så kunne den
>> måske geares lidt mere??
>>
>> --
>> Ralph
>>
>
>
Takker for forslagene, nu må de jo så testes om de holder vand
Mvh Jack 46 år
| |
John (30-07-2008)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 30-07-08 05:28 |
|
Jeg vil ikke gøre det!!!
Kan huske i gl. dage at man brækkede indsugnings af!!!
KØB en ny cylinder, det er du bedre tjent med og ikke de skod forslag!!!
Bare min erfaring
John
"Valle" <valle@jafnet.kd> skrev i en meddelelse
news:488f7bee$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Kell Petersen" <NOshivSPAM@VELprivat.dk> skrev i en meddelelse
> news:488ef6bd$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Pjat ,,,
>>
>> Det første er rigtigt nok...
>> Bunden i vejret ,, fat den store skruetrækker, og en god hammer.
>>
>> Sørg for at skruetrækkeren kan komme gennem udstødningskanalen,, og
>> skråne direkte over i indsugningen...
>> Skruetrækkeren må ikke være for lille og hellere ikke for stor..
>> Tilpas , så den netop har 3-5 mm at glide på.. og stik den så en på
>> goddagen,, låseringen er hærdet og knækker.
>> Fat så en mindre skruetrækker og bank den stille og rolig ud ,, uden at
>> lave mærker i cylindergangen,( hvis den altså ikke fløj uf ved de første
>> to slag )
>>
>> Her tænker jeg på ind/udsugningen,,...
>> Har altid virket på alle mine puch
>> Lige fra maxi til Flagskib, og grand prix.
>>
>> Hvis der alligevel kommer en lille grat, i cylinderen ,,
>> Så glæd dig over at den alligevel skal poleres i kanalerne.
>> Fat multisliberen og glat indsugningen og udstødnings kanalen og
>> eventuelt skyllekanalerne
>>
>>
>>
>> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
>> news:488e2bbb$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>>> "Valle" <valle@jafnet.kd> skrev i en meddelelse
>>> news:488e16dc$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Er der nogen der kan hjælpe mig med en anvisning til at fjerne plomben
>>>> i cylinderen ?
>>>
>>> Det tror jeg ikke jeg ville prøve uden en mekaniker på omkring de 45 år
>>> ved min side, men her er 90 % af opskriften:
>>>
>>> Cylinder af, bunden i vejret, vinkelsliber med skæreskive (så tynd som
>>> mulig) lav et lille snit præcis i midten af indsugningshullet mellem
>>> køleribber og enden af hullet (altså parallelt med cylindergangen), du
>>> er ikke i tvivl om når du når plomben ca. 1 cm nede. Nu kan du se en
>>> låsering der holder plomben på plads, den skal af.
>>> Så er det hukommelsen svigter, jeg kan ikke huske hvordan, men måske
>>> noget med en boremaskine der drejer plomben rundt mens vinkelsliberen
>>> klarer låseringen.
>>>
>>> Og så der hvor jeg OVERHOVEDET ikke kan huske noget er hvordan rillen
>>> bliver lukket igen, næppe polyfilla, måske svejsning, måske lodning ??
>>> Jeg har kun stået ved siden af een gang da min puch blev "boret"
>>>
>>> Såvidt jeg husker gav det ikke ret meget ekstra, den havde
>>> tuningsstempel og planet topstykke + gearet 2 tænder foran, og
>>> tuningsudstødning - det gav ca. 60 Km/t, efter boring kom den måske op
>>> på 65, men så kunne den måske geares lidt mere??
>>>
>>> --
>>> Ralph
>>>
>>
>>
>
> Takker for forslagene, nu må de jo så testes om de holder vand
>
> Mvh Jack 46 år
>
>
| |
Kell Petersen (11-08-2008)
| Kommentar Fra : Kell Petersen |
Dato : 11-08-08 11:36 |
|
Øv.... er kun 45 år ,,
Har aldrig selv brugt vinkelsliber,,
Men ingen plumb, har kunnet holde til min måde , og ingen cylindergange og
stempler har nogensinde taget skade af det,,
Tager tre minutter,,
Hvorimod vinkelsliber og slaglodningen ,, eller araldit blanding tager en
god dags tid ,, for de unge mennesker..
"Valle" <valle@jafnet.kd> skrev i en meddelelse
news:488f7bee$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Kell Petersen" <NOshivSPAM@VELprivat.dk> skrev i en meddelelse
> news:488ef6bd$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Pjat ,,,
>>
>> Det første er rigtigt nok...
