Trin på taget
Fra : hifiall@gmail.com

Dato : 02-07-08 02:04

Hej alle

Jeg har købt hus med en muret skorsten som har været brugt til oliefyr
før. Jeg vil gerne bruge den til brændeovn og skorstensfejeren har i
den forbindelse, til min store glæde, sagt god for skorstenen som den
er, men har bedt om at få trin på taget.

Vi har været ude og få priser på en god (svanemærket) ovn + montering
af ovn samt montering af trin. Det viser sig imedlertid at montering
af trin koster ca. 1000kr pr. trin pga. vi er så "uheldige" at have
skifereternit tag som angiveligt er noget bøvl at lave trin på. Der
skal bruges en 7-9 trin, så det kommer til at koste næsten ligeså
meget som ovnen.

Er prisen skæv? Er der andre måder at gøre det på?

Vi ønsker selvfølgelig at skorstensfejeren kan færdes trygt på taget,
så prisen på trinene har foreløbig effektivt sat en stopper for vores
brændeovnsplaner.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-07-08 09:21

> Vi ønsker selvfølgelig at skorstensfejeren kan færdes trygt på taget,
> så prisen på trinene har foreløbig effektivt sat en stopper for vores
> brændeovnsplaner.

Vi har også skiffereternit på huset og der renser skorstensfejeren indefra.
Dels nedefra ved ovnen og dels via en renselem nogle meter fra topppen.
Sidstnævnte er ved en hems over førstesalen og vi har en stige på
førstesalen til formålet (og til selv at komme på hemsen)

Det er nok væsentligt billigere at etablere en extra renselåge end trinene.

Hør evt også skorstensfejeren om en "ordentlig" tagstige kan gøre det
istedet for fastmonterede trin. Burde være en smule billigere og meget
anvendelig til andet også ....

Fra : J.E.

Dato : 02-07-08 16:45

<hifiall@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Kan en skorstensfejer ikke gå på taget længere ? Den skulle vel også
renses da der var oliefyr.
Prøv at tjekke reglerne, da det syntes fuldstændig vilkårlig hvornår de
kræver trin og ikke. Umiddelbart har det altid være skorstensfejerens
problem at komme til skorstenen.

Fra : hifiall@gmail.com

Dato : 03-07-08 01:35

On 2 Jul., 10:20, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
>
> Hør evt også skorstensfejeren om en "ordentlig" tagstige kan gøre det
> istedet for fastmonterede trin. Burde være en smule billigere og meget

Ja, det var måske ikke helt tosset. Vi har et "almindeligt" loft, hvor
der ligger isolering. Der er adgang fra en lem i bryggerset. Så det
kunne være en mulighed at få lavet en renselem deroppe. Godt nok lidt
bøvlet at skulle være hjemme ved rensning og vel egentlig også for
skorstensfejeren, men det er sikkert og hvis det så tilmed er en ok
måde at gøre det vil det være fint.

Så er det vel en murer jeg skal have fat i, hvis der skal etableres
renselem?

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-08 08:39

> Godt nok lidt
> bøvlet at skulle være hjemme ved rensning og vel egentlig også for
> skorstensfejeren, men det er sikkert og hvis det så tilmed er en ok
> måde at gøre det vil det være fint.

Skal du jo alligevel for at få asken ud i bunden ..

> Så er det vel en murer jeg skal have fat i, hvis der skal etableres
> renselem?

Den kan en skorsenfejer nemt mure i - sikkert billigst af ham du alligevel
skal have ud og montere ovnen.

Fra : hifiall@gmail.com

Dato : 03-07-08 01:38

On 2 Jul., 17:45, "J.E." <j...@post.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> Prøv at tjekke reglerne, da det syntes fuldstændig vilkårlig hvornår de
> kræver trin og ikke. Umiddelbart har det altid være skorstensfejerens

Jeg vil prøve at se om jeg kan støve et reglement op. Jo, der blev
fejet før, men reglerne har åbenbart ændret sig. Og ja, det virker
vilkårligt hvornår de kræver det. Alene i mit kvarter er det meget
forskelligt om man har det eller ej. Uanset hvad, så vil jeg helst
ikke rage uklar med skorstensfejren, de har jo monopol på deres
geografiske område, så jeg kan ikke bare lige ringe til en konkurrent,
hvis vi bliver uvenner.