Boring af huller i fliser - boret holder k~
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 09-07-08 20:25

Hej.

Hvilke mærke bor skal jeg købe og hvor finder jeg det?

Jeg har købt bor - 3 og 4 mm - i Bauhaus, beregnet til fliser. De kostede 36
Kr/stk.

Problemet er at de kun klarer at bore 3 - 4 huller, så er de ikke til mere.

Fliserne er almindelige vægfliser, 6 mm tykke.

Er det borehastigheden der er forkert? Har to hastigheder på min akumaskine.
Jeg har prøvet begge, inkl. regelmæssig køling af boret.

Det er træls!!!

Erik Nielsen - Odense

Fra : PF

Dato : 09-07-08 20:53

Erik M. Nielsen skrev:
> [...]
>
> Er det borehastigheden der er forkert? Har to hastigheder på min akumaskine.
> Jeg har prøvet begge, inkl. regelmæssig køling af boret.

Det er boremaskinen det er galt med, den er for hård ved borene, med
alle sine hårde slag....

Hvis du stadig skal bore mange huller, vil det nok være billigere for
dig at leje en Pneumatic boremaskine med tilhørende SDS bor.

Jeg har selv købt en sådan maskine (kina-model) hos Jem & Fix, meget
billigt, for et par år siden og trods det ringe fabrikat borer den
alligevel i det hårdeste boligbeton, som var det smør ;)

Så prøv at se hvad der er billigst for dig, at købe eller leje. Det
andet er uholdbart.
Bor du i eller omkring Århus, må du da gerne låne min ;)

Mvh. Palle

Fra : Ralph

Dato : 09-07-08 20:57

"PF" <hua@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
>Det er boremaskinen det er galt med, den er for hård ved borene, med alle
>sine hårde slag....

Hvordan ved du det er en slagboremaskine? En IKKE-slagboremaskine vil netop
ødelægge selv gode bor.

--
Ralph - som har boret mindst 300 huller med samme bor i hårdbeton med samme
bor, med en Makita maskine.

Fra : Martin Bak

Dato : 09-07-08 21:10

> "PF" <hua@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvordan ved du det er en slagboremaskine? En IKKE-slagboremaskine vil
> netop ødelægge selv gode bor.

Tsk.... Når man borer i fliser skal man _ikke_ bruge slag. Da slet ikke på
tynde vægfliser. Bor med lav hastighed, smør eventuelt med
petroleum/lampeolie eller lignende. Og hav tålmodighed. Hvis boret først har
været varmt er det ødelagt. Så hjælper det ikke at køle på det
efterfølgende.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 09-07-08 21:12

> [...]

> netop ødelægge selv gode bor.
>
> --
> Ralph - som har boret mindst 300 huller med samme bor i hårdbeton med

Går det godt at bruge slagboremaskine ved boring i fliser? Har set det
frarådet på flere hjemmesider.
Erik Nielsen - Odense

Fra : Martin Bak

Dato : 09-07-08 21:15

"Erik M. Nielsen" <ncw@image.dk> skrev i en meddelelse
> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Går det godt at bruge slagboremaskine ved boring i fliser? Har set det
> frarådet på flere hjemmesider.

Nej! Mindst 1 ud af 5 fliser vil knække, hvis de er sat op, flere hvis de
ikke er. Du skal bore uden slag.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : PF

Dato : 09-07-08 21:16

Ralph skrev:
> "PF" <hua@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvordan ved du det er en slagboremaskine? En IKKE-slagboremaskine vil netop
> ødelægge selv gode bor.

Selv min nye og dyre Bosch boremaskine ødelægger de fineste murbor (de
grønne "Joran" bor som jo er god kvalitet).
Derfor købet af en billig pneumatic maskine som æder det hele.
Og så er problemet ovre en gang for alle....

Fra : Martin Bak

Dato : 09-07-08 21:21

Ralph skrev:
> [...]

Derfor købet af en billig pneumatic maskine som æder det hele.
Og så er problemet ovre en gang for alle....

Du må meget undskylde, men du giver et elendigt råd her. Man skal _aldrig_
bruge slag, hverken pneumatic eller noget andet slag på fliser. Den eneste
farbare vej er god bor, rigtig smøring og god tid. Jeg kan godt forstå at du
er glad for din maskine, -lige præcis det er den dog ikke god til.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : PF

Dato : 09-07-08 21:04

PF skrev:
> [...]

Ps. Som du sikkert ved er Jem & Fix et selskab i med Harald Nyborg
familien (derfor lagerfører de ofte de selvsamme ting).

En pneumatic boremaskine kan se sådan her ud:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6842&Grp=210010&n=20100

Mvh. Palle

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 09-07-08 21:10

"PF" <hua@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
Det er boremaskinen det er galt med, den er for hård ved borene, med
alle sine hårde slag....

Hej Palle,

Min boremaskine har _ikke_ slagfunktion, hvilket heller ikke anbefales ved
boring i keramiske fliiser.

Erik Nielsen - Odense

Fra : PF

Dato : 09-07-08 21:32

Erik M. Nielsen skrev:
> [...]
>
> Hej Palle,
>
> Min boremaskine har _ikke_ slagfunktion, hvilket heller ikke anbefales ved

Jeg er godt klar over at der ikke anbefales slagfunktion til boring i
fliser, men en pneumatisk boremaskine maskine giver små bløde slag (pga
luften)og både hastighed og slag kan reguleres til næsten ingenting.

Det har ikke været noget problem at bore en 10-15 huller ude på
badeværelset her i lejligheden med en sådan maskine.... Uden revnede fliser.
Men jeg forstår godt din skepsis... Så prøv et af de andre gode forslag
og held og lykke ;)
Mvh Palle

Fra : Lars

Dato : 09-07-08 21:33

Erik M. Nielsen skrev:
> [...]
>
> Er det borehastigheden der er forkert? Har to hastigheder på min akumaskine.
> Jeg har prøvet begge, inkl. regelmæssig køling af boret.

Køb et diamantbor - de er noget dyrere, men holder meget længere

http://www.diatech.dk/glasbor.htm (nederst)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-07-08 08:49

On 9 Jul., 22:15, PF <h...@kabelmail.dk> wrote:

> [...]
> Derfor købet af en billig pneumatic maskine som æder det hele.
> Og så er problemet ovre en gang for alle....

Nu er det jo lidt uden for subjekt... Men du har jo nok misforstået
noget.... Man kan IKKE bore i beton med et murbor eller for den sags
skyld med en slagbore maskine. Det vil naturligt nok ødelægge boret
hvis man ikke bruger en borhammer i beton.
Murbor og slagboremaskine er til murstensbyggeri.