Findes der et termometer til computeren??
Fra : Lars Hansen

Dato : 03-08-08 12:09

Ja, undskyld den lidt kringlede overskrift.

Men jeg leder efter en form for termometer der kan sættes til PC´en og måle
temperaturen udenfor 2-3 gange om dagen og logge det i et eller andet skema.
Det må meget gerne være trådløst så jeg slipper for at ligge og trække
ledninger.

Det skal bruges til at måle udendørstemperaturen 2-3 gange om dagen så jeg
kan følge udendørstemperaturen kontra temperaturen i swimmingpoolen som ikke
er opvarmet af andet end solens stråler.
Jeg er nemlig lidt imponeret over hvor meget temperaturen kan svinge i 17 m3
vand på få timer.
Så det kunne være meget sjovt at se det sat op i et skema.

Er der nogen af jer der kender til sådan et system, gerne selvbygger hvis
det er nemmere at få fingre i????

Mvh
Lars Hansen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-08-08 13:01

Lars Hansen skrev:

> [...]
> Det må meget gerne være trådløst så jeg slipper for at ligge og trække

DMI har en flok af amatør-vejrmeldere, og det er nok et godt sted at
starte på at kigge efter udstyr, som selvfølgelig findes: Temperaturfølere.

--
Niels

Fra : Is

Dato : 03-08-08 13:55

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så det kunne være meget sjovt at se det sat op i et skema.
>
> Er der nogen af jer der kender til sådan et system, gerne selvbygger

Det er hverken selvbygger eller billigt - men det er godt.
http://www.davisnet.dk/produkter.html

Erik Isager

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 03-08-08 15:21

www.Stokerbot.dk burde kunne gøre det.

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-08-08 15:45

Is skrev:

> Det er hverken selvbygger eller billigt - men det er godt.
> http://www.davisnet.dk/produkter.html

Det var da noget af en kanon til sådan en gråspurv (= temperatur!

--
Niels

Fra : Lars

Dato : 03-08-08 17:29

Lars Hansen skrev:
> [...]
> Så det kunne være meget sjovt at se det sat op i et skema.
>
> Er der nogen af jer der kender til sådan et system, gerne selvbygger hvis

Hvis du selv kan finde ud af at fuske noget elektronik sammen, så kan du
købe/bygge en datalogger, en temperaturmåler m. RS232-udgang og et eller
andet trådløst system. Men jeg tvivler lidt på, at det bliver specielt
billigt eller nemt, selv hvis du køber det som byggesæt. Er du en haj
til elektronik og selv kan finde og samle komponenterne, er det dog
næppe umuligt.

Jeg har selv kigget efter noget lignende, menfandt, at den
billigste/nemmeste var at købe en hel vejrstation af den type, der en
gang imellem sælges i Bilka m.fl. for 500-600 kr. på tilbud.
PC-tilslutning er som USB eller RS232 og der følger software med. Tjek
dog først, om det kan bruges til automatisk datalogging.

Jeg endte selv med en lidt Storm P-løsning, men den løste opgaven til fulde:

Et billigt trådløst termometer og et billigt webcam, som jeg satter til
at tage billeder af displayet med jævne mellemrum.

Du kan sandsynligvis finde et freeware OCR-program, som kan aflæse
billederne og sætte dem automatisk ind i et Excel el lign., hvis du har
sådanne behov.

Lars

Fra : Jan Nielsen

Dato : 03-08-08 18:13

Lars Hansen skrev:
> [...]
> Så det kunne være meget sjovt at se det sat op i et skema.
>
> Er der nogen af jer der kender til sådan et system, gerne selvbygger hvis

selvbygger ... picaxe 14-m, 2 modstande, et radio modul og en ds18b20
sensor til sender delen
en picaxe 14-m, radio modtager, 2 modstande, seriel stik og ledning
(evt. usb adapter) til modtageren

Prisliste
2x14-m: 40kr
"2x"radiomodul: 150kr (kan fås billigere, husk det skal være en frekvens
man må bruge i dk uden licens ... dvs. 800noget og 2.4ghz)
smådele: 20kr
kabel: 125kr
kabinet: 50kr

totalt knap 400kr
eller 200-250kr hvis det ikke skal være trådløst

skal det ikke være trådløst findes der også såkaldte usb 1-wire masters,
så du kan tilslutte sensoren direkte, softwaren bliver dog en del mere
kompliceret så.

du skal så selv lave lidt software der læser fra telnet/seriel porten.

/Jan