Udnyttelse af overetage ¿
Fra : Bufas

Dato : 30-06-08 13:51

Hey !

Overvejer at udnytte overetagen i det lille hus...

Er der nogen som vil give nogle gode råd ?

Ideen er at der først skal udmåles og reageres Og derefter laves "et
rum" på hele etagen. Dernæst indele i et par rum eller tre, så det kan
reguleres efler behov.

ideer og forslag modtages gerne

Vil gerne have nogle ideer/forslag/erfaringer til lodrette højde i siden (ud
til taget), alså den faktisk brugte lodrette højde ud mod skunken.

Energi/isoleringsmæssige erfaringer mht. tykkelse af isolering ?

Alle andre erfaringer er yderst velkomne (vægge, gulve, isolering,
priser etc.)

/Bufas

--
www.appenzeller.dk Abora vom Höfli
www.razco.dk Røbi von Razco

Fra : tp

Dato : 30-06-08 15:39

> [...]
>
> Ideen er at der først skal udmåles og reageres Og derefter laves "et
> rum" på hele etagen. Dernæst indele i et par rum eller tre, så det kan

Well vi gjorde det, og det gik fint omend det tog ganske lang tid - det er
et større projekt end man måske lige tror!

Anyway : Isoleringstykkelser er krav, så det er at kigge på rockwools side
eller få "den lille røde" i din lokale byggebiks.

Inspiration / vejledning til en første sals udnyttelse kan findes her

http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/gds-4-0.pdf

Fra : Anders Majland

Dato : 30-06-08 15:49

> Ideen er at der først skal udmåles og reageres

Og søges om byggetilladelse. Det skal der til når man udvider etagearealet.
Det indebærer også at man skal leve op til gældende energikrav (den svære)
men også brandkrav, ventilation og redningsåbninger skal være i orden...

Så husk også at checke at etageadskillensen er mindst BD30 - ellers skal der
sørges for at den bliver det.... Det var vores ikke, så vi lavede nyt gulv
over det gamle med 90mm minerauld og regler (90x45) med nye gulvbrædder
over. Alternativt havt været at hive alle lofter ned i stueetagen for at øge
isoleringsmængden der...

> Vil gerne have nogle ideer/forslag/erfaringer til lodrette højde i siden
> (ud til taget), alså den faktisk brugte lodrette højde ud mod skunken.

Vi har valgt at have 80cm.

> Energi/isoleringsmæssige erfaringer mht. tykkelse af isolering ?

Vi har 200mm på skråvæggene og 300mm på det vandrette - Det fik vi godkendt
i 2003. Idag skal der nok mere til ... Vi har også en lidt snak frem og
tilbage mghs tilstrækkelig isolering af gavlene. Der så kommunen gerne
120mm - Men de akcepterede at vi istedet fik hulmursisoleret hele huset da
det samlet ville give en større besparelse end blot at isolere gavlene
indvendigt.

Jeg har et par pdf'er som bilag fra byggeansøgningen - vil du have dem i en
email ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : MRN

Dato : 03-07-08 14:09

> Er der nogen som vil give nogle gode råd ?

Her på roockwools hjemmeside står der ihvertfald alt hvad du bør vide om
isolering

http://www.rockwool.dk/sw64303.asp
MRN

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less
than half of you half as well as you deserve!"
Bilbo Baggins...

Fra : Kim2000

Dato : 04-07-08 20:38

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (ud til taget), alså den faktisk brugte lodrette højde ud mod skunken.
>
> Energi/isoleringsmæssige erfaringer mht. tykkelse af isolering ?

Hvis der ikke allerede er det, så er ovenlys en vanvittig god ide, det øger
ganske markant brugbarheden af rummet.

Fra : Niels

Dato : 05-07-08 08:34

">
> [...]
>
> Ideen er at der først skal udmåles og reageres Og derefter laves "et
> rum" på hele etagen. Dernæst indele i et par rum eller tre, så det kan

Hej.
Isoler under taget helt ned til spærfoden således at skunken også er
isoleret.

Udnyt de lodrette vægge i skunken til "indbyggede" skab og skuffer og ikke
mindst reoler til stereo/TV/bøger mm.

Ikke nødvendigvis på hele væggen men hist-pist. Det ser "hammergodt ud og er
en rigtig god udnyttelse af pladsen.

Lav evt. den ene bogreol så den kan trækkes ud, så der er adgang til
skunken.
Måske har du rør derude som måske skal tilses - eller til ekstra opbevaring
"rare sager" læs ragelse.

Håber det kan bruges.

mvh. Niels

Fra : Bufas

Dato : 20-07-08 13:23

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> skrev i meddelelsen

Hey !

Bedre sent end aldrig

Tak for svarene og ja, Anders jeg vil gerne modtage de pdf'er du har vedr.
byggeansøgningen

Du kan maile dem på bufas AT hund DOT dk

Nu har jeg fået målt lidt...

som udgangspunkt er gulvarealet nu 415 cm * 960 cm, og væggen med en lille
skråvæg (højde 170 cm til 215 cm) og med synlige hanebjælker

overvejer om det kan betale sig at lave "ud i skunken" ??? Forslag ønskelig,
pris og "nødvenlighed/gavn"

Ideen i første omgang er at flytte soveværelse og måske kontor (to PC +
diverse reoler) oven på. Tror jeg holder ved ideen om at lave ET rum og så
engang med tiden evt. dele det op (når man har "boet der")

Har kikket lidt på priser og det jeg som jeg ser det abosolut dyreste er
isoleringen og gulvet.... ??? (14 K + 12 K)...

Ideen er at bygge det op med 300 mm isolering og derpå gipsplader, som så
sparteles og påføres savsmuldstapet og derefeter males (hvidt).

Der er ikke pt andre vinduer end de der er i gavlene, en 140 cm * 140 cm
(syd) og en 80 cm * 100 cm (nord)

Kom gerne med gode forslagn

/Bufas