Hvad koster en træterrasse
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-07-08 17:23

Hej

Vi overvejer at udvide vores brændeskur til en træterrasse.

Det bliver i alt ca. 30 kvadratmeter, her er de 6*2,5 meter under tag.
Der er to 100*100 stolper midt i terrassen, som holder taget på
brændeskuret.

Men hvad koster det at gøre selv og hvad koster det at få en tømrer
til det? Det skal laves i Midtjylland, det gør vist en forskel i
håndværkerpriser.

Dem der har lavet brændeskuret tilbage i ca. 2003 har bare gravet
100*100 stolperne direkte i jorden(!), så det er alligevel ikke noget
der overlever flere hundrede år.

Mvh Trine

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-07-08 17:40

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> Dem der har lavet brændeskuret tilbage i ca. 2003 har bare gravet
> 100*100 stolperne direkte i jorden(!), så det er alligevel ikke noget
> der overlever flere hundrede år.

Det skal nok holde de næste 25 år....

- Martin

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-07-08 19:07

Martin Petersen skrev:

> Det skal nok holde de næste 25 år....

Mnarhh, lad os nu se!

--
Jørgen Grandt
- uden mange huller i sin uvidenhed

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-07-08 19:35

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> Det skal nok holde de næste 25 år....

Tja, tørrestativet der var lavet på samme måde holdt omkring 6 år.

Mvh Trine

Fra : Kasper

Dato : 21-07-08 19:55

> Tja, tørrestativet der var lavet på samme måde holdt omkring 6 år.

Hvis det er et af dem til 299kr så er de heller ikke tryk imprægneret, de
har fået en lille smule af den væske hældt over sig, så det er ikke kommet
ind i trået.

Kasper

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-07-08 19:58

"Kasper" <ask@ask.ask> writes:

> Hvis det er et af dem til 299kr så er de heller ikke tryk imprægneret, de
> har fået en lille smule af den væske hældt over sig, så det er ikke kommet
> ind i trået.

Umiddelbart ser det faktisk ud til at være lavet af noget ordentligt
træ. Men det kan jo være brændeskur og tørrestativ er lavet af det
samme.

Mvh Trine

Fra : Martin Bak

Dato : 21-07-08 20:11

> [...]
>
> Det bliver i alt ca. 30 kvadratmeter, her er de 6*2,5 meter under tag.
> Der er to 100*100 stolper midt i terrassen, som holder taget på

Materialeprisen. Hvis samtlige 30 m2 skal have nye brædder, og vi
forudsætter at I bruger 4" brædder med ca. 1 cm's afstand, så skal I altså
bruge ca. 270 mt. terassebrædder. Strøer skal I have med ca. 60 cm's
afstand, så ca. 60 mt. strøer er nok nogenlunde det i skal bruge. Strøernes
dimension afhænger af punktunderstøtningens tæthed, men regne med 2x4", så
kan det lade sig gøre. Så kan du bare finde priserne
Læg hertil ca 15% til rustfri skruer.
Strøerne skal jo hvile på noget, men jeg fornemmer at I ikke forventer at
det skal holde i 100 år, så jeg vil nok anbefale at lægge 50x50 fliser på
punkter der er stampet med stabilgrus og ovenpå disse fliser lave en
opklodsning med tagpap imellem. Det er det letteste og det holder fint. Og
så er det relativt nemt at fjerne eller flytte hvis I får andre ideer om 10
eller 20 år.

og hvad koster det at få en tømrer
> til det? Det skal laves i Midtjylland, det gør vist en forskel i
> håndværkerpriser.

Der er mange ubekendte, men hvis det ellers er til at gå til, burde det
kunne laves på 2-3 dage.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 21-07-08 22:43

Trine Kornum Christiansen skrev:
> [...]
>
> Det bliver i alt ca. 30 kvadratmeter, her er de 6*2,5 meter under tag.
> Der er to 100*100 stolper midt i terrassen, som holder taget på

For nogle år siden løftede jeg terrassen op i højde matchende med
stuegulvet. Den gamle var en jordbunke (p.g.a. høj kælder) med to(!) lag
fliser på, der (atter) var sunket betragteligt, hvorfor ombygningen blev
et træ-terrasse der står på 100x100'ere:
Arealet er omkring 15m² og materiale-udgiften var sådan omtrent 1000,-kr
for stolper; 1000,-kr for under-rammen og 1000,-kr for brædderne!

Forrige år gentog jeg succenssen ved at lægge træ på den skæve
fliseterrasse i plænehøjde ved siden af: Dén er en anelse større men
ovennævnte priser holdt i det store hele stik: 1000,- for rammen; 1000,-
for gulvet og 1000,- for stolper og hegn i den ene ende (samt de korte
nedstøbte stolper jeg valgte at forankre rammen til)
Rammen kan sagtens lægges "flydende"/løst oven på nogle støttepunkter á
fliser/lign. så nedstøbte stolper til fastgørelse kan godt spares væk!

Jeg kan ikke lige gennemskue din forklaring omkring brændeskuret men
hvis du dyrtidsforhøjer ovennævnte overslag vil jeg tro at ramme og gulv
for de 30m² vil løbe op i lidt under 5.000,- kr, hvortil kommer behov
for tømmer omkring skurets tag, eller hvad det er du påtænker derom!

--
Armand.

