Hushjørnet har sat sig... :-(
Fra : Jakob Griffel

Dato : 22-07-08 22:09

Hej med jer

Kan en tør sommer forårsage at et hushjørne sætter sig (lidt)?
Jorden er jo stadig knastør, og efter vi har været på ferie i 14 dage har
huset slået små, men synlige revner flere steder. Den samme væg har haft
revner før (da jeg købte huset), men de så gamle ud, så revnerne er blevet
kradset ud og fyldt godt op igen, og væggen er været pudset helt nyt op igen
for to år siden. Siden da er der ikke sket noget - indtil altså for en uge
siden. Hvorfor det? Kan den tørre (meget lerede) jord have trukket sig
sammen og forårsaget det?

Håber nogen har et (kvalificeret) gæt...

--
Hilsen Jakob

Fra : Michael

Dato : 22-07-08 22:35

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote in message
> [...]
> have trukket sig sammen og forårsaget det?
>
> Håber nogen har et (kvalificeret) gæt...

Jeg tror næppe vejrliget har noget med sagen at gøre. Der må være tale om en
konstruktionsfejl i fundamentet efter min mening. Muligvis er der ikke
gravet tilstrækkelig langt ned og efterfyldt med grus, men jeg er kun amatør
så tag ikke mine ord for gode varer. Det ville nok være en god idé at
kontakte en professionel for at få dennes mening.

Fra : Jakob Griffel

Dato : 23-07-08 07:30

> Jeg tror næppe vejrliget har noget med sagen at gøre. Der må være tale om
> en konstruktionsfejl i fundamentet efter min mening.

Huset har stået her siden 1935 og er ikke faldet sammen endnu, og resten er
håndværksmæssigt rigtig flot bygget, men der kan jo være noget om det
alligevel.

> Det ville nok være en god idé at kontakte en professionel for at få dennes
> mening.

Jeg må finde en af de dér gamle murermestre der kan se sådannoget med det
samme....

--
Hilsen Jakob

Fra : Ole R

Dato : 23-07-08 07:13

Den Tue, 22 Jul 2008 23:08:45 +0200 skrev Jakob Griffel:

> [...]
> have trukket sig sammen og forårsaget det?
>
> Håber nogen har et (kvalificeret) gæt...

Har du store/større træer ved hjørnet? Mine forældre havde det, og det
gav en ret stor sætningsskade. Så fældede de træerne, og det rettede sig
igen.... SÃ¥ blev der sparet 120-150.000.-.

/Ole

Fra : Jakob Griffel

Dato : 23-07-08 07:35

> Har du store/større træer ved hjørnet? Mine forældre havde det, og det
> gav en ret stor sætningsskade. Så fældede de træerne, og det rettede sig
> igen....

Det står et stort birketræ ca. 5 m tra hjørnet. Det er højere end huset og
rager lidt ind over det (og så rager rødderne vel også ind under huset,
ik'?). Birketræer kan vist være temmelig tørstige har jeg hørt...

--
Hilsen Jakob

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-07-08 13:14

"Jakob Griffel" skrev

> Det står et stort birketræ ca. 5 m tra hjørnet. Det er højere end huset og
> rager lidt ind over det (og så rager rødderne vel også ind under huset,
> ik'?). Birketræer kan vist være temmelig tørstige har jeg hørt...

Er der ikke noget med at birketræer har deres rødder tæt på overfladen (og
sender dem lagt ud)

- Peter