Hvad er det og hvordan slipper man af med ~
Fra : henrik1234567890@gma~

Dato : 11-07-08 06:17

Mellem mine fliser vokser der nogle genstridige planter.

Se billedet: http://imageload.dk/files/9b3688b85f5937c7aad4f3c2b695a037.JPG

Når jeg hiver dem op kommer rødderne aldrig med, og 2 uger senere er
de i fuldt flor igen.

Hvordan slipper jeg af med det ukrudt?

Fra : Holst

Dato : 11-07-08 13:22

henrik1234567890@gmail.com wrote:

> [...]
>
> Se billedet: http://imageload.dk/files/9b3688b85f5937c7aad4f3c2b695a037.JPG
>
> Når jeg hiver dem op kommer rødderne aldrig med, og 2 uger senere er

Det ligner padderokker. Lav du te af dem, for det skulle være ganske
sundt for legemet.

Ellers tror jeg, at roundup virker på padderokker.

Fra : Anette

Dato : 11-07-08 13:53

Holst wrote:

> Det ligner padderokker. Lav du te af dem, for det skulle være ganske
> sundt for legemet.
>
> Ellers tror jeg, at roundup virker på padderokker.

Enig - det ligner agerpadderok, som Round up desværre ikke virker på.
I følge Haveselskabet
http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=348&telegramID=335
er der kun den sure vej - at luge dem væk hver gang man kan se en grøn dut.

Ellers er der jo muligheden for at lave en masse the, der åbenbart hjælper
mod enhver skavank
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1843/sprog=1/grp=6/menu=11/

/ Anette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-07-08 15:03

On Fri, 11 Jul 2008 14:52:43 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Enig - det ligner agerpadderok, som Round up desværre ikke virker på.

Det _er_ padderokker. Og roundup virker skam på sådanne bæster. Det
tager bare meget lang tid.
Ellers kan plænerens også til dels tage dem.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anette

Dato : 11-07-08 15:59

Mads Lie Jensen wrote:

> Det _er_ padderokker. Og roundup virker skam på sådanne bæster. Det
> tager bare meget lang tid.

GØR DET????! Eeeej hvor fedt - så skal jeg altså bare blive ved. Jeg havde
ellers næsten opgivet., for her ser de ikke synderligt påvirkede ud efter de
første par "kemiske angreb" og diverse info påå nettet efterlod jo ikke
meget håb.

> Ellers kan plænerens også til dels tage dem.

Super - tak

/ Anette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-07-08 16:19

On Fri, 11 Jul 2008 16:59:04 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> [...]
>første par "kemiske angreb" og diverse info påå nettet efterlod jo ikke

Der er godt nok delte meninger om den sag, men jeg har selv med held
bekæmpet padderokker med glyphosat. Jeg bruger lidt sprede/klæbemiddel
for at det skal hæfte bedre på planterne. Opvaskemiddel kan bruges i en
snæver vending. Og så tager det et par måneder (!) inden planterne dør.
Det lader også til at være vigtigt at man lader toppen stå urørt, indtil
de er døde.

Det siges at gå hurtigere hvis man klasker padderokken mellem to brædder
først - på den måde får midlet nemmere ved at trænge ind.

... har jeg hørt fra andre her i gruppen. Uden tvivl er det så rigtigt
Det jeg ikke er helt sikker på, er hvor godt det tager roden med
sig, dvs. om padderokken igen hurtigt skyder frem.

>Super - tak

Det var så lidt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : mugge

Dato : 11-07-08 17:41

<henrik1234567890@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg har faktisk haft rigtigt god succes med bare at hive dem op - efter en
otte ti gange har de givet op her - har læst at de ikke kan overleve hvis
man i længden kapper toppen af dem. Har i hvertfald virket her og det er
gratis og du sparer miljøet for en masse....

VK

Fra : Holst

Dato : 11-07-08 18:07

mugge wrote:

> [...]
> man i længden kapper toppen af dem. Har i hvertfald virket her og det er
> gratis og du sparer miljøet for en masse....

Ja, mange påstår, at hvis man stresser planter ved hele tiden at hive
dem op eller kappe toppen af dem, så dør de til sidst.

Det samme råd fik jeg om mine brændenælder. Syntes dog ikke, det virkede
særlig godt. Jeg følte faktisk, at der blot dukkede flere op næste gang.
Jeg forsøgte at fjerne dem med jævne mellemrum, så de aldrig nåede at
blive mere end 5-10 cm høje.

Men jeg må indrømme, at efter 3 års arbejde, så er de i det store hele væk.

Fra : Max

Dato : 11-07-08 19:56

Hej Holst

> Ja, mange påstår, at hvis man stresser planter ved hele tiden at hive
> dem op eller kappe toppen af dem, så dør de til sidst.

Ja, men det virker ikke på visse planter, bare kik på græsplænen.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-07-08 20:50

On Fri, 11 Jul 2008 19:06:41 +0200, Holst <newsfeb08@shelter.dk> wrote:

>Det samme råd fik jeg om mine brændenælder. Syntes dog ikke, det virkede
>særlig godt. Jeg følte faktisk, at der blot dukkede flere op næste gang.

Med brændenælder burde det nu virke ret godt - fordi rødderne på det
nærmeste ligger oven på jorden og man med kun en smule ekstra rykken kan
få meget af den med op også.

> Jeg forsøgte at fjerne dem med jævne mellemrum, så de aldrig nåede at
>blive mere end 5-10 cm høje.

5 cm er måske også for højt - at lade dem blive 10 er i hvert fald for
meget.

Det gælder om at stresse planterne. Med kvikgræs er det vist allerede
når de har 2-3 blade at man skal have dem fjernet igen. Når planten slet
ingen top har, så bruger den kræfter, gemt i roden, til at danne ny top.
På et vist tidspunkt er toppen så tilpas stor at den kan indsamle mere
kraft end den bruger til at vokse videre. Kunsten er så at man får
fjernet toppen inden dette tidspunkt nåes.
Får planten lov at gro sig "for stor" mellem hver gang man fjerner
toppen igen, så er man lige vidt.

>Men jeg må indrømme, at efter 3 års arbejde, så er de i det store hele væk.

Jeg får normalt mine brændenælder væk i højst to forsøg. Desværre er jeg
ofte ikke så god til at gøre andet forsøg, hvis det viser sig at første
kikser, så to forsøg kan godt være strække sig over to år

Til gengæld gider jeg ikke længere hente handsker for at rykke en
brændenælde op.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : brian

Dato : 14-07-08 09:47

On Fri, 11 Jul 2008 05:17:02 -0700 (PDT), henrik1234567890@gmail.com
wrote:

> [...]
>
>Se billedet: http://imageload.dk/files/9b3688b85f5937c7aad4f3c2b695a037.JPG
>
>Når jeg hiver dem op kommer rødderne aldrig med, og 2 uger senere er

Hvad med en gang salt plejer at virke gevaldigt godt mod ukrut i
fliser.

Men ok miljøet ja ved ikke

Fra : henrik1234567890@gma~

Dato : 14-07-08 12:39

Mange tak for alle de gode og konstruktive svar.
Jeg prøver at drukne dem i roundup *S*