resonans i vandvarmer; ingen kan finde års~
Fra : aksel.schmidt

Dato : 30-07-08 02:06

hej alle

vi har fjernvarme og en vandvarmer fra 1985 (metro 6050)
der har formentlig i lang tid været en svag lyd fra vandvarmeren
(brummen - ca. 50-200 hz), men denne lyd er pludselig blevet kraftig -
og kan høres i hele huset.

det nytter at lukke for fjernvarme-indgangen (lyden stopper helt), men
ikke at slukke for brugsvand eller el eller fjernvarme-udgang. vi
lukker derfor for fjernvarmen til natten, så vi kan sove - men vi bør
nok finde en løsning inden vinter.

vi har haft besøg af både smed og fjernvarmen - men de havde ingen
løsninger

i begge tilfælde har fjernvarmeanlægget været åbnet (smeden målte
efter utætheder - der var ingen og fjernvarmen skiftede en måler) - i
begge tilfælde forsvandt lyden kortvarigt, men kom langsomt tilbage i
fuld styrke efter ca. 4-12 timer.

vi har en gammel trykudligningsventil - den har vi prøvet at skue op
og ned for - samt at lukke kortvarigt for ind og udgang - uden
resultat.

brummelyden kommer, uanset om der er flow i fjernvarmen (eller
brugsvandet) eller ej. om måleren siger 0 liter/min - eller vi åbner
helt for radiatorer - lyden er konstant

vi mener at lyden skabes af rystelser i fjernvarmerørene og denne
rystelse skaber resonans i varmtvandsbeholderen (en STOR en) - der er
ingen rystelser at mærke i brugsvandsrørene. det kan selvfølgelig også
være omvendt - at rystelserne i rørene kommer af lyden fra
vandvarmeren

jeg synes ikke at det giver mening at;
- lyden kan komme med fjernvarmetrykket alene - ingen flow
- den har været væk efter at anlægget har været åbnet - for derefter
at komme langsomt tilbage til fuld styrke - trykket opbygges vel
momentant?

har nogen et bud er de MEGET velkomne.

med venlig hilsen,
aksel schmidt,
skanderborg

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 30-07-08 11:48

<snip en vandvarmer der brummer>

Brummer den også når strømmen er taget fra den ?

-Leon

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-07-08 12:39

Leon Hulstrøm wrote:
> <snip en vandvarmer der brummer>
>
> Brummer den også når strømmen er taget fra den ?
>
> -Leon

Se det var et rigtigt godt spørgsmål )

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Carsten

Dato : 30-07-08 13:50

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Se det var et rigtigt godt spørgsmål )

Nu ved jeg ikke om du (Carsten 3600) er ironisk men spørgeren har faktisk
skrevet at strømmen (el) ikke har nogen virkning:

>det nytter at lukke for fjernvarme-indgangen (lyden stopper helt), men
>ikke at slukke for brugsvand eller el eller fjernvarme-udgang

Carsten

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-07-08 14:16

Carsten wrote:

> Nu ved jeg ikke om du (Carsten 3600) er ironisk men spørgeren har
> faktisk skrevet at strømmen (el) ikke har nogen virkning:

Sorry,,,,, ikke spor ironisk....
Havde bare lige overset den med at lukke for el

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-07-08 14:52

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Sorry,,,,, ikke spor ironisk....
> Havde bare lige overset den med at lukke for el

Nu hvor jeg HAR kvajet mig , kan jeg jo lige så godt lade tankerne flyde
lidt.
Jeg har ikke en skid forstand på hvordan fjernvarme er skruet sammen, men
blind høne kan jo også finde et korn. Måske kan jeg trigge nogle andre med
bedre indsigt.

Nu hvor el er udelukket, er der som jeg ser det kun to støjkilder tilbage.
Tryk og flow...
Jeg synhes at aksel indtil nu har udført et udmærket fejlfindingsarbejde ved
at lukke for dele af systemet og dermed lokalisere området med fejlkilden.
Rimeligt godt gået

Efter nærlæsning af beskrivelsen (undskyld aksel) er der to ting som jeg
synes er tankevækkende.
den ene er at total aflukning fjerner støjen. Ergo må støjen opståi aksels
interne system.

Den anden er oplysningen om, at indgreb i systemet kortvarigt fjerner
problemet i 4-12 timer.
Hvis problemet kun var tryk/flow-relateret, ville det vel opstå umiddelbart
efter at der var åbnet for tilgang.

Forsinkelsen for mig til at tænke på at det er relateret til temp. på det
varme vand eller anlægget. trykudligning på varmtvandsbeholderen er jo
nærliggende. Noget andet kunne være automatisk udluftning (ved ikke om det
findes på anlægget). En anden mulighed kunne være en tilbageløbsventil.
Igen ved jeg ikke helt hvordan det virker, men mener at der er lovkrav om at
forhindre opvarmet vand fra varmtvandsbeholder eller radiatorer løber
tilbage i systemet.

Håber at mine tanker måske kan 'vække' en med lidt mere indsigt

Fra : aksel.schmidt

Dato : 30-07-08 08:11

hej og tak for alle svarene

det sjove er, at jeg godt kan have slukket hele natten - men lyden er
der straks jeg sætter tryk på systemet. da lyden forsvandt under
smedearbejdet var anlægget 'åbent' i 30 minutter - men ikke mere end
til første stopventil - altså kun en meters rør. på denne strækning
findes kun lidt rør samt flowmåleren (fra fjernvarmen) - og denne blev
udskiftet med samme lyd til følge.

jeg har også kun tilbageløbsventilen (trykudligningen) tilbage på
slyngellisten men denne ligger også bag stopventilerne og har altså
ikke været udluftet under åbningen af anlægget.

flere forslag er meget velkomne

mvh aksel

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-08 15:54

"aksel.schmidt" <axl.schmidt@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Min ide er helt ude i skoven
Men prøv at spænde en mursten på et, eller flerer af rørene,
det kan værer at du lige har ramt frekvensen som fjervarmens pumpe støder
med .
Hæhe ja det koster jo ikke noget at prøve.

Mvh Allan

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 30-07-08 15:59

"aksel.schmidt" <axl.schmidt@gmail.com> writes:

> jeg har også kun tilbageløbsventilen (trykudligningen) tilbage på
> slyngellisten men denne ligger også bag stopventilerne og har altså
> ikke været udluftet under åbningen af anlægget.

Efter din beskrivelse at dømme, lyder det meget som om der er en
ventil der er næsten lukket, der kommer i svingninger når der løber
vand igennem. Har du en (termostat)ventil et sted du kan komme afsted
med at motionere?

Og hvis du har set "Das boot", er der så lighed mellem den lyd
undervandsbåden siger når den er nede i dybet og er sprunget læk, og
din fjernvarmeinstallation.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : aksel.schmidt

Dato : 30-07-08 08:56

hej allan

næh, jeg har tænkt på noget af det samme - desværre kan man ikke få
adgang til selva tanken - ellers havde det nok mest effekt dér - ideén
er god (når nu den samlede vvs-håndværkerflok ikke kan gøre noget ;)
mvh aksel

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-08 15:59

[...]

----------------------

Jeg har engang oplevet en havevander der kunne høres på hele villavejen
Så prøv, om ikke andet så for at udelukke den ide.

Mvh Allan

Fra : Jens G

Dato : 30-07-08 17:17

On Wed, 30 Jul 2008 01:06:02 -0700 (PDT), "aksel.schmidt"
<axl.schmidt@gmail.com> wrote:

> [...]
>ikke at slukke for brugsvand eller el eller fjernvarme-udgang. vi
>lukker derfor for fjernvarmen til natten, så vi kan sove - men vi bør

Vand er jo en hydraulisk væske, så en ventil ude i fjernvarmen der
står og vibrerer kan måske være skyldnere, da vibrationen jo sendes
videre gennem vandet.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : aksel.schmidt

Dato : 30-07-08 10:21

> Vand er jo en hydraulisk væske, så en ventil ude i fjernvarmen der
> står og vibrerer kan måske være skyldnere, da vibrationen jo sendes
> [...]

hej jens

det var jo noget, der ville forklare hvorfor trykket alene kunne
starte lyden (pånær det faktum at lyden forsvinder når anlægget har
været åbnet)
findes der sådanne ventiler ude i vejen for hver husstand?

mvh aksel

Fra : Jens G

Dato : 30-07-08 17:31

On Wed, 30 Jul 2008 09:21:25 -0700 (PDT), "aksel.schmidt"
<axl.schmidt@gmail.com> wrote:

> [...]
>været åbnet)
>findes der sådanne ventiler ude i vejen for hver husstand?

Når systemet har vært åbnet er der måske luftlommer der kan
komprimeres, og dermed dæmper lyden meget?

Hvad der er ude i vejen, har jeg ingen anelse om. Men hvad med hos
naboerne?