>> Bunden i vejret ,, fat den store skruetrækker, og en god hammer.
>>
>> Sørg for at skruetrækkeren kan komme gennem udstødningskanalen,, og
>> skråne direkte over i indsugningen...
>> Skruetrækkeren må ikke være for lille og hellere ikke for stor..
>> Tilpas , så den netop har 3-5 mm at glide på.. og stik den så en på
>> goddagen,, låseringen er hærdet og knækker.
>> Fat så en mindre skruetrækker og bank den stille og rolig ud ,, uden at
>> lave mærker i cylindergangen,( hvis den altså ikke fløj uf ved de første
>> to slag )
>>
>> Her tænker jeg på ind/udsugningen,,...
>> Har altid virket på alle mine puch
>> Lige fra maxi til Flagskib, og grand prix.
>>
>> Hvis der alligevel kommer en lille grat, i cylinderen ,,
>> Så glæd dig over at den alligevel skal poleres i kanalerne.
>> Fat multisliberen og glat indsugningen og udstødnings kanalen og
>> eventuelt skyllekanalerne
>>
>>
>>
>> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
>> news:488e2bbb$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>>> "Valle" <valle@jafnet.kd> skrev i en meddelelse
>>> news:488e16dc$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Er der nogen der kan hjælpe mig med en anvisning til at fjerne plomben
>>>> i cylinderen ?
>>>
>>> Det tror jeg ikke jeg ville prøve uden en mekaniker på omkring de 45 år
>>> ved min side, men her er 90 % af opskriften:
>>>
>>> Cylinder af, bunden i vejret, vinkelsliber med skæreskive (så tynd som
>>> mulig) lav et lille snit præcis i midten af indsugningshullet mellem
>>> køleribber og enden af hullet (altså parallelt med cylindergangen), du
>>> er ikke i tvivl om når du når plomben ca. 1 cm nede. Nu kan du se en
>>> låsering der holder plomben på plads, den skal af.
>>> Så er det hukommelsen svigter, jeg kan ikke huske hvordan, men måske
>>> noget med en boremaskine der drejer plomben rundt mens vinkelsliberen
>>> klarer låseringen.
>>>
>>> Og så der hvor jeg OVERHOVEDET ikke kan huske noget er hvordan rillen
>>> bliver lukket igen, næppe polyfilla, måske svejsning, måske lodning ??
>>> Jeg har kun stået ved siden af een gang da min puch blev "boret"
>>>
>>> Såvidt jeg husker gav det ikke ret meget ekstra, den havde
>>> tuningsstempel og planet topstykke + gearet 2 tænder foran, og
>>> tuningsudstødning - det gav ca. 60 Km/t, efter boring kom den måske op
>>> på 65, men så kunne den måske geares lidt mere??
>>>
>>> --
>>> Ralph
>>>
>>
>>
>
> Takker for forslagene, nu må de jo så testes om de holder vand
>
> Mvh Jack 46 år
>
| |
Henning Lund (30-07-2008)
| Kommentar Fra : Henning Lund |
Dato : 30-07-08 17:17 |
|
Kell Petersen <NOshivSPAM@VELprivat.dk> skrev:
> Pjat ,,,
>
> Det første er rigtigt nok...
> Bunden i vejret ,, fat den store skruetrækker, og en god
> hammer.
> Sørg for at skruetrækkeren kan komme gennem
> udstødningskanalen,, og skråne direkte over i indsugningen...
> Skruetrækkeren må ikke være for lille og hellere ikke for
> stor.. Tilpas , så den netop har 3-5 mm at glide på.. og stik
> den så
> en på goddagen,, låseringen er hærdet og knækker.
Det har knækket mange flanger i tidens løb lavet buler i
cylindervæggen mm.
Hvis man ikke har specialværktøj til at spænde på flangen, kan
dette fuskertrick benyttes.
1 bolt gennem plunben indefra cylinderen, lås bolten med en
møtrik, stik boltens ende i en boremaskine og kør. Plumben plejer
at dreje med rundt og låseringen går til i løbet af kort tid.
--
Mvh
Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
FJERNhl@lite.dk
| |
Valle (30-07-2008)
| Kommentar Fra : Valle |
Dato : 30-07-08 19:53 |
|
"Henning Lund" <dendurikke@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:48909435$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kell Petersen <NOshivSPAM@VELprivat.dk> skrev:
>> Pjat ,,,
>>
>> Det første er rigtigt nok...
