Er det en (gys!)...
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-07-08 22:58

Dræbersnegl?

http://inet.uni2.dk/~axelh/snegl2.jpg
http://inet.uni2.dk/~axelh/snegl1.jpg

Skalaen på linealen der vender mod sneglen er 1:20, så mellem hver tal
- hel og halve meter - er der i fast målestok 25 mm. Dvs sneglen er ca
75 mm lang.

Andre muligheder:

1. Kældersnegl, Limax flavus
2. Pantersnegl/Plettet Gråsnegl, Limax maximus
3. Skov-pantersnegl/Gråsnegl, Limax cinereoniger

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Marianne

Dato : 30-07-08 23:04

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Dræbersnegl?
>
> http://inet.uni2.dk/~axelh/snegl2.jpg
> http://inet.uni2.dk/~axelh/snegl1.jpg

Her er en snegle-nøgle:
http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Bloeddyr/Snegle/Noegle_identifikation.htm

mvh
Marianne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-07-08 00:11

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Dræbersnegl?
>
> http://inet.uni2.dk/~axelh/snegl2.jpg
> http://inet.uni2.dk/~axelh/snegl1.jpg

Det er en Plettet Gråsnegl, og den er akkurat ligeså slem at have som en
dræber....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-07-08 08:39

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er en Plettet Gråsnegl, og den er akkurat ligeså slem at have
> som en dræber....

Mange tak. Former' den art sig lige så voldsomt som dræbersneglen?

Vi har pindsvin og den kommer frem når det er mørkt. I går var
pindsvinet lige blevet færdig med at spise en skål kattemad -
tørfoder, Royal Canin, nothing but the best - da jeg opdagede denne
snegl på kanten af vandskålen, med hovedet ude i vandet. Faktisk var
pindsvinet stadig tilstede og den gik i skjul i "pindsvinestilling"
bag en krukke da jeg forstyrede. Men selv om jeg forlod stedet et
stykke tid gik pindsvinet ikke hen for at spise sneglen. Måske var
det for stor en mundfuld, måske var den - pindsvinet - allerede mæt?

Forleden nat var det en meget lille snegl af samme udseende - med
striberne - der havde kravlet op i skålen med rester fra tørfoderet
efter pindsvinet havde forlagt stedet. Den skyllede jeg ud i
toilettet. Denne gang lod jeg sneglen være, fordi den var stor og
ikke havde den røde farve man ser på billederne med dræbersneglen.

Men dukker den - eller flere - op i aften hakker jeg den med en
spade.

I forgårs om natten så vi - vores kat og jeg - fra vinduet ud mod
græsplænen, at vores pindsvin gik og "støvsugede" græsplænen. Den
aften havde jeg ikke stillet noget kattemad ud. Jeg går ud fra den
gik og spiste det den kunne finde i græsset. Men det er jo ret tørt i
øjeblikket. Jeg må finde en balance mht til mad. Der er altid nok
vand.

http://inet.uni2.dk/~axelh/pol.jpg

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-07-08 10:15

On 31 Jul 2008 07:39:27 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

>Mange tak. Former' den art sig lige så voldsomt som dræbersneglen?

Nej. Antallet af dem er ret konstant, men det virker ikke som om de er
mange.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-07-08 22:41

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev

> Mange tak. Former' den art sig lige så voldsomt som dræbersneglen?

Nej, det gør den ikke, for så havde vi allerede haft dem ala dræberne nu.
Men når den er der, er den ligeså glubsk. De største kan ligefrem give mig
et 'slangechock' når de dukker op i lommelygtens lyskegle, under de natlige
'jagter'.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-08-08 17:44

> [...]
> kan ligefrem give mig et 'slangechock' når de dukker op i
> lommelygtens lyskegle, under de natlige 'jagter'.

Ja, det er forresten rigtigt. Det er jo en hjemmehørende art.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-07-08 02:05

On Jul 31, 9:39 am, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> gik og spiste det den kunne finde i græsset. Men det er jo ret tørt i
> øjeblikket. Jeg må finde en balance mht til mad. Der er altid nok

Vi har en del pindsvin, måske 3-4 stykker som husere rundt, og jeg
giver dem ikke mad.
De mæsker sig i sneglene (der er dog slet ikke så mange i år som
sidste år) dog kæmper de lidt med naboens moskusand om sneglene

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-07-08 11:40

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in
:

> [...]
> De mæsker sig i sneglene (der er dog slet ikke så mange i år som
> sidste år) dog kæmper de lidt med naboens moskusand om sneglene

Grunden til jeg stiller mad - og vand - ud er, at Pindsvinevennerne
sendte en pressemeddelse ud under den første tørkeperiode - om at de
havde modtaget flere pindsvine der var afkræftede på grund af sult og
vandmangel.

Vi havde to pindsvin på matriklen tidligt på foråret, men nu har vi
kun den ene fastboende. Jeg ved ikke om den anden er bukket under på
grund af tørken. Men nu får den tilbageværende mad.

Den er ikke så stor, så jeg tror det er en hun. Den havde i øvrigt
"besøg" af et større pindsvin en aften her i begyndelsen af juli og
der var en være leben med snøft og stangen inden de forsvandt ind i
buskaset.

Nu venter vi så spændt på om der kommer "stiklinger" her til august

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-07-08 06:48

On Jul 31, 12:39 pm, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> sendte en pressemeddelse ud under den første tørkeperiode - om at de
> havde modtaget flere pindsvine der var afkræftede på grund af sult og

Forståeligt, men hvis jeg stiller mad ud til vores vil kattene eller
hunden enten æde det eller det vil måske tiltrække ræve eller rotter.

He He