Fra : charlotte

Dato : 22-07-08 01:05

Hej trine

Jeg lagde sådan en for 2-3 år siden, lavet oven på en gammel
fliseterasse, ca 32 m2. Det beløb sig til ca 7500,- alt inkl. Vi
brugte også tagpap til at klodse op med. Og umiddelbart holder det
fint. Jeg smurte terassen første gang sidste år og den skal have en
gang igen. Der er blevet brugt tryk imprægneret træ

Charlotte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-07-08 10:22

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]
> gulv for de 30m² vil løbe op i lidt under 5.000,- kr, hvortil kommer
> behov for tømmer omkring skurets tag, eller hvad det er du påtænker

Et billede siger mere end tusinde ord. :)
http://trinekc.dk/Billeder/braendeskur.jpg

Som det ses, er brændeskuret som det skal være. Den ene skillevæg skal
fjernes og kartoffelbedet skal nedlægges. Der skal så laves ens bund
både inde og ude.

Den nuværende bund i skuret er paller og muligvis ligger der fliser
under dem. Mellem skuret og bedet er der fliser. Og som man kan se i
baggrunden, så er der lidt fliser til overs.

Men der er da noget arbejde i det. Og da vi skulle have ordnet gulve i
den gamle rækkehus, regnede vi lidt på det. Og det viste sig at være
lige så billigt at få en håndværker til det som at gøre det selv. Vi
skulle jo ud og leje alt værktøj. Så det gad vi ikke bruge tid på.

Spørgsmålet er om det vil være billigere at få en tømrer til at lave
sådan en terrasse end at skulle bakse med det selv. Specielt da jeg
har dårlig ryg og vi har en fire-måneders som tager en del tid.

Mvh Trine

Fra : Niels Munk

Dato : 22-07-08 11:16

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
´
> [...]
>
> Som det ses, er brændeskuret som det skal være. Den ene skillevæg skal
> fjernes og kartoffelbedet skal nedlægges. Der skal så laves ens bund

Hvis det er planen at brændeskuret stadig skal fungere som brændeskur, er
det en meget god idé at bibeholde mindst 2 rum.
Jeg lavede i foråret et brændeskur 97% mage til. også med 2 lodrette vægge.
Idéen er så at man kan smide "vådt" træ i rum 1, og bruge af rum 2 medens
rum 1 tører. Flere rum tjener også det formål at man sikrer sig at komme i
bund med brændet i hvert rum, inden man smider nyt ovenpå. Således ligger
der ikke 15 år gammelt brænde i bunden af en stak, fordi der hele tiden
bliver fyldt ovenpå.

I øvrigt er det almindelig anvendt metode at grave trykimprægerede stolper
direkte i jorden. Det giver en bedre side-stabilitet end stolpesko, og
holder ganske mange år. Er man bange for råd, kan man bore et langt hul,
skråt ned i stolpen, hvori man hælder lidt spildolie. Hullet skal
selvfølgelig være tæt på jordhøde.

/Niels Munk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-07-08 11:26

"Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> writes:

> [...]
> bund med brændet i hvert rum, inden man smider nyt ovenpå. Således ligger
> der ikke 15 år gammelt brænde i bunden af en stak, fordi der hele tiden

Det er rigtig nok. Men vi bruger ikke ret meget brænde, så vi vil bare
bruge to forskellige sider af den samme sektion til brændet.

> [...]
> holder ganske mange år. Er man bange for råd, kan man bore et langt hul,
> skråt ned i stolpen, hvori man hælder lidt spildolie. Hullet skal

Det kan være vi skal gøre det. Det er jo lidt trælst hvis det
pludselig braser sammen.

Mvh Trine

Fra : Armand

Dato : 23-07-08 00:06

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Et billede siger mere end tusinde ord. :)
> http://trinekc.dk/Billeder/braendeskur.jpg

Ahaa!
Dét ændrer som sådan ikke ved mit svar, kun ved at der skal lidt mere
fikumdik til omkring bræddernes udlægning!

> Spørgsmålet er om det vil være billigere at få en tømrer til at lave
> sådan en terrasse end at skulle bakse med det selv. Specielt da jeg
> har dårlig ryg og vi har en fire-måneders som tager en del tid.

Det er egentlig ganske overskueligt og jeg fandt det på en måde
hyggeligt til trods for at jeg så langt fra er vant til træ-arbejde.
En batteri-bore/skrue -maskine er dog et must (en 300-kr's discount-type
holder sikker dét arbejde ud)!
Ryg problemer relateret til vægt, synes jeg ikke skulle være slemt; men
der er jo en del arbejde hvor man befinder sig på knæ og roder med såvel
rammen som gulvbrædderne

Aprospos den gammelkendte sætning om billeder og 1000 ord: Jeg har
engang hørt en sætning der sagde mere end 1000 billeder:
Jeg ringede lidt sent til min tidl. arbejdsplads for at forhøre mig om
de kunne udskrive/sende mig mine feriepenge uden at jeg skulle forbi med
mit feriekort først (á tidsnød); men de havde ferielukket, hvorfor jeg
måtte vente til efter at jeg var kommet hjem fra sommerferieturen, hvor
jeg hurtigt fik passende lejlighed til at køre forbi med feriekortet -
Men de havde stadig lukket.
Efter at have ringet forgæves et par gange i de følgende uger, ringede
jeg hjem til mester/ingeniør for at forhøre mig om det evt. var
telefon-nummeret der var udskiftet og fik svaret: "lige et øjeblik, så
finder jeg nummeret til kuratoren"!
Se, dét var en sætning der sendte en strøm af billeder forbi min hjernes
synscenter

Jeg fik forøvrigt ikke brug for kuratoren: Min fagforening ordnede sagen
og fomedelst "købte" mit feriekort således at jeg fik pengene med mig
hjem med det samme!

--
Armand.