>> Bunden i vejret ,, fat den store skruetrækker, og en god
>> hammer.
>> Sørg for at skruetrækkeren kan komme gennem
>> udstødningskanalen,, og skråne direkte over i indsugningen...
>> Skruetrækkeren må ikke være for lille og hellere ikke for
>> stor.. Tilpas , så den netop har 3-5 mm at glide på.. og stik den så
>> en på goddagen,, låseringen er hærdet og knækker.
>
> Det har knækket mange flanger i tidens løb lavet buler i
> cylindervæggen mm.
>
> Hvis man ikke har specialværktøj til at spænde på flangen, kan dette
> fuskertrick benyttes.
> 1 bolt gennem plunben indefra cylinderen, lås bolten med en møtrik, stik
> boltens ende i en boremaskine og kør. Plumben plejer at dreje med rundt og
> låseringen går til i løbet af kort tid.
>
>
>
> --
> Mvh
> Henning Lund
> http://www.sitecenter.dk/freespace/
> FJERNhl@lite.dk
Tak for tipset, det lyder lidt mindre voldsom, end de andre forslag
Jack
| |
Leif (30-07-2008)
| Kommentar Fra : Leif |
Dato : 30-07-08 21:18 |
|
"Henning Lund" <dendurikke@lite.dk> skrev i meddelelsen
news:48909435$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kell Petersen <NOshivSPAM@VELprivat.dk> skrev:
>>
> 1 bolt gennem plunben indefra cylinderen, lås bolten med en møtrik, stik
> boltens ende i en boremaskine og kør. Plumben plejer at dreje med rundt og
> låseringen går til i løbet af kort tid.
>
Hmm af en cykelhandler er du ikke helt bagefter, mon det er et gl.
salgstrick
Husker fra min ungdom på Fanø at flere Esbjerg forhandlere solgte
knallerter,
der lige kunne rende lidt hurtigere end andres - noget med
stempel-afdrejning,
tror jeg.
Ellers har jeg været flere af de nævnte forslag i gennem dengang. Samt at vi
også borede plumben ud - de gamle var vist indstøbte.....
Vi fiksede både Sachs (SCO, Monarch) Kreidler, Zündapp, Everton, Honda
CD50, alle Puch, Garelli og var vi ellers havde.
Ingen nåede dog op til de hastigheder, vi fik med de org. tunsæt.
Husker min Kreidler som med et 10 hestes var den hurtigste på øen.
Alt efter gearing, desværre med en 3-gears motor, var den god for 120.
Mvh, Leif
| |
Henning Lund (31-07-2008)
| Kommentar Fra : Henning Lund |
Dato : 31-07-08 06:25 |
|
Leif <Den fårduikke@her.dk> skrev:
> Hmm af en cykelhandler er du ikke helt bagefter, mon det er et
> gl. salgstrick
> Husker fra min ungdom på Fanø at flere Esbjerg forhandlere
> solgte knallerter,
> der lige kunne rende lidt hurtigere end andres - noget med
> stempel-afdrejning,
> tror jeg.
Nej Puch var af mode da jeg solgte knallerter, det var lige
dengang scooterne begyndte rigtigt at slå fast her i landet,
efter nogle meget døde år hvor der faktisk ikke blev solgt ret
mange knallerter.
>
> Ellers har jeg været flere af de nævnte forslag i gennem
> dengang. Samt at vi også borede plumben ud - de gamle var vist
> indstøbte..... Vi fiksede både Sachs (SCO, Monarch) Kreidler,
> Zündapp,
> Everton, Honda CD50, alle Puch, Garelli og var vi ellers havde.
Ja jeg har set mange forsøg, nogle tog et lille bor og borede
hele vejen rundt om plumben for at det var lettere at banke den
ud. Nogle varmede cylinderen så meget op at stemplet ikke kunne
køre i den bagefter, jow jow
>
> Ingen nåede dog op til de hastigheder, vi fik med de org.
> tunsæt. Husker min Kreidler som med et 10 hestes var den
> hurtigste på
> øen. Alt efter gearing, desværre med en 3-gears motor, var den
> god
> for 120.
Nej de cylindre der sidder på de gamle knallerter er svært at
pine ret meget mere ud af, der skal som du siger, et rigtigt
tunsæt til inden der for alvor bliver liv i bæstet.
--
Mvh
Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
FJERNhl@lite.dk
| |
|
|