lokkemiddel hvepse - efter årstid
Fra : Torben

Dato : 29-06-08 19:11

Er der nogen som ved hvornår hvepse går mest efter "kød" (leverpostej,
kattemad etc), og mest efter "sødt" (saftevand etc).

Eller er der ikke nogen fast regel om det ?

Måske vil de hellere have noget eddike-agtigt ?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 29-06-08 20:54

"Torben" <dam-kat-jensen@gmail-kat-.com> skrev i meddelelsen
> Er der nogen som ved hvornår hvepse går mest efter "kød" (leverpostej,
> kattemad etc), og mest efter "sødt" (saftevand etc).
>
> Eller er der ikke nogen fast regel om det ?

Så vidt jeg ved er det de ledige arbejdere der går efter det søde. Dvs. i
efteråret når de er færdige med at fodre larver. Omvendt skal de bruge
protein til at fodre larverne med før den tid.
Jeg tror nu nok at man altid kan lokke dem med et stykke wienerbrød efter
hvad jeg husker fra bagerens vindue

Steen.

Fra : Max

Dato : 30-06-08 10:20

Hej Torben

> Måske vil de hellere have noget eddike-agtigt ?

Portvin med et par dråber opvaskemiddel i snupper
både fluer og hvepse året rundt :)

--
Mvh Max

Fra : Anders Sørensen

Dato : 30-06-08 16:20

On 29 Jun 2008 18:11:24 GMT, Torben <dam-kat-jensen@gmail-kat-.com>
wrote:

>Er der nogen som ved hvornår hvepse går mest efter "kød" (leverpostej,
>kattemad etc), og mest efter "sødt" (saftevand etc).
>
>Eller er der ikke nogen fast regel om det ?
>
>Måske vil de hellere have noget eddike-agtigt ?

Jeg ville prøve med et hvepseskræmmemiddel i stedet for lokkemiddel.

Fra : Armand

Dato : 30-06-08 17:04

Torben skrev:
> Er der nogen som ved hvornår hvepse går mest efter "kød" (leverpostej,
> kattemad etc), og mest efter "sødt" (saftevand etc).
>
> Eller er der ikke nogen fast regel om det ?

Det plejer først at være efter skoleferien at hvepseboets
samfundsstruktur går i opløsning og arbejderne dels går efter det søde
og dels bliver stressede og aggressive.

Indtil da er hvepse nyttedyr der fanger alle de andre insekter, som du
ikke gider, i fri flugt og æder.
Min kollega, der ellers bor ud til vådenge med får og heste, måtte
erkende at til trods for dén placering have de næsten aldrig nogen
insektplage (udover det fæle hvepsebo de pludselig fik øje for)

--
Armand.