Flytte rabarber
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-08-08 14:18

Hej

Min rabarber er i vejen for Projekt Terasse. Hvor meget jord skal man
have med når sådan en skal flyttes? Andre gode råd til flytning af
rabarber?

Mvh Trine

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 01-08-08 14:36

> Min rabarber er i vejen for Projekt Terasse. Hvor meget jord skal man
> have med når sådan en skal flyttes? Andre gode råd til flytning af
> rabarber?

Mine sparsomme erfaringer er at rabarber er en meget hårdfør plante - jeg
har flere gange hugget et stykke rodknold af med en spade, puttet det i en
plasticsæk og transporteret den rundt i landet til vennner og bekendte -
somme tider gik der flere dage índen knolden blev plantet - men året efter
er der altid kommet rabarber.
Så jeg tror at det er en ukompliceret opgave at flytte en rabarber - bare
der kommer et stykke rodknold i jorden, så skal der nok komme rabarber.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Armand

Dato : 01-08-08 15:56

Andreas M. Hansen skrev:

> [...]
> Så jeg tror at det er en ukompliceret opgave at flytte en rabarber -
> bare der kommer et stykke rodknold i jorden, så skal der nok komme

På den anden side, så gælder det også den rabarberknold, som man ikke
fik med op og efterfølgende ligger under terrassen =

Det er min erfaring at rabarber-roden går endog meget dybt - Mange
rabarbere har jo også stået hvor de står igennem generationer og således
haft tid til rigtigt at "grave sig ned" !

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-08 14:48

On Fri, 01 Aug 2008 15:18:21 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Min rabarber er i vejen for Projekt Terasse. Hvor meget jord skal man
>have med når sådan en skal flyttes? Andre gode råd til flytning af
>rabarber?

Så vidt jeg husker falder jorden let af rødderne, som kan være ret tykke
og går dybt i jorden. Få så stor en knold/klump med op som du orker.

Vand godt nogle dage i forvejen, siden det nu er så tørt. Pil nogle af
bladene af, og vand godt når den igen er sat.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 02-08-08 00:47

On 1 Aug., 15:18, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Min rabarber er i vejen for Projekt Terasse. Hvor meget jord skal man
> have med når sådan en skal flyttes? Andre gode råd til flytning af
> rabarber?

Bare lige en praktisk erfaring.. Jeg samlede en 5-6 rabarberplanter,
som dels kom fra andre steder i haven, dels fra en anden have. Nogle
af dem var i meget sørgelig stand med meget lidt rodklump, og jeg
regnede ikke med, de alle sammen kom. Nogle af dem havde ovenikøbet
ligget tørt i en kasse uden våd jord i nogle dage. Det var i foråret.
Nu er de over det hele og alle planterne er blevet enorme. Så min
praktiske erfaring er, at rabarber kan holde til hvadsomhelst. Jeg
vandede ikke ekstra, og ingen af de to tørkeperioder, der har været,
har gjort det af med dem.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang