Hæve jordniveau omkring rhododendron
Fra : Keld Nygaard

Dato : 29-07-08 14:04

Jeg har et mindre bed med 5 rhododendron i. De er plantet sidste forår, og
vokser ganske fint. Hver plante blev sat i et hul (ø70 cm, 50 cm dyb) med
godt med grannåle i bunden, og fyldt op med sphagnum..

Nu har jeg besluttet mig for at højden i bedet skal øges ca. 10 cm, og
spørgsmålet er, om det vil være bedst for planterne at jeg bare fylder op
omkring dem, så planterne kommer til at stå dybere, eller om jeg skal grave
planterne op, så de stadig står i niveau med bedet. Jeg vil selvfølgelig
helst have at de fortsætter med at vokse for fuld skrue, men lever med at de
går lidt i stå i en sæson hvis det er den bedste løsning...

Hvis det bidrager med noget, så har jeg et billede af hvordan det så ud da
jeg etablerede bedet for 2 år siden:
http://www.nygaard.eu/index.php?TreeLevel=2&TreeID=43&DID=18&MID=7

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-07-08 16:55

On Tue, 29 Jul 2008 15:03:54 +0200, "Keld Nygaard" <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>helst have at de fortsætter med at vokse for fuld skrue, men lever med at de
>går lidt i stå i en sæson hvis det er den bedste løsning...

Når det er rhododendron og kun er 10 cm, så er der ingen tvivl om at det
nemmeste og bedste er bare at fylde op. Rundt omkring planterne bør du
bruge spagnum, så vil planternes rødder hurtigt gro derop i og de vil
komme til at trives godt.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Keld Nygaard

Dato : 29-07-08 17:02

> [...]
> nemmeste og bedste er bare at fylde op. Rundt omkring planterne bør du
> bruge spagnum, så vil planternes rødder hurtigt gro derop i og de vil

Jeg takker...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu