Bøgehæk - én eller to rækker?
Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 23-07-08 02:09

Hej Gruppe

Jeg er ved at bygge nyt hus og skal i den sammen nok sætte 150 meter
50-80 cm bøgehæk her til efteråret/vinter. Vi vil gerne have en stor
og fin hæk som alle andre, men vi kan ikke finde ud af om det er
tilstrækkeligt med én række med 4-5 planter per løbende meter - eller
vi skal op i 2 rækker sat forskudt til hinanden?

Med hensyn til jordbundsforholdende så har vi meget ler og ikke særlig
god muld, så jeg havde forestillet mig at blande noget grus og måske
noget spagnum af den rigtige slags (hvad det så end er) i den jord
hækken skal plantes. Naturligvis kalkes og gødes der også.

Endeligt - er der nogle der kan anbefale en planteskole der sælger
superb bøgehæk til november i trekantområdet?

- Kanstrup

Fra : Nielsen

Dato : 23-07-08 11:36
Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 23-07-08 04:39

On 23 Jul., 12:36, "Nielsen" <t...@invalid.dk> wrote:
> http://www.google.com/search?source=ig&hl=da&rlz=1G1GGLQ_DADK274&q=b%...
>
> Se, det er let at søge oplysninger på Google!
>
> /Ths.

Ja tusind tak - jeg har læst alt det lort du linker på Google og der
ikke noget om dobbeltrækker (jeg kan ikke finde det). Derfor denne
tråd.

- Kanstrup

Fra : Nielsen

Dato : 23-07-08 11:42

>Ja tusind tak - jeg har læst alt det lort du linker på Google og der
>ikke noget om dobbeltrækker (jeg kan ikke finde det). Derfor denne
>tråd.
>
>- Kanstrup

Ja, selv tak for hjælpen. Kan vi lige få kammertonen? Jeg hjalp dig jo
faktisk. Nu gør jeg det så igen:

http://www.google.com/search?hl=da&rlz=1G1GGLQ_DADK274&q=b%C3%B8geh%C3%A6k+plante&lr=

Google er ret fantastisk. Prøv det!

/Ths.

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 23-07-08 05:00

On 23 Jul., 12:42, "Nielsen" <t...@invalid.dk> wrote:

> Ja, selv tak for hjælpen. Kan vi lige få kammertonen? Jeg hjalp dig jo
> [...]

*suk*

Jeg HAR læst alt (sikkert ikke alt) det der er på google om bøgehæk -
jeg kan ikke finde noget om 2 rækker kontra 1 række. Hvis du kan det
må du gerne klikke på det link og quote det istedet for bare google
med enten "bøgehæk" eller "bøgehæk plante" i søgefeltet.

- Kanstrup

Fra : PDA

Dato : 23-07-08 13:44

<kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Kanstrup.

Plant to rækker, du skal hellere spare på højden end antallet af planter.
Hvis du køber 60 - 80'ere (cm) kan du plante 3 planter pr. m i hver række.
Og en god ide er at sætte et almindeligt, grønt havehegn mellem de to
rækker. Lige nu har I måske ikke hund eller behov for det, men ved grød, det
er nemmere at sætte et hegn nu hvor du planter, end senere. Og så beskytter
hegnet de unge bøg. Hegnet kan du sætte på alm. hegnsstolper, dem man bruger
til elhegn. Selvfølgelig efter at have taget plastisolatorerne af.

I Peter Schiøtts Planteskole, 7361 Ejstrupholm Tlf.: 75 77 25 52, har vi før
handlet planter. Han har en god kvalitet, måske ikke de billigste, men langt
bedre end knaldtilbud i Bilka. Det bedste er, hvis du kan få nogle der har
stået lidt frit, så har de flere sidegrene nederst. Og igen, hellere mange
små end få store.

En leret jord er fint til bøg (med mindre den er så tæt som keramikler), du
behøver ikke at blande grus eller sphagnum i. Vent med gødning til du kan se
de er i vækst. Kalk er ikke vigtig i ler. På Lolland kan du se kæmpe træer i
ren ler....

Men husk at vande dem i det første år! Og køb og plant dem sent, bøg
afmodner først hen mod vinter. Det er bedre at købe og plante i marts/april.

Vh

PDA

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-07-08 14:15

On Wed, 23 Jul 2008 01:08:40 -0700 (PDT), kanstrupperne@stofanet.dk
wrote:

> [...]
>tilstrækkeligt med én række med 4-5 planter per løbende meter - eller
>vi skal op i 2 rækker sat forskudt til hinanden?

Een række er nok. Det eneste du vil få ud af at sætte to rækker er at
hækken bliver bredere. Det er der oftest ingen grund til. Men plant i
hvert fald 5 planter pr. løbende meter, for at den skal blive ordentlig
tæt - gå måske endda helt op i 6 planter/meter.

> [...]
>noget spagnum af den rigtige slags (hvad det så end er) i den jord
>hækken skal plantes. Naturligvis kalkes og gødes der også.

Det er en god ide at blande noget sand (grus) i jorden hvis den er tung
og leret. Spagnum, det vil hjælpe lige nu og her, men der skal meget til
og allerede efter kort tid vil det nærmest bare være væk. Sand/grus er
meget bedre, sammen med gødning, evt. kompost.
Og sørg for at jorden er ordentlig løs i dybden - der må ikke kunne stå
vand i bunden af plantehullet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 23-07-08 08:31

> [...]
> hvert fald 5 planter pr. løbende meter, for at den skal blive ordentlig
> tæt - gå måske endda helt op i 6 planter/meter.

Vil det sige at jeg sagtens kan få en hæk på 1 meters bredde og 1,8 m
i højden med én række? I så fald er det jo rigeligt. Skal man ikke
passe på med at plante dem for tæt (du er oppe på 6 pr. meter) - skal
de ikke have luft omkring sig?

> [...]
> og allerede efter kort tid vil det nærmest bare være væk. Sand/grus er
> meget bedre, sammen med gødning, evt. kompost.

Jeg er også nok mest til groft sand eller grus - når man kommer 20-40
cm ned er jorden som keramik-ler. Vi må jo se hvor løst vi kan lave
det.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-07-08 16:16

On Wed, 23 Jul 2008 07:30:46 -0700 (PDT), kanstrupperne@stofanet.dk
wrote:

> [...]
>i højden med én række? I så fald er det jo rigeligt. Skal man ikke
>passe på med at plante dem for tæt (du er oppe på 6 pr. meter) - skal

Vil du have hækken en hel meter bred, så plant to rækker - men med
minimum 4 pr. meter i hver række.

De får jo luft til siderne ..... ved at plante helt op til 6 pr. meter
bliver hækken rigtig tæt også helt i bunden. Med 4 eller 5 pr meter skal
den nok stadig blive tæt, også tæt nok, men kan blive lidt mere åben på
de nederste 20-40 cm.

Men vil du have hækken en meter i bredden, og stadig tæt at se på, fra
begge sider, så brug to rækker med 4 pr. meter.

>Jeg er også nok mest til groft sand eller grus - når man kommer 20-40
>cm ned er jorden som keramik-ler. Vi må jo se hvor løst vi kan lave
>det.

I hvert fald sørg for at der ikke vil stå vand i bunden af
plantehullerne efter kraftig eller langvarig regn. Hvis vandet står
omkring rødderne for længe, så vil de let rådne.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 23-07-08 08:34

> [...]
> hegnet de unge bøg. Hegnet kan du sætte på alm. hegnsstolper, dem man bruger
> til elhegn. Selvfølgelig efter at have taget plastisolatorerne af.

Det har vi faktisk også snakket om - til børn, hunde og andet skidt.

> I Peter Schiøtts Planteskole, 7361 Ejstrupholm Tlf.: 75 77 25 52, har vi før
> handlet planter. Han har en god kvalitet, måske ikke de billigste, men langt
> bedre end knaldtilbud i Bilka.

Tak for tippet - det er noteret.

> En leret jord er fint til bøg (med mindre den er så tæt som keramikler), du
> behøver ikke at blande grus eller sphagnum i.

Den er MEGET leret når man når ned under de øverste 20 cm. Det er
sådan nogle fede skiver af ler man snitter af med spaden når man er i
gang - skiver til juledekorationen om du vil. Jeg er nu stadig tændt
på at fræse noget grus i den rende hvor bøgen skal stå.

- Kanstrup

Fra : PDA

Dato : 24-07-08 07:41

> [...]

gang - skiver til juledekorationen om du vil. Jeg er nu stadig tændt
på at fræse noget grus i den rende hvor bøgen skal stå.

Jeg er ikke så uenig med Mads, meget af det er et skøn. Men der er nu en
ekstra fordel ved to rækker, sandsynligvis vil enkelte af planterne gå ud og
hvis du har plads, så er det rart med to rækker.

Det er dog heldigvis ikke religion, men prøv at se rundt i kvarteret om der
er nye bøgehække. De steder hvor der kun er een række, ser det nemt lidt
fattigt ud. Med to rækker bliver den hurtigere tæt mod gennemkik. En gartner
der bare får penge pr. m. hæk sætte kun en række, det er billigere. Men han
skal heller ikke se på den i fremtiden.

Vh

PDA

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 23-07-08 11:07

> Vil du have hækken en hel meter bred, så plant to rækker - men med
> minimum 4 pr. meter i hver række.

Hmmm...nu er den ene meter i bredden ikke noget krav - det er bare min
fornemmelse for hvad en god stor solid hæk er. Det lyder på dig som om
det er for meget? (eller måske bare unødigt?)

> I hvert fald sørg for at der ikke vil stå vand i bunden af
> plantehullerne efter kraftig eller langvarig regn. Hvis vandet står
> omkring rødderne for længe, så vil de let rådne.

Det kan jeg sgu godt se for mig bliver et problem - for der er meget
leret. Kan man fylde lidt sten nederst i renden for at hjælpe
afdræningen, eller ødelægger det også rødderne?

- Kanstrup

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-07-08 07:40

On Wed, 23 Jul 2008 10:06:39 -0700 (PDT), kanstrupperne@stofanet.dk
wrote:

>Hmmm...nu er den ene meter i bredden ikke noget krav - det er bare min
>fornemmelse for hvad en god stor solid hæk er. Det lyder på dig som om
>det er for meget? (eller måske bare unødigt?)

En meter i bredden er _meget_! Især når den skal klippes i toppen
Jeg ville ikke have en hæk bredere end 30-40 cm. Og til det er en enkelt
række nok.

>Det kan jeg sgu godt se for mig bliver et problem - for der er meget
>leret. Kan man fylde lidt sten nederst i renden for at hjælpe
>afdræningen, eller ødelægger det også rødderne?

Stenene ødelægger ikke rødderne, de skla nok finde vej gennem dem eller
uden om dem. Men jeg vil stadig betragte det som en nødløsning. Selv med
et lag sten som dræn i bunden af renden vil det nok give problemer.
Det rigtige er at få løsnet jorden og få det lavet så du er sikker på
vandet kan slippe væk.

Har du nogen anelse om hvor tykt et lag ler der er? Det kan jo være det
kun er 20-40 cm tykt, og så kan man jo gøre noget ved det.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Carsten

Dato : 23-07-08 20:40

> [...]
>tilstrækkeligt med én række med 4-5 planter per løbende meter - eller
>vi skal op i 2 rækker sat forskudt til hinanden?

Har lige været ude og måle lidt på vores bøgehæk. Den er ca. 80cm bred og
der er kun een række "træer" - sjovt nok er nogle af dem meget tykkere end
andre (nogle er overarmstykkelse mens andre kun er som 2-3 fingre tykke) ?!
De står med ca. 15cm mellemrum. Hækken er 30 år gl.

Carsten

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 23-07-08 15:18

> [...]
> andre (nogle er overarmstykkelse mens andre kun er som 2-3 fingre tykke) ?!
> De står med ca. 15cm mellemrum. Hækken er 30 år gl.

Tak for det.

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 24-07-08 05:08

> Har du nogen anelse om hvor tykt et lag ler der er? Det kan jo være det
> kun er 20-40 cm tykt, og så kan man jo gøre noget ved det.

Jeg tror sgu det er bundløst (tæt på Fredericia) - huset er bygget på
det.

- Kanstrup

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 24-07-08 05:11

> [...]
> der bare får penge pr. m. hæk sætte kun en række, det er billigere. Men han

Tja...om jeg skal sætte én række med 6 planter per meter eller 2
rækker med 4 planter per meter i hver række er sgu et fedt. Jeg kan
også godt lide tanken om 2 rækker og den behøver jo ikke blive en
meter bred hvis det viser sig at være for meget.