Ny brændeovn - hvilken?
Fra : Thomas

Dato : 30-06-08 17:52

Hej

Vi står overfor at skulle købe ny brændeovn, men har ingen idé om hvad mærke
vi skal "gå efter".

Er der nogle der har bud på et fornuftig og pænt fabrikat? (hvad er pænt????
)

MVH
Thomas

Fra : TJ

Dato : 30-06-08 18:24

"Thomas" <thomas@pytpyt.com> skrev i meddelelsen
> Vi står overfor at skulle købe ny brændeovn, men har ingen idé om hvad
> mærke vi skal "gå efter".

jeg har en hwam og ovenud tilfreds med deres automatiske regulering af
luftindtag.
Det er et stykke bimetal, tror jeg, og det er simpelt mekanik og derfor
virker det hele tiden*

Design kan man altid diskutere, men jeg mener de har flere pæne udgaver

mvh TJ

* jeg har kun haft den i tre år og derfor er min ref. periode ikke så lang

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 30-06-08 19:52

"Thomas" <thomas@pytpyt.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mærke vi skal "gå efter".
>
> Er der nogle der har bud på et fornuftig og pænt fabrikat? (hvad er

Husk at de nu skal være Svanemærket..

Jeg har selv en Contura

Mvh
Leon

Fra : Bjarne K.

Dato : 30-06-08 21:48

"Thomas" <thomas@pytpyt.com> wrote in message
> [...]
> mærke vi skal "gå efter".
>
> Er der nogle der har bud på et fornuftig og pænt fabrikat? (hvad er

Gå i en pejsebutik. Hvis de ikke udsætter dig for et trejdegrads forhør om
dit hus indretning: f.eks hvor højt til loft, hvor mange rum der skal
opvarmes o.s.v, så find en anden butik.

Når du har fundet den rigtige butik, finder de samme med dig ud af hvilken
brændeovn, du skal have.

Bjarne K.

Fra : Sluppermand

Dato : 01-07-08 00:25

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i meddelelsen

> [...]
> opvarmes o.s.v, så find en anden butik.
>
> Når du har fundet den rigtige butik, finder de samme med dig ud af hvilken

Hvordan kan du vide om en pejsebutik udsætter dig for et trediegradsforhør
omkring indretning m.v., når man som trådstarteren ikke har nogen idé om
hvilket mærke der skal gåes efter? Forudsætningerne er ifølge trådstarteren
et bud på et fornuftigt og pænt fabrikat, altså ingen viden om brændeovne,
ingen oplysninger om, hvad ovnen skal kunne.

"Jeg skal bruge en bil, er der nogen der kender et godt mærke"?? Vil du også
opfordre spørgeren til et sådant spørgsmål, at gå til en bilforhandler og
blive udsat for et "trediegradsforhør" og dernæst konkludere at det nok gav
det bedste resultat? Hvis man ikke har nogen viden om det man spørger ind
til, hvordan kan man så vide at man er udsat for et "trediegradsforhør"
omkring ens behov?

Du har ret i, at det er klart det nemmeste at gå ind i en "pejsebutik" og
lade dem styre med deres "forhør", så kan de jo sælge det de gerne vil.

Men hvorfor ikke selv forberede sig lidt, søge information på feks. nettet
og møde op med nogle krav; skal det kun være hyggefyring, skal ovnen kunne
opvarme andet en f.eks en stue, skal ovnen være primær/sekundær varmekilde,
skal der kunne fyres med andet end brænde, er design vigtigere end ydelse.
Hvis du ikke selv har en idé om disse ting, er det sælgeren der totalt
styrer dit valg af brændeovn, uanset graden af "forhør". Sælgeren lever af
at sælge ovne, han lever ikke af at opfylde dine behov.

Jeg havde selv krav da jeg valgte ovn. Jeg tog for mange år tilbage en Focus
ovn, den ovn der nu hedder Svendsen ovn. Ikke verdens fedeste design vil
nogle nok sige, men muligheden for at fyre med petrokoks er genial for mit
vedkommende, når ovnen skal være primær varmekilde. Fire til seks kilo
petrokoks i døgnet på en streng vinter, holder 22-23 grader i mine 115
kvadratmeter. Petrokoks kommer kun i anvendelse når udendørstemperaturen går
under - 7 ellers klarer vi os rigeligt med bøgebrænde; vi kunne godt gå
længere ned i udendørstemperatur, men magelighed er også en rar ting.

Jeg har endnu ikke fortrudt mit valg i modsætning til andre jeg kender der
valgte ud fra design, men jeg havde også sat mig ind i mit behov contra
muligheder og havde således ikke ladet en sælgers "trediegradsforhør" styre
mit valg, uagtet sælgeren så klart anbefalede andre mærker til min bolig.

Mvh
Kent.

Fra : Bjarne K.

Dato : 01-07-08 14:05

"Sluppermand" <wuk@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> trådstarteren et bud på et fornuftigt og pænt fabrikat, altså ingen viden
> om brændeovne, ingen oplysninger om, hvad ovnen skal kunne.

Nu tror jeg ikke spørgeren er så dum som du gør ham til, så mon ikke han kan
svare på hvor mange rum der f.eks skal opvarmes

Sidst jeg købte brændeovn, var jeg i mange butikker, men det var da først da
jeg kom til en butik der var interesseret i at finde den rigtige brændeovn
til mit behov, at jeg gad at spendere nogle penge. Det blev til en Scan
Andersen 10, som jeg er rigtig glad for, og som bestemt ikke var den dyreste
i butikken. Tror jeg gav 11kkr incl tilslutning.

Bjarne K.

Fra : Sluppermand

Dato : 01-07-08 23:25

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i meddelelsen

> Nu tror jeg ikke spørgeren er så dum som du gør ham til, så mon ikke han
> kan svare på hvor mange rum der f.eks skal opvarmes.

Det var skam ikke for at gøre spørgeren dum. Jeg mener blot at det er
vigtigt, især i dag med hastigt stigende energipriser, at være helt på det
rene med, hvad man har af forventninger til en brændeovn. Hvis man vil bruge
ovnen som primær varmekilde, kommer man altså ikke langt med et fancy design
fremstillet af konservesdåser til 3500,-. Det er trods alt spørgeren der
skal betale, også for et fejlkøb.

Mvh
Kent.

Fra : Mureren

Dato : 30-06-08 22:10

> Vi står overfor at skulle købe ny brændeovn, men har ingen idé om hvad
> mærke vi skal "gå efter".
>
> Er der nogle der har bud på et fornuftig og pænt fabrikat? (hvad er
> pænt????

SKAL det være en brændeovn?
Hvorfor ikke vælge en pilleovn?

Mvh.
Mureren

Fra : Birgitte Sembach Lau~

Dato : 30-06-08 22:52

VI har to brændovne en Lotus og en Morsø, og jeg vil til enhver tid
foretrække Morsø, den er lettere at optænde og brænder renere.

Hilsen Birgitte

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 03-07-08 22:08

> VI har to brændovne en Lotus og en Morsø, og jeg vil til enhver tid
> foretrække Morsø, den er lettere at optænde og brænder renere.

Det må vist komme an på modellen? Jeg har selv en Lotus og tænder nemt op
med 3 store stykker brænde + en spritbriket brækket over i to. Mine forældre
har derimod en Morså, der hver gang skal have en gang "kvas" for at få gang
i brændet. Jeg tror at det er en komb. af kvaliteten af brændeovnen og
skorstenen. Hvor skorstenen er den faktor der betyder allermest. Der er
mange med dyre ovne der ikke kan tænde den ordenligt, eller ikke kan fyre
når der er vestenvind. Min egen er koblet til oliefyrets skorsten, der går
fra kælder til første sal. Brændeovnen står i stuen, og har derfor en dejlig
lang skorsten med rigeligt træk.

Jeg tror at det er vigtigere at bruge en del penge på en ordenlig skorsten
evt. med en "propel" i toppen, end efter en brændeovn til 20.000. Selv den
dyreste ovn, kan ikke fungere uden en god skorsten. Jeg er derfor også
sikker på, at jeg sagtens kunne få mine forældres Morsø til at brænde som en
drøm, hvis man byttede deres, måske lidt for lave, stålskorsten ud med min.

Jeg (eller snarere) konen faldt for Lotus´en pga. siderne i børstet
stål, og den drejelige fod. Gav ca. 15.000,- Fik mange gode råd i
"pejsebutikken". Men det fik vi nu også i det byggemarked vi besøgte.

Mvh

Jasper