Vacumboks i køleskab. Hvorfor?
Fra : Mikael

Dato : 03-07-08 14:13

Vi har købt et sommerhus med et nyere Brandt køleskab som har en boks
og en indbygget pumpe til at lave vacum i boksen, men hvad skal man
med det?

Er denne boks til stærkt lugtende ting som så ikke forpester resten af
køleskabet?

eller er det bare til at forlænge holdbarheden af fødevarer?

Vi er lidt uenige, men er dog enige om at det nok ikke er der vi skal
opbevare flødboller

Mikael

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 04-07-08 10:30

Mikael wrote:

> eller er det bare til at forlænge holdbarheden af fødevarer?

Mindre luft = mindre ilt til bakterier og mikroorganismer der ellers ville
fordærve maden.

Ebbe

Fra : MRN

Dato : 04-07-08 11:53

> Mindre luft = mindre ilt til bakterier og mikroorganismer der ellers ville
> fordærve maden.
Der findes dog masser af forrådnelses bakterier der er anaerobe, dvs. de
lever uden ilt.

MRN

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less
than half of you half as well as you deserve!"
Bilbo Baggins...

Fra : Max

Dato : 04-07-08 12:02

Hej Ebbe

> Mindre luft = mindre ilt til bakterier og mikroorganismer der ellers
> ville fordærve maden.

Det vacum det drejer sig om fjerner nok ikke så meget ilt
at det gør nogen forskel, og hvis man tænker på barkterier,
ja så var det måske bedre med overtryk i boksen så man
undgik at der kom noget ind i den.

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 04-07-08 20:21

Mikael skrev:

> eller er det bare til at forlænge holdbarheden af fødevarer?

Du kan læse her hvad Brandt selv skriver (pdf på 8 MB)
http://www.ef.is/pdf_files/file87.pdf

På side 42 står der:

Brandt tilbyder dig nu en helt unik opbevaringsmulighed:
en lufttæt vakuum-boks, som er
indbygget i køleafdelingen!

Denne Brandt nyskabelse gør det muligt at
opbevare madvarer i op til 5 gange længere
tid. Opbevaringen sker i en 6-liters boks som
forhindrer bakterier i at udvikle sig.

Lufttæt vakuum-opbevaring holder maden
garanteret frisk og bevarer dens næringsværdier
og friske udseende.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-07-08 22:59

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forhindrer bakterier i at udvikle sig.
>
> Lufttæt vakuum-opbevaring holder maden
> garanteret frisk og bevarer dens næringsværdier

Så må man håbe den opererer med trods alt så meget ilt, at der ikke kommer
pølseforgiftningsbakterier. De slår folk ihjel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mikael

Dato : 05-07-08 02:44

On 4 Jul., 21:20, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> forhindrer bakterier i at udvikle sig.
>
> Lufttæt vakuum-opbevaring holder maden
> garanteret frisk og bevarer dens næringsværdier

Tak for det, jeg havde ellers kigget i nogle af deres
brugsforvirringer uden held.

Mange tak.

Mikael