"Tomater" på kartoffelplanterne
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-07-08 10:37

Hej

Da vi tog på ferie for en uge siden, var der ingen natskygge i mit
kartoffelbed - nu har de mere eller mindre overtaget bedet. Dumme
natskygger!

Men nogle af kartoffelplanterne har dannet fine "tomater". Jeg ved at
kartofler og tomater er i familie, men betyder det at man kan spise
kartoffeltomaterne? Og har det ændret på kartoflerne, at der er kommet
"tomater" på planten?

Mvh Trine, der pønser lidt på at lave en lækker terasse

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 20-07-08 10:57

Hej Trine!

Nej, I må ikke spise frugterne på kartoffelplanterne. De indeholder store
mængder af giftstoffet solanin, som også er det som kan give ondt i maven
ved grønne kartofler. Frugterne er meget giftige, pluk dem af og smid dem
væk så børnene ikke kommer til at spise dem.

Der sker ikke noget med kartoflerne i jorden, selvom planten har dannet
frugter.

Mvh.
PeterLS

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-07-08 11:33

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> writes:

> [...]
> ved grønne kartofler. Frugterne er meget giftige, pluk dem af og smid dem
> væk så børnene ikke kommer til at spise dem.

De bliver smidt væk. Dog ikke så meget af hensyn til barnet, som i dag
bliver 4 måneder. :)

Mvh Trine

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 20-07-08 15:49

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> De bliver smidt væk. Dog ikke så meget af hensyn til barnet, som i dag
> bliver 4 måneder. :)

Når du nu får fat i "tomaterne", så prøv at knuse en mellem fingrene. Jeg
har altid syntes de lugter rigtig godt. Lige før man kunne få lyst til at
smage. Men gør det ikke.
Det med at man ikke må kompostere toppen og bagefter bruge den som gødning
til næste års høst, er en skrøne.
Men man bør ikke lægge kartofler i den samme jord mere end to år af gangen.
Og så mindst 3 års pause.
Hilsen Matthias

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-07-08 18:49

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev

> Det med at man ikke må kompostere toppen og bagefter bruge den som gødning
> til næste års høst, er en skrøne.

Hvis man bruger kompost fra kartofler, er det det samme som at dyrke
kartofler to år samme sted. Og det er ikke en skrøne, for ellers risikerer
man opformering af kartoffelnematoder.

> Men man bør ikke lægge kartofler i den samme jord mere end to år af
> gangen.

Som du så er enig i.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 20-07-08 19:55

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hvis man bruger kompost fra kartofler, er det det samme som at dyrke
> kartofler to år samme sted. Og det er ikke en skrøne, for ellers risikerer

Det forholder sig bare sådan, at langt de fleste kartoffelsorter idag er
nematodresistente.
Og i min verden er kompost førts kompost, når det er helt formuldet. Og så
er der ingen levende kartofler tilbage i den.
Hilsen Matthias

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-07-08 11:16

On Sun, 20 Jul 2008 11:37:25 +0200, Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> kartofler og tomater er i familie, men betyder det at man kan spise
> kartoffeltomaterne? Og har det ændret på kartoflerne, at der er kommet

Kartoflerne nede i jorden er det eneste på planten der ikke er giftigt i
een eller anden grad. Hvis du lader toppene ligge og kompostere på jorden,
eller kommer dem i din kompostbunke og spreder den, kan du ikke avle
kartofler der igen året efter.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-07-08 11:35

Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> writes:

> [...]
> een eller anden grad. Hvis du lader toppene ligge og kompostere på jorden,
> eller kommer dem i din kompostbunke og spreder den, kan du ikke avle

Hmm. Det har jeg ikke hørt før. Nogle toppe fra sidste år lå og
komposterede på jorden og andre røg i komposten. Well, vi er ikke døde
endnu og det er nok værre med natskyggerne i bedet. Men nu overvejer
vi at lave terasse der og flytte kartoflerne et andet sted hen.

Mvh Trine

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 20-07-08 12:33

Njah - det er vel kun, hvis der har været sygdomme i kartoflerne. Vi
komposterer toppene, og bruger komposten til at gøde kartoffelbedet med året
efter.

Hilsen
PeterLS

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-07-08 16:11

On Sun, 20 Jul 2008 13:33:04 +0200, Peter Løhde Svarre wrote:

> Njah - det er vel kun, hvis der har været sygdomme i kartoflerne. Vi
> komposterer toppene, og bruger komposten til at gøde kartoffelbedet med året
> efter.

Jeg taler kun ud fra overlevert viden, men Google-søgning bekræfter dette,
f.eks. her:

"Der er nogel planter man aldrig kommer på komposten, fordi man risikerer
at opformere plantesygdomme. Kartoffeltoppe, kålplanter med rod,
aspargestoppe, roser og hindbær er absolut forbudt".
- http://www.fuglebjerggaard.dk/Camilla/haven/kitchen%20garden.htm
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-07-08 11:34

"Trine Kornum Christiansen" skrev i en meddelelse
> kartofler og tomater er i familie, men betyder det at man kan spise
> kartoffeltomaterne?

De er som andre nævner giftige ligesom resten af planten undtagen
knoldene - her er lidt om kartoffelplantens giftige stoffer:

http://www.emu.dk/erhverv/miljoe/Miljoetemaer/biodiv/kartoffelgift.doc

Jan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-07-08 21:00

Trine Kornum Christiansen wrote:
> Hej
>
> Da vi tog på ferie for en uge siden, var der ingen natskygge i mit
> kartoffelbed

Kartofler er også af natskyggefamilien, så havde du ikke nogen kartofler i
bedet før ferien?

Erik Ginnerskov

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-07-08 21:30

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> writes:

> Kartofler er også af natskyggefamilien, så havde du ikke nogen kartofler i
> bedet før ferien?

Naiv som jeg er, troede jeg det var indlysende hvad jeg mente. Men for
nu at skære det ud i pap, så er der masser af sort natskygge i mit
kartoffelbed sammen med Hamlet-kartoflerne.

Mvh Trine