Fra : aksel.schmidt

Dato : 30-07-08 10:53

On 30 Jul., 18:30, Jens G <nospam061...@kabelmail.dk> wrote:

> [...]
> komprimeres, og dermed dæmper lyden meget?
>
> Hvad der er ude i vejen, har jeg ingen anelse om. Men hvad med hos

de nærmeste naboer er så heldige at have varmevekslere
(gennemstrømning) - der kommer ingen resonans ud af dem. rørene kan
jeg ikke mærke noget på, men det kan jo også have noget med rørlængder
at gøre. vores vandvarmer er stor - 160 liter, det kan være årsagen
til at lyden er kraftig hos os. jeg vil spørge fjernvarmen om ventiler
i vejen i morgen

mvh aksel

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-08 08:17

Hej.

Vil gætte på at det er din fjernvarme-returventil fra beholderen, der ikke
lukker stramt nok (træt gammel ventil eller svavs).
Det kommer fordi ventilsædet ikke kan lukke hårdt nok og differenstrukket
(mellem fremløb og returløb) er nok til at få den til at brumme.
Der skal ikke ret meget flow til at få den til at brumme (0,5-1 l/h, hvilket
er mindre end måleren kan måle.
En måde at finde fejlen, er at finde ventilen og åbne den helt, hvis lyden
forsvinder -vupti så har du fejlen.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : aksel.schmidt

Dato : 31-07-08 03:09

On 31 Jul., 09:17, "Ole \"Toggal\" Juhl"
<olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> wrote:
> [...]
> er mindre end måleren kan måle.
> En måde at finde fejlen, er at finde ventilen og åbne den helt, hvis lyden

hej ole

vi har haft tændt for alle ventilerne i huset inklusive varmtvands-
returventilen - en efter en for derefter at høre, om lyden aftog mens
en enkelt ventil stod åben - men igen uden held
der er en enkelt ventil, vi ikke kan motionere (en gammel
natsænkningsventil) - så den kan vi prøve at skille ad og skrue på

mvh aksel

Fra : Kim Christensen

Dato : 31-07-08 05:16

aksel.schmidt skrev:

> vi har haft t�ndt for alle ventilerne i huset inklusive varmtvands-
> returventilen - en efter en for derefter at h�re, om lyden aftog mens
> en enkelt ventil stod �ben - men igen uden held
> der er en enkelt ventil, vi ikke kan motionere (en gammel
> nats�nkningsventil) - s� den kan vi pr�ve at skille ad og skrue p�

Du vil muligvis også have en differenstrykventil til radiatorerne. Den
kan normalt ikke indstilles, og er bare en ret anonym sag der sidder i
returløbet fra radiatoerne i dit varmeunit. Den kan også være
synderen. Hvis du har afspærringsventiler på fjernvameunittens rør ud
tl dine radiatorer, kan du prøve at lukke dem begge, og vente et
øjeblik. Forstætter støjen har har det ikke noget med nogen radiatorer
eller differenstrykventilen fra radiatorerne at gøre.
Returventilen til varmtvansbeholderen kan muligvis være i stykker så
den ikke reagerer på nogen indstilling mere. For tiden har du sikkert
ikke varme på nogen radiatorer, så dine varmerør burde være kolde.
Prøv nu at lukke din returventil til varmtvandsbeholderen helt. Du
skulle nu gerne få kolde rør på indløbet fra fjernvarmen i løbet af en
time eller to. Omvendt skulle du gerne kunne høre vandet løbe og mærke
rørene blive lidt lune hvis du åbner denne ventil alt hvad den kan.
Sker det ikke er den defekt.
Et gammelt makinmestertrick går ud på at sætte en skruetrækkerklinge
mod det misænkelige objekt, og så lægge øret mod håndtaget på
skuretrækkeren.. Sådan kan man finde frem til lejer der kører dårligt.
Jeg ved ikke om støjen i dine rør vil kunne give høreskader på den
måde, men man vil kunne høre om man er nærmere eller fjernere kilden
ved at lytte forskellige steder.

Hilsen Kim

Fra : Christian S

Dato : 31-07-08 22:34

[...]

Hej
Mit bud er at det er varmvandsbeholderen som er lidt defekt. Fjernvarmen
cirkulere jo igennem beholderen i en spiral. Den bliver holdet fast på en
eller enden måde, hvis de/den er knækket af, så der kun lige er luft, kan
den måske sidde og tappe resonansen. tap tap tap
Det er ihverfald mit bud. Skift den og spar penge oven i. Det er en win win