Vælte mur?
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 18-07-08 08:24

For 5 år siden har vi plantet en poppel - candicans aurora - ca ½ m fra en
25m lang mur, som står i naboskel. Træet er nu 5m højt og trives vældigt
efter, det er blevet gødet godt.
Det er begyndt at løfte store fliser i ca 1 m afstand. Nu spekulerer jeg
på, om den også kan vælte muren, som står på en sokkel, sikkert muret efter
forskrifterne.
Det er ikke let at give svar på, men vi vil meget nødig af med træet, men
absolut ikke bevare det på bekostning af muren. Men der skal dog noget til
for at vælte en så lang, velfunderet mur - eller hvad?
Mvh
Aksel

Fra : Kåre

Dato : 18-07-08 09:29

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> absolut ikke bevare det på bekostning af muren. Men der skal dog noget til
> for at vælte en så lang, velfunderet mur - eller hvad?

Trærødder kan ødelægge alt...
Om muren lige vælter kan jeg ikke sige, men den kan i hvert fald snidlt
komme til at slå revner og blive skæv.

Kåre

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-07-08 11:37

> [...]
> absolut ikke bevare det på bekostning af muren. Men der skal dog noget til
> for at vælte en så lang, velfunderet mur - eller hvad?

Du ku prøve at grave ned langs soklen, og se om der er nogle rødder i
nærheden.
Hvis der er det, kan du måske skifte murens nederste skifte ud med ståltegl,
og så hakke noget af soklen væk, og derved gøre plads til rødderne.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : John V.

Dato : 19-07-08 08:05

"Keld Nygaard" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis der er det, kan du måske skifte murens nederste skifte ud med
> ståltegl, og så hakke noget af soklen væk, og derved gøre plads til

Det kan nu sagtens løfte hele muren ståltegl eller ej - om så muren er 50
cm bred - men det skal selvfølgelig have en vis størrelse før det sker.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Keld Nygaard

Dato : 19-07-08 08:29

> Det kan nu sagtens løfte hele muren ståltegl eller ej - om så muren er 50
> cm bred - men det skal selvfølgelig have en vis størrelse før det sker.

Det er jeg med på - ideen er at fjerne så meget af soklen, at der bliver
etabletet en "tunnel", hvor roden (røderne) frit kan passere under muren
uden at røre ved soklen.
Det er jo så selvfølgelig vigtigt at der ikke er hårdt stampet jord eller
sand i denne tunnel, men et løst materiale som f.eks. sphagnum,

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu