Halogenpæreblues :(
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-08-08 13:24

Hej

Jeg er ved at køre sur i den (næsten) konstante skiften af halogenpærer i
badeværelset
Er halogenpærer generelt noget skrammel?
Overspænding? (Jeg har nyere "setup" i elskabet)
Varme?
Billig fatning/trafo?

NB! Jeg er omhyggelig med ikke at sætte fingrene på de nye pærer der bliver
sat op

Nogen ideer?

- Peter

Fra : Rainman

Dato : 03-08-08 13:47

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> Varme?
> Billig fatning/trafo?
>
> NB! Jeg er omhyggelig med ikke at sætte fingrene på de nye pærer der

Kan der være et problem med at din trafo er overdimensioneret i.f.h.t.
pærerne? Vi har indtil videre ikke skiftet een eneste af ialt 10
halogenpærer på vores badeværelser i løbet af 10 års brugsperiode. Så
jeg synes faktisk holdbarheden er helt fantastisk.

Fra : Max

Dato : 03-08-08 13:51

Hej Peter

> Er halogenpærer generelt noget skrammel?

Nej.

> Overspænding? (Jeg har nyere "setup" i elskabet)

Måske, 5% overspænding forkorter levetiden
rigtig meget.

> Varme?

Nej

> Billig fatning/trafo?

En mulighed

> NB! Jeg er omhyggelig med ikke at sætte fingrene på de nye pærer der
> bliver sat op

Betyder ingenting.

--
Mvh Max

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-08-08 16:33

> Hej Peter

> Nej.

> Måske, 5% overspænding forkorter levetiden
> rigtig meget.

> Nej

> En mulighed

> Betyder ingenting.

Siden hvornår? Det er måske bare endnu en ammestuehistorie?

- Martin

Fra : Morten

Dato : 04-08-08 13:50

> Siden hvornår? Det er måske bare endnu en ammestuehistorie?

Max har til dels ret i det ikke betyder noget.
Til et badeværelse betyder det intet. Og da slet ikke hvis den sidder i en
diffus lampe som den må formodes at gøre.

Til biler (og enkelte lign. ting) er det derimod noget andet. Når du sætter
fedtfingre på pæren og den bliver varm, fordamper fedtet fra pæren og sætter
sig indvendigt på parabolen og glasset, som derved bliver mat. Resultatet er
at lygten nu endnu bedre blænder modkørende men man selv får mindre lys på
vejen.
Det er årsagen til at man aldrig skal røre ved glasset på en bilpære - det
er ikke fordi pærens levetid nedsættes væsenligt hvis overhovedet.

Mvh
Morten

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-08-08 18:28

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det er årsagen til at man aldrig skal røre ved glasset på en bilpære - det
> er ikke fordi pærens levetid nedsættes væsenligt hvis overhovedet.

Efter hvad jeg har læst/hørt handler det om at pæren ikke kan køle ordentlig
ned hvis der er fedtstof på glasset. Dermed virker regenereringsprocessen i
pæren ikke (noget med at afdampet wolfram returnerer til tråden igen), og
levetiden nedsættes. Den med at det damper over på glasset i en forlygte ved
jeg sq ikke rigtig hvad jeg skal mene om. Det lyder ret meget som en and.

- Martin

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-08-08 19:43

Martin Petersen skrev:

> Det lyder ret meget som en and.

Men er det ikke.
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 03-08-08 14:00

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> halogenpærer i badeværelset
> Er halogenpærer generelt noget skrammel?
> Overspænding? (Jeg har nyere "setup" i elskabet)

Vi har 2 x 3 20W halogenlamper i køkkenet, de købt som to sæt og
monteret under overskabene. Jeg skifter mindre end 6 pærer årligt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-08-08 16:40

Erik Olsen DK wrote:

> Vi har 2 x 3 20W halogenlamper i køkkenet, de købt som to sæt og
> monteret under overskabene. Jeg skifter mindre end 6 pærer årligt.

Det var da godt nok også en del...

Jeg har gennem flere omgange haft wire-spots og lign. monteret, og hvis
jeg var uheldig skiftede jeg 1-2 pærer om året (ud af 6-9).

I mit sidste hus havde jeg 2x3 indbygningsspots i badeværelset og i de 4
år jeg boede der (den tidl. ejer havde monteret dem) der skiftede jeg
aldrig een eneste pære.

Men overspænding og halogen er rigtig dårlig mix, prøv at måle
spændingen over en pære og se om den overstiger 12V (antager det er
lavspændingshalogener når du selv nævner trafo).

Mvh
Thomas

Fra : CC

Dato : 03-08-08 23:00

Hvor mange halogen lamper har du ?
Hvilken effekt er de enkelte lamper ?
Hvordan er trafoen mærket, antal watt eller VA ?
Skifter du tit lyskilder i husets øvrige lamper ?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-08-08 19:45

"CC" skrev

8

> Hvilken effekt er de enkelte lamper ?

10w

> Hvordan er trafoen mærket, antal watt eller VA ?

Hvordan skal den være mærket så tjekker jeg den her i weekenden

> Skifter du tit lyskilder i husets øvrige lamper ?

De alm pærer på trappen ryger i tide og utide - ca samme frekvens som på
badeværelset
Jeg har en halogen ting siddende i loftet i soveværelset, den er der ingen
problemer med
Halogenpærerne i stuen går også rimelig tit men dog med noget mindre
frekvens

- Peter

Fra : Fred Thiesen

Dato : 04-08-08 09:12

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i melding
> Hej
>
> Jeg er ved at køre sur i den (næsten) konstante skiften af halogenpærer i
> badeværelset
> Er halogenpærer generelt noget skrammel?

Hej,

Jeg oplevede akkurat det samme som dig. Har 5 sådanne på badet (12-volts),
og følte de gik istykker
"hele tiden". Fik derfor sat ind en regulator, så jeg regulerer ned
spænningen til et for mig passende nivå - og vips - nu holder de "evigt". Et
frynsegode er også at jeg "gør mig bedre" i lidt dæmpet belysning end disse
halogenerne på fuldt knald )

mvh

FredT