Pudse porebeton/multiblokke
Fra : gocha_dk@hotmail.com

Dato : 12-07-08 12:04

Hvordan bærer jeg mig ad hvis jeg gerne vil have pudset vores nye
badeværelse (bygget i multiblokke). Der skal jo kun et ganske tyndt
lag på (1-3mm går jeg ud fra?). Så kan mørtel vel ikke binde
ordentligt.

Hvordan bærer jeg mig ad?

/D

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 12-07-08 19:16

gocha_dk@hotmail.com skrev:
> [...]
> badeværelse (bygget i multiblokke). Der skal jo kun et ganske tyndt
> lag på (1-3mm går jeg ud fra?). Så kan mørtel vel ikke binde

Der er ingen grund til at pudse. I vådzoner skal der behandles
forskriftsmæssigt og som regel monteres fliser. Ellers er det lettere at
spartle og slibe og montere glasfilt eller net.

--
Niels

Fra : gocha_dk@hotmail.com

Dato : 12-07-08 14:06

> Der er ingen grund til at pudse. I vådzoner skal der behandles
> forskriftsmæssigt og som regel monteres fliser. Ellers er det lettere at
> spartle og slibe og montere glasfilt eller net.

Der bliver naturligis lavet vådrumsikring efter forskrifterne. I
brusekabinen kommer der fliser op. Men i resten af badeærelset vi vi
gerne have de ru pudsede vægge. Dem opnår vi desværre ikke ved filt
jo :(

/D

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-07-08 21:40

gocha_dk@hotmail.com wrote:

> Men i resten af badeærelset vi vi
> gerne have de ru pudsede vægge. Dem opnår vi desværre ikke ved filt
> jo :(

At pudse op i mørtel i så tyndt lag er på det nærmeste umuligt, hvis man
ikke er en dreven murersvend. Men det er forholdsvis enkelt at sandspartle
væggene og opnå den samme overfladestruktur.

Erik Ginnerskov

Fra : gocha_dk@hotmail.com

Dato : 12-07-08 14:55

On 12 Jul., 22:39, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk> wrote:

> [...]
> ikke er en dreven murersvend. Men det er forholdsvis enkelt at sandspartle
> væggene og opnå den samme overfladestruktur.

Med en alm. grov sandspartel og så male ovenpå?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-07-08 20:27

gocha_dk@hotmail.com wrote:

> Med en alm. grov sandspartel og så male ovenpå?

Med en almindelig grov sandspartel, efterfulgt af en filsning - og så kan du
male, når det er tørt.

Erik Ginnerskov

Fra : gocha_dk@hotmail.com

Dato : 12-07-08 14:57

> [...]
> ikke er en dreven murersvend. Men det er forholdsvis enkelt at sandspartle
> væggene og opnå den samme overfladestruktur.

Så blot spartle med grov sandspartel og grunde og male ovenpå?

/Dan

Fra : Claus Skjødt Larsen

Dato : 24-07-08 20:57

Hil...

Du spartler med sandspartel til våsrum, og ruller efterfølgende med Skalflex
Interiørstruktur (fåes i flere "grovheder"), og derefter maler med maling.

/Claus Larsen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-07-08 01:01

gocha_dk@hotmail.com skrev:
> [...]
> badeværelse (bygget i multiblokke). Der skal jo kun et ganske tyndt
> lag på (1-3mm går jeg ud fra?). Så kan mørtel vel ikke binde

Kommer i tanker om en slags maling, der giver en grov pudsstruktur. Jeg
kan ikke huske navnet, men den dukkede op et et af de utallige
boligprogrammer for et år eller to siden. Så prøv farvehandleren.

--
Niels

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-07-08 06:27

On Sun, 13 Jul 2008 02:01:29 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

>Kommer i tanker om en slags maling, der giver en grov pudsstruktur. Jeg
>kan ikke huske navnet, men den dukkede op et et af de utallige
>boligprogrammer for et år eller to siden. Så prøv farvehandleren.

Skalflex Vandskuring Indendørs.
De har også noget Multipuds, som kan påføres i tynde lag.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Torben

Dato : 15-07-08 08:28

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> wrote in message

> [...]
> kan ikke huske navnet, men den dukkede op et et af de utallige
> boligprogrammer for et år eller to siden. Så prøv farvehandleren.

Evt. spartle slibe, og male med sandmaling, det giver også en pudset
struktur, kan købes i de fleste velassorterede malerforretninger.

-TR

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-07-08 11:11

Torben skrev:

> Evt. spartle slibe, og male med sandmaling, det giver også en pudset
> struktur, kan købes i de fleste velassorterede malerforretninger.

Yep, sandmaling! Det var det det var.

--
Niels

Fra : Benny Andersen

Dato : 13-07-08 08:07

On Sat, 12 Jul 2008 11:03:45 -0700 (PDT), gocha_dk@hotmail.com wrote:

> [...]
> badeværelse (bygget i multiblokke). Der skal jo kun et ganske tyndt
> lag på (1-3mm går jeg ud fra?). Så kan mørtel vel ikke binde

Problemmet med gasbeton er at mørtelen hurtigt suges tør, så der fremkommer
en lagtykkelse. (der skal forvandes)
Ved at prime overfladen med fliseklæber nedsættes sugningen. Der forvandes
godt og fliseklæberen skal være tynd som tykmælk. Der trækkes et dækkende
lag - som er så tyndt som muligt, med en tandspartel med små tænder (3-4mm)
Når det er tørt eller blot har sat sig, kan der trækkes et tyndt lag mørtel
på, følgende konturen af fliseklæberen, - igen konsistens som tykmælk.

Hvor skal debatten iøvrigt ligge? Det er en god ide at sætte og gøre
opmærksom på 'fut', så svarene ikke spredt mellem dk.bolig og
dk.fritid.hus-og-have - er hermed sat til sidste!

--
Benny Andersen