Beregning af dug
Fra : Kim2000

Dato : 03-08-08 21:57

Efter at have haft et ganske gedint mindre vellykket vandhul på 1x1 meter og
50 cm dyb, så har jeg medgravet ny, der skal forbindes med det gamle, men nu
kommer så problemet.

Sådan ser det ud:

xxxxxxxxxxxxx
xx xx
xx 0,5 m xx
xx xx
xxxx xxxx
xxxx xxxx
xxxx xxxx
xxxxxx xxxxxx
x x
x 1,2 m x
x x
x x
x 0,40 x
x x
x x
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Den nye del er 2,8 m bred, 5 m lang, og så en dyb ende på 1,2 m (1x1,5) og
et fladt stykke med 0,40 m. Der er naturligvis lavet terrasser.

Er der nogle ting jeg ellers skal tænke på, INGEN jeg lægger dugen på?

Men når jeg skal købe en dug til det, er jeg så nødt til at antage at dammen
er en firkant og at den er 1,2 m dyb overalt? Eller er der et trick??

mvh
Kim

Fra : CC

Dato : 03-08-08 22:56

> [...]
>
> Men når jeg skal købe en dug til det, er jeg så nødt til at antage at
> dammen er en firkant og at den er 1,2 m dyb overalt? Eller er der et

Hej Kim
Træd et skridt baglæns - rens din hjerne og læs dit indlæg igen.
Jeg syntes der mangler lidt mere baggrund./fyld, jeg fatter ikke en meter af
det.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-08-08 05:59

Kim2000 wrote:

> Er der nogle ting jeg ellers skal tænke på, INGEN jeg lægger dugen på?

Undersøg jorden for skarpe sten og læg eventuelt et lag fint sand som
polstring.

> Men når jeg skal købe en dug til det, er jeg så nødt til at antage at
> dammen er en firkant

Ja, du kan ikke købe en dug, der er skræddersyet til din dam.

> og at den er 1,2 m dyb overalt?

Det er sådan cirka måden at beregne det på. Du kan også lægge en snor ud
langs bunden på det længste sted og op til kanterne - så har du dugens
længde (læg noget kant til i begge ender). Gør tilsvarende for bredden.

Erik Ginnerskov

Fra : Kim2000

Dato : 04-08-08 16:24

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Undersøg jorden for skarpe sten og læg eventuelt et lag fint sand som
> polstring.

Jeg har et gammel gulvtæppe som jeg vil lægge under det hele, god ikke på
det dybeste sted, men det er heller ikke nødvendigt, for når man kommer ca.
60-80 ned er det åbenbart rent sand, faktisk rigtig pænt sand, det er helt
en skam det ligger gemt væk der.

> [...]
> langs bunden på det længste sted og op til kanterne - så har du dugens
> længde (læg noget kant til i begge ender). Gør tilsvarende for bredden.

Smart.

Fra : Kim2000

Dato : 04-08-08 16:43

> [...]
> det dybeste sted, men det er heller ikke nødvendigt, for når man kommer
> ca. 60-80 ned er det åbenbart rent sand, faktisk rigtig pænt sand, det er

'
Det er godt nok en skam jeg ikke fik lagt dug på i går, hele udgravningen er
fyldt til yderste kant.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-08-08 16:56

> Det er godt nok en skam jeg ikke fik lagt dug på i går, hele udgravningen
> er fyldt til yderste kant.

Så kan du da set om den er i vater

Fra : Jørgen

Dato : 04-08-08 05:59

Kim2000 wrote:

> [...]
>
> Men når jeg skal købe en dug til det, er jeg så nødt til at antage at
> dammen er en firkant og at den er 1,2 m dyb overalt? Eller er der et

Du kan lime dugen.Det bedste vil være at du anskaffer en gummidug (EPDM),
som du kan købe i alle butikker som sælger udstyr til havedamme.

Hvilke planer har du om hvad der skal være i din nye dam? Jeg spørger fordi
de fleste fisk gerne vil have lidt dybde at fortrække til, når (hvis) det
bliver koldt. Ligevægtstemperaturen i vandet er på omkring 80 cm dybde.

- jørgen

Fra : Kim2000

Dato : 04-08-08 16:31

"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de fleste fisk gerne vil have lidt dybde at fortrække til, når (hvis) det
> bliver koldt. Ligevægtstemperaturen i vandet er på omkring 80 cm dybde.

Som udgangspunkt er det til guldfisk og frøer, begge dele lever p.t. i det
lille vandhul. En skruptusse spiser åbenbart babyfrøer, det var lidt træls
Men den er tusse er godt nok også stor, det ender man den spiser hunden
så gigantisk er den, men fisk gider den åbenbart ikke. Det kan godt være der
kommer nogle flere fisk hen af vejen, men det har jeg umiddelbart ingen
planer om. Planter tænker jeg på åkander og ellers hvad der ser pænt ud. Jeg
skulle have en dybde på 20 cm, 40 cm og 120, jeg må heller få gravet noget
mere, så der er også er mulighed for planter der skal stå på 60-80 cm.

Det er forøvrigt planen over de kommende år at der skal være en lille bæk
løbende gennem hele haven, der har fald hele vejen, men den tid den glæde.

mvh
Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-08-08 18:39

On Sun, 3 Aug 2008 22:57:27 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote:

>Den nye del er 2,8 m bred, 5 m lang, og så en dyb ende på 1,2 m (1x1,5) og
>et fladt stykke med 0,40 m. Der er naturligvis lavet terrasser.
>
>Er der nogle ting jeg ellers skal tænke på, INGEN jeg lægger dugen på?

Terasserne skal helst have bagfald - hvis de kommer til at skråne ud mod
midten, så vil kurve med planter efterhånden bevæge sig ud på det dybe -
syntes jeg at have oplevet.

>Men når jeg skal købe en dug til det, er jeg så nødt til at antage at dammen
>er en firkant og at den er 1,2 m dyb overalt? Eller er der et trick??

Næh, der er ikke rigtig noget at gøre, medmindre du vil til at lime.
Hvilket i sig selv giver risiko for at dammen bliver utæt, hvis ikke du
får limet det hele vejen.

En god tommelfingerregel for hvor stort et stykke der skla bruges er:
bredden på det bredeste sted plus to gange dybden (dugen skal både ned
til bunden og op igen) plus en halv til en hel meter, så du har noget at
lave kant med. Tilsvarende for længden